Vintin ilmanvaihto "ongelma"

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
tcb1967
Jäsen
Jäsen

Vintin ilmanvaihto "ongelma"

Viesti Kirjoittaja tcb1967 »

Jeesatkaas nyt kun ei jaksa ajatella...
Vinttiin tulee kaksi huonetta joihin molempiin tuloilma. Ensimmäisen huoneen ovi tulee olemaan auki suurimman osan aikaa (kulku talon uudenpuolen aulaan jossa koneellinen poisto), mutta perimmäisen huoneen ovi pääsääntöisesti kiinni (isännän peräkammari viini ).
Miten olisi viisainta ratkaista peräkammarin ilmanpoisto? Välioveen muutaman sentin rako alas vai tuuletusritilä väliseinän yläosaan?
tunari
Jäsen
Jäsen

Re: Vintin ilmanvaihto "ongelma"

Viesti Kirjoittaja tunari »

Kyllä minä käyttäisin sitä kynnyksen ja oven välistä rakoa ilman vaihtamiseen.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Keijo »

Riippuu siitä millaisen äänenvaimennuksen haluaa. Minä laitoin ovien yläpuolelle vaimennetut säleiköt, niin ei ihan niin pahasti kuulu kaikki äänet. Kynnysraosta kaikki äänet tulevat takuuvarmasti sisään. Vaimentavalla säleiköllä saa n. 20 dB vaimennuksen (jos muistan arvot oikein). Vaimennus ei tietenkään auta, jos seinät ja ovet on pahvia...
tcb1967
Jäsen
Jäsen

Se tässä jutussa askarruttaa eniten, että yleensähän suositaan rakoa oven alle. Kuitenkin olen antanut itseni ymmärtää, että ilma poistuisi paremmin yläkautta? Ainakin lämmin/kuuma ilma tekee niin (esim. saunan poisto on ylhäällä kuten myös PC:ssä).
Keijo
Jäsen
Jäsen

Kun sulla kerran on koneellinen poisto, niin ilma kulkee ihan yhtä näppärästi oven ylä- tai alapuolelta. Lämmin ilma tietysti pyrkii ylöspäin, joten kesän viihtyvyyttä ajatellen kannattaisi ehkä poistaa yläpuolelta. Jos eristykset ja ilmansulku on suunnilleen kunnossa, niin noissa vinttihuoneissa harvemmin on liian kylmä talvellakaan, kun alakerrasta kuitenkin vuotaa ja virtaa lämpöä ylös.
tcb1967
Jäsen
Jäsen

Keijo kirjoitti:Minä laitoin ovien yläpuolelle vaimennetut säleiköt,
Mistä hommasit mopiset? Ikinä kuullutkaan.. :oops:
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

tcb1967 kirjoitti:
Keijo kirjoitti:Minä laitoin ovien yläpuolelle vaimennetut säleiköt,
Mistä hommasit mopiset? Ikinä kuullutkaan.. :oops:
Tämmöiset varmaan.

Kuva

Aika toimistoa.

Rako oven alla on paremmannäköinen - ja se ilma on samaa ylä ja alaosassa ilmanVAIHDON kannalta. Siis yhtä likaista.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Ei sentään ihan noin rumaa ja tuossa minun mallissa on vaimennus, joten se ei ole ihan pelkkä säleikkö. On se kieltämättä vähän toimistohenkinen, mutta tämä talo onkin entinen konttori... Tuon meidän säleikön olisi voinut maalata seinän sävyyn, jolloin se olisi paljon huomaamattomampi, mutta on ainakin toistaiseksi tekemättä.

http://www.halton.com/hit/pdf/fi/tvb_fi.pdf

Ovia en viitsinyt ruveta turmelemaan, kun kynnysrakoja ei ollut. Tuon säleikön saa tarvittaessa helposti täysin tukkoon. Kynnysrako on käytännössä paljon hankalampi tukittava jos tulee semmoinen tarve joskus.
Punnitsin kerran yhden sisäoven ja se painoi 65 kiloa, joten ääntä vaimentavaa massa löytyy meillä väliovistakin kiitettävästi. Koko talo pomppaa puoli metriä kun juniorit suutuspäissään paiskovat ovia :evil:

Muoks: Putkimies tilasi ne Onniselta, mutta luulisi hyvin palvelevan rautakaupankin noita toimittavan.
Vastaa Viestiin