No niin.
Talo tehty vuonna 53 ja pattereiden "termostaatit" eli säätövivut siltä aikakaudelta. Vuotaa kuin seula eikä enää jaksa tiivistellä niitä.
Kävinpä kaupassa ajatuksena ostaa ihan uusia termostaatteja.
Eipä onnistunutkaan.
Kaupan setä sanoi jotta "tuon kokoista ei ole. Ota kotoa malliksi se termostaatin runko, sekin pitää vaihtaa jotta saadaan homma toimimaan."
15 min. myöhemmin-
"Ei onnistu. Ei ole tuollaista. Liian isot liitokset."
???? (sama toistui parissa muussakin paikassa)
Voiko tosiaan olla niin, että minun pitäisi vaihtaa patteritkin ja putket sen siliän tien kun pitäisi vain saada vuotavien vipujen tilalle jotain muuta, vaikkapa termostaatit ?
Eli termostaatin runko, se T-kirjaimen muotoinen, on sellainen että siinä on päissä 3/4" kierteet joista toinen ulko- ja toinen sisäpuolinen. Pelivaraa ei käytännössä ole eli putket ja patterit ovat sen verran tiukassa kiinni, että rungon pituutta ei voi kasvattaa tai vähentää.
Aattelin että eihän nyt voi olla niin että minä olisin maailman tai edes Suomen ainoa vanhan talon termostaatteja haikaileva...
Kun ei mahdu pieneen päähän että pitäis patteritkin vaihtaa tai juuri edes se että pitäisi lähteä niitä putkia pillillä lämmittämään tämän vuoksi. Syttyy vielä tönö tuleen...
Siis onko jossain aarreaitta vanhan talon LVI-tunarille ? Nämä Rautiat & Bauhausit ovat tässä kohdin aika turhia, käyty on. Sekin että jos saisi edes palloventtiilit siihen kohtaan, hyvä ois, vois säätää edes käsin.
Terv. Epätietoinen
Termostaattihuolia....voiko tosiaan olla näin...?
Termostaattihuolia....voiko tosiaan olla näin...?
Ei ostettu taloa vaan elämäntapa.
- maanma
- Moderaattori

Termostaatti vai pelkkä hana
Meillä on 50mm ns. vapaakiertojärjestelmä, joka ei toimi yhteen termostaattihanojen kanssa. Meille ainakin yksi putkimies onnistui loihtimaan jostain käytetyn hanan.
Tällaisessa vapaakierto systeemissä on siitä paha puoli, ettei kohta kukaan osaa tehdä siihen muutoksia. No yksi asia on tullut siitä opittua.
Systeemissä pitäisi olla aina ns. alajuoksuputki, joka palauttaa veden alempaa reittiä. Tässä reitissä oleva hana on keskeisin tasoitussäädin, jota ei yleensä tarvitse säätää. Jos tämä hana on täysin auki ei vesi kierrä pisimmän matkan pattereihin lainkaan - tai niinkuin meillä - vesi lähtee kiertämään väärään suuntaan.
Jos systeemissäsi on kiertovesipumppu, niin T-kappaleen vaihto (sopivaan) pienempään auttaisi. Tämä edellyttää saapuvaan ja lähtevään putkeen uudelleenjenkausta mahdollisesti nykystandardin mukaisille liittimille ja sopivia sovituskappaleita. Ei oo paha rasti, mutta tietysti vaatii sopivat työkalut jolla pystyy jenkaamaan seinän vieressä.
Jos ei ole kiertovesipumppua, niin haaveile vain "uusista" hanoista tai laita pumppu. Pumppu maksaa noin 125e. Putki ja sähkötyöt päälle.
Sanoisin, että kysy ensin useammalta putkimieheltä.
Tällaisessa vapaakierto systeemissä on siitä paha puoli, ettei kohta kukaan osaa tehdä siihen muutoksia. No yksi asia on tullut siitä opittua.
Systeemissä pitäisi olla aina ns. alajuoksuputki, joka palauttaa veden alempaa reittiä. Tässä reitissä oleva hana on keskeisin tasoitussäädin, jota ei yleensä tarvitse säätää. Jos tämä hana on täysin auki ei vesi kierrä pisimmän matkan pattereihin lainkaan - tai niinkuin meillä - vesi lähtee kiertämään väärään suuntaan.
Jos systeemissäsi on kiertovesipumppu, niin T-kappaleen vaihto (sopivaan) pienempään auttaisi. Tämä edellyttää saapuvaan ja lähtevään putkeen uudelleenjenkausta mahdollisesti nykystandardin mukaisille liittimille ja sopivia sovituskappaleita. Ei oo paha rasti, mutta tietysti vaatii sopivat työkalut jolla pystyy jenkaamaan seinän vieressä.
Jos ei ole kiertovesipumppua, niin haaveile vain "uusista" hanoista tai laita pumppu. Pumppu maksaa noin 125e. Putki ja sähkötyöt päälle.
Sanoisin, että kysy ensin useammalta putkimieheltä.
Juuh
kyllä se on ilman kv-pumppua oleva, "vapaakierto" - järjestelmä. Hyvä että tuli esille tuo mainitsemasi termostaattien ja vapaakierron yhteensopivuus tai pikemminkin sen puute.
Viime talvi oli sellainen, että öljyä kului 4200 litraa / 6 kk (!) ja talossa oli sietämättömän kuuma (28 astetta). No tietääpähän mihin se öljy meni.
Kattila on Karkkimax ja poltin Oilon Junior.
Vipuihin ei uskaltanut koskeakaan, sillä lämmityskauden ollessa jo hyvässä vauhdissa tuli vahingossa yhtä sorkittua ja se aiheutti ns. pitkän kaavan mukaisen pikaremontin.
Satchwellin kekkosen aikainen säätöautomatiikka on lakannut toimimasta. Olin ajatellut asettaa siihen tilalle käsisäätöisen ja pattereihin vuotavien vipujen tilalle termostaatit...mutta mutta...tässähän tuli seikkoja ilmi.
Square one.
Tämä kesä on mennyt putkimiesten narutettavana noin kauniisti sanoen. Olen oppinut paljon aiheesta "rakennuttaminen ja remonttien teettäminen".
En kuitenkaan usko että ne kaikki ovat samanlaisia.
Teen kuten neuvoit ja otan vielä kerran kohteen "tyrkylle" ; mutta tilanne on sikäli huono että LVI-töille varattu aikaikkuna on ollut ja mennyt, ja muiden hankkeiden aikataulut painavat päälle. Nythän on sesonki päällä ja tuntuu siltä että LVI-yritykset ovat lievästi ilmaistuna myyneet pitkälle syksyyn kalenterinsa.
Tämä yksi LVI-veijari onnistui uunottamaan minua niin pitkään, että tuhlasin paljon kallista aikaa - no, se siitä. Onhan näitä.
Kiitos opastuksesta, esille tuli asioita joita en tiennyt tai osannut ottaa huomioon.
-M-
kyllä se on ilman kv-pumppua oleva, "vapaakierto" - järjestelmä. Hyvä että tuli esille tuo mainitsemasi termostaattien ja vapaakierron yhteensopivuus tai pikemminkin sen puute.
Viime talvi oli sellainen, että öljyä kului 4200 litraa / 6 kk (!) ja talossa oli sietämättömän kuuma (28 astetta). No tietääpähän mihin se öljy meni.
Vipuihin ei uskaltanut koskeakaan, sillä lämmityskauden ollessa jo hyvässä vauhdissa tuli vahingossa yhtä sorkittua ja se aiheutti ns. pitkän kaavan mukaisen pikaremontin.
Satchwellin kekkosen aikainen säätöautomatiikka on lakannut toimimasta. Olin ajatellut asettaa siihen tilalle käsisäätöisen ja pattereihin vuotavien vipujen tilalle termostaatit...mutta mutta...tässähän tuli seikkoja ilmi.
Square one.
Tämä kesä on mennyt putkimiesten narutettavana noin kauniisti sanoen. Olen oppinut paljon aiheesta "rakennuttaminen ja remonttien teettäminen".
En kuitenkaan usko että ne kaikki ovat samanlaisia.
Teen kuten neuvoit ja otan vielä kerran kohteen "tyrkylle" ; mutta tilanne on sikäli huono että LVI-töille varattu aikaikkuna on ollut ja mennyt, ja muiden hankkeiden aikataulut painavat päälle. Nythän on sesonki päällä ja tuntuu siltä että LVI-yritykset ovat lievästi ilmaistuna myyneet pitkälle syksyyn kalenterinsa.
Tämä yksi LVI-veijari onnistui uunottamaan minua niin pitkään, että tuhlasin paljon kallista aikaa - no, se siitä. Onhan näitä.
Kiitos opastuksesta, esille tuli asioita joita en tiennyt tai osannut ottaa huomioon.
-M-
- maanma
- Moderaattori

Patteriverkon käsisuntti on ennen talvea tarvitsemasi säätöväline. Maksaa noin 50e+asennus. Sen kanssa tulee toimeen.Muki kirjoitti:kyllä se on ilman kv-pumppua oleva, "vapaakierto" - järjestelmä. Hyvä että tuli esille tuo mainitsemasi termostaattien ja vapaakierron yhteensopivuus tai pikemminkin sen puute.
Öljyä säästyy uskomattoman paljon jos sitä pitää vähän alakantissa ja täydentää puilla. Aamulla voi olla hieman vilpoisempaa illan 25astetta 20 asteeseen kylmänä yönä, mutta tuli rätisee kotoisasti.
Toinen tasoitustäydennystapa on termostaatillinen sähköpatteri, jos ei jaksa puilla pelata ja poissaolon aikana.
Poissa ollessa kannattaa säädöt laittaa niin, että lämpötila laskee 16-18 asteeseen.
Näin toimimalla pääset hienosti alle 3000 litran/v.
Jep
itse asiassa kattilakaupat on tehty eilen - lux 17 T ja siihen sopiva oilonin poltin ; Oumanin EH-80. Lisää tavaraa tulee toki kuten kv-pumput (2) sillä tähän liitetään rakenteilla oleva autotalli vesikiertopattereineen.
Karkkimax on vm. 1973 eli ehkä jo palvellut aikansa...
Ne termostaatit ! Kun sinnikkäästi kulkee niin löytää. Yhdeksännessä LVI-liikkeessä oli kuin olikin sopivia.
Itse asiassa...
Nämä termostaatit ja niiden rungot eivät olleetkaan mitään tuikiharvinaisia. Ehkä esitin asiani huonosti niissä kahdeksassa paikassa tai sitten niissä ei vain oltu innostuneita..pääasia että homma etenee.
itse asiassa kattilakaupat on tehty eilen - lux 17 T ja siihen sopiva oilonin poltin ; Oumanin EH-80. Lisää tavaraa tulee toki kuten kv-pumput (2) sillä tähän liitetään rakenteilla oleva autotalli vesikiertopattereineen.
Karkkimax on vm. 1973 eli ehkä jo palvellut aikansa...
Ne termostaatit ! Kun sinnikkäästi kulkee niin löytää. Yhdeksännessä LVI-liikkeessä oli kuin olikin sopivia.
Itse asiassa...
Nämä termostaatit ja niiden rungot eivät olleetkaan mitään tuikiharvinaisia. Ehkä esitin asiani huonosti niissä kahdeksassa paikassa tai sitten niissä ei vain oltu innostuneita..pääasia että homma etenee.
- maanma
- Moderaattori

Kattilan vaihto
Kulutuslukemasi putoaa luultavasti 2200-2400l. Pitkä penni nykyhinnoilla.