Kevättä rinnassa -keskustelu
-
opel1999e
- Jäsen

Re: Kevättä rinnassa -keskustelu
Vanhana kyynikkona kysyn, montako kiloa valmiita tomaatteja tuon kasvihuoneen hinnalla saa... Ja sitten taas toisaalta tiedän hyvin, miten upea on auringossa kypsyneen itse kasvatetun tomaatin maku. Viime kesänä olin siskolla kotitonttuna heidän matkansa ajan, ja ihastuin siskon pikkuiseen kasvihuoneeseen. Kurkkuja tuli hyvin jo elokuun alussa, tomaattien kypsyminen meni niin myöhäiseen, että loput taisivat paleltua.
On sitä hullumpia ja kalliimpiakin harrastuksia. Monasti unohtuu kuinka paljon kasvihuone auttaa keväällä taimiviljelyssä, se on itselleni vähintään yhtä tärkeä kuin kesän aikana kasvihuoneessa kasvattaminen. Sitten voi tietysti esittää saman kysymyksen taimista, mutta tällöin ollaan jo ihan kokonaan arvostuskysymyksissä.opel1999e kirjoitti:Vanhana kyynikkona kysyn, montako kiloa valmiita tomaatteja tuon kasvihuoneen hinnalla saa...
Tomaatit pois vaan vihreinä ennen kylmiä ja sisälle. Kypsyvät kyllä aikanaan sisällä. Meillä syötiin viimeiset omat tomaatit tammikuussa.opel1999e kirjoitti:tomaattien kypsyminen meni niin myöhäiseen, että loput taisivat paleltua.
*Juoksee ostamaan tomaatinsiemeniä. Miettii sitten mistä saisi sen kasvihuoneen.*markokoo kirjoitti:On sitä hullumpia ja kalliimpiakin harrastuksia.
....
Tomaatit pois vaan vihreinä ennen kylmiä ja sisälle. Kypsyvät kyllä aikanaan sisällä. Meillä syötiin viimeiset omat tomaatit tammikuussa.
(Kun ei ole tuota facebook-tiliä ja se -kieli kuitenkin on tarttunut yleiseen viestintäkulttuuriin, pitää kirjoittaa päivitykset tänne.)
Tomaatit kasvavat vähän vuodesta ja paikasta riippuen pihallakin. Meillä on ollut kasvihuoneessa sen verran taimia (alle 10) että saa kesällä ja alkusyksyllä syötäväksi ja loput taimista pihalla, parina viime vuonna vähän reilu parikymmentä. Pihalta on tullut ihan hyvät sadot, mutta niistä on sitten suuri osa niitä sisällä kypsyttelyä vaativia. Meillä on ollut ehkä puolet kirsikkatomaatin taimia ja tavalliset tomaatit on käytetty pääosin ruuanlaitossa.jari h kirjoitti:*Juoksee ostamaan tomaatinsiemeniä. Miettii sitten mistä saisi sen kasvihuoneen.*
Meillä on suojainen L-nurkka vanhan tiilinavetan kupeessa, se on lämmin paikka noille kasvaa. Loput taimet mitkä ei sinne mahdu olen lykännyt ihan aukealle kasvimaalle kohopenkkiin ja kyllä sieltäkin satoa on tullut. Tomaatissa on se mukava, että sitä voi kasvattaa vuodesta toiseen samassa paikassa toisin kuin monia muita lajeja.
Montako elämystä saat lapsille tomaattikilon hinnalla?opel1999e kirjoitti:Vanhana kyynikkona kysyn, montako kiloa valmiita tomaatteja tuon kasvihuoneen hinnalla saa...
Kallista on, tiedän. Mutta kyllä tuossa kasvihuoneharrastuksessa merkkaa tosiaan paljon muut asiat kuin se sato, vaikka se kruunu koko ähellykselle onkin. Enkä edes pidä tomaateista.
Minulla on jo "suuria" suunnitelmia (ja jotain toteutettuakin) tulevan kesän varalle.
Muutimme tähän viime vuoden huhtikuussa ja ensimmäinen kesä menikin ihastellessa pihaa ja mitä mistäkin kohti nousi. Meidän piha on aikanaan hyvin suunniteltu, varhain keväällä nousivat ensimmäiset kukat ja pitkin kesää sitten aina jotain uutta. Pihassamme on ihana sekoitus erilaisia kukkia, meillä kasvaa mm. varjoliljoja, kieloja, valkovuokkoja ja muutamaa erilaista ruusua. Ostin hurjan määrän erilaisia kukkien siemeniä, joita haluaisin laittaa kasvamaan.
Pihassamme on valtava vadelma"alue" (puska on liian laimea sana). Lisäksi kasvaa raparperia, karviaisia, punaista ja mustaa viinimarjaa. Haluaisin elvyttää mansikkamaan, jonka paikka vielä tarkalla katsomisella erottuu pihalla.
Viime kesänä saimme rakenneltua roskalavalta dyykatusta puusta kasvihuoneen. Sen sijaan siementen suhteen olin niin hidas, että saldo jäi yhteen tomaattiin ja yhteen kesäkurpitsaan
Nyt olenkin liikkeellä jo vähän liiankin hyvissä ajoin, ikkunalaudat ovat täynnä itäviä tai jo itäneitä hyötykasveja. Tulevana kesänä kasvihuoneeseen tulee mm. tomaatteja, kurkkua, kesäkurpitsaa, paprikaa, chiliä, erilaisia yrttejä.
Viime kesän suuria saavutuksia on vanhan kiukaan (!) ja akkujen vieminen kierrätykseen, nehän olivat kasvimaan perällä
Kasvimaamme on yksi murhe. Se on ollut villinä vähintään reilun vuosikymmenen, ja on täysin jättiukonputken valtaama. Ja ne pirut kasvavat pienestäkin juuren murusesta uudestaan, ja siemenetkin säilyvät maassa vuosia. Revimme juurineen viime kesänä varmaan 7890 taimea, mutta jatkuvasti uutta pukkasi.
Viime vuonna teimme perunakokeilun, joka tuotti tulosta. Tänä kesänä haluaisin kasvimaalle myös ainakin herneitä, porkkanaa ja muita hyviä hyötykasveja.
Muutimme tähän viime vuoden huhtikuussa ja ensimmäinen kesä menikin ihastellessa pihaa ja mitä mistäkin kohti nousi. Meidän piha on aikanaan hyvin suunniteltu, varhain keväällä nousivat ensimmäiset kukat ja pitkin kesää sitten aina jotain uutta. Pihassamme on ihana sekoitus erilaisia kukkia, meillä kasvaa mm. varjoliljoja, kieloja, valkovuokkoja ja muutamaa erilaista ruusua. Ostin hurjan määrän erilaisia kukkien siemeniä, joita haluaisin laittaa kasvamaan.
Pihassamme on valtava vadelma"alue" (puska on liian laimea sana). Lisäksi kasvaa raparperia, karviaisia, punaista ja mustaa viinimarjaa. Haluaisin elvyttää mansikkamaan, jonka paikka vielä tarkalla katsomisella erottuu pihalla.
Viime kesänä saimme rakenneltua roskalavalta dyykatusta puusta kasvihuoneen. Sen sijaan siementen suhteen olin niin hidas, että saldo jäi yhteen tomaattiin ja yhteen kesäkurpitsaan
Viime kesän suuria saavutuksia on vanhan kiukaan (!) ja akkujen vieminen kierrätykseen, nehän olivat kasvimaan perällä
Viime vuonna teimme perunakokeilun, joka tuotti tulosta. Tänä kesänä haluaisin kasvimaalle myös ainakin herneitä, porkkanaa ja muita hyviä hyötykasveja.
Saako jostain ostaa siemenperunaa edullisemmin vai jätetäänkö "kaupan"perunoita itämään? Kyselen taas yksinkertaisia..clarice kirjoitti:...
Viime vuonna teimme perunakokeilun, joka tuotti tulosta.
...
Ainakin torikauppiailla on Helsingissä myynnissä siemenperunaa. Eiköhän perunaa myydä torilla Porissakin, joten sieltä kyselisin...
Agrimarketit, K-raudat, Hong-kongit jne myyvät myös siemenperunaa sitten kun sen aika on. Jotain tiettyä sorttia voi olla vaikeampi saada joinain vuosina, joten kun omat lempilajit löytyy niin kannattaa jättää itselle niistä siemenperunat.
Koska meillä kyseessä oli nimenomaan "perunakokeilu", niin heitettiin vaan ihan itänyttä ruokaperunaa maahan. Lähinnä aikeena oli testailla, että kasvaako kasvimaalla mikään, kun ne jättiukonputket ovat imeneet maasta vuosia kaiken mahdollisen ravinteen. Mutta hyvin kasvoivat.
Tänä kesänä sitten suunnitelmallisempi perunamaa, ehkä voisi oikeita siemenperunoitakin hankkia
Osaako kukaan sanoa, kuinka pieniä eriä siemenperunaa on mahdollista ostaa. Kun ei ihan pelloksi asti tuosta kasvimaaläntistä ole.
Tänä kesänä sitten suunnitelmallisempi perunamaa, ehkä voisi oikeita siemenperunoitakin hankkia
Käsittääkseni torilta saa ihan kapoittain. Voin olla väärässä,mikä ei yleensä ottaen kyllä ole mahdollista.
Punaherukka
- Jäsen

Minua alkoi myöskin houkuttaa kasvimaa lavansisällä. Pekan kuva oli niin kutsuva.
Oletteko tehneet noihin lavoihin pohjan? Laudasta vai levystä? Tuleeko sinne pohjalle muovi+sorakerros vai ainoastaan multaa? Kohtahan noita pääsis jo askartelemaan, kun lumisulaa mökiltä jämälautakasan päältä.
Oletteko tehneet noihin lavoihin pohjan? Laudasta vai levystä? Tuleeko sinne pohjalle muovi+sorakerros vai ainoastaan multaa? Kohtahan noita pääsis jo askartelemaan, kun lumisulaa mökiltä jämälautakasan päältä.
Ingenting är omöjligt.
Wannabe rintamamiestalollinen.
Talon löytämisen tuskaa helpottamassa rintsikkamallinen mökki vm.-53 .
Wannabe rintamamiestalollinen.
Talon löytämisen tuskaa helpottamassa rintsikkamallinen mökki vm.-53 .
-
Norppa72
- Jäsen

- Viesti:
Tähän kohtaan sopii varmasti myös mainita oma innostuksen lähteeni: Alku & Juuri -verkkokauppa/hyötykasviyhdistys, josta voi siemeniä tilata postitse minne puolelle suomea tahansa. Yhdistyksen tarkoitus on edistää puhdasta kotiviljelyä sekä säilyttää vanhoja hyviä lajikkeita. Heiltä tilatessa voi olla myös varma simenentensä laadusta. http://www.hyotykasviyhdistys.fi/?p=siemenluettelo
nimm. joskohan sitä ensi sunnuntaina ehtisi laittamaan siemenet multaan..
" Kun itse tekee, niin sen näköistä siitä sitten tulee. " http://harrastelijatharjulla.blogspot.com/
Juu, kiitos vaan.Norppa72 kirjoitti:Tähän kohtaan sopii varmasti myös mainita oma innostuksen lähteeni: Alku & Juuri -verkkokauppa/hyötykasviyhdistys, josta voi siemeniä tilata postitse minne puolelle suomea tahansa. Yhdistyksen tarkoitus on edistää puhdasta kotiviljelyä sekä säilyttää vanhoja hyviä lajikkeita. Heiltä tilatessa voi olla myös varma simenentensä laadusta. http://www.hyotykasviyhdistys.fi/?p=siemenluettelo
t: 30 euroa köyhempi
-
Norppa72
- Jäsen

- Viesti:
:D Mutta mitä kaikkea Ihanaa sillä kotonasi kasvaakaan! Kuvia tulemaan kesän mittaan!
" Kun itse tekee, niin sen näköistä siitä sitten tulee. " http://harrastelijatharjulla.blogspot.com/