Ulkoverhouksesta - vaaka paneeli

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
tumppi776
Jäsen
Jäsen

Ulkoverhouksesta - vaaka paneeli

Viesti Kirjoittaja tumppi776 »

Termit on hakusessa kun yritän löytää teko-ohjetta ja mallikuvia.

Kyse on saumoista: kun vaakapaneelin pituus ei riitä koko seinän pituudelle - päätetään laudat samaa kohtaan ja laitetaan lauta päälle. Mikä on sen laudan nimi tms termi?

Kun vaaka paneeliin tehdään - ehkäpä ennen vino-osuuksia katko vaakasuunnassa - mikä on sen nimi?
deltar
Jäsen
Jäsen

Re: Ulkoverhouksesta - vaaka paneeli

Viesti Kirjoittaja deltar »

No nyt meni meikällä kans koko termistö sekaisin vaakapaneloinnista.Se mitä oon tehny ja muutenkin ymmärrän vaakaan paneloimisesta on että jatkos tulee koolauksen kohdalle ja ainut mitä saumaan oon täräyttäny on tetraa :oops: eli otan myös koko repertuaarin ohjeita vastaan mitä alunpitäen kysyttiin?
Hiulihei
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hiulihei »

deltar kirjoitti:No nyt meni meikällä kans koko termistö sekaisin vaakapaneloinnista.Se mitä oon tehny ja muutenkin ymmärrän vaakaan paneloimisesta on että jatkos tulee koolauksen kohdalle ja ainut mitä saumaan oon täräyttäny on tetraa :oops: eli otan myös koko repertuaarin ohjeita vastaan mitä alunpitäen kysyttiin?
Näinhän se mennee, kun tehdään seinää jossa pystylautaa on vain nurkissa. Mutta kai kysyjä halusi tietää sellaisten pystyrimojen nimiä, joilla jaetaan seinä ikään kuin palasiin, eikä paneelilautoja jatketa. Ei liene niinkään rintsikkataloissa tyypillistä, mutta vanhemmissa näkyy olevan. Näissä myös näkyy olevan myös useinkin vaakasuuntaisia jakoja, niin että seinällä on vaakapanelointi ja räystään alla ja sokkelin päällä on pystylautaa. Tiedäthän...?

No tässä esimerkinomaisesti kuva jonka päätyseinässä näitä pystylautoja vaakapaneloinnin päällä http://yle.fi/ecepic/archive/00108/Vall ... 08928b.jpg

Niin en minä siis näitä termejä tiedä;)
RisaPeikko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RisaPeikko »

Olen kuullut käytettävän mm. saumalista, jakolista, saumalauta...
Ja yleensä toi saumalista/lauta on se pystysauman peittäjä (myös esim. sisänurkassa) ja jakolista sitten vaakassa (jos panelin suunta vaihtuu tai on muuten vaan jakamassa verhousta).
Mutta kai maar sitä on niin monta käsitettä kuin on sanojaa?!
Toivottavasti selvensi...
Vastaa Viestiin