Sähköjen veto yläkertaan

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Jarnoh
Jäsen
Jäsen

Sähköjen veto yläkertaan

Viesti Kirjoittaja Jarnoh »

Nyt on aika laittaa yläkerran makuuhuoneisiin sähköjohdot. Urakoitsijan kanssa sovittiin, että vedän johdot ensin itse ja hän tarkastaa/kytkee johdot. Sulaketaulussa on vielä runsaasti tyhjiä paikkoja, joten ajattelin vetää seuraavasti.

1. Pistorasioille menee mmj 3x1,5s omana syöttönään. Tämä on selvä homma
2. Valot haluaisin toimimaan siten, että kutakin lamppua voi ohjata kahdesta paikasta kruunukytkimellä. Eikö tällöin katkaisijoilta lampulle menevä johto pidä olla 5x1,5s vai olenko ymmärtänyt väärin sähkömiehen sepustuksista?
3. Lisäksi yläkertaan tulee kaksi noin 1000 watin sähköpatteria. Näille menisi sitten 3x2,5s omana syöttönään sähkötaululta.

Sähköt tulevat piiloon paneelin taakse ja kuten sanoin sähkömies vielä tarkastaa ne ennen peittämistä ja tekee myöhemmin sitten tarvittavat mittaukset. Kyselen vain siksi, että olenko ymmärtänyt oikein, eikä tarvitsisi sitten vaihtaa johtoja turhaan. Lähinnä tuo valojen johdotus mietityttää, että meneekö oikeasti 5x1,5s niille.
Huovinen
Jäsen
Jäsen

Re: Sähköjen veto yläkertaan

Viesti Kirjoittaja Huovinen »

KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Tämä nyt ei suoraan vastaa varsinaiseen kysymykseesi, mutta...

Kannattaa vetää suojaputket valmiiksi, ja sitten antaa sähkärin kiskoa oikeanlaiset johdot niihin. Itse olen tehnyt näin, ja hyvällä menestyksellä. Olen aikaisemmin tehnyt aina skissin elikkä luonnoksen ajattelemistani kytkennöistä, toiminnoista, kytkimistä ja töpseleistä, ja sitten sähköasennusliikkeen tiskillä ollaan suunniteltu tarvittavat putkivedot ja jakorasioiden paikat ja lukumäärät. Olen sitten putkitellut vedot kaikessa rauhassa, laitellut rasiat, sovitellut paneelit ym ja sähkäri on käynyt sitten vetelemässä piuhat kun joskus aikojen päästä olen saanut seinät, katon ja lattian valmiiksi. Johdon vedossa ei kauaa mene sähkäriltä, joten vaikutus veloitukseen (kotitalousvähennyksen kanssa) on olematon, eikä tartte ostaa ylimääräistä johtoakaan nurkkiin pyörimään kun sähkärillä on omat kelat mukana ja veloittaa vain sen mitä käyttää. Mulla on käytössä sellaiset jalkalistat missä on johtoura, ja pistorasiat tulevat sillai että listasta pätkä pois ja rasia ylettyy sitten lattiaan saakka. Helppo lisätä ja/tai siirtää rasioita itsekin sitten myöhemmin KUN ne kuitenkin ovat eri paikassa kuin pitäisi. Mulla on siirretty vasta yhtä rasiaa, suunnittelen yhden tuplarasian lisäämistä jne :-) Ja TV-antennipiuhat saa samaan johtouraan. Kätevää, joskaan ei tietysti "vanhanaikaisen" näköistä. Minusta OK kuitenkin, ja olen sentään jonkinasteinen esteetikko.

Kahden kytkimen lamppukytkentä on vähän mystinen, kruunukytkimillä kahden kytkimen systeemi on vielä mystisempi. Mutta noin niinkuin nyrkkisääntönä, joka namiskalta pitää mennä lampulle oma piuha, lisäksi nolla ja suojamaa. Kun normaaliin "yksinkertaiseen" lamppuun menee 3 piuhaa (nolla, vaihe, suojamaa) niin kyllä kruunuun tarvitaan silloin vähintään nolla, vaihe "lamppusarjalle 1", vaihe "lamppusarjalle 2" ja suojamaa. Eli neljä johtoa. Semmoista vaan ei taida olla, eli tarvitaan tuo viisijohtoinen.

Just tän takia vedän vaan ne putket :-D Ja lisäksi, jos suunnitelmat joskus muuttuvat, saadaan putkiin vedettyä helposti uudet piuhat.

Muista että uudet pistorasiat tarvitsevat vikavirtasuojan, helpoin laittaa heti sulaketaulun viereen (jos on vanha taulu kuten mulla, posliinisulakkeet eikä varsinaista paikkaa vikavirtaselle).

En ole sähkömies, joten saa suhtautua "varauksella" :wink:
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
A13
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja A13 »

Meillä homma hoitui oikein sujuvasti niin, että käytiin sähkärin kanssa sähköpiirustuksesta läpi mitä johtoa mihinkin vetoon tarvitaan, mihin laitetaaan kytkentärasiat jne., minä vedin sen mukaan kaapelit ja sähkäri tuli sen jälkeen kytkemään.

Käytännössä suurin osa menee MMJ 3x1,5S -johdolla, porrasvalokytkentöihin tarvitaan MMJ 5x1,5S, keittiön pistorasioille, pyykkikoneelle ja muille isoille kuluttajille MMJ 3x2,5S, ja hellaan MMJ 5x2,5S. Näinollen esittämäsi ajatukset ovat OK, sillä varauksella että jos sähköpattereissa on keskusohjattu lämpötilanpudotus, niin niillekin tarvitaan 5-napainen.
JouniV
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JouniV »

käytännössä toiseen kytkimeen tulee vaihe taululta ja siitä lähtee kaksi johdintä toiselle kytkimelle ja yksi lampulle. sitten siitä toisesta kytkimestä tulee vain lampulle johto.. kuvasta B ymmärtänee toiminnan..
http://koti.mbnet.fi/huhtama/ele/index. ... kk=2190079
A13
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja A13 »

Porrasvalokytkennän toteutustapa vaihtelee sähkärin mieltymysten ja sähkövetojen mukaan. Meillä sähkäri suosi tapaa, jossa kytkentäpiste on kytkentärasiassa valaisinpistorasian yläpuolella, ja tähän pisteeseen tulee johdot niin keskukselta kuin katkaisijoiltakin. Olohuoneessa on kruunu (samassa valaisimessa kaksi erikseen kytkettävää lamppuryhmää) porrasvalokytkennällä (samaa valaisinta ohjataan kahdesta kytkimestä), joten siellä meinasi rasiassa tulla ahdasta, mutta näkyivät nekin mahtuvan.
Elämä on
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Elämä on »

Ymmärsinkö oikein että ne kaksi lamppua joita halutaan ohjata kahdesta pakasta on molemmat kruunuvaloja (esim. ensin syttyy 2 lamppua ja toisesta kytkimestä 3 lamppua lisää?) Vai onko kyseessä tavalliset yhden polttimon valaisimet ja niitä ohjattaisiin tuplakutosen kytkimellä? Kruunukytkin (eli 5-kytkin) on päällepäin samannäköinen mitä tuplamallin 6-kytkin. Mutta siinä missä 5-kytkin vaatii vain 3 johtoa (vaihe tulee, 2 lähtee) niin tupla 6-kytkin tarvitsee 5 (tai 6) johtoa (vaihe tulee, 2+2 lähtee toiselle kytkimelle) Toiselta kytkimeltä kytkentä vastaavasti on (2+2 toiselta kytkimeltä, lampuille lähtevät johdot 1+1). Ja mmj:tä ei löydy 6-karvaisena vaan kyseeseen tulee tässä tapauksessa mmo 7*1,5, myös tuo 5-karvainen täytyy melkein olla mmo:ta sillä mmj 5*1,5N (ei keviä=maadoituskarvaa) löytyy aika harvalta sähkäriltä enää nykyään.
Jarnoh
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jarnoh »

Kuinka olisi helpoin, siistein ja nopein tapa asentaa ja kiinnittää jakorasiat ja kojerasiat, kun rakenne on spu - 25mm koolaus - 14mm paneeli. Pinnallisiakin rasioita ja katkaisojoita/kojerasioita olen harkinnut.
Vastaa Viestiin