Astianpesukoneen tiivisteet
-
antti_engineer
- Uusi jäsen
Astianpesukoneen tiivisteet
Hei!
Minulla on 7.v vanha UPO astianpesukone. Viime vuosina koneen alakerran astiaan on tihkuttanut pikkuhiljaa vettä. Sen seurauksena tulvakytkin laukeaa ja kone vaan pumppaa ja pumppaa vettä pois. Olen puhdistellut luukun tiivisteitä, mutta voisi olla aika uusia ne. Kuka myy pk-seudulla astianpesukoneen tiivisteitä?
Antti
Minulla on 7.v vanha UPO astianpesukone. Viime vuosina koneen alakerran astiaan on tihkuttanut pikkuhiljaa vettä. Sen seurauksena tulvakytkin laukeaa ja kone vaan pumppaa ja pumppaa vettä pois. Olen puhdistellut luukun tiivisteitä, mutta voisi olla aika uusia ne. Kuka myy pk-seudulla astianpesukoneen tiivisteitä?
Antti
Re: Astianpesukoneen tiivisteet
Ennen vanhaan varaosat sai hakea Suomen Huoltopalvelusta.
Nykyisin se kuuluu osana Elfa-konserniin: https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... ELFA_FI-FI
En tiedä, josko tuolta enää osia saa kuten ennen SHP:n aikaan.
Vanhaan hyvään aikaa Upo ja Asea Scandia tarkoittivat tiskareissa yhtä ja samaa asiaa, mutta nyt Upo on italialaismerkki ja sieltä kai tuo sinunkin tiskarisi on kotoisin.
Oletko varma, että vuoto tapahtuu juuri oven tiivisteiden kautta?
Nykyisin se kuuluu osana Elfa-konserniin: https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... ELFA_FI-FI
En tiedä, josko tuolta enää osia saa kuten ennen SHP:n aikaan.
Vanhaan hyvään aikaa Upo ja Asea Scandia tarkoittivat tiskareissa yhtä ja samaa asiaa, mutta nyt Upo on italialaismerkki ja sieltä kai tuo sinunkin tiskarisi on kotoisin.
Oletko varma, että vuoto tapahtuu juuri oven tiivisteiden kautta?
-
PaleRock68
- Jäsen

Oletko varma että se luukun tiivisteestä vuotaa ?
Mulla on vanha Cylinda ja ks.:
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=3&t=12791
Eli tämä ainakin vuotaa tuolta pohjalta, mistä pumppaa vedetkin pois.
Nyttemmin olen huomannut että yksi osatekijä on lavuaarin viemärin lievä tukkeutuminen. Eli toisinaan kun kone pumppaa itsensä tyhjäksi, vettä nousee hieman lavuaariin asti ja kun kone lakkaa pumppaamisen, se ottaa vettä takaisin lappoamalla. Sen tähden veden pinta jää liian korkeaksi... ja makaamaan tuon "pohja pinnan" yläpuolelle, mahdollistaen vuodon tuosta kuvissa näkyvän "kauluksen" läpi.
Jos kaikki toimii oikein, vedenpinnanhan ei kuuluisi olla tuon "kauluksen" yläpuolella, kun kone lopettaa toimintansa.
Mulla on vanha Cylinda ja ks.:
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=3&t=12791
Eli tämä ainakin vuotaa tuolta pohjalta, mistä pumppaa vedetkin pois.
Nyttemmin olen huomannut että yksi osatekijä on lavuaarin viemärin lievä tukkeutuminen. Eli toisinaan kun kone pumppaa itsensä tyhjäksi, vettä nousee hieman lavuaariin asti ja kun kone lakkaa pumppaamisen, se ottaa vettä takaisin lappoamalla. Sen tähden veden pinta jää liian korkeaksi... ja makaamaan tuon "pohja pinnan" yläpuolelle, mahdollistaen vuodon tuosta kuvissa näkyvän "kauluksen" läpi.
Jos kaikki toimii oikein, vedenpinnanhan ei kuuluisi olla tuon "kauluksen" yläpuolella, kun kone lopettaa toimintansa.
-
antti_engineer
- Uusi jäsen
Kiitos vinkistä. En ole varma vuotaako luukusta. Aiemmin olen puhdistanut luukun tiivisteitä ruokamönjästä ja se on auttanut. Meillä on pieniä lapsia ja tykkäävät kiikkua luukun päälle ja olen kuullut sen rasittavan tiivisteitä. Aiemmin otin myös poistopumpun letkut irti ja ihmettelin mistä vuotaa. Mutta tuo poistopumpun poistoallas on erinäköinen kuin sinun viestissäsi. Vedenpinta jää reunuksen alapuolelle. Kone on UPO D600. Koneen sisällä lukee type DW 20.1 ja made in sweden.PaleRock68 kirjoitti:Oletko varma että se luukun tiivisteestä vuotaa ?
Eli tämä ainakin vuotaa tuolta pohjalta, mistä pumppaa vedetkin pois. Nyttemmin olen huomannut että yksi osatekijä on lavuaarin viemärin lievä tukkeutuminen. Eli toisinaan kun kone pumppaa itsensä tyhjäksi, vettä nousee hieman lavuaariin asti ja kun kone lakkaa pumppaamisen, se ottaa vettä takaisin lappoamalla. Sen tähden veden pinta jää liian korkeaksi... ja makaamaan tuon "pohja pinnan" yläpuolelle, mahdollistaen vuodon tuosta kuvissa näkyvän "kauluksen" läpi. Jos kaikki toimii oikein, vedenpinnanhan ei kuuluisi olla tuon "kauluksen" yläpuolella, kun kone lopettaa toimintansa.
-
novoiperkele
- Jäsen

Kannattaa ottaa koneen alaosasta sokkelipelli/reunapelti pois ja laittaa kone päälle. Lampulla+peilillä katsomalla selviää missä vika on, arvaamalla tulee vain vaihdettua turhaan osia. Älä ota sähköiskua.antti_engineer kirjoitti:Kiitos vinkistä. En ole varma vuotaako luukusta. Aiemmin olen puhdistanut luukun tiivisteitä ruokamönjästä ja se on auttanut. Meillä on pieniä lapsia ja tykkäävät kiikkua luukun päälle ja olen kuullut sen rasittavan tiivisteitä. Aiemmin otin myös poistopumpun letkut irti ja ihmettelin mistä vuotaa. Mutta tuo poistopumpun poistoallas on erinäköinen kuin sinun viestissäsi. Vedenpinta jää reunuksen alapuolelle. Kone on UPO D600. Koneen sisällä lukee type DW 20.1 ja made in sweden.PaleRock68 kirjoitti:Oletko varma että se luukun tiivisteestä vuotaa ?
Eli tämä ainakin vuotaa tuolta pohjalta, mistä pumppaa vedetkin pois. Nyttemmin olen huomannut että yksi osatekijä on lavuaarin viemärin lievä tukkeutuminen. Eli toisinaan kun kone pumppaa itsensä tyhjäksi, vettä nousee hieman lavuaariin asti ja kun kone lakkaa pumppaamisen, se ottaa vettä takaisin lappoamalla. Sen tähden veden pinta jää liian korkeaksi... ja makaamaan tuon "pohja pinnan" yläpuolelle, mahdollistaen vuodon tuosta kuvissa näkyvän "kauluksen" läpi. Jos kaikki toimii oikein, vedenpinnanhan ei kuuluisi olla tuon "kauluksen" yläpuolella, kun kone lopettaa toimintansa.
Yleisin paikka on varmaan pumpun akseli, mistä uittaa alle vettä.
Voi olla hyvä ajatus laittaa vikavirtasuoja laitteen pistorasiaan jos ei sellaista jo sulaketaulussa ole.
-
antti_engineer
- Uusi jäsen
Hyvä, että tulee näitä sähköturvallisuus ohjeita, mutta alkuperäinen kysymykseni on, että mistä voin ostaa UPO tiskariin luukun tiivisteitä? Varsinkin sitä, joka on itse luukun alaosassa kiinni ruuvien alla.
- Kauppis
- Jäsen

- Kotisivu: http://palaios.com
- Viesti:
Kerro koneen tarkempi merkki ja tyyppi, niin katson, löytyisikö. Tieto on tyyppikilvessä jossain päin koneen takapuolta(?)
isompi leka tänne!
-
antti_engineer
- Uusi jäsen
Hei!
Ensi hoitona putsasin vanhat luukun tiivisteet niitä kuitenkaan irroittamatta. Tämän jälkeen vettä ei ole valunut tulva-altaaseen. Uudet tiivisteet löysin vantaan kodinkonehuollosta. Kävin ensin niiden vanhassa paikassa Korsossa, mutta siellä oli lappu luukulla. Enirokaan ei tätä tiennyt. Vantaan kodinkone huolto löytyy nyt Tammistosta uuden kaupan takaa, jossa on kiinalainen ravintola. Uudet tiivisteet maksoivat 34€, joten metrihinnassa löytyy. Kehikon kiertävän tiivisteen vaihto menee heittämällä, mutta kynnystiivisteen vaihto oli kinkkisempi juttu. Otin luukun irti, jotta sain tiivisteen vaihdettua. Uuden tiivisteen sullominen uraan oli melko hankalaa ja se ei onnistunut ennenkuin koko luukun purki. Luukun kasaaminen oli työlästä, saranan ruuvit kannattaa kiinnittää ensimmäisenä.
Laittaisin tähän pari kuvaa avuksi, mutta se ei tunnu olevan mahdollista tähän foorumiin.
Ensi hoitona putsasin vanhat luukun tiivisteet niitä kuitenkaan irroittamatta. Tämän jälkeen vettä ei ole valunut tulva-altaaseen. Uudet tiivisteet löysin vantaan kodinkonehuollosta. Kävin ensin niiden vanhassa paikassa Korsossa, mutta siellä oli lappu luukulla. Enirokaan ei tätä tiennyt. Vantaan kodinkone huolto löytyy nyt Tammistosta uuden kaupan takaa, jossa on kiinalainen ravintola. Uudet tiivisteet maksoivat 34€, joten metrihinnassa löytyy. Kehikon kiertävän tiivisteen vaihto menee heittämällä, mutta kynnystiivisteen vaihto oli kinkkisempi juttu. Otin luukun irti, jotta sain tiivisteen vaihdettua. Uuden tiivisteen sullominen uraan oli melko hankalaa ja se ei onnistunut ennenkuin koko luukun purki. Luukun kasaaminen oli työlästä, saranan ruuvit kannattaa kiinnittää ensimmäisenä.
Laittaisin tähän pari kuvaa avuksi, mutta se ei tunnu olevan mahdollista tähän foorumiin.
Viimeksi muokannut antti_engineer, La Touko 28, 2011 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
antti_engineer
- Uusi jäsen
Uudemmassa Upossa tuo poistokuppi on erinäköinen. Veden pinta jää pumppaamisen jälkeen kauluksen alapuolelle, joten tuskin vuotaa kupista. Kiitos, että mainitsit, niin tuli tarkistettua.PaleRock68 kirjoitti:Oletko varma että se luukun tiivisteestä vuotaa ?
Eli tämä ainakin vuotaa tuolta pohjalta, mistä pumppaa vedetkin pois. Sen tähden veden pinta jää liian korkeaksi... ja makaamaan tuon "pohja pinnan" yläpuolelle, mahdollistaen vuodon tuosta kuvissa näkyvän "kauluksen" läpi.
Upon koneita on tullut vastaan englantilaisina ja suomalaisina, ja voi varmaan tulla lähes minkä maalaisina tahansa. Joku tehdas tekee rakkineen, johon sitten liimataan sopivat tarrat kiinni. En nyt muista merkkiä, mutta muutaman vuoden ikäinen astianpesukone vuoti tuloveden letkun liitoksesta, muistaakseni solenoidiventtiilin kohdalta. Siinä käytettiin niitä surkeita langasta väännettyjä, jousivoimalla toimivia letkunkiristimiä, jotka sitten alkavat vuotamaan, kun letku hieman ikääntyy ja kovettuu. Korjaus oli oikeiden klemmareiden vaihto, ja kustannukset 2-3€.
Miehet sytyttää alta
-
antti_engineer
- Uusi jäsen
Tältä näyttää UPO vm. 2004 poistoveden kuppi. Veden pinta kohillaan pesuohjelman päätyttyä. En tiedä mitä pitäisi vaihtaa, jos vettä olisi yli. Totta on, että poistoletkut ovat kiinni heppaisilla jousiklemmareilla, mutta ei vaikuta niistä vuotavan.

Antti

Antti