öljykattilaan lisälämmitystä?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
jope
Jäsen
Jäsen

Re: öljykattilaan lisälämmitystä?

Viesti Kirjoittaja jope »

Oukei nyt selvisi periaate. Tuo sisäyksikön vesikierto oli uusi asia....
shit happens
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

jope kirjoitti:Oukei nyt selvisi periaate. Tuo sisäyksikön vesikierto oli uusi asia....
Pete73 artikuloi tuon paljon paremmin mihin itse olisin pystynyt, kiitos.

Sori Jope, että unohtui itseltäni mainita että kylmäainekierukkaa ei olla tunkemassa öljypannuun vaan voi olla tuollainen erillinen sisäyksikkö. Mulla vähän tuosta rohkeampi malli eli VILP:issäni vesi käy kierroksella ulkona :shock: kierukka on siis VILP:in sisuksissa. Tuon etu on se että kylmäkallea ei tarvitse käyttää tontilla vaan on kuin jääkaapin asentaisi pihalle... Nykylainsäädäntö kai kuitenkin vaatii että kylmäainelupien haltijan pitäisi silti asennuksen aikaan seisoskella tontilla kädet taskuissaan, puhuen sähkärille ja putkarille samalla pehmoisia tai muita tarinoita :lol:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
pete73
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pete73 »

Kiitos kehuista :razz:

Niinhän tuo taitaa mennä, että kylmämiehen pitäisi se käyttöönotto käydä tekemässä vaikka mitään kylmäpuolen kytkentöjä ei paikanpäällä tehtäisikään...
Tunnustetaan nyt samalla, että täällä ei ole käynyt putki- eikä kylmämiestä kun tuon ultimaten tuonne pannuhuoneeseen laittelin.... Ultimate kun huomaavaisesti toimitti tyhjiöpumpun ja putkisarjan koneen mukana... Kehuivat vielä ihan pokalla ja naamatusten, että sen saa asentaa itse :shock: Ihan vasiten kysyin asiaa kun kävin koneen heiltä hakemassa...
Ei sillä, että olisin joka tapauksessa homman itse hoitanut... aikalailla huolettomammin tuo ihan viralliset luvat omaava ILP-asentaja sen homman hoiti kun tuo Panasonic laitettiin aiemmin.. :roll:
-58 rmt, 112m2+kellari, ILP+VILP+ jämä kaksikko sähköllä, ei lisäeristystä
kulutus 2009-2010 noin 18500kWh+n. 2m3 puuta
91GT
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja 91GT »

öljyn hinta kun on mitä on niin olen keväästä ajellut öljypannua sähköllä koska tulee vähän halvemmaksi. Olen miettinyt tuota kattilan lämmittämistä vesi-ilpillä. käyttövesi alkaa lämpeemään näinä päivinä boilerilla.

pystyykö tuollainen vesi-ilppi pitämään pannun siellä normilämmöissä eli noin 65-75c tienoilla vai vain jossain 40-50c hujakoilla. entä mitä merkki vaihtoehtoja on ultimaten lisäksi jotka tekevät sisäyksiköllistä vesi-ilppiä?
http://www.ultimatemarket.com/Published ... de=9000eev
sitten ehkä hölmö kysymys mutta miten vesi-ilppi pelaa kesä helteellä? pesuhuoneen lattia lämmitys tarvii hieman lämpöä kesälläkin.

tottakai olisis parempi jos olisi oikein varaaja myös mutta ensi alkuun nyt tutkiskelen suoraan pannuun liitettävät vaihtoehdot.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

91GT kirjoitti: pystyykö tuollainen vesi-ilppi pitämään pannun siellä normilämmöissä eli noin 65-75c tienoilla vai vain jossain 40-50c hujakoilla.
Pystyy, mutta ei kannata. Hyötysuhde on sitä parempi mitä alempanana on VILP varaajan lämpötila. VILPille kannattaa olla tosiaan oma matalalämpövaraaja josta saa tuon 40 astetta kerrostumisen avulla. Isompi ongelma tulee öljytalolle patterikierron säädöistä jotka pitää rukata haaleammalle kiertovedelle.
91GT kirjoitti:sitten ehkä hölmö kysymys mutta miten vesi-ilppi pelaa kesä helteellä? pesuhuoneen lattia lämmitys tarvii hieman lämpöä kesälläkin.
Kyllähän se pelaa kesälläkin mutta itse en lämmitä lattioita jolloin pelkkään käyttöveteen saavutettu voitto menee melkein lämpöhäviöihin, Tuota laskeskelin viime kesänä. Sääli, sillä pumppu painaa melkein viitosen copilla, mutta talteen saa vain puolet. No onhan se halvempaa kuin suorasähkö kuitenkin.

Tuota asiaa, muutakin ja oman systeemin logeja: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=10972.0
Ilpisti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ilpisti »

Sekoitetaas vielä pakkaa vähän lisää :wink: Itse harkitsen vesikiertoista pellettitakkaa tuohon vilpin paikalle. Koitin tuolla pellettifoorumilla kysellä onnistuisko tuo mitenkään järkevästi, vai tuleeko tuo ö-kattilan pieni vesitila (180l) esteeksi ja vpt:stä tulee kattilan kiehuttaja.

Jäin siihen ymmärrykseen että tuo vesimäärä ei ole este, ja voisi hyvinkin toimia. Toki vaatii sitten vapaan hormin ja putkituksen, ja hieman putkitöitä ja suunnittelua. Vpt:eissä itsessään, ainakin laadukkaimissa :roll: , on termarit ja ohjaus, eli sytyttää tulet tietyssä lämpötilassa ja sammuttaa kun on haluttu lämpötila saavutettu. Lasken tuon eduksi että siitä irtoaisi kuumempaakin vettä kuin vilpistä, riippumatta ulkolämpötilasta, ja virrankulutus olisi alle 200w. Tai jos on bonuksena puhallus ilmatilaan tais ottaa vähän enemmän. Toki tässä on sitten säiliön täyttämistä, tuhkien kanssa pulaamista ja muuta puhdistelua. Minua ajatus kiehtoo, tuon vpt:n kun saisi aika helposti tuonne omaan kellariin laitettua, ja tuo puhallus olisi minulle hyvä, kun kellaria tarvitsee lämmittää kuitenkin eikä siellä ole kuin 2 patteria seinällä. Tällä hetkellä kellaria lämmitetään porin matilla, eli ei olisi suurta vaikutusta rutiineihin tuolla säiliön täyttämisellä. :mrgreen:
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Tulee aika tiehää lämmittämistä jos puskuri on se 180 litraa. Pluse että sen saa todellaki kiehahtamaan hyvinkin helposti.

Lisäksi öljykattiloiden eristeet on luvattoman huonoja ja ne hukkaa lämpöä satojen wattien teholla jos kuumana käytetään.

Itse ajattelin kokeilla nuotion laittamista öljykattilan sisään joskus ja ihmetellä kuinka paljon savua sieltä pannuhuoneeseen saa :-)
Ilpisti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ilpisti »

lmfmis kirjoitti:Tulee aika tiehää lämmittämistä jos puskuri on se 180 litraa. Pluse että sen saa todellaki kiehahtamaan hyvinkin helposti.

Lisäksi öljykattiloiden eristeet on luvattoman huonoja ja ne hukkaa lämpöä satojen wattien teholla jos kuumana käytetään.

Itse ajattelin kokeilla nuotion laittamista öljykattilan sisään joskus ja ihmetellä kuinka paljon savua sieltä pannuhuoneeseen saa :-)
Hukkaahan se öljylläkin lämmitettäessä sitä lämpöä, se hukka maksais vaan vähemmän jos pelletillä lämmittäis :wink: Noissa vpt:ssä lienee mahdollista säätää syttymis/sammumis lämpöä, sillä saisi pidempiä poltto/seisokki aikoja tehtyä. Öljyn vois säätää niin pieneksi että se ei päästä taloa jäihin mutta ei sitten lähde helposti käymäänkään. Jos hystereesi olisi esim.55° sytytys ja 95°sammutus, kyllähän tuolla saa jo hetken takkakin palaa, ja jos lämmöntarve on suurta niin säätää takan palamaan sitten koko ajan pienellä teholla. Eli niissäkin on siis tehonsäätö, pelletin määrällä ja savukaasuimureilla kaiketi. :wink:
Vastaa Viestiin