Petroliöljymaalia ikkunanpokiin?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
Aliina
Jäsen
Jäsen

Petroliöljymaalia ikkunanpokiin?

Viesti Kirjoittaja Aliina »

Minulla on suhtkoht hyväkuntoiset alkuperäiset ikkunat joissa on alimpana öljymaalia ja sen jälkeen Teho-Öljymaalia. Se Teho lähtee nyt etelän puoleisten ikkunoiden alaosista suikaleina, joten maalaamisella on kiire. Mietin, että mikä se nyt olisi oikea maali. Teholla olen joskus maalannut, ja ainakin se oli helppoa. Öljymaalia en ole yrittänyt ikinä, joten se vähän epäilyttää. Petroliöljymaalia taas olen käyttänyt viime vuosina paljon ja sekä ulkonäkö että kesto ovat toistaiseksi olleet hyvät. Onko jotain syytä miksi petroliöljymaalia ei pitäisi käyttää ikkunoissa? Vaikea uusittavuus, tai jotain vastaavaa?
Ikkunat itsessään on niin nätit, että olen aikonut elää niiden kanssa loppuiän, joten jotain niihin on tänä kesänä vedettävä, ja toisaalta ammattilaisen tekemän peruskunnostuksen aika ei ole ihan vielä. Eli, mitä laittaisitte skraappaamisen ja pienen hionnan jälkeen?
koppelo
Jäsen
Jäsen

Re: Petroliöljymaalia ikkunanpokiin?

Viesti Kirjoittaja koppelo »

"Onko jotain syytä miksi petroliöljymaalia ei pitäisi käyttää ikkunoissa? Vaikea uusittavuus, tai jotain vastaavaa?"

-Ei, vaan juuri päinvastoin. Perinteinen pertooliöljymaali tai pellavaöljymaali ovat juuri oikeita maaleja ikkunanpokiin. Kun niillä maalataan pintaan sopivan ohut kerros, niin maalin uusiminen tulevaisuudessa on ihanteellista, kun vanha maali ei repeile suikaleina pois. Niin kuin Teho-alkydiöljymaali.

Olethan varma että ikkunoiden vanha Teho-maali oli öljymaalia? Sitä on olemassa Teho alkydiöljymaalia ja Pika-Teho -lateksimaalia.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Usein ikkunoiden väri on valkoinen johon petrooliöljymaali ei ole mattapintaisuutensa ansiosta oikea valinta koska kaikki epäpuhtaus ja lika tarttuu siihen kiinni helpommin kuin pellavaöljymaaliin joka olisi ainakin mun mielestä se oikea valinta.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Mulla on sellainen mielikuva, että ainakaan Uula ei suosittele petrooliöljymaalia ikkunoihin, vaan pellavaöljymaalia. Mutta voin hyvinkin olla väärässä. Jos on epävarma, kannataa otta yhteyttä valmistajan, mikä onkin, tekniseen neuvontaan. Omien kokemusteni mukaan palvelevat mielellään,
KMS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KMS »

Mä ny muistaisin ihan hämärästi, et petrooliölöjymaali on hitusen huonommin päällemaalattavissa esim. tavis-pellavaöljymaalilla jälkikäteen. Ja noita pokiahan joutuu vähän väliä maalailemaan, kun ikkunaruutuja menee rikki jne.

kaapo
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Pari vanhaa ketjua samasta aiheesta:

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 08&p=55178

http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... 56&p=14728
(kelaa vähän alemmas ketjussa)

Eli yhäkin pellavaöljymaalia, kuten aiemmissa ketjuissa on neuvottu. Joudut todennäköisesti maalaamaan kahdesti, mutta sillä saat hyvän ja joustavan pinnan aikaiseksi.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
benicio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja benicio »

Kyllä mä näkisin, että jos tänä kesänä petrooliöljymaalilla vetelee, niin ehkä jo jouluna 2013 maali on kuivunut eikä tartu karmeihin.
Aliina
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aliina »

Tuo oli hauska, tuo että petroliöljymaali on ehkä vuonna 2013 tarpeeksi kuivaa! Minä niin yritin katsella haulla petroliöljymaalijuttuja, mutta enpä vaan löytänyt tätä ikkunanpokajuttua.
Nämä minun ikkunat on tosiaan maalattu viimeksi ja ehkä ennen sitäkin juuri Teho-Öljymaalilla, sillä sitä löytyi kellarista juuri tuossa värissä eli ruskeana. Alkuperäinen väri oli valkoinen, mutta ainakin 70-luvulta lähtien nämä ovat olleet ruskeat. Tänään kun ryhdyin skrapaamaan, huomasin, että niistä kohdista joista tämä Teho on lähtenyt, myös allaolevat maalikerrokset lähtevät ihan voimaa käyttämättä. Tavanomaista taitaa olla sekin, että ikkunoiden ylin kolmannes on vielä ihan hyvässä, ehjässä maalissa.
Eli laitan sitten sitä pellavaöljymaalia, se tuntuu nyt parhaalta kun ikkunoiden alimpaan osaan tulee niitä puupuhtaita kohtia.
Taidan myös soittaa sinne Uulan neuvontaan, sillä minuakin kiinnostaa se, miksi petroliöljymaalia ei suositella ikkunanpokiin (eikä myöskään aitoihin) Minulle se olisi ollut täydellinen maali sikäli, että ikkunarivien välissä olevat panelit on jo viime kesänä maalattu sillä. Nyt täytyy sitten ostaa molempia, elleivät neuvonnassa sano, että petroliöljymaalin päälle voi vetää pellavaöljymaalia.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

koppelo kirjoitti:Olethan varma että ikkunoiden vanha Teho-maali oli öljymaalia? Sitä on olemassa Teho alkydiöljymaalia ja Pika-Teho -lateksimaalia.
Löysin äsken liiteristä toistakymmentä vuotta vanhan litran purkin valkoista maalia ja siinä lukee kyljessä Teho öljymaali. Tuoteseloste kyljessä valistaa, että tuote on mäntyöljypohjainen alkydiöljymaali, mitä se sitten tarkoittaakin. Muistan sutineeni sillä puuliiterin ovenpielet ja hyvin on pysynyt vaikka seinä on suoraan etelään.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Vastaa Viestiin