*henkinen blondi kyselee varmistuksia*
lattialaudan asennuksesta
- csinos
- Jäsen

- Viestit: 226
- Liittynyt: Ke Marras 10, 2010 22:38
- Paikkakunta: Ii
- Kotisivu: http://rajalanremontti.blogspot.com/
- Viesti:
lattialaudan asennuksesta
Kun mulla on 28x95 lattialautaa tulossa, niin millä sen saa fiksusti kii? Ruuvi vai naula? Minkäkokosia vähintään? Jos naula niin voiko jonkinlaista naulainta käyttää? Ja ilmeisesti yleisin kiinnitys on urospontin juuresta vinoon?
*henkinen blondi kyselee varmistuksia*
*henkinen blondi kyselee varmistuksia*
Re: lattialaudan asennuksesta
Joku on asiaa näemmä oikein tutkinutkin - ja aika voimakkaasti tutkimustulokset puhuisi näemmä täyskierretyn ruuvin puolesta:
http://www.tkk.fi/Yksikot/Talo/opinnayt ... lattia.pdf (Viimeistä edellisellä sivulla tuloksia liittyen kiinnitykseen)
http://www.tkk.fi/Yksikot/Talo/opinnayt ... lattia.pdf (Viimeistä edellisellä sivulla tuloksia liittyen kiinnitykseen)
Re: lattialaudan asennuksesta
Itse laitoin hobau-ruuveilla, pituutta en muista, luokkaa 55mm ehkä. Voin tarkistaaa jos tarvis. Porasin alkureiät, eka tekemäni lattia on jotain 6 vuotta vanha kohtapuoliin ja hyvin on pysynyt. Kyseessä vielä toistaiseksi lämmittämätön kuisti, joten kosteusvaihteluitakin on.
Naulaimella en laittaisi. Sekä ruuvi että vasaroitu naula kiristävät laudan koolausta vasten, sitä ei tapahdu naulaimella tehdessä. Lisäksi yleensä naulaimen kärki ei mahdu ponttiin joten sen joutuu hakkaamaan tuurnalla syvemmälle, tai sitten laittamaan tehoa sen verran että naula menee "vauhdilla" riittävästi upoksiin. Silti se jää joskus ylös, ja joskus menee läpi asti. Todelliset perinnenikkarit laittavat vasaralla ja nauloilla, itse en näe siinä mitään etua, onpahan vaan perinteistä ja meluisaa sekä vaivalloista se puuha nähdäkseni.
Suosittelen siis ruuveja. Osta ehdottomasti torx-kantaisia sitten. Ja jos ei ole kahta väännintä niin osta kakkoskoneeksi halpis käsipora jolla teet alkureiät ja sillä paremmalla vääntimellä vedät sitten ruuvit. Paljon joutuisampaa näin
Naulaimella en laittaisi. Sekä ruuvi että vasaroitu naula kiristävät laudan koolausta vasten, sitä ei tapahdu naulaimella tehdessä. Lisäksi yleensä naulaimen kärki ei mahdu ponttiin joten sen joutuu hakkaamaan tuurnalla syvemmälle, tai sitten laittamaan tehoa sen verran että naula menee "vauhdilla" riittävästi upoksiin. Silti se jää joskus ylös, ja joskus menee läpi asti. Todelliset perinnenikkarit laittavat vasaralla ja nauloilla, itse en näe siinä mitään etua, onpahan vaan perinteistä ja meluisaa sekä vaivalloista se puuha nähdäkseni.
Suosittelen siis ruuveja. Osta ehdottomasti torx-kantaisia sitten. Ja jos ei ole kahta väännintä niin osta kakkoskoneeksi halpis käsipora jolla teet alkureiät ja sillä paremmalla vääntimellä vedät sitten ruuvit. Paljon joutuisampaa näin
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Re: lattialaudan asennuksesta
Moi
Jos perinteisen näköistä haluaa, niin naulalla päältä - muuten ruuvilla pontista. Tässä kannattaa olla varovainen ja kokeilla, missä asennossa ruuvi pitää olla että sen saa kunnolla painettua pohjaan eikä pontti halkea. Mä vedin eteisen lattiia tehdessäni hobaulla pontista ja välillä tein aloitusreiän ja välillä en. Hyvä tuli ja ainut mitä lattiassa kadun, on se että laudat on ympäriinsä viistettyä. Maailman järjettömin keksintö näin jälkikäteen ajateltuna... Kaikki moska jää viisteisiim ja varsinkin vaalealla maalilla lopputuloksena vaalea lattia, jossa mustia raitoja...
Terv Tommi
Jos perinteisen näköistä haluaa, niin naulalla päältä - muuten ruuvilla pontista. Tässä kannattaa olla varovainen ja kokeilla, missä asennossa ruuvi pitää olla että sen saa kunnolla painettua pohjaan eikä pontti halkea. Mä vedin eteisen lattiia tehdessäni hobaulla pontista ja välillä tein aloitusreiän ja välillä en. Hyvä tuli ja ainut mitä lattiassa kadun, on se että laudat on ympäriinsä viistettyä. Maailman järjettömin keksintö näin jälkikäteen ajateltuna... Kaikki moska jää viisteisiim ja varsinkin vaalealla maalilla lopputuloksena vaalea lattia, jossa mustia raitoja...
Terv Tommi
Re: lattialaudan asennuksesta
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Tuolta löytyy kanssa aika kattavasti keskustelua lattialautojen ja -lankkujen kiinnittämisestä.
Tuolta löytyy kanssa aika kattavasti keskustelua lattialautojen ja -lankkujen kiinnittämisestä.
Re: lattialaudan asennuksesta
Komppaan!KariFS kirjoitti:porasin alkureiät (klip) naulaimella en laittaisi (klip) suosittelen siis ruuveja (klip) osta kakkoskoneeksi halpis käsipora jolla teet alkureiät ja sillä paremmalla vääntimellä vedät sitten ruuvit (klip)
- csinos
- Jäsen

- Viestit: 226
- Liittynyt: Ke Marras 10, 2010 22:38
- Paikkakunta: Ii
- Kotisivu: http://rajalanremontti.blogspot.com/
- Viesti:
-
Jarppi78
- Jäsen

- Viestit: 316
- Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 20:18
- Paikkakunta: Vaasa
- Paikkakunta: Vaasa
Re: lattialaudan asennuksesta
Mulla tais olla ihan jotkut 4x50 perustorxit käytössä...en poraillut alkureikiä ja pontit pysyi kyllä ihan ehjinä... ja vielä on lattia paikoillaan.
Vinkki: tarkkana ettei torx-kärki hyppää siitä ruuvin kolosta ja raasta peukalonpäähän sellaista 4-5mm reikää... siitä tulee ihanasti verta sellaiselle uudelle imukykyiselle mäntylattialle
Vinkki: tarkkana ettei torx-kärki hyppää siitä ruuvin kolosta ja raasta peukalonpäähän sellaista 4-5mm reikää... siitä tulee ihanasti verta sellaiselle uudelle imukykyiselle mäntylattialle
Re: lattialaudan asennuksesta
Reilu 100 neliötä em. tavalla, joskin ilman reikien poraamista. Ensimmäinen lattia on tehty 2002, eikä ongelmia ole ilmennyt. Ehdottomasti Hobau-ruuveilla ja Torx-kannalla, vaikka hieman enemmän maksaisivatkin. Täysikierteinen ei aina vedä lautaa koolaukseen.KariFS kirjoitti:Itse laitoin hobau-ruuveilla, pituutta en muista, luokkaa 55mm ehkä. Voin tarkistaaa jos tarvis. Porasin alkureiät, eka tekemäni lattia on jotain 6 vuotta vanha kohtapuoliin ja hyvin on pysynyt. Kyseessä vielä toistaiseksi lämmittämätön kuisti, joten kosteusvaihteluitakin on.
...
Suosittelen siis ruuveja. Osta ehdottomasti torx-kantaisia sitten. Ja jos ei ole kahta väännintä niin osta kakkoskoneeksi halpis käsipora jolla teet alkureiät ja sillä paremmalla vääntimellä vedät sitten ruuvit. Paljon joutuisampaa näin
--------------------------------------------------------------------------------------------
Re: lattialaudan asennuksesta
Mä laitoin juuri kesälomalla vinttiin rapiat 40 neliöö 28 x 90mm lattiaponttilautaa. Käytin 4.2 x 65mm torx-kannallisia Hobau-ruuveja ja porasin ensin reijät n. 45 asteen kulmaan urospontin juuresta.
Laudat oli ilmeisesti vuodesta 1981 asti kylmällä vintillä maanneita ja luulin niiden olevan paljon kierompia mitä lopulta olivatkaan. Lopputulos näyttää toistaiseksi siistiltä mutta tammikuun talvipakkasten aikanahan sen sitten lopulta näkee millaiset raot ilmestyvät.
/tame
Laudat oli ilmeisesti vuodesta 1981 asti kylmällä vintillä maanneita ja luulin niiden olevan paljon kierompia mitä lopulta olivatkaan. Lopputulos näyttää toistaiseksi siistiltä mutta tammikuun talvipakkasten aikanahan sen sitten lopulta näkee millaiset raot ilmestyvät.
/tame
- csinos
- Jäsen

- Viestit: 226
- Liittynyt: Ke Marras 10, 2010 22:38
- Paikkakunta: Ii
- Kotisivu: http://rajalanremontti.blogspot.com/
- Viesti:
Re: lattialaudan asennuksesta
Pian 20 neliön asennuskokemuksella voin sanoa, että hobau-ruuvit on ihan jees vaikken torx-kantasia löytänykään. Ristipäillä mennään. ONneksi on ruuvinväännin ja porakone erikseen, helpottaa kummasti. Ainoa, mitä kaipaisin, on kaksi sellasta vähintään satakiloista asennuskaveria, jotka oikois laudat aina suoraan ihan vain seisomalla siinä päällä. Tää oma massa ku tahtoo välillä olla vähän vähäinen puun voimaan nähden.... 


