Sementtimaalia sokkeliin?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
villelap
Jäsen
Jäsen

Sementtimaalia sokkeliin?

Viesti Kirjoittaja villelap »

Pitäis sokkeli pinnoittaa vetonit 137 (entinen serpo 137) päälle jollain, että sais oikean arkkitehtikuvien mukaisen värin sokkeliin.

Tutkiskelin vaihtoehtona sementtimaalia vetonit 420. Onko kokemuksia? Oisko hyvä? Vaikuttais helpolta.

Toinen vaihtoehto olisi vetonit 430, mutta se pitäisi hiertää, enkä tiedä osaanko. Olen ainoastaan teräsliipalla vedellyt märkätilatasoitetta ja tota 137:aa. sokkeliin. 430 ohjeessa sanotaan, että pitäisi muoviliipalla hiertää.

Eikös tota samaa sementtimaalia voisi vetää myös valkoisena kellariin sisälle märkätilatasoitteen päälle? Olen tutkiskellut eri maalivaihtoehtoja kellarin sisäseinään ja tuntuu olevan vaikea asia, mutta kun löysin tuon sementtimaalin niin en ymmärrä miksei kaikki maalaa sillä? Mitä huonoa siinä on kun sitä ei yleisesti käytetä?
jagr
Uusi jäsen

Re: Sementtimaalia sokkeliin?

Viesti Kirjoittaja jagr »

Ei se hierto ole juuri maalausta kummempi homma: ensin vedetään lastalla samaan tapaan ohuesti kuin tasoitetta ja sitten pällee pyörivällä liikkeellä hierretään solumuovilastalla aine sileäksi. Pitää vaan huolellisesti sekoittaa ennen hiertoa, ja tietysti pohja pitää kostuttaa ennen hiertoa.

Tuossa on sokkeli tasoitettuna odottelemassa hiertopinnoitta mutta rautakauppa hukkasi tilauksen ja nyt sitä on odotettu kohta puolitoista viikkoa. Olisi sopivan kostea kelikin ettei aine kuiva liian nopeasti.
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Re: Sementtimaalia sokkeliin?

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Samaa mieltä kuin edellinen.
Itse tein hiertämällä antiikkilaastilla kellarin sipo-seinät. Ensimmäistä kertaa kyseisessä hommassa ja melkein heti alkoi sujua. Kaveri helpottaa hommaa. Toinen levittää tavaraa ja toinen tulee hiertimen kanssa perässä. Yhteinen sävel löytyy kokeilemalla. Laastia pitää levittää sopiva kerros, ei liikaa eikä liian vähän. viini
Vastaa Viestiin