Teho säiliö tai muu vastaava erillinen säiliö, yläsäiliö

Ajatuksena kertoa mm. "järkevän" hintaisista tuotteista ja vinkeistä niiden hankintaan. Keskustelua myös tarjouksista ja käytetyn tavaran myyntipisteistä ja kierrätyskeskuksista.
Vastaa Viestiin
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Teho säiliö tai muu vastaava erillinen säiliö, yläsäiliö

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Vinkkejä tällaisen hankintaan ja muita kommentteja?

Metsänkylännavetta näyttää myyvän käytettyjä Tehoja:
Kuva

Laattapiste myy toisenlaista mallia 450 euron hintaan:
Kuva

Venuksenkylpy saitti näyttää ainakin kuvia jos jonkinlaisista:
Kuva

Tehoja on ilmeisesti ollut posliinisia ja metallisia? Eiköhän noihinkin ne kriittiset osat, tiivisteet jne löydä jotenkin?

Onko muuten washdown ja washout termeille suomalaisia vastineita:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Toilets.svg
Varmaankin myös washout malleja on tullut koeponnistettua jossakin ulkomaanreissuilla tms, mutta eipä ole tullut kiinnitettyä riittävästi huomiota että mitä huonoja puolia noissa on.

Ps. Tässä ei ole silkasta erilaisuuden tavoittelusta kyse vaikka nuo perin tyylikkäitä onkin, vaan tilankäytöllisesti sopivasti valitsemalla sais ihan mukavia etuja.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Teho säiliö tai muu vastaava erillinen säiliö, yläsäiliö

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Tuo Laattapisteen mallihan oli säiliöltään siro. sen kun saisi yhdistettyä johonkin järjellisen näköiseen istuimeen, tuo alaosa oli mun silmääni aika mahdoton.
lehmikangas kirjoitti:Onko muuten washdown ja washout termeille suomalaisia vastineita:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Toilets.svg
Varmaankin myös washout malleja on tullut koeponnistettua jossakin ulkomaanreissuilla tms, mutta eipä ole tullut kiinnitettyä riittävästi huomiota että mitä huonoja puolia noissa on.
Toi washout-malli on suunniteltu suolentoiminnastaan kiinnostuneille germaaneille, siinä hyllyn päällä on mukava tarkistaa tämänaamuisen tuotoksen kiinteysaste ja koostumus. Huussin käyttö edellyttää sitä ettei kavahda maanläheisiä tuoksuja, koska siihen hyllylle jäävä tuote tuoksuu aika lailla toisella intensiteetillä kuin jo veden alle luiskahtanut norppa. Ulkohuussissa tuskin huomaatkaan käyneesi, mutta jostain syystä nuo germaaniset pöntöt on ilmeisesti viinilasityyliin suunniteltu keräämään kukkeimmat tuoksut onnellisen pikku koprofiilin iloksi.

Mä en yleensä hajuja kavahda, mutta tommoisia käyttäessä ilmassa leijuu poikkeuksellisen vankka odööri. Eikä somat ja säännölliset jarrutusjäljet siinä tutkimushyllyn päällä yleensä juuri tunnelmaa paranna. En usko että olisit huomaamattasi tullut käyttäneeksi tuommoista pönttöä, kyllä elämys sen verran vahva on.

Mulla itselläni on kanssa jonkun erillisellä säiliöllä rakennetun pytyn hankinta mielessä, se sopisi rapun alle hienosti ja säästäisi tilaa. Mutta jos vaihtoehtona olisi tommoinen tutkimushyllyllä varustettu malli niin ennemmin kävisin vaikka murjaisemassa naapurin ojaan....

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Ps. Tässä ei ole silkasta erilaisuuden tavoittelusta kyse vaikka nuo perin tyylikkäitä onkin, vaan tilankäytöllisesti sopivasti valitsemalla sais ihan mukavia etuja.
Minulla on ollut yhdessä piäkaupunkiseudun miniyksiössä tuollainen järjestelmä, jossa vesisäiliö oli itse asiassa vessan yläpuolisessa komerossa. Vessa oli niin pieni, että sinne ei mahtunut sisään kuin peruuttamalla, joten muunlaista pönttöä tuonne ei olisi saanutkaan. Pytty oli ihan normaali suomalainen malli ja ratkaisu erittäin toimiva pieneen tilaan, lisäksi siinä oli mukavaa vanhan ajan nostalgiaa kun katosta roikkui ketju ja puukapula josta veski vedettiin.

Komppaan Pekkaa ehdottomasti siinä, että "tarkkaile postiasi" -mallinen pönttö on ihan kauhea. Ainut hyöty, jonka keksin tuolle mallille, on tilanne, jossa epäilee saaneensa matoja: niitä voi kätevästi yrittää bongata tuotoksien joukosta. (Tämä mielipide perustuu kirjoittajan omiin, vähemmän miellyttäviin kokemuksiin aiheesta opiskelijavaihto ulkomailla.)
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Kiitos kommenteista, mielenkiintoista luettavaa.

Kyllä tuo "tarkkailumalli" kuitenkin vähän ainakin sisältää myös vettä siinä heti pinnassa. Ei siinä ihan suoraan posliinille täräytetä, joskin nuo Pekan kuvaamat asiat voivat hyvinkin silti olla ihan oikeita havaintoja. Tämä malli tuli esiin kun huomasin, että tuolla tyylillä tekevät vielä pykälän verran lyhyempiä pönttöjä. Muuten tuo ei niinkään kiinnosta.

Tutkaillaan lisää aihetta.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

No, sonnastahan on aina mielenkiintoista puhua :)

Nuo mun havainnot on katkeria kokemuksia Euroopan reissuilta. Onneksi semmoiset pytyt on harvassa, ja ne mitä olen itse kokenut ovat olleet vanemmissa rakennuksissa.

Kommenttina tuohon ekstralyhyen pytyn etsintään: älä yritä väkisin etsiä liian lyhyttä pyttyä. Saisihan sitä vaikka kaffekupin kokoisen pytyn teettämällä, mutta ei ihmisen ahteri siitä pienene jos pytty on pikkuinen. Liian lyhyessä pytyssä tulee ensimmäisenä miehen anatomia vastaan, siellä kun on jotain ulokkeita jotka ei istuma-asennossa välttämättä sojottele kovin suoraan taaksepäin :lol: Liian lyhyessä pytyssä pitää ruveta laskostelemaan letkuja aika kummaan asentoon ettei killuttimet kolise pytyn reunaan :)

Yksi tarkastettava ostopaikka voisi myös olla Vantaan Petikossa oleva LVI-alan osto- ja myyntiliike, jolla on ollut mm. noita vanhoja Tehoja. Itse ostin sieltä pari mahtavaa valurautapatteria joku vuosi sitten ja silloin kaveri yritti tyrkyttää mulle Tehoa kaupantekijäisiksi.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
tarpola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Hyllymallissa auttaa kun laittaa vessapaperin palan alustaksi. Siitä lähtee kasa huuhdellessa kuin pulkalla, eikä jää viiruja. Hajuun ei tietenkään vaikuta.

Optimointi pytyn pituudella on aika turhaa, ellei ole pönttöä vieressä kun putkari laittaa viemäriä paikoilleen. Jos näin ei ole ja putken paikasta ei ole ihan tarkkaa tietoa, putkari laittaa sen varmuuden vuoksi riittävän etäälle seinästä. Sitten saattaakin käydä niin että pönttö seisoo vekkulisti suunnilleen keskellä huonetta. Sitten jos siinä on valettu lattia ja ehkä lämmityskaapelit niin eipä sitä siitä sitten mihinkään siirrellä. Onhan se tietysti näyttävää, mutta tilankäytön kannalta hieman epätarkoituksenmukaista.
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Itseasiassa näissä tarkoittamissani lyhyissä malleissa ei se itse varsinainen istuinosa ja reikä ole juuri sen pienempi. Eroa on siellä reiän ja seinän väliin jäävällä alueella. Mutta hyvä huomio silti Pekalta, etenkin kun tämä on tulossa ns. miesten vessaan.

Eiköhän tässä ole nyt kuitenkin se washout malli unohdettu. Mutta tuo erillinen säiliö jäi ajatuksena silti kiinnostamaan.
tarpola kirjoitti:Optimointi pytyn pituudella on aika turhaa, ellei ole pönttöä vieressä kun putkari laittaa viemäriä paikoilleen. Jos näin ei ole ja putken paikasta ei ole ihan tarkkaa tietoa, putkari laittaa sen varmuuden vuoksi riittävän etäälle seinästä. Sitten saattaakin käydä niin että pönttö seisoo vekkulisti suunnilleen keskellä huonetta. Sitten jos siinä on valettu lattia ja ehkä lämmityskaapelit niin eipä sitä siitä sitten mihinkään siirrellä. Onhan se tietysti näyttävää, mutta tilankäytön kannalta hieman epätarkoituksenmukaista.
Tilanne on siis se että viemärin paikka on jo määrätty ja kiveen kirjoitettu.
Vastaa Viestiin