lautaseinä vintille
lautaseinä vintille
Ullakko on rakentamaton, tosin siellä on tuulensuojalevyt ja villat sekä kosteussuoja (muovitettu) paikoillaan sitten jokusen vuoden. Nyt olen aatellut tehdä sisäseinät. Ajattelin duunata raakalaudasta. Paneeli olisi varmaan järkevämpi, mutta ilime ei olisi niin mukava. Mitä tuumaavat lukijat? Jos on vetoa, niin siihenhän voisi sitten laitella jonkin pintamateriaalin kuten esim. pinkopahvin???
Re: lautaseinä vintille
Mulla on seinät raakalautaa ja oon tykännyt. Yritin laittaa kuvaakin mutta enpä osannut...
Olen käyttänyt varastotiloissa valkoiseksi maalattuna. Osin raakalauta on siellä ollut jo rakentamisesta asti, mutta kuivuessaan laudoitukseen on tullut rakoja eli laudat on otettu kertaalleen irti ja asennettu tiiviimmmin. Eli lauta on syytä kuivata ensin. Kaupasta haettu raakalauta ei liene erityisen kuivaa.
Karkeampi pinta periaatteessa likaantuu helpommin, mutta paljolti omissa oloissaan olevissa varastohuoneissa en ole havainnut tätä. Hyvä puoli on kaikenlaisen seinään kiinnittämisen helppous.
Karkeampi pinta periaatteessa likaantuu helpommin, mutta paljolti omissa oloissaan olevissa varastohuoneissa en ole havainnut tätä. Hyvä puoli on kaikenlaisen seinään kiinnittämisen helppous.
Itse käytin raakaponttilautaa yläkerran matalilla seinäosilla. Elävää pintaa mutta ponttauksen takia ei rakoja. Kustannukset noin euron metri. Pintaan on tarkoitus sivellä Uulan kuultavaa maalia.
Meillä on "tv-huoneessa" seinistä otettu karvatapetit ja alta risat pinkopahvit pois. Puoliso ehdotti (puolitosissaan), että maalataan noi vaakalaudotukset ja säästetään. Kokeiltiin ja tuli oikein kivat. Lautojen raoista tietty hiukan näkyy läheltä katsottaessa pahvit, mutta ei niitä edes huomaa. Ulkoseinälle laitettiin kyl huokolevy lisäeristeeks ja tapetti. Ne vaakalaudat kyl on ilmeisesti ns. hienosahattua, ei sitä kaikkein tikkuisinta raakalautaa.
-
Norppa72
- Jäsen

- Viesti:
Mietin juuri itse samaa puolitosissani eteisemme yhdelle seinälle välieteiseen. Saattaa tulla hieman "mökkimäinen"tunnelma mutta sittenhän sen näkee kun on tehnyt. Täällä olisi kyllä tosi kiva nähdä kuvia muiden ratkaisuista. :)Poeka kirjoitti:Meillä on "tv-huoneessa" seinistä otettu karvatapetit ja alta risat pinkopahvit pois. Puoliso ehdotti (puolitosissaan), että maalataan noi vaakalaudotukset ja säästetään. Kokeiltiin ja tuli oikein kivat. Lautojen raoista tietty hiukan näkyy läheltä katsottaessa pahvit, mutta ei niitä edes huomaa. Ulkoseinälle laitettiin kyl huokolevy lisäeristeeks ja tapetti. Ne vaakalaudat kyl on ilmeisesti ns. hienosahattua, ei sitä kaikkein tikkuisinta raakalautaa.
" Kun itse tekee, niin sen näköistä siitä sitten tulee. " http://harrastelijatharjulla.blogspot.com/
Olis kiva jos jollain olisi moisesta ratkaisusta kuvia. Itse olen pähkäillyt miltä yläkerran huoneen katto näyttäisi jos huonon pinkopahvin ottaisi kokonaan pois ja maalaisi laudoituksen vaaleaksi.
-
nymana
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.anttinyman.fi
- Viesti:
Me laitoimme porraskäytävän seinään pontattua 28x145 lattialautaa, samalla laudalla noustaan sitten tulevan vintin päätyseinät. Mielestäni hyvä vaihtoehto. Ei tikkuja eikä pahoja rakoja. Puun eläminen näkyy kuitenkin sopivasti vaikka lauta onkin siisti. Ja onhan 28 millissä jo vähän materiaalin tuntua. Lisäksi nopea ja kasata ja ruuvaukset saa piiloon, tai rehellisesti lyö naulaukset näkyviin.
Hinnaltaan ei paha. Ko. lautaa saa mökkilaatuna hivenen päälle euro per metri päätypontattuna. Neliöhinta himpun alle 10 e.
Mielestäni raakapontti on myös hyvä vaihtoehti ja miksi ei myöskin kapampikin lattialauta.
http://ruutana.blogspot.com on jotain kuvia.
Antti
Hinnaltaan ei paha. Ko. lautaa saa mökkilaatuna hivenen päälle euro per metri päätypontattuna. Neliöhinta himpun alle 10 e.
Mielestäni raakapontti on myös hyvä vaihtoehti ja miksi ei myöskin kapampikin lattialauta.
Antti
Meillä on lattialautaa käytetty portaan kaiderakenteena: toisella puolella pystyyn ja toisella vaakaan. Luultavasti ei alkuperäinen, veikkaisin 1960-lukua. Olen jatkanut teemaa lähiympäristössä, kun lattioita uusiessa on vapautunut käyttökelpoista lattialautaa.nymana kirjoitti:Me laitoimme porraskäytävän seinään pontattua 28x145 lattialautaa, samalla laudalla noustaan sitten tulevan vintin päätyseinät. Mielestäni hyvä vaihtoehto. Ei tikkuja eikä pahoja rakoja. Puun eläminen näkyy kuitenkin sopivasti vaikka lauta onkin siisti. Ja onhan 28 millissä jo vähän materiaalin tuntua. Lisäksi nopea ja kasata ja ruuvaukset saa piiloon, tai rehellisesti lyö naulaukset näkyviin.
Antti
Tuo ristiin naulattu rakenne on hyvin luja ja noin kuusi senttiä paksuna ilmeeltäänkin jämäkkä.
Lattialauta on hyvä paneloinnin korvike siis seinälläkin, tosin nykyään saa vastaanvannäköistä ohuempaakin materiaalia verhoustarkoituksiin (Wisa Tasa). Se on ehkä vähän liiankin sileä ja steriili, kierrätyslattialauta kotikutoisesti höylättynä on sopivan elävä olematta kuitenkaan liian rustiikki. Lattialaudan vahvuista materiaaliahan myydään yleisesti nimikkeellä kevythirsi, mikä on vitsi sinällään mutta kertoo materiaalin jämäkkyydestä.
Ihan ot.
mutta nymana teillä on todella kaunis ja tunnelmallinen koti.
mutta nymana teillä on todella kaunis ja tunnelmallinen koti.
nymana kirjoitti:Me laitoimme porraskäytävän seinään pontattua 28x145 lattialautaa, samalla laudalla noustaan sitten tulevan vintin päätyseinät. Mielestäni hyvä vaihtoehto. Ei tikkuja eikä pahoja rakoja. Puun eläminen näkyy kuitenkin sopivasti vaikka lauta onkin siisti. Ja onhan 28 millissä jo vähän materiaalin tuntua. Lisäksi nopea ja kasata ja ruuvaukset saa piiloon, tai rehellisesti lyö naulaukset näkyviin.
Antti
Itse nimenoman halusin raot lattiaan, kattoon ja seiniin, että saan vanhan talon tuntua mökkiin. Ja olihan se halvempaa kuin ponttilauta. Lattiassa ei välttämättä kovin käytännöllistä, mutta pitää yrittää olla sotkematta eli kaatamatta kukkavesiä ym lattioille. Maalikin on vesiohenteista teknosta, joten meillä ei lattioita juuri pestä. Ainoastaan pikainen imurointi päivittäin ja kesällä mattojen pesu. Sen suurempi siivous on milestäni ajan tuhlausta. Ruuvien reikiinkin on jo niin tottunut, ettei niitä enää edes huomaa.
Minä en henk.koht. laittaisi, ihan siitä syystä, että aikanaankin ne lautaseinät on aina peitetty halteksilla tai pinkopahvilla, eikä niitä ole tarkoitettukaan jättää näkyville koskaan.
Jotenkin itselle noista tulee mieleen sellainen tanskalaistyyppinen sisustus, ei perinteinen rintamamiestalon tunnelma.
Täällä myös kuvia vastaavasta toteutuksesta.
Jotenkin itselle noista tulee mieleen sellainen tanskalaistyyppinen sisustus, ei perinteinen rintamamiestalon tunnelma.
Täällä myös kuvia vastaavasta toteutuksesta.
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
- akim
- Jäsen

- Kotisivu: http://vanha-talo.blogspot.com/
Katsoin nuo kuvat ja lopputulos oli juuri sellainen mitä olen itsekkin miettinyt. Todella upea kontrasti kuvassa, missä näkyy pönttöuuni, hirsiseinää ja valkoinen lautakatto. Minkä kokoista tuo lauta on lattiassa, katossa ja seinissä? Mitä puuta (näyttää kuuselta) ja onko höylättyä joka pinnassa? Millainen rako jätettiin lautojen väliin asennettaessa ja miten paljon raot elävät talvella vs. kesä?Elina69 kirjoitti: Itse nimenoman halusin raot lattiaan, kattoon ja seiniin, että saan vanhan talon tuntua mökkiin. Ja olihan se halvempaa kuin ponttilauta. Lattiassa ei välttämättä kovin käytännöllistä, mutta pitää yrittää olla sotkematta eli kaatamatta kukkavesiä ym lattioille. Maalikin on vesiohenteista teknosta, joten meillä ei lattioita juuri pestä. Ainoastaan pikainen imurointi päivittäin ja kesällä mattojen pesu. Sen suurempi siivous on milestäni ajan tuhlausta. Ruuvien reikiinkin on jo niin tottunut, ettei niitä enää edes huomaa.
Sama juttu kuin hirsiseinän tai tiilimuurien kanssa. Esi-isät pyörivät haudoisssaan kun nykysisustajat kuvauttavat näitä kiiltäväpaperisiin lehtiin.Rosanna67 kirjoitti:Minä en henk.koht. laittaisi, ihan siitä syystä, että aikanaankin ne lautaseinät on aina peitetty halteksilla tai pinkopahvilla, eikä niitä ole tarkoitettukaan jättää näkyville koskaan.
Itse asiassa kokeilin tuota raakalautapintaa eteisessä, mutta sen verran rivon näköistä oli että linja vaihtui kipsilevy/kierrätyslattialautayhdistelmään. Varastotiloissakin olen irrottanut laudat ja tiivistänyt raot, se sopii meikäläisen silmään ja lautapintahan noissa varastoissa on ennenkin ollut. Nyt vaan ovat samat ullakkokomerot eristettyjä ja siinä hengessä pieni siistiminen eli raot pois ja maali pintaan tuntui sopivalta.