Kattosilta kestopuusta
Kattosilta kestopuusta
Pitäisi vihdoinkin saada aikaan kattosilta jyrkälle harjakatolle, jonka pinta on vielä toistaiseksi kamalaa varttilevyä.
Nuohooja (!) ehdotti, että rakentaisin sillan kestopuusta itse - hinta lienee murto-osa valmiiseen verrattuna.
Onko joku tehnyt vastaavaa ja osaa tarjota vinkkejä sudenkuopista?
Mitä määräykset mahtavat sanoa - onko sillan oltava x milliä harjan alapuolella vai saako rakentaa suoraan harjalle?
Entä miten kiinnittää silta varttilevykatolle, jonka alla on vanha pärepohja?
Mieluusti vetäisin kiinnityksen mieluummin harjan yli enkä suoraan läpi, mutta mahtaako olla tuhoon tuomittu ajatus?
Nuohooja (!) ehdotti, että rakentaisin sillan kestopuusta itse - hinta lienee murto-osa valmiiseen verrattuna.
Onko joku tehnyt vastaavaa ja osaa tarjota vinkkejä sudenkuopista?
Mitä määräykset mahtavat sanoa - onko sillan oltava x milliä harjan alapuolella vai saako rakentaa suoraan harjalle?
Entä miten kiinnittää silta varttilevykatolle, jonka alla on vanha pärepohja?
Mieluusti vetäisin kiinnityksen mieluummin harjan yli enkä suoraan läpi, mutta mahtaako olla tuhoon tuomittu ajatus?
Re: Kattosilta kestopuusta
Onko ihan oikeasti niin, ettei kukaan muu ole väkertänyt moista???
Rakentamismääräyskokoelman osa F2 sisältää myös näitä juttuja. Enintään kaksikerroksisissa rakennuksissa voivat olla lahosuojattua puuta. Mitoituksesta yms on joitakin ehtoja. Google: "RakMK F2"
Yhdet (jo puretut) olen tehnyt. Minulla oli paksusta teräsvanteesta koukut harjalaudan yli ja toisella puolella ruuvit varmistamassa etteivät pääs pomppaamaan pois. Rakennusmääräyksistä en tiedä, mutta oli ne paremmat kuin tiilien päällä tallominen. Kattorempan yhteydessä nuo tuli purettua ja pitäisi saada inspiraatio laittaa jotain tilalle....
Muoks. kestopuusta oli siis kolmio, joka nosti laudat vaakatasoon ja kolmio oli kiinni noilla vannekoukuilla.
Muoks. kestopuusta oli siis kolmio, joka nosti laudat vaakatasoon ja kolmio oli kiinni noilla vannekoukuilla.
Kerrotko tarkemmin, millaista vannetta kiinnityksesi oli?
Entä sillan leveys - 2x100 milliä ja kunnon rako välissä?
Mulla motivaatio varmistui, kun nuohooja ilmoitti viimeksi, ettei enää kiipeä katolle ilman siltaa... :/
Mulla motivaatio varmistui, kun nuohooja ilmoitti viimeksi, ettei enää kiipeä katolle ilman siltaa... :/
Ai sulle riitti ilmotus, mulla toi sutari lapetikkaat mukanaan alas. Tai no, johtokaukaloa ne oli, ei tikkaat xDJami kirjoitti:Kerrotko tarkemmin, millaista vannetta kiinnityksesi oli?
Edellinen asukas vähän säästänyt.
Nostetaas tätä kun on ajankohtainen itselle. Kattosillan pituus olisi max. 190cm, eihän noin lyhyitä edes saa valmiina, lyhin mitä löysin on 3 metriä. Eli taitaa mennä kestopuuhommiksi. Mietityttää vain että miten tuossa alkuperäisessä suht lahossa mahtaa olla toteutettu kiinnitys, olisikohan syytä vähän parannella sitä. Lapetikkaatkin tuntuvat olevan kiinni lähinnä pyhällä hengellä (eli painovoiman varassa), olisi ehkä iha hyvä idea kiinnittää samalla nekin vähän tukevammin. Onko jollain lisättävää jo ketjussa puituun, kaikki vinkit ja kommentit otetaan kiitollisena vastaan..?
-57 "tiilitalo" (tiiliverhous jonka päällä rappaus, puurunko & purueriste)
Kuljeskelen päivät pitkät ihmisten katoilla, joten silloista on paljon käyttökokemusta. Suosittelisin laittamaan tehdasvalmisteisen, hintaakin sille tulee kiinnikkeineen noin satkun verran. Liian pitkän voi tietysti pätkäistä. Puinen silta on liukas, varsinkin syksyisin, kun kelit ovat märkiä ja välillä pakkasta. Lisäksi vanhemmuuttaan sillat liukastuvat entisestään, jos/kun niihin kertyy orgaanista kasvustoa. Uusimis-/huoltotarve on huomattavasti tiheämpi kuin metallisilla ja varsinkin märkänä/pimeällä/lumen alla niiden kunto voi olla nuohoojan toimesta vaikeasti havainnoitavissa.