Samaa miestä voin suositella lämpimästi. On tosin niin nopia mies, ettei hanslankarillakaan pääse hiki päivän aikana paljon laskemaan.MX1K kirjoitti:http://www.uuniduuni.fi/
Suosittelen. Teki mulle piiput, nopia mies ja osaa hommansa.
Muurari pönttöuunille
Re: Muurari pönttöuunille
Ystävällisin terveisin Mize
-
MX1K
- Jäsen

- Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images - Viesti:
Piiput makso ~650e. Siihen hintaan sain 2,5m yhden kiven korsteenia (5 tiiltä / laaki) + kruunun sekä 4,5m kahden kiven korsteenia (6 tiiltä / laaki) + kruunun. Tykkää muurata vanhasta tiilestä, uudeksi tiileksi ei kelpuuta nurinoitta kun tumman ruukintiilen joka on käsin lyöty.
Kattoo vaan että samaan kasaan ei tule tiiliin yli 2cm pituusheittoa ja leveys sais olla 1cm tarkkuudella ja paksuus 5mm tarkkuudella sama. Muuten tulee kiroomista ja muuta mutinaa, muurarin vasaralla koputtelua ja hetken päästä taas kehutaan kuinka hieno on muurata vanhoista tiilistä.
Neuvoa voin antaa sen verran että telineen pitää olla sellanen että ainakin kolmella sivulla on suora trälli eikä mitään esteitä siinä. Tiilet sitten kaikki valmiiksi ennen työn alotusta, niitä et ehdi kantamaan muurauksen aikana vaikka olis mylläri erikseen. Itellä tuli kolmantena päivänä jo sellanen olo että ei ehdi kantamaan pruukkia samaa tahtia katolle mitä muurari sitä käyttää.
Paras on kolme hanslankaria, yks mylläri, yks kantaa pruukkia ja yks touhuu muita askareita mitä ilmenee päivän aikana tehtäväksi. :)
Neuvoa voin antaa sen verran että telineen pitää olla sellanen että ainakin kolmella sivulla on suora trälli eikä mitään esteitä siinä. Tiilet sitten kaikki valmiiksi ennen työn alotusta, niitä et ehdi kantamaan muurauksen aikana vaikka olis mylläri erikseen. Itellä tuli kolmantena päivänä jo sellanen olo että ei ehdi kantamaan pruukkia samaa tahtia katolle mitä muurari sitä käyttää.
Paras on kolme hanslankaria, yks mylläri, yks kantaa pruukkia ja yks touhuu muita askareita mitä ilmenee päivän aikana tehtäväksi. :)
Kyllä ammattimies muuraa pönttöuunin 20 tunnissa hyvän hanslankarin avustuksella. Hommaan kannattaa varata kuitenkin 3 päivää ettei turhia hätäile. Meillä esim. valettiin uunin laki tulimassasta ja tarvisee sekin jonkin aikaa kovettuakseen.nupa kirjoitti:Vähän hirvittää pönttöjen muuraaminen itse, vaikka tiedän, että ei pitäisi olla mikään paha homma. Ja kun hommaa on muutenkin enemmän kuin tarpeeksi, niin jotain teettää ihan mielellään muilla. Tuota ensimmäistä saamaani hintaa ihmettelin jo tuoreeltaan, kun sellainen käsitys minullakin oli, että pöntön muuraisi ammattimies parissa päivässä.
Ihan hyvältähän tuo kuulostaa, varsinkin se, että kaveri suostuu käyttämään vanhoja tiiliä. Itsellä kun on tarkoitus siirtää vanha hirsitalo ja talossa on tällä hetkellä neljä savupiippua, viisi pönttöuunia, kaksi kakluunia, kaksi rautahellaa ja kaksi muurattua hellaa + vielä kellarissa tiiliseinää. Eli vanhoja tiiliä on vähän enemmän kuin tarpeeksi.
Talo on siis hirsirunkoinen omakotitalo, jota on joskus 50-luvulla laajennettu ja jaettu sen jälkeen yhden huoneen pikkukämpiksi, siksi uuneja on noin tuhottomasti. Näistä olisi tarkoitus säilyttää neljä pönttöuunia + yksi rautahella. Muuten, jos joku tarvitsee vanhoja kuoria pönttikseen, tai vanhaa hellaa, tiiliä..
Kuulostaa jotenkin tutulta, siis tuo kiroominen ja mutina. Itse opin tekemään laastia, kun olin joskus pentuna vanhanpolven muurarin apulaisena. Lämmin kesa ja ulkoseinää muurattiin. Laasti ämpäreillä ylös tellingeille ja aina kun oli liian löysää kuului ylhäältä ripuli p..skaa ja pytty lensi alas. Jos taas ehti auringossa kuivua tai oli muuten liian paksua, kuului karhun p..skaa ja taas lensi pytty. Sitten taas juoksemaan tikkaita ylös täydet laastiämpärit molemmissa käsissä. Mukava äijä kyllä muuten, mutta hommat piti osata.MX1K kirjoitti: Tykkää muurata vanhasta tiilestä, uudeksi tiileksi ei kelpuuta nurinoitta kun tumman ruukintiilen joka on käsin lyöty.Kattoo vaan että samaan kasaan ei tule tiiliin yli 2cm pituusheittoa ja leveys sais olla 1cm tarkkuudella ja paksuus 5mm tarkkuudella sama. Muuten tulee kiroomista ja muuta mutinaa, muurarin vasaralla koputtelua ja hetken päästä taas kehutaan kuinka hieno on muurata vanhoista tiilistä.
![]()
Laita noita ihmeessä tänne tarjolle jos ovat ylimääräisiä niin varmasti löytävät hyvät kodit.nupa kirjoitti: Muuten, jos joku tarvitsee vanhoja kuoria pönttikseen, tai vanhaa hellaa, tiiliä..
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
Laitoin jotain tietoa noista romppeista myynti-palstalle, niin ei mene ihan aiheen vierestä puhumiseksi tämä..
Hei,
nostetaanpas tämä ketju kysymällä, että tietäisikö joku hyvää muuraria Pirkanmaalta? Vanhat pönttöuunin kuoret löytyy, mutta tekijä vielä puuttuu. Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan! Yhteydessä ollaan oltu useampaankin muurariin, mutta näyttää olevan hankala löytää ketään, joka muuraisi pönttiksen käytettyihin kuoriin.
Terveisin
Sanna
nostetaanpas tämä ketju kysymällä, että tietäisikö joku hyvää muuraria Pirkanmaalta? Vanhat pönttöuunin kuoret löytyy, mutta tekijä vielä puuttuu. Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan! Yhteydessä ollaan oltu useampaankin muurariin, mutta näyttää olevan hankala löytää ketään, joka muuraisi pönttiksen käytettyihin kuoriin.
Terveisin
Sanna
-
ramirez
- Jäsen

- Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
Tiili- ja Talkkarityö IsokouraSPP kirjoitti:Hei,
Terveisin
Sanna
”Muuraa tiilet, huoltaa mökit - Isokoura”
pekelinnainmaa(at)hotmail.com
Pekka Linnainmaa 0400 834274
Kissalammintie 23
On muurannu vanhoihin kuoriin ainakin meirän kylällä...tietääkseni enemmän kuin kiireinen mutta aina kannattaa kysellä ;)
- vesahy
- Jäsen

Luhtasen Tuomo (http://www.luhtarem.fi/yhteystiedot.php) kävi meillä Uudellamaalla purkamassa ja muuraamassa uudelleen satavuotiaan pönttöuunin. Asiallinen ja taitava mies. Asuu Jyväskylässä mutta auto tuo ja vie, toiminta-alueena taitaa olla koko eteläinen Suomi.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Tämän palstan "nymana" muurailee, paikkakuntana profiilissa Tampere.
Laittoi tällaisen referenssikuvan minulle:
http://4.bp.blogspot.com/-84t6Kty0XaM/T ... 5292_p.jpg
Yksityisviestillä tavoittaa varmaankin.
Laittoi tällaisen referenssikuvan minulle:
http://4.bp.blogspot.com/-84t6Kty0XaM/T ... 5292_p.jpg
Yksityisviestillä tavoittaa varmaankin.
Minulle jäi tuosta uuniduunin kaverista hiukan ihmeellinen kuva.
Yritin saada kaveria saada hommiin, mutta projekti osoittautui aika haastavaksi. Ensin soittelin kaverille aikaisin keväällä ja sovimme, että tulee tekemään minulle kaksi yli kahdeksan metrin neljän hormin piippua +palomuurit jonkun kaverinsa kanssa. Tämän jälkeen tulee tekemään urakalla kolme pönttistä ja kakluunin taloon. Sovimme, että tulee käymään työmaalla piakkoin ja sovimme sitten tarkemmin. Kiitteli vielä kun oli niin iso homma ja mukava, kun pääsee tekemään vanhaa kakluunia.
Meni kuukausi ja meni kaksi ja jonkun matkaa kolmatta ja kaveria ei kuulu. Soitin sitten perään ja pahoitteli kovasti ja sanoi tulevansa sillä tai viimeistään seuraavalla viikolla. Taas meni yli kuukausi. Tässä vaiheessa minä mietin, että en kyllä rupea kolmatta kertaa soittelemaan kaverin perään vaan antaa olla ja otin toisen muurarin ainakin piipuille. Sattumalta soitti, kun olin juuri sopimassa muuraushommista ja kyseli, onko vielä hommia. Yli neljä kuukautta sen jälkeen, kun oli luvannut tulla piakkoin katsomaa kohteen ja sopimaan urakasta. Sanoin että nyt on huono hetki ja soitan myöhemmin takaisin. Arvatkaa soitanko
Ammattimies voi olla kyllä töissään, mutta muuten tuntui olevan tyypillinen raksamies, itse olen aina ihmetellyt, miten voi olla niin hemmetin vaikeaa soittaa jos aikataulut muuttuvat tai muuta. Taitaa olla hommia liikaa, kun ei tunnu raha kelpaavan. Nyt palkkaamani muurari tuli ajallaan katsomaan työmaan, jätti hinta-arvion ja ilmoitti päivälleen, koska voi aloittaa. Lupasi vielä laittaa sähköpostilla arvion tiilien ja laastin menekistä ennen homman alkua. Laitan tänne sitten kehuja syksymmällä, jos hommat onnistuvat.
Yritin saada kaveria saada hommiin, mutta projekti osoittautui aika haastavaksi. Ensin soittelin kaverille aikaisin keväällä ja sovimme, että tulee tekemään minulle kaksi yli kahdeksan metrin neljän hormin piippua +palomuurit jonkun kaverinsa kanssa. Tämän jälkeen tulee tekemään urakalla kolme pönttistä ja kakluunin taloon. Sovimme, että tulee käymään työmaalla piakkoin ja sovimme sitten tarkemmin. Kiitteli vielä kun oli niin iso homma ja mukava, kun pääsee tekemään vanhaa kakluunia.
Meni kuukausi ja meni kaksi ja jonkun matkaa kolmatta ja kaveria ei kuulu. Soitin sitten perään ja pahoitteli kovasti ja sanoi tulevansa sillä tai viimeistään seuraavalla viikolla. Taas meni yli kuukausi. Tässä vaiheessa minä mietin, että en kyllä rupea kolmatta kertaa soittelemaan kaverin perään vaan antaa olla ja otin toisen muurarin ainakin piipuille. Sattumalta soitti, kun olin juuri sopimassa muuraushommista ja kyseli, onko vielä hommia. Yli neljä kuukautta sen jälkeen, kun oli luvannut tulla piakkoin katsomaa kohteen ja sopimaan urakasta. Sanoin että nyt on huono hetki ja soitan myöhemmin takaisin. Arvatkaa soitanko
Ammattimies voi olla kyllä töissään, mutta muuten tuntui olevan tyypillinen raksamies, itse olen aina ihmetellyt, miten voi olla niin hemmetin vaikeaa soittaa jos aikataulut muuttuvat tai muuta. Taitaa olla hommia liikaa, kun ei tunnu raha kelpaavan. Nyt palkkaamani muurari tuli ajallaan katsomaan työmaan, jätti hinta-arvion ja ilmoitti päivälleen, koska voi aloittaa. Lupasi vielä laittaa sähköpostilla arvion tiilien ja laastin menekistä ennen homman alkua. Laitan tänne sitten kehuja syksymmällä, jos hommat onnistuvat.
Oliko hinta tuo minkä uudelle pöntiselle sivuillaan ilmoittaa? Kuuluiko siihen luukut ja kuoret ja tiilet ja kaikki?Villa Emilia kirjoitti:Meille tekaisi olohuoneen nurkkaan pönttöuunin Tuomo Luhtanen Jyväskylästä. Ammattimies viiimeisen päälle ja tuli komea uuni. Tekee tarvittaessa muutakin kuin pelkästään uunin muurausta.
Kuoret on todella siistit pulverimaalatut. Luukku kaksiosainen laseilla, joten tunnelmaakin riittää. Ollaan todella tyytyväisiä. Uuden oloinen ja vanhan henkinen.
Tuomosta lisää; http://www.luhtarem.fi/index.php
Meillä on olohuoneessa ollut takka tai pönttöuuni, ei tiedetä mikä, ja siihen tilalle ollaan suunniteltu pönttöuunia, jos vaan rakenteet sen sallii ja hormit osuu kohdilleen. Tai jos ei paikka sovellu pönttöuunille, niin onko tietoa sitten hänen tekemistään takoista, tekeekö ja mihin hintaan? Ja millä aikataululla hänet saa edes katsomaan kohdetta ja tekemään arviota?
- vesahy
- Jäsen

Tuomo purki ja muurasi uudestaan vanhan satavuotiaan pönttöuunin ja hinta sille oli justiinsa se mitä sivuilla luki. Pikkuisen tuli sitten lisää yläliittymän ja horminpätkän korjauksesta mitä sinänsä oli mukava sivusta katsella, mies kun muurari piippua ylhäältä alaspäin painovoimaa uhmaten. Mutta kyllä sekin onnistui kun osaa. Tuomo oli paikalla justiinsa silloin kun pitikin. Meillä vaan sattui justiinsa sinä aamuna olemaan parin tunnin sähkökatko Fortumin verkkohommien vuoksi ja jouduimme sopimaan myöhemmän tuloajan sen vuoksi. Jatkettiin sitten päivää myöhempään iltaan. Ei se sähkön puuttuminen muuraukseen vaikuta mutta laastin sekoittaminen tapahtuu sähköhärveleillä.J&J kirjoitti:Oliko hinta tuo minkä uudelle pöntiselle sivuillaan ilmoittaa? Kuuluiko siihen luukut ja kuoret ja tiilet ja kaikki?Villa Emilia kirjoitti:Meille tekaisi olohuoneen nurkkaan pönttöuunin Tuomo Luhtanen Jyväskylästä. Ammattimies viiimeisen päälle ja tuli komea uuni.
Kaikki tarvittavan materiaalin hän toi tullessaan. Hiukan jouduimme peltikuoria lyhentämään, että saatiin kattoon nykyisin vaadittava 25 sentin etäisyys, vanhan uunin etäisyys oli vain kymmenen senttiä.
Laskussa oli selkeästi eroteltuna työn osuus kotitalousvähennystä varten. Se on tärkeää, sillä materiaalin osuus on aika pieni, ei tiilet ja muutama laastipussi paljoa maksa.
Mitäs jos soittaisit hänelle suoraan? Meillä hän ei käynyt etukäteen, sillä matka on sen verran pitkä mutta otin uunista valokuvia ja lähetin niitä hänelle sähköpostiila. Ne näköjään kertoivat ammattimiehelle kaiken tarpeellisen.J&J kirjoitti:Ja millä aikataululla hänet saa edes katsomaan kohdetta ja tekemään arviota?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Kiitos vastauksesta!vesahy kirjoitti:Tuomo purki ja muurasi uudestaan vanhan satavuotiaan pönttöuunin ja hinta sille oli justiinsa se mitä sivuilla luki. Pikkuisen tuli sitten lisää yläliittymän ja horminpätkän korjauksesta mitä sinänsä oli mukava sivusta katsella, mies kun muurari piippua ylhäältä alaspäin painovoimaa uhmaten. Mutta kyllä sekin onnistui kun osaa. Tuomo oli paikalla justiinsa silloin kun pitikin. Meillä vaan sattui justiinsa sinä aamuna olemaan parin tunnin sähkökatko Fortumin verkkohommien vuoksi ja jouduimme sopimaan myöhemmän tuloajan sen vuoksi. Jatkettiin sitten päivää myöhempään iltaan. Ei se sähkön puuttuminen muuraukseen vaikuta mutta laastin sekoittaminen tapahtuu sähköhärveleillä.J&J kirjoitti:Oliko hinta tuo minkä uudelle pöntiselle sivuillaan ilmoittaa? Kuuluiko siihen luukut ja kuoret ja tiilet ja kaikki?Villa Emilia kirjoitti:Meille tekaisi olohuoneen nurkkaan pönttöuunin Tuomo Luhtanen Jyväskylästä. Ammattimies viiimeisen päälle ja tuli komea uuni.
Kaikki tarvittavan materiaalin hän toi tullessaan. Hiukan jouduimme peltikuoria lyhentämään, että saatiin kattoon nykyisin vaadittava 25 sentin etäisyys, vanhan uunin etäisyys oli vain kymmenen senttiä.
Laskussa oli selkeästi eroteltuna työn osuus kotitalousvähennystä varten. Se on tärkeää, sillä materiaalin osuus on aika pieni, ei tiilet ja muutama laastipussi paljoa maksa.
Mitäs jos soittaisit hänelle suoraan? Meillä hän ei käynyt etukäteen, sillä matka on sen verran pitkä mutta otin uunista valokuvia ja lähetin niitä hänelle sähköpostiila. Ne näköjään kertoivat ammattimiehelle kaiken tarpeellisen.J&J kirjoitti:Ja millä aikataululla hänet saa edes katsomaan kohdetta ja tekemään arviota?
Ei varmaan ole tämän kesän projekti vielä tuon tulisijan muuraus, joten en vielä viitsi soittelemaan alkaa, sitä vain ajattelin että onko kuinka kiireinen, että mikä olisi realistinen aikatulu saada uusi tukisija. Vaikuttaa hyvältä tyypiltä tekemään mitä täältä lukee! Eli jos (ja kun) päädytään uuteen pönttöuuniin (eikä itse tehdä) niin yhteyttä häneen varmasti otan.
- akim
- Jäsen

- Kotisivu: http://vanha-talo.blogspot.com/
Jyväskylän hoodeilta voin suositella myös Petteri Stubbia. Kävi itselleni muuraamassa uuden pönttöuunin ennen joulua. Joutui viikolla siirtäämään muurausta kiireiden takia, mutta ilmoitti tästä ajoissa ja kysyi että sopiiko tämä itselleni. Uunista tuli siisti ja muutenkin olin tyytyväinen palveluun. En ollut valvomassa urakkaa, vaan annoin avaimet ja muurari soitti kun oli valmista ja kerran työn aikana. Hintaa tuli kokonaisuudessaan 3300€ 210 cm korkealle uunille, jossa mukana myös uuden savupellin muuraus ullakon puolelle (kun sen sinne itse halusin). Kotitalousvähennyksen osuus oli selvästi eroteltuna laskussa. En tinkinyt tarjouksesta, koska kaikki saamani pöntishinnat oli n. reilun 100€ marginaalilla. Alla olevassa linkissä uunista jokunen kuva. Palkkasin saman muurasin leivinuunia tekemään, joka pitäisi nousta vielä tämän vuoden puolella. Olen itse siirtänyt muurausaikaa kun en ole saanut keittiötä vielä sopivaan kondikseen. Aluksin meinasin että muuraan itse, mutta eipä tuo juuri kannata kotitalousvähennyksen takia. Tarvikkeet ilman luukkuja maksaa kuitenkin vain n. 650€, eli työ se maksaa.
http://vanha-talo.blogspot.com/2010/11/ ... tusta.html
http://vanha-talo.blogspot.com/2010/11/ ... tusta.html