Säästöbetoniko hötöä?!

Rintamamiestaloista ja muusta
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Re: Säästöbetoniko hötöä?!

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Heh, hauska ketju. Meillä on kellari tehty tuon aloittajan malliin, ja toistaiseksi yhtä kellarin oviaukkoa on isonnettu ja tehty maalämpöputkille sokkeliin reikä. Ja vaikka vehkeet on olleet sanoisinko miehekkäät niin ihan tolkuton urakka noissa on ollut. Ei tulisi siis mieleenkään ruveta millään teelusikalla kokeilemaan...
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

vesahy kirjoitti:Tuo ylläolevassa viestissä kuvailemani pumppukoppi ei pidä vettä. Kun sataa kaksi päivää putkeen, niin lattialla on kymmenen senttiä vettä ja lisää tihkuu sen höttösen seinän läpi, osa myös maavaraisen lattian kautta.

Olen yrittänyt tiivistää seinää saneerauslaastilla mutta vesitiivistä siitä ei näköjään saa. Millä kokeilisin seuraavaksi?
Kaiva lattiaan ämpärin kokoinen kaivo ja laita uimurillinen uppopumppu tyhjentelemään.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Juha_P kirjoitti:Kaiva lattiaan ämpärin kokoinen kaivo ja laita uimurillinen uppopumppu tyhjentelemään.
Pumppukoppi on sen verran rinteessä, että olen ajatellut kaivaa sen alanurkkaan salaojan. Kunhan nyt ehdin. Silti kiinnostaa sekin, että miten sen höttöisen betoniseinän saisi paremmin vesitiiviiksi.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Hejää80
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hejää80 »

Eikai isot kiilakivet betonia heikennä? Päinvastoin taitavat esim pakkasrapautumista ehkäistä kun betonin huokospitoisuus on puolet tasalaatuisesta.

Siis jos tehdään vaikka mökille rappuset S100 kuivabetonista itse ja lyödään pään kokoisia kiilakiviä sekaan niin että ne juuri sentin pari peittyy valussa, varmasti kestää kauemmin murenematta kuin puhtaasta S100 säkkitavarasta tehdyt koska kuivuvat (sateesta) nopeammin kuin suhteellisesti enemmän vettä varastoiva huokoisempi tasaseos.

Mitään järkeähän siinä ei ole paitsi jos tosiaan ollaan saaressa ja säästät käsin pesemällä ympäristön kivistä toisen 1000kg säkin tuomisen veneellä.
70e/1000kg niin ei kannata paljon kiviä kanniskella mantereella.

Kovin laasti mitä 45 vuotta timanttisahausta tehneeltä mieheltä kuulin olevan, oli jossain savonlinnan seinissä saumalaastina. Niihin piti jotain johtoja upottaa "kätevästi" vaan jäi upottamatta kun homman hinta olisi moninkertaistunut arvioidusta.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Minä kun olen luullut, että betoni on rakennusaineena ikuista ja kovettuu vaan entistä lujemmaksi ensimmäiset viisisataa vuotta ja samassa ajassa puutalot hajoavat ja katoavat eri syistä, mutta näin ei taida ollakaan. Jos vuonna 1961 rakennettu silta alkaa olla purkua vaille romua jo nyt, niin missä on vika? Betonitkin on varmaan aikoinaan tehty silloisen parhaimman tietämyksen mukaan, seokset ja suhteutukset kohdallaan.

HS: Kymmenet sillat rappeutuvat
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
jokihuoko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jokihuoko »

Hejää80 kirjoitti: Kovin laasti mitä 45 vuotta timanttisahausta tehneeltä mieheltä kuulin olevan, oli jossain savonlinnan seinissä saumalaastina. Niihin piti jotain johtoja upottaa "kätevästi" vaan jäi upottamatta kun homman hinta olisi moninkertaistunut arvioidusta.
Hiukan offtopicia jo, mutta meidän timanttisahuri sanoi että timanttisahalle pahin vihollinen on betonilaatta jonka alla suoraan hiekkapohja... sellainen mukamas syö terän hetkessä :shock:
"The harder you try, the dumber you look."
Vastaa Viestiin