Meillä oli sekä ulkopuolelta kaivannot auki ja kellarissa oltiin kaivettu noin 40cm sokkelin alareunan alapuolelle. Ei mitään ongelmia ilmennyt, kun jätti "pienen" tukireunan sokkelin suuntaisesti sisäpuolelle.
Meillä tulee kuitenkin kaikesta huolimatta silti jäämään huonekorkeus 2,2 metriin kellarissa. 2,30 oli tavoite, mutta sitä ei teknisistä syistä toteuttamaan.
Lattiavalua tehdessä on hyvä huomioida muutama seikka.
Laatta on hyvä valaa ns. "uivaksi" malliksi, johon talon mahdollinen elämisliikkumisvara ei vaikuta. Sokkelin ja lattiavalun väliin bitumihuopa.
Siltti on aina huono lattian alla, koska se sitoo kosteuden sekä ei katkaise maasta nousevaa kapillaarista kosteutta.
Eräs rakennusmestari sanoi, että mielipiteitä löytyy monia ja mikään ei oikeastaan ole väärä ratkaisu. Pitää ja kannattaa ajatella mikä omasta mielestään vaan tuntuu hyvältä ratkaisulta. Itse olen päätynyt edellä mainittuihin. Ja sitäpaitsi itse tehty on usein parempi kuin ostettu työ.
Tyhmä ei ole se joka kysyy vaan se joka pitää tiedon omanaan (Olen kysynyt mielipiteitä muutamilta isoilta rakennus-/saneerausyrityksiltä ja niiden vastaavien työnjohtajien lausunnoissa ei suuria eroavaisuuksia ole.
Heh, taas tuli sitä tekstiä...