Ryömintätilan siivous ja jotakin soraa...
-
kissanluukkuja1
- Jäsen

- Viestit: 30
- Liittynyt: Su Maalis 27, 2011 9:35
- Paikkakunta: Satakunta
Ryömintätilan siivous ja jotakin soraa...
Moikka!
Talon päädyssä ammottaa ihan ite tehty iso aukko sokkelissa (toivottavasti ei kovin kantavasta kohdasta, rakennesuunnittelun tein ihan ite), ja pahimmat romut on tyhjennetty. Varsinainen löytötori :) mm. kolme paperisäkillistä pikinauhaa, koiran tai ketun leukaluu, vähän vanhempi varis, puinen wanha appelsiinilaatikko, valtava täysin syöty ja lahoinen kuiva kanto, wintage kenkäpari, antiikkitaskulamppu,vanhoja säilyketölkkejä, emalinen potta, paljon lautatavarankappaleita poltettavaksi... lista on aivan loputon.
Ongelmaksi jää hiekan ja kiinteämmän kuivan maan seassa oleva puulastut ja palat, talo kun on hirsirunkoinen ja paikallaan rakennettu. Ilmeisesti kun timpurit aikoinaan nuita hirsiä salvoivat ja fixailivat, niin sinne ryömintätilaan kaikki roskat on sitten myös jääneet.
Ajattelin etten terveyttäni enempiä ainakaan suotta riskeeraisi, pöly kun on aivan järkyttävä tuossa sekasilpussa. Pääosin on kuitenkin pölyävää hiekkaa, seassa kuiteskin puunkappaleita..tai pikemminkin haketta..
Meinaisin laittaa nyt päälle tylysti lecasoraa 10 cm kerroksen ja jättää maanpintaa siivoamatta aivan kiinaan asti. Onkohan ihan hanurista tämä lintsaus, vai tuleekohan siedettävä lopputulos?
Imuriautoa ei ole varaa ainaskaan heti tilata, ellei sitten ihan ilmaiseksi saa. Onko mitään kotikutoisia konsteja siivoukseen olemassa. Kantti kyllä kestää hommiin, muttei pölyä kannata liikaa hengittämään ruveta.
Kiitoksia kun luit.
Talon päädyssä ammottaa ihan ite tehty iso aukko sokkelissa (toivottavasti ei kovin kantavasta kohdasta, rakennesuunnittelun tein ihan ite), ja pahimmat romut on tyhjennetty. Varsinainen löytötori :) mm. kolme paperisäkillistä pikinauhaa, koiran tai ketun leukaluu, vähän vanhempi varis, puinen wanha appelsiinilaatikko, valtava täysin syöty ja lahoinen kuiva kanto, wintage kenkäpari, antiikkitaskulamppu,vanhoja säilyketölkkejä, emalinen potta, paljon lautatavarankappaleita poltettavaksi... lista on aivan loputon.
Ongelmaksi jää hiekan ja kiinteämmän kuivan maan seassa oleva puulastut ja palat, talo kun on hirsirunkoinen ja paikallaan rakennettu. Ilmeisesti kun timpurit aikoinaan nuita hirsiä salvoivat ja fixailivat, niin sinne ryömintätilaan kaikki roskat on sitten myös jääneet.
Ajattelin etten terveyttäni enempiä ainakaan suotta riskeeraisi, pöly kun on aivan järkyttävä tuossa sekasilpussa. Pääosin on kuitenkin pölyävää hiekkaa, seassa kuiteskin puunkappaleita..tai pikemminkin haketta..
Meinaisin laittaa nyt päälle tylysti lecasoraa 10 cm kerroksen ja jättää maanpintaa siivoamatta aivan kiinaan asti. Onkohan ihan hanurista tämä lintsaus, vai tuleekohan siedettävä lopputulos?
Imuriautoa ei ole varaa ainaskaan heti tilata, ellei sitten ihan ilmaiseksi saa. Onko mitään kotikutoisia konsteja siivoukseen olemassa. Kantti kyllä kestää hommiin, muttei pölyä kannata liikaa hengittämään ruveta.
Kiitoksia kun luit.
Re: Ryömintätilan siivous ja jotakin soraa...
No vähimmäisenä mä hommaisin hengitys-suojaimen, jos alat tyhjentelemäään.
Ite kyl melkeen kaivaisin Kiinaan asti, jotta on sitten mukavampi nukkua yöunia, ku tietää, ettei mitään moskaa enää oo jäljellä
Voipi olla, et lecasora olis ihan riittävä, mut tää tyhjennys niinkuin omalta fiilispohjalta..... Hienoa ja helpottavaahan tossa on se, että sulla on nyt se tarkastusluukku, joten voit vuosittain tarkkailla torpan kuntoa
Ite kyl melkeen kaivaisin Kiinaan asti, jotta on sitten mukavampi nukkua yöunia, ku tietää, ettei mitään moskaa enää oo jäljellä
Voipi olla, et lecasora olis ihan riittävä, mut tää tyhjennys niinkuin omalta fiilispohjalta..... Hienoa ja helpottavaahan tossa on se, että sulla on nyt se tarkastusluukku, joten voit vuosittain tarkkailla torpan kuntoa
Re: Ryömintätilan siivous ja jotakin soraa...
Kannatan myös perusteellisempaa tyhjennystä. Nyt kun se ryönä on ollut pinnassa niin se on pysynyt ehkä kuivanakin mutta jos hautaat sen sorapatjan alle niin se on kohta taatusti kostea ja alkaa homehtua ja maatua. Eli kaikki pois ja sitten lecaa.
-
kissanluukkuja1
- Jäsen

- Viestit: 30
- Liittynyt: Su Maalis 27, 2011 9:35
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Ryömintätilan siivous ja jotakin soraa...
Jep..
Näinhän se kyllä valitettavasati on. Perusteellisuus ei ainakaan harmita jälkeenpäin. Hengitys-suojat on kyllä käytössä, semmoiset kertakäyttöiset ainoastaan. Eiköhän tuon tee talveksi kuntoon, vähänkin kerrallaan päivässä kun pistää menemään. Tilaa on kiusallisen vähän, noin 40 cm. mutta sen tärkeämpäähän se puhtaus on, ettei kosteus alapojaan maan kautta nousisi. Täytyy myöntää etten ihan selvinpäin tuonne hämähäkkejä kuhisevaan rakoon kömpinyt ensimmäisellä kerralla. Lisäksi soi raivoisa rockmusiikki, jotta adrenaalia saatiin föliin :) Nyt ei enää tartte/saa ryypätä, kun on jo hiukan tutumpi ja siistimpi työmaa.
Näinhän se kyllä valitettavasati on. Perusteellisuus ei ainakaan harmita jälkeenpäin. Hengitys-suojat on kyllä käytössä, semmoiset kertakäyttöiset ainoastaan. Eiköhän tuon tee talveksi kuntoon, vähänkin kerrallaan päivässä kun pistää menemään. Tilaa on kiusallisen vähän, noin 40 cm. mutta sen tärkeämpäähän se puhtaus on, ettei kosteus alapojaan maan kautta nousisi. Täytyy myöntää etten ihan selvinpäin tuonne hämähäkkejä kuhisevaan rakoon kömpinyt ensimmäisellä kerralla. Lisäksi soi raivoisa rockmusiikki, jotta adrenaalia saatiin föliin :) Nyt ei enää tartte/saa ryypätä, kun on jo hiukan tutumpi ja siistimpi työmaa.
Re: Ryömintätilan siivous ja jotakin soraa...
Hahaa, tuli nostalgiset muistot mieleen. Kun pari vuotta sitten tyhjensin talon alapohjan, se oli aivan vasaralla täyteen lyöty kaikenlaista ryjää. Mukana mm. 4(!) muumioitunutta ketunraatoa, lyijyakkuja ja varmaan tuhat kiloa puutavaraa. Kun poistin vielä alakerran lattiatkin, pääsin sinne dumpperin kanssa sisään, jolloin poistin 50cm maa-ainesta ja toin soraa tilalle. Vaimo sanookin, että se alapohja on koko talon siistein ja puhtain paikka...
k
k
Re: Ryömintätilan siivous ja jotakin soraa...
Se kannattaa pitää mielessä, että jos ihan metritolkulla kaivaa, ja päätyy vaikkapa anturan (ja usein kuvitteellisten sala-ojien) alapuolelle, niin tuloksena saattaa olla uima-allas. Kaivuuinnosta kiinni, kuinka syvä. Voihan senkin sitten sepelillä täyttää. Leca-sorakin käynee, suhtaudun kyllä lievällä varauksella siitä tässä tapauksessa saatavaan hyötyyn.
Re: Ryömintätilan siivous ja jotakin soraa...
Onkos sillä noin ylipäätänsä hirveästi väliä mitä kiviainesta sinne talon alle kantaa? Itsellä olisi pihassa läjä 0-16mm mursketta (alunperin muuhun tarkoitukseen) ja talon alla pari kuoppaa/monttua, jotka pitäisi tasoitella.benicio kirjoitti:Voihan senkin sitten sepelillä täyttää. Leca-sorakin käynee, suhtaudun kyllä lievällä varauksella siitä tässä tapauksessa saatavaan hyötyyn.
Re: Ryömintätilan siivous ja jotakin soraa...
Mun tapauksessa siellä oli aika paljon multaa ja isojenkin puiden juuria.
k
k
-
kissanluukkuja1
- Jäsen

- Viestit: 30
- Liittynyt: Su Maalis 27, 2011 9:35
- Paikkakunta: Satakunta
Re: Ryömintätilan siivous ja jotakin soraa...
Rautakauppias suositteli laittamaan soran alle suodatinkankaan. Onkohan hyväksi vai haitaksi?
Talo on valitettavasti tien vieressä tontin rajaan kiinni rakennettu, ja kaupungin n.1,5m nurmireunus on matalassa luonnon-kivijalassa kiinni
Tältä sivulta löytyy kaivamalla kosteaa multaa myös ryömintätilan puolella. Ajattelin tehrä pienen kaivauksen ja soratäytön myös ulkosyrjään, luvista en tiedä tarvitseekohan kysellä...??
Perustukset ovat vain kevyesti maan alle ylettyvät (soraharjua), lukuunottamatta 1/4 pohja-alasta on viileänä pidetty kellariosasto/pannuhuone.
Maasto on kökkömäisesti tieltä taloon päin laskeva, sadevedet tieltä on ohjattu talon nurkalla sijaitsevaan ritiläkaivoon tuota nurmikaistaletta kaltevaksi muokkaamalla. Tämä on tehty edellisen omistajan aikana, joten ei ole mitään hajua mitä nurmen alta löytyy
Veden ohjaus kyllä toimii moitteetta, mutta sitä kosteutta tottakai on liikaa tuossa multapenkassa..
Ilmeisesti myös patolevykin olisi tarpeellinen.
Sala-ojiahan ei oletettavasti ole, enkä uskalla ihan ekaksi laittaakkaan. Tietysti helpommalla pääsisi ettei sitten myöhemmin joutuisi tekemään ihan kaikkea toiseen kertaan.
Routasuojaus patolevyineen, kallistuksineen, olisi tarpeen yhteen talon rännivesistä kostuvaan säästöbetoni-nurkkaan, sekin tehtävälistalla
"ennen talvea".
Vaikuttaa ehkä hölmöltä, mutten halua radikaalisti muuttaa kaikkia "tekijöitä" kerrallaan. Ainoastaan sellaisia korjailen aluksi, jossa jotakin selkeää hämminkiä näkyy. Tehrään sitten tarvittaessa
vaikka toiseen kertaan.
Mielellään kuuntelen kommentteja, sekä neuvoja lisääkin.
Talo on valitettavasti tien vieressä tontin rajaan kiinni rakennettu, ja kaupungin n.1,5m nurmireunus on matalassa luonnon-kivijalassa kiinni
Tältä sivulta löytyy kaivamalla kosteaa multaa myös ryömintätilan puolella. Ajattelin tehrä pienen kaivauksen ja soratäytön myös ulkosyrjään, luvista en tiedä tarvitseekohan kysellä...??
Perustukset ovat vain kevyesti maan alle ylettyvät (soraharjua), lukuunottamatta 1/4 pohja-alasta on viileänä pidetty kellariosasto/pannuhuone.
Maasto on kökkömäisesti tieltä taloon päin laskeva, sadevedet tieltä on ohjattu talon nurkalla sijaitsevaan ritiläkaivoon tuota nurmikaistaletta kaltevaksi muokkaamalla. Tämä on tehty edellisen omistajan aikana, joten ei ole mitään hajua mitä nurmen alta löytyy
Ilmeisesti myös patolevykin olisi tarpeellinen.
Sala-ojiahan ei oletettavasti ole, enkä uskalla ihan ekaksi laittaakkaan. Tietysti helpommalla pääsisi ettei sitten myöhemmin joutuisi tekemään ihan kaikkea toiseen kertaan.
Routasuojaus patolevyineen, kallistuksineen, olisi tarpeen yhteen talon rännivesistä kostuvaan säästöbetoni-nurkkaan, sekin tehtävälistalla
Vaikuttaa ehkä hölmöltä, mutten halua radikaalisti muuttaa kaikkia "tekijöitä" kerrallaan. Ainoastaan sellaisia korjailen aluksi, jossa jotakin selkeää hämminkiä näkyy. Tehrään sitten tarvittaessa
Mielellään kuuntelen kommentteja, sekä neuvoja lisääkin.
Re: Ryömintätilan siivous ja jotakin soraa...
En mä tiedä onko sun tapauksessa, mutta kyllä mä ehkä yleisesti laittaisin jotain ei-kapillaarista, eli esim sepeliä, jossa ei ole hienoainesta.PoS79 kirjoitti:Onkos sillä noin ylipäätänsä hirveästi väliä mitä kiviainesta sinne talon alle kantaa? Itsellä olisi pihassa läjä 0-16mm mursketta (alunperin muuhun tarkoitukseen) ja talon alla pari kuoppaa/monttua, jotka pitäisi tasoitella.
En usko, että suodatinkankaasta on kissanluukkuja1:lle sen kummempaa hyötyä tai haittaa, mutta laittaisin jotain nollakokoa sisältämätöntä tavaraa.



