Vesikiertoisen lattialämmityksen asentaminen?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Niko
Jäsen
Jäsen

Vesikiertoisen lattialämmityksen asentaminen?

Viesti Kirjoittaja Niko »

Kellarissa alkaa olla lähes kaikki eristeet ja suurin osa verkoistakin paikallaan.
Olen tuumaillut asentaa lattialämmitysputken itse.

Lattiassa eristettä on yht 20cm, alla 10cm Fuktisolia, ja sen päällä 10cm lattia EPSiä.
Raudoituksena 5mm:n verkko 150mm silmällä.
Valun paksuus 80mm, verkko korotettu eristeestä 20mm sähköputken pätkillä.

Tuossa kun pyytelin tarjouksia kamoista, niin suositeltiin 20mm wehofloor -putkea.
Olen ajatellut laittaa neljä eri piiriä. (vessa+suihku, kodihoitohuone ja kaksi erillistä huonetta)

Itselläni vesikierron asentamiskokemusta on yksien talkoiden verran. Laitoimme n 30m2 17 mm putkea nippusiteillä verkkoon kiinni.
Ei tuntunut varsinaiselta rakettitieteeltä. (lattian lämmittämistä ei kyllä ole vielä kokeiltu...)

Millaisia kokemuksia muilla on vesikierron asentamisesta (itse) RMT -talon kellariin?
Oletteko laittaneet rivinä, vaiko spiraalille niin, että meno ja paluu vuorottelevat?

Niko
Ves_ku
Jäsen
Jäsen

Re: Vesikiertoisen lattialämmityksen asentaminen?

Viesti Kirjoittaja Ves_ku »

Omaan kellariin tein juurikin samoilla tarvikkeilla lattialämmityksen ja eristyksen. Vielä ei tosin lämpöjä ole päällä ollut lähinnä puuttuvasta lämmönlähteestä johtuen.

20 millisen putken joutuu/saa käännellä hiukan harvemmalle lenkitykselle, joten lämmön tasaantumisen varmistamiseksi lattiassa kannattaa mielestäni olla paksuutta. Omat lattiat on 100 millin valulla. Valut tehtiin ohjeen mukaan putkien ollessa paineisina. Tämän toteutin kykemällä putket suoraan kaupungin vesijohtoverkon paineeseen. Näistähän pitäisi sitten olla pöytäkirjat sun muut olemassa. Lattialämmitys suunnitelmasta tässä kohteessa on vastuussa allekirjoittanut. Kannattanee kuitenkin teettää suunnitelma ihan vaan oman mielenrauhan vuoksi. Voi myös olla, että tarvikkeita ei edes joka paikasta saa ilman suunnitelmaa.

Riviasennuksena tein niin, että piiri alkoi aina ns. kylmimmältä osuudelta eli ulkoseinien vierestä. Piirejä kellarissa on neljä. Sauna + pesuhuone, kodinhoitohuone, takkahuone ja aula. Termareita en laita vaan lämmöt haetaan sopiviksi virtausta säätämällä ja lopun hoitelee Ouman tmv.

Wehofloorin ohje on mielestäni hyvä. Sen turvin ja pienellä lisäopiskelulla homma varmasti onnistuu jos vaan luottoo omaan osaamiseen löytyy.

Tarvikkeet tilasin taloon.comista oli ainakin silloin edullisin vaihtoehto niistä mistä ylipäätään tarjouksen tee-se-itse periaatteela sain.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
jari h
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jari h »

Ves_ku kirjoitti:20 millisen putken joutuu/saa käännellä hiukan harvemmalle lenkitykselle, joten lämmön tasaantumisen varmistamiseksi lattiassa kannattaa mielestäni olla paksuutta. Omat lattiat on 100 millin valulla. Valut tehtiin ohjeen mukaan putkien ollessa paineisina. Tämän toteutin kykemällä putket suoraan kaupungin vesijohtoverkon paineeseen. Näistähän pitäisi sitten olla pöytäkirjat sun muut olemassa. ...
Tilasin myös suunnitelman, joka ei kuitenkaan ollut kovin tarkka, kun insinööri ei edes käynyt paikalla, mut putkien paksuudet ja piirit siinä taisi enemmän merkata. Asentaja laittoi puolet ja ite puolet. Yläkerran kylppäri tuli vanerilevyjen päälle, johon naulasin johtokiinnikkeillä putken spiraalille. Keskikerroksen kylppärissä tuntuu, että seinänvierukset ovat aavistuksen kylmät, joten melko reunaan sen putken saa laittaa. Myöskin oviaukon kohdalle tuli kylmempi kohta kylpyhuoneen ja eteisen välille. Että tuollaiset vois ottaa paremminkin huomioon. Paineista ei puhuttu mitään eikä meillä tainnut olla valaessa. Eikä asentaja mitään pöytäkirjoja tehnyt...
Ves_ku kirjoitti:Termareita en laita vaan lämmöt haetaan sopiviksi virtausta säätämällä ja lopun hoitelee Ouman tmv.
Näin meilläkin. Jakotukin paikka kannattaa miettiä huolella. Joudun taipumaan melko epäinhimillisiin asentoihin säätäessäni virtauksia. Onneksi sitä ei tarvita kuin kaksi-neljä kertaa vuodessa.
Niko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Niko »

Niin tosiaan, tuosta paineistuksesta saimme mainitsemissani talkoissa putkimieheltä vinkin, että piirit pitäisi täyttää vedellä ja ilmata.
Sen jälkeen jakotukki tulpata umpeen.
Valun jälkeen, kun laatta kovetuessaan lämpenee, pitäisi putkista laskea pikkuhiljaa ylimääräiset paineet pois, muuten saattaa jopa putki revetä.

Noista seinänvieriä itse olen tuumaillut, ja ajattelin laittaa putket tiheämpään seinän viereen.
Esim kaksi vetoa 15cm välein laatan reunaan, ja keskemmällä 30cm välit.

Niko
Vastaa Viestiin