Varaajien kytkeminen "sarjaan"
Varaajien kytkeminen "sarjaan"
Onko kenelläkään kokemuksia useamman energiavaraajan kytkemisestä yhteen? Pitäisi saada iso varaaja puukattilan kaveriksi, mutta huonekorkeus kellarikerroksessa hieman rajoittaa varaajan kokoa. Neliöitä varaajalle olisi käytössä reippaasti, eli useampia pieniä varaajia olisi mahdollista laittaa. Esim. 2 kpl Akvantti 1400 mahtuisi hyvin, mutta toimiiko kahden tai useamman varaajan systeemi?
-
diipadaapa
- Uusi jäsen
Re: Varaajien kytkeminen "sarjaan"
entä jos teetättää sopivan korkuisen akvalla ?
Sarjaan kytkeminen on tietääkseni oikein toimiva systeemi. Vastaa silloin todella korkeaa varaajaa jonka pitäisi edistää kerrostumista.
Vaipan ala tosin kasvaa enemmän kuin vastaavan kokoisessa yksittäisessä varaajassa, jolloin lämpöhäviötkin kasvavat. Varaajien asennustilasta sitten riippuu onko merkitystä vai saako häviöt jotenkin hyödynnettyä.
Vaipan ala tosin kasvaa enemmän kuin vastaavan kokoisessa yksittäisessä varaajassa, jolloin lämpöhäviötkin kasvavat. Varaajien asennustilasta sitten riippuu onko merkitystä vai saako häviöt jotenkin hyödynnettyä.
Minä ainakin kyseisessä tapauksessa kytkisin "rinnakkain", jotta molemmissa säiliöissä olisi yhtä paljon kuumaa vettä.
- rautarunnari
- Jäsen

tuossapa kattiloiden aatelisen ohjeistus asiaan:
http://www.atmos.cz/english/instalace-k ... e-zapojeni
http://www.atmos.cz/english/instalace-k ... e-zapojeni
Kaikkien alojen erikoisasiantuntija
Mitä etua tästä saataisiin?risto kirjoitti:Minä ainakin kyseisessä tapauksessa kytkisin "rinnakkain", jotta molemmissa säiliöissä olisi yhtä paljon kuumaa vettä.
Maalaisjärjellä ajatellen sarjaankytkentä olisi parempi kerrostumisen kannalta, koska se vastaa varaajan korkeuden nostamista. Lisäksi kesällä ei tarvitsisi käyttöveden tarpeeseen lämmitellä kuin sen verran että saa 1. varaajan yläosan lämpimäksi.
Ilmeisesti useamman varaajan käyttö siis toimii, kytkentätapaa pitää vielä hieman selvitellä. Hukkalämpöä useammasta varaajasta tietty tulee hiukka enemmän, mutta tässä tapauksessa sillä ei juuri ole väliä (kellarikerros lämpiää samalla vedellä joka tapauksessa ja nykyinen varaaja hukkaa lämpöä taatusti enemmän kuin mikään uusi systeemi...).
Myös kattila on menossa vaihtoon, käyttäjäkokemuksia puukattiloista otetaan mielihyvin vastaan. Vaihtoehtoja tuntuisi olevan hieman liikaakin. Talo on isohko rintamamiestalo, kaikki kolme kerrosta lämpimänä. Varaajien tilavuudeksi olisi tarkoitus saada joku 2-4 kuutiota ettei aivan jatkuvasti tarviaisi lappaa puuta pesään. Nykyinen systeemi on Arimax 520 kaksoiskattila sekä joku epämääräinen varaaja, varmaankin ihan itse rakenneltu jostain vanhasta öljypöntöstä. Ei oikein pelaa niin kuin pitäisi.
Myös kattila on menossa vaihtoon, käyttäjäkokemuksia puukattiloista otetaan mielihyvin vastaan. Vaihtoehtoja tuntuisi olevan hieman liikaakin. Talo on isohko rintamamiestalo, kaikki kolme kerrosta lämpimänä. Varaajien tilavuudeksi olisi tarkoitus saada joku 2-4 kuutiota ettei aivan jatkuvasti tarviaisi lappaa puuta pesään. Nykyinen systeemi on Arimax 520 kaksoiskattila sekä joku epämääräinen varaaja, varmaankin ihan itse rakenneltu jostain vanhasta öljypöntöstä. Ei oikein pelaa niin kuin pitäisi.
- rautarunnari
- Jäsen

Nihan järkeilee ihan (järkevästi) :)
Ajatuksen kanssa pohtien olen samaa mieltä.
ricaa pidetään aika hyvänä, mutta minulla se on vasta harkinnassa / hankinnassa.
Lähden takuuvarmasti hakemaan sen jostain muualta, joten siitä voisi kehitellä kimppaa. esmes. virosta.
tori jury virossa myi 32kW ricaa 1800 euroon. taisi olla se S-malli. GS-malli on selkeästi kalliimpi, en tiedä onko muuten eroa paitsi niillä tulitiilillä, jotka voi kai laittaa itsekin sinne tulipesään ?
varaajien koko saa olla iso, olen käynyt 5000 litran asennuksella ja omistaja kehui maasta taivaaseen, miten hyvä se on. Paisarin pitää myöskin olla iso, miulla on 600litrainen jo varastoituna :)
Minulla on 200-litrainen lvvaraaja esilämmityksellä. Näin saan yösähköllä käyttöveden lämpimäksi ja päiväsähköllä kuumaksi.
H
Ajatuksen kanssa pohtien olen samaa mieltä.
ricaa pidetään aika hyvänä, mutta minulla se on vasta harkinnassa / hankinnassa.
Lähden takuuvarmasti hakemaan sen jostain muualta, joten siitä voisi kehitellä kimppaa. esmes. virosta.
tori jury virossa myi 32kW ricaa 1800 euroon. taisi olla se S-malli. GS-malli on selkeästi kalliimpi, en tiedä onko muuten eroa paitsi niillä tulitiilillä, jotka voi kai laittaa itsekin sinne tulipesään ?
varaajien koko saa olla iso, olen käynyt 5000 litran asennuksella ja omistaja kehui maasta taivaaseen, miten hyvä se on. Paisarin pitää myöskin olla iso, miulla on 600litrainen jo varastoituna :)
Minulla on 200-litrainen lvvaraaja esilämmityksellä. Näin saan yösähköllä käyttöveden lämpimäksi ja päiväsähköllä kuumaksi.
H
Rica vaikuttaa kieltämättä pätevältä. Mistään ei ihan helpolla tunnu löytyvän mallien eroja, hintaero on aika iso jos kyse on vain tulitiilistä. Myös Attack kattilat herättivät mielenkiintoa (kotituli.fi), onko noista kenelläkään mitään kokemuksia?
- rautarunnari
- Jäsen

epämääräinen selitys oli, että tulitiilet, ehkä savusolissa jotkut hidastimet (voi rakentaa itse), mahdollisesti erilainen savusolien rakenne ?
riihimäen metalli kertonee eroista...
H
riihimäen metalli kertonee eroista...
H
Täällä valaisevaa selvitystä GS ja GSE eroista:
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?p=362454#362454
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?p=362454#362454
Atmoksen S-mallissa on vähemmän keraamisia osia kuin GS-mallissa.
http://www.ctgreenheatllc.com/EKO.html
http://www.ctgreenheatllc.com/EKO.html
Ootko suunnitellut pitemmälle tätä ja millä aikataululla olet hankkimassa? Meillä vaihtuu kattila kesällä, suunnitelmia ja hankintoja pitäis pian tehdä...rautarunnari kirjoitti:...ricaa pidetään aika hyvänä, mutta minulla se on vasta harkinnassa / hankinnassa.
Lähden takuuvarmasti hakemaan sen jostain muualta, joten siitä voisi kehitellä kimppaa. esmes. virosta. ...
H
- rautarunnari
- Jäsen

vaikka heti :)
paku tarvittais tai pitäisi tilata, kun ei peräkärryllä saa vetää kuin 500 kerrallaan. yksi tommoinen 32 tai 40kw menis just.
H
paku tarvittais tai pitäisi tilata, kun ei peräkärryllä saa vetää kuin 500 kerrallaan. yksi tommoinen 32 tai 40kw menis just.
H
-
yläpalo eläkeläinen
- Jäsen

Itsellä on kanssa pannun vaihto mielessä. Tarjouskierroksen perusteella Atmos olisi halvin, mutta pidemmän päälle tulee melko kalliiksi. Keraamiset osat kestää n. viisi vuotta, ja maksaa GS malliin useita satasia, pelkästään palopesä 400 euroa. Lisäksi useista osista koostuvat arinakivet joutuu "liimaamaan" kiinni, mistä tulee mukavaa askartelua.