Kylppäriä ja saunaa kellariin.. taas
-
raimohanska
- Jäsen

Kylppäriä ja saunaa kellariin.. taas
Vanha, ehkä 90-luvun vaihteessa rakennettu saunaosasto on purettu, ja pohja uudelle valettu. Nyt pitäisi päättää seinärakenteesta. Aiemmassa ratkaisussa oli villat perusmuuria vasten ja siinä päällä lujalevy, vesieriste ja laatta. Rakenteet olivat jonkin verran kostuneet, ja osa koolauksista lahoja. Nyt kuitenkin on salaojaremontti tehty ja ulkopuolista kosteutta ei pitäisi ainakaan yhtä paljon rakenteisiin tulla. Kuitenkaan en haluaisi tehdä aiemman kaltaista riskirakennetta..
Seinärakenteista tulee väkisinkin aika paksut koska anturan takia lattia nousee seinän vierellä ylemmäs 10-20 cm päässä betonimuurista. Tämä siis siksi, että lattia on anturan ylätason alapuolella, eikä anturaa ole piikattu pois. Ja rivinteerausta siellä siis ei ole.
Olisiko ihan älytöntä tehdä näin, ulkoa päin alkaen:
- betonimuuri
- ilmarako+koolauksia 20-50mm, tämä tuulettumaan ulospäin esim. kahdella 50mm putkella muurin läpi
- tervapahvi(?) tai jotain fiksua, joka pitää villat irti betonista
- villaa+koolauksia
- seinälevy, jossa pinnassa vesieriste
Siis about alkuperäinen rakenne, mutta niin, että perusmuurin kosteus pääsee tuulettumaan ulos, eikä kerääntyisi kosteuseristyksen takana oleviin rakenteisiin.
Myös rivinteerausta olen funtsinut, mutta siinä mietityttää se, että siinäkin mulla olisi kapillaarisesti kostuva kivirakenne, jota vasten pitäisi tehdä kosteus- ja lämpoeristetty seinä. Eli ratkaisisiko se lopulta mitään?
Saa dumata :)
Seinärakenteista tulee väkisinkin aika paksut koska anturan takia lattia nousee seinän vierellä ylemmäs 10-20 cm päässä betonimuurista. Tämä siis siksi, että lattia on anturan ylätason alapuolella, eikä anturaa ole piikattu pois. Ja rivinteerausta siellä siis ei ole.
Olisiko ihan älytöntä tehdä näin, ulkoa päin alkaen:
- betonimuuri
- ilmarako+koolauksia 20-50mm, tämä tuulettumaan ulospäin esim. kahdella 50mm putkella muurin läpi
- tervapahvi(?) tai jotain fiksua, joka pitää villat irti betonista
- villaa+koolauksia
- seinälevy, jossa pinnassa vesieriste
Siis about alkuperäinen rakenne, mutta niin, että perusmuurin kosteus pääsee tuulettumaan ulos, eikä kerääntyisi kosteuseristyksen takana oleviin rakenteisiin.
Myös rivinteerausta olen funtsinut, mutta siinä mietityttää se, että siinäkin mulla olisi kapillaarisesti kostuva kivirakenne, jota vasten pitäisi tehdä kosteus- ja lämpoeristetty seinä. Eli ratkaisisiko se lopulta mitään?
Re: Kylppäriä ja saunaa kellariin.. taas
Villa tuossa rakenteessa on pommi vaikka sen miten teknisesti sinne virittelisit. Rivinteeraus ei ole kapillaarisesti kostuva, kun laitat sen alle erotuskaistan. Hiukka paljon helpompaa ja riskittömämpääraimohanska kirjoitti: Myös rivinteerausta olen funtsinut, mutta siinä mietityttää se, että siinäkin mulla olisi kapillaarisesti kostuva kivirakenne, jota vasten pitäisi tehdä kosteus- ja lämpoeristetty seinä. Eli ratkaisisiko se lopulta mitään?
"Rautakauppias jumalan armosta, ei täällä myyjät nauti ihmisarvosta.."
...ja maanpinnan alapuolisissa tiloissa on aina otettava huomioon rakenteiden kastumisen mahdollisuusa. Sulamisvesiä jotain kautta kellariin. Tulvivat salaojat tai viemäri. Tai vaikka kunnon kasvihuoneilmiörankkasade. Esimerkkejä löytyy.
Jos seinissä on villaa ja puuta niin ne ei kuivu ikinä avaamatta.
Mun mielestä
Jos seinissä on villaa ja puuta niin ne ei kuivu ikinä avaamatta.
Mun mielestä
-
Tinakenkäpoika
- Jäsen

Itse tekisin niin että riventeeraisin ulkoseinän, siihen sitten folio tai 20 mm saunasatu + muut seinät ja katon tekisin saunasadulla. Kellarissa kun tuo sauna on aina jonkin tavan riski varsinkin jos ilmanvaihto on puutteellinen. Ulkopuoli sitten olisi olla käsitelty niin että mahdollinen kosteus pääsisi ulospäin.
Jep. Mulla on myös saunaremontti käynnissä. Sauna purettu. Viemärit on uusittu, valut lattiassa jossa isodrän alla. Suunnitelmani on yksinkertaisuudessaan seuraava:
- seiniin ja kattoon saunasatu (suoraan kiinni seiniin ilman ilmaväliä, lienee oikein?)
- lattiaan vesieriste ja nosto seinälle saunasatuun yhden laatan verran
- kunnon kaadot lattiaan, laatat kiinni
- panelointi ilmaraolla seiniin ja kattoon
- seiniin ja kattoon saunasatu (suoraan kiinni seiniin ilman ilmaväliä, lienee oikein?)
- lattiaan vesieriste ja nosto seinälle saunasatuun yhden laatan verran
- kunnon kaadot lattiaan, laatat kiinni
- panelointi ilmaraolla seiniin ja kattoon
-
raimohanska
- Jäsen

Puu ja villa siis eivät saa kannatusta, minkä ymmärrän.
Tuohon rivinteeraukseen tarvitsisin hiukan ohjeita, eli:
- Onko jossain hyvää ohjeistusta saatavilla?
- Meniskö esim. 70mm harkolla ja 50mm ilmaraolla (toisella seinällä saisin helposti myös paksumman rakenteen mahtumaan)
- Saanko tehtyä jotenkin kapillaarikatkon, ettei imisi alta kosteutta?
Tuohon rivinteeraukseen tarvitsisin hiukan ohjeita, eli:
- Onko jossain hyvää ohjeistusta saatavilla?
- Meniskö esim. 70mm harkolla ja 50mm ilmaraolla (toisella seinällä saisin helposti myös paksumman rakenteen mahtumaan)
- Saanko tehtyä jotenkin kapillaarikatkon, ettei imisi alta kosteutta?
Olikos sulla niin, että antura aiheuttaa "pullistuman" seinän alaosaan ja lattia on alempana?
Olisiko mahdollista aloittaa rivinteeraus siitä anturan päältä? Se olisi ainakin tukeva alusta.
50mm ilmarako on kai ihan OK ja rivinteerauksen alle joku tarkoitukseen sopiva bitumi- tai muovikaistale.
Itse laitoin ns. PE-nauhaa rivinteerauksen alle mutta sen kapillaariominaisuuksista en osaa sanoa. Osaako joku muu?
Kyllä kai ilmaraolliset rivinteeraukset ovat olleet aika kuivia vaikka ennen ne muurattiin suoraan lattiasta.
Ainakin siporex suosittelee märkätiloihin 88mm harkkoa en tiedä muista valmistajista.
Kahista on moni tehnyt. Milla paksuudella?
Se on lujaa mutta aika painavaa jos tulee laatan päälle.
(Foorumilaisista joillain on ollut Siporexin kanssa halkeiluongelmia)
Olisiko mahdollista aloittaa rivinteeraus siitä anturan päältä? Se olisi ainakin tukeva alusta.
50mm ilmarako on kai ihan OK ja rivinteerauksen alle joku tarkoitukseen sopiva bitumi- tai muovikaistale.
Itse laitoin ns. PE-nauhaa rivinteerauksen alle mutta sen kapillaariominaisuuksista en osaa sanoa. Osaako joku muu?
Kyllä kai ilmaraolliset rivinteeraukset ovat olleet aika kuivia vaikka ennen ne muurattiin suoraan lattiasta.
Ainakin siporex suosittelee märkätiloihin 88mm harkkoa en tiedä muista valmistajista.
Kahista on moni tehnyt. Milla paksuudella?
Se on lujaa mutta aika painavaa jos tulee laatan päälle.
(Foorumilaisista joillain on ollut Siporexin kanssa halkeiluongelmia)
-
raimohanska
- Jäsen

Joo, ajattelin nimenomaan, että se antura määräisi rivinteeraussysteemin paksuuden.
Tuleekos näihin yleensä mitään tuuletusrakoja esim. perusmuurin läpi ulkoilmaan, vai jääkö sinne suljettu ilmatila? Jos laittais vaikka 50mm röörit ulkoilmaan ja tukkisi talveksi?
Tuleekos näihin yleensä mitään tuuletusrakoja esim. perusmuurin läpi ulkoilmaan, vai jääkö sinne suljettu ilmatila? Jos laittais vaikka 50mm röörit ulkoilmaan ja tukkisi talveksi?
Sen ilmatilan idea on toimia eristeenä. Eli sopivan kapea rako ja suljettu tila, jolloin ilma seisoo paikallaan eikä kuljeta lämpöä pinnasta toiseen.