Aarni-pönttöuuni, kokemuksia?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Aarni-pönttöuuni, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Pisti silmään tällainen
https://www.netrauta.fi/portal/takat/ta ... 6&showall=
eli Netraudan aarni-pönttis, 220x70. Hinta enemmän kuin kohtuullinen, 2690 eur kannettuna ja asennettuna 300km säteellä Helsingistä.

Kun en ymmärrä noista takoista(kaan) mitään, niin osaisiko joku sanoa onko tuosta mihinkään?
Jäsen

Re: Aarni-pönttöuuni, kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Ei ole noista kokemusta eikä tarkempaa tietoa. Mutta jäi hämäämään tuo sana "asennus". Se viittaa johonkin elementteihin, jotka tosiaan asenentaan. Jos tiili tiileltä tehdään, niin silloin kyllä luulisi ilmoitettavan, että uuni muurataan paikan päällä. Tuota nyt olisi ainakin hyvä tarkistaa.

Ei tuo mikään halpa ole, varsinkaan jos on elementtejä, jotka asenentaan. Tuohon hintaan saa jo kuoret ja muurarin muuraamaankin pönttöuunin.
Ahti71
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ahti71 »

"Runko perus tiiltä ja savilaastia"
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Katselin noita pönttöuuneja ja tuo oli yksi vaihtoehto, takkaprojekti meni tauolle joten en sitten ostanut. Viron poikien tekele. Lähetin Netrautaan kolme kuukautta sitten sähköpostin jossa kysyin seuraavaa "erotellaanko laskussa työ ja materiaalit ja tekeekö asennuksen yrittäjä jolla on suomalainen y-tunnus ja veroasiat kunnossa jotta saan tehtyä kotitalousvähennyksen? Vastausta odotan yhä :lol:
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Ahti71 kirjoitti:"Runko perus tiiltä ja savilaastia"
Niin, sisälukutaito minulla on toki olemassa. Ymmärryksen kanssa vähän mättää. Mitä pönttiksen sisällä on, jollei tiiltä?
Kehotan tässä yhteydessä vilkaisemaan tuota mitä siqussani lukee, painottaen sanaa amatööri, ja erityisesti sanaa kaikessa...
Zaffodi kirjoitti:Viron poikien tekele.
Mitä olen ymmärtänyt, saattaa viron pojilla olla monessa käsityöasiassa osaamista enemmän kuin monella suomalaispojalla. Mutta miten sitten pönttiksen kanssa on, mene ja tiedä. Kai ne sielläkin on joutuneet takoilla talojaan lämmittämään.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

RMT58 kirjoitti:Mitä pönttiksen sisällä on, jollei tiiltä?
Ainakin voi olla hiekkaa. Muutama vuosi sitten harkitsin muistaakseni Meidän talossa esitellyn ruotsalaisen pönttöuunin hankkimista. Siinä oli muurattavaa kovin vähän, lopputila kuoren sisällä täytettiin hiekalla.

Kiviä. Appiukolla oli Upo-takka, jonka sisälle ladottiin kiviä lämpöä varaamaan. Ei ollut hyvä ja paloi puhki ja sen tilalle sitten hankittiin Balladi-takka K-Raudan tarjouksesta. Sen sisus on taas valumassasta tehtyjä elementtejä. Rakentaminen on nopeaa ja helppoa vaikkakin vaatii timanttilaikan käyttöä parissa paikassa. Savuröörin paikkaa kun ei etukäteen voi tietää ihan millilleen.

Tiiliäkin on ainakin kahta sorttia, savitiiliä ja tulitiiliä. Minulla on tarkoitus muurauttaa pönttiksen sisuskalut tänä keväänä uudestaan ja se muurataan kokonaan tulitiilistä, yläliitosta lukuunottamatta.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
jarkkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Mulla on ollut tilaisuus jutella muutaman Virolaisen kaverin kanssa heidän tulisijakulttuuristaan.Virossa on käsittääkseni hyvää osaamista ja perinteitä asiassa,ei neuvostoaikakaan ole sitä tärvellyt.Siellä on edelleen paljon uunilämitteisiä taloja ja asuntoja,uunit on peltikuoriuuneja tai kuppikaakeliuuneja,väliseinäuuneja ja muurattuja lämmityskiertoja.Virossa valmistetaan myös perinteisiä uunikaakeleita,netistä löysin videon pätkän,jossa näytettiin oikean kaakeliuunin pystytystä ja kaakelien työstämistä,oikein kiintoisaa.

Pönttöuunin alkuperäinen kotimaa on Venäjä(1800-luvun alkupuolella),josta se sitten levisi alusmaihin.Venäjällä käytetään myös edelleen pönttöuuneja,jotka ei tosin,ainakaan ne joita olen nähnyt,ole kovin korkeatasoisen näköisiä.Neuvostoaikana kaakeliuunit edustivat porvarillista mädännäisyyttä.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Juu, en tarkoittanut että se olisi huono koska tulee Virosta. Kiinnittäisin kuitenkin huomiota siihen, ettei Netrauta halunnut kommentoida noita verottaja-asioita.
Tunnen useita todella päteviä virolaisia timpureita enkä vähättele heidän ammattitaitoaan. Neuvostoajoilta taas on peritty sitten niitä negatiivisempia asioita kuten pimeä työ ja veronkierto.
Kävin muuten aikanaan (n. 15vee sitten) Tallinan liepeillä yhdessä telakalle alihankintaa tekevässä firmassa katsomassa. Siellä ne pojat teki puutöitä pelkillä käsityökaluilla, kymmenellä puusepällä oli yhteiskäytössä yksi sähköpora, mutta silti laatu ylitti komeasti monet kotimaiset puulaakit.
finrover
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja finrover »

vesahy kirjoitti:
RMT58 kirjoitti:Mitä pönttiksen sisällä on, jollei tiiltä?
Ainakin voi olla hiekkaa. Muutama vuosi sitten harkitsin muistaakseni Meidän talossa esitellyn ruotsalaisen pönttöuunin hankkimista. Siinä oli muurattavaa kovin vähän, lopputila kuoren sisällä täytettiin hiekalla.
...
Tässä linkki ruotsalaiseen hiekkauuniin: http://www.sk-ab.com/nyugnar/sandugnen/sandindex.htm
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

finrover kirjoitti:Tässä linkki ruotsalaiseen hiekkauuniin: http://www.sk-ab.com/nyugnar/sandugnen/sandindex.htm
Kiitos, mutta olen päättänyt pysyä perinteisessä rakenteessa. Hiekkauuni sisuskalut ja savukanavat näyttävän olevan ruostumatonta terästä. Hiukan varavasti suhtaudun tuohon tietoon, että sen voi pystyttää itse ilman ammattimiehen apua.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Eli vielä ei omakohtaista aarnikokemusta ole kellään...?
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://vanha-talo.blogspot.com/

Viesti Kirjoittaja akim »

Kyselin myös itse tarjouksen tuosta kys. pönttöuunista soittamalla viime kesänä. Sain myös eriteltynä työnosuuden kotitalousvähennykseen, mutta en muista tarkalleen mitä se oli. En tosin tiedä olisiko se mennyt verotuksesta sitten läpi. Pyysin myös muutaman muun tarjouksen ja päädyin tilaamaan pönttöuunin suomalaiselta muurarilta, vaikka hinta olikin jokusen satasen kalliimpi. Työn osuus oli kuitenkin suurempi ja vähennyksen jälkeen uunien hinnat olivat käytännössä samat. Lisäksi tilaamani uunin ulkonäkö miellytti enemmän.

http://1.bp.blogspot.com/_KiUJ3Bpktrg/T ... G_8675.jpg
Vastaa Viestiin