Joskus 50-luvulla rakennetussa kylmässä pihasaunassani on piippu kuulemma halkeillut pikku hiljaa alusta alkaen. Ostaessani talon oli saunaa käytetty viimeksi joskus 90-luvun puolivälissä. Yksi kolmesta hormista oli halennut nuohousluukusta alkaen pari metriä ylöspäin hormipeltiin saakka. Halkeama oli sellainen, että Mora-puukon terän sai työnnettyä hormiin asti.
Olen nyt purkanut piipun ja olin ajatellut muurata tilalle samanlaisen kolmihormisen puolen kiven hormeilla, korkeutta viisi metriä. Purettuani ja vähän peruslaattaa piikkailtuani huomasin kuitenkin senkin halkeilleen aika roimasti. Laatta oli kallistellut sillä tavalla, että metrin matkalla korkeuseroakin oli parhaimmillaan noin 8 senttiä. No jatkoin vain työtä, raudoitin piipun kohtalta ja ympäriltä noin 160cm x 100cm alalta ja valoin paksuimmalta kohdalta noin 10cm paksun betonilaatan päälle. Halkeamien railot olin ensin täyttänyt Vetonit 3000:lla. Tässä vaiheessa vielä kuvittelin, että tekisin tähän päälle tiilipiipun. Nyt tuli kuitenkin pelko siitä, että tuo perustus ei taidakaan olla riittävän vakaa.
Olisiko harkkopiippu paljonkin kevyempi kuin tiilipiippu ja olisiko sen vuoksi sopivampi saunaani? Vai pitäisikö valita teräshormi? Olen jo kiukaan ja padan ostanut, joten edelleen haluaisin molemmat käyttöön. Piipun toiselle puolelle, jossa on pukuhuone (takkahuone), olin toivonut jotain kevytkaminaa. Siis kolmelle hormille oli suunniteltu käyttöä. Jos harkkopiippu voisi olla hyvä ratkaisu, niin ehkä tekisin vierekkäin kaksi yhden hormin piippua. Voisinko silloin kytkeä saunan padan ja pukuhuoneen kaminan samaan hormiin?
Saunan tiilipiipun perustukset halki, mikä piippu tilalle?
Re: Saunan tiilipiipun perustukset halki, mikä piippu tilalle?
mun mielestä (en ole muurari) tulisijoja saa samassa kerroksessa liittää yhteen hormiinkin. vissiin pitää sitten käyttää eri aikaan, niin että on pelti aina toisessa kiinni?
miksi et kaiva sitä vanhaa perustusta pois sieltä lattiasta kokonaan ja pyydä jotain suunnittelijaa laskemaan mitä siihen pitäisi valaa ja minkälaisilla raudotteilla. kosteuseristyshän siinä vissiin myös puuttuu kun ei ole alla soraa?
miksi et kaiva sitä vanhaa perustusta pois sieltä lattiasta kokonaan ja pyydä jotain suunnittelijaa laskemaan mitä siihen pitäisi valaa ja minkälaisilla raudotteilla. kosteuseristyshän siinä vissiin myös puuttuu kun ei ole alla soraa?
Jeps, soitin muurarin katsomaan työmaata. Eiköhän se solmu siitä jollain tavalla aukea.
Jos teet uuden tiilipiipun,niin tosiaan perustus ehdottomasti kuntoon,tuossa tapauksessa varmaan kokonaan uusiksi.Kaksi kiinteän polttoaineen tulisijaa samassa kerroksessa voi liittää samaan hormiin kun kummallakin on oma erikseen suljettava savupelti.Hormin yhteinen osuus peltien yläpuolelta alkaen pitää olla niin iso,että se riittää molempien uunien palokaasuille.Niitä voi siis näin tehtynä lämmittää samaan aikaan.Esim.kahdelle puolenkiven hormille kokokiven hormi yhteiselle osuudelle.Parasta on kuitenkin tehdä uuneille omat horminsa katolle asti,jos vaan mahdollista.Olen eräässä vanhassa saunassa nähnyt sellaisen viritelmän,että kiuas ja pata oli liitetty samaan puolenkiven hormiin,jossa oli molemmille sama pelti ja tuo puolikas yhteinen hormi oli siis katolle asti.Ja molemmat uunit toimi ihan hyvin.Mutta tuollai ei kuitenkaan pidä eikä saa tehdä.
Katsottiin sillon loppukesällä muurarin kanssa se perustus ja sen perusteella tyydyin siihen laatan vahvistamiseen raudoittamalla. Reilut puolitoista kuuta sitä piippua sitten tuli tehtyä, mutta nyt on valmis. Kyllä se näköjään aloittelijaltakin käy, kun vaan tarttuu hommaan. Nyt on rappausvaihe menossa ja sitten siirrytään panelointiin ja lauteiden tekoon. Eiköhän sauna ole löylykunnossa viimeistään jouluksi.