jarkkis kirjoitti:Porinmatin voi asentaa puulattialle,asiallinen palosuojaus lattiaa vasten pitää tietysti olla.Tietysti on hyvä varmistaa,että lattia on tuosta kohtaa riittävän kestävä.Paino riippuu mallista,keskikokonen Matti painaa muistaakseni n.300 kg,en nyt jaksa asiaa tarkistaa mistään.Mattihan oli aikanaan hyvin tyypillinen vinttihuoneen uuni kun se ei tarvinnut betonista aluslaattaa alleen niinkuin muuratut uunit.
No jaksoin sittenkin tuon Matin painon etsiä eli metrin korkunen malli,mikä lienee yleisin, painaa 240kg.
Wikikko.fi: "Erinomaisen Porin Matti lämmitysuunin vanha esite ja käyttöohje löytyy digitoituna sivuilta. Valitse Julkaisijaselailu -kohdasta P-kirjaimen kohdalta Porin konepaja osakeyhtiö ja avautuvalta listalta Porin Matti" http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate/
<--- tuolta mitat ja painot.
Jos on vähän ohkaisenpuoleinen lautalattia, eikä koolausta juuri sopivalla kohtaa, niin voi vähän lattia notkua. Yläkerrassa on tuommoinen pienin malli vanhaa porin mattia, paino listan mukaan 180kg. Laitoin lattiarempan yhteydessä kaminan kohdalle yhden ylimääräisen apukoolingin lautojen alle, ja lattian päälle ohkaisen saanerausgyprocin palan, jonka vielä laatoitin lattiaklinkkerillä. Viereiseen lautaseinään (n. 10cm päässä kaminan kyljestä) myös saneerausgyproc ja siihen seinälaatta. Tämä siksi, etten pystynyt esittämään kaminan pintalämpötilasta mitään numeroarvoa palotarkastusta varten ja pinta piti saada syttymättömäksi.
Tämän näköinen asennus meidän vintissä löytyy. Lattia on sen verran hutera, että Matti seisoo hiukan huojuen paikallaan. Minun aikanani eli runsaan kahdenkymmenen vuoden aikana uunia on vain pari kertaa kokeiltu, mutta aiemmin yläkerran huoneessa asui vanhempi setä, joka piti talven yli lämmintä yllä tämän avulla.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Tuolta Kansalliskirjaston digitoidusta aineistosta löytyy kyllä kaikkea aika hilpeää.
Jooh, onhan noi Matit komeita, mutta uutena hinnakkaita. Esim. Sissikamiinan sais alle 300€. Onhan ne tietysti eri systeemejä ja eri laitteita, mutta iso on hintaerokin köyhälle.
Itsellä tuo kolmesataakilonen Matti yläkerrassa, maksoi viime talvena satasen, ja oon ollu tyytyväinen. alkuillasta kun lämmittää kuumaksi niin aamullakin vielä pinta haaleanlämmin... ja yhdellä pesällisellä! Mulla oli muuten kesämökillä just sellanen sissikamiina. Lämmintä tosiaan tuli kertaheitolla. Kehuvat että palaa pitkään kun säätää vedon tarpeeksi huonoksi, mutta toisaalta karstottaa vaan hormin tuollasella kitupoltolla.
Vähän päivitystä vanhaan ketjuun. Tämmöiset oli palotarkastajan terveiset :
"Moi
Kaksi samassa tasossa olevaa kiinteän polttoaineen tulisijaa voi liittää samaan hormiin kun ne varustaa omalla sulkupellillä. Jos tulisijat on eri tasoissa ei niitä voi liittää samaan hormiin."
Niinhän täällä vahvasti epäiltiinkin/tiedettiin.
Pitänee alkaa etsimään vapaata hormia. Sit kevväämmällä...
Meillä on piipussa kolme hormia, joista yksi on varattu keittiön ilmanvaihtoon. Kaksi on siis savukaasuja varten. Toiseen on liitetty keittiön hella alaliittymällä ja pienemmän kamarin pönttöuuni yläliittymällä. Peltien korkeusero ei kuitenkaan ole kovin suuri, ne ovat lähes samassa tasossa. Toiseen hormiin on liitetty salin pönttöuuni ja Porin Matti, josta olen laittanut kuvan tuonne muutaman viestin verran ylemmäksi. Niiden peltien välinen korkeusero on runsas metri.
Ei taida olla ihan nykyisten määräysten mukainen järjestely, mutta se onkin palvellut jo toista sataa vuotta. En kuitenkaan aio ryhtyä muuraamaan uutta piippua, sillä hormisto tuntuu pelaavan ihan hyvin näinkin.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Tuo systeemi on ihan ok.,se voi olla noin kun se on aikanaan tuollai tehty ja toimii.Kuvan Porinmatti on käsittääkseni hierottu hormiston yhteyteen jälkeenpäin,tuon näköstä Mattia tehtiin 50-luvulla.Ite olen nähnyt hyvin samanlaisia viritelmiä.Vanhan hirsitalon vintille on tehty lisähuone,piippuun reikä ja Matti paikalleen,Mateissa oli mahdollista järjestää savupelti hormiliitoskappaleeseen,se mahdollisti tuollasen asennuksen.Tuossa kuvan systeemissä näyttäs,että pelti on asennettu syrjälleen piippumuuraukseen.
jarkkis kirjoitti:Tuossa kuvan systeemissä näyttäs,että pelti on asennettu syrjälleen piippumuuraukseen.
Taloon on 60-luvulla tehty lisäsiipi, jossa sauna ja veranta. Saunaan on muurattu toinen piippu ja minulla on sellainen käsitys, että Matti on asennettu paikoilleen samassa remontissa kun kerran muurari on paikalla. Epäilen, että vintti on ollut silloin täysin tyhjä ja sinne on rakennettu poikamiesenon tarpeiksi asuttava pikku huone ja sen lämmitys on hoidettu kaminalla. Sovitus olisi siis tehty siinä yhteydessä. Voi vain arvailla onko muutaman tiilen irrotus riittänyt vai onko koko piipun yläosa muurattu uudestaan. Joka tapauksessa pellin asento on aika eksoottinen.
Haaveissa on eristää yläkerta joskus paremmin talviasuttavaksi ja tehdä tästä huoneesta makkari. Matti siirrettäisiin silloin piipun toiselle puolen aullaan ja tämä reikä muurattaisiin umpeen. Minulle on tulossa keväämmällä uunimuurari ja hän varmaan ammattimiehenä osaa kertoa tarkemmin, mitä on mahdollista tehdä.
Minkähänlainen ja -kokoinen palosuojauksen pitäisi puulattiaa vasten olla? Olen asentamassa yläkertaan takaisin Porin Mattia, joka on piipun korjausjäljistä päätellen ollut kyseisessä paikassa. Revin latian hionnan yhteydessä piipun edestä irti peltipalan, jonka alla oli jotain melko ohutta valkoista materiaalia. Pelti max 2mm.