uulan maali uusiin perinteisiin ikkunoihin
uulan maali uusiin perinteisiin ikkunoihin
Jeps, elikkä maalasin uudet perinteiset ikkunan karmit uulan pellavaöljymaalilla ja nyt huomasin että oksat paistaa läpi. Olen pohjamaalannut ne 15% uulalla ja sen jälkeen vielä ohentamattomalla uulalla 2 kertaa. Ja vieläkin oksat kuultaa läpi. Olis sitten varmaan tarvinnut laittaa oksalakkaa niihin kohtiin?? Voiskohan sitä laittaa vielä ja mitäköhän te suosittelisitte? Ja lisäks olis kiva saada hieman kiiltoa noihin karmeihin ja pokiin, kun pinta on niin matta. Vai kuuluuko se vaan asiaan? Ajattelin lähinnä pyyhkimisen ja siivoamisen kannalta et miten tosta matasta pinnasta pölyt yms. lähtee. Olen tosiaan aikasemmin teholla maalaillut akkunoita ja tää uulan kanssa touhuaminen on ihan uutta.
Perinnerakentamista saatana!!!
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Re: uulan maali uusiin perinteisiin ikkunoihin
Ilman oksalakkaa pihka tulee läpi vaikka laittaisit viisi kerrosta maalia. Laita siis nyt tässä vaiheessa kerros. Paljaalle puulle oksalakaksi kelpaa sellakkakin, mutta maalikerrosten väliin kannataa laittaa tehtaan oksalakkaa.
Sisälle ikkunoihin kannattaa laittaa Uulan ovi- ja ikkunamaalia. Se on kiiltävämpää ja kovempaa. Ulkona se ei kestä kovin hyvin, niin että ikkunan ulkopintoihin kannattaa vetää sitä tavallista pellavaöljymaalia.
Pekka
Sisälle ikkunoihin kannattaa laittaa Uulan ovi- ja ikkunamaalia. Se on kiiltävämpää ja kovempaa. Ulkona se ei kestä kovin hyvin, niin että ikkunan ulkopintoihin kannattaa vetää sitä tavallista pellavaöljymaalia.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Ok, kiitoksia neuvosta!!!
Mä olen noihin karmeihinkin laittanut Uulan ovi ja ikkunamaalia et kannattaiskohan sit tässä vaiheessa laittaa karmeihinkin tota ns. tavallista pellavaöljymaalia? Ja se on mun mielestä aika matta, tosin se paikoin kiiltelee ja olen tosi ohuita kerroksia laittanut hiertämällä et oliskohan sillä vaikutusta?
Miksiköhän kaikki täytyy aina oppia kantapään kautta...
Mä olen noihin karmeihinkin laittanut Uulan ovi ja ikkunamaalia et kannattaiskohan sit tässä vaiheessa laittaa karmeihinkin tota ns. tavallista pellavaöljymaalia? Ja se on mun mielestä aika matta, tosin se paikoin kiiltelee ja olen tosi ohuita kerroksia laittanut hiertämällä et oliskohan sillä vaikutusta?
Miksiköhän kaikki täytyy aina oppia kantapään kautta...
Mielenkiinnolla tavaan näitä ohjeita...onko kukaan kokeillut ulkopuolelle sen pellavaöljymaalin päälle vielä pellavaöljyvahaa?Mulla on pää jo kun Haminan kaupunki kaikista ohjeista,enkä nyt tarkkaan muista mistä sen sieppasin,mutta jäin käsitykseen,että se vaha maalin päällä (säännöllisesti käytettynä) pidentäisi huoltomaalausvälejä ja muutenkin suojaisi sitä maalia.Jos ikkunoita on paljon ja vielä jos sattuu sellaisia mallia-hankala,niin se vahaaminen voisi olla motivoivampaa,kun se maalaaminen...
Hmm, toi on muuten ihan mielenkiintonen idea, mutta tos tarkemmin miettisin et jos ne kerran vahaakin ni eikös ne sit samalla myös maalaakkin?kivikumpu kirjoitti: vaha maalin päällä (säännöllisesti käytettynä) pidentäisi huoltomaalausvälejä ja muutenkin suojaisi sitä maalia.
joo,ymmärsin kyllä sun pointin,mutta itse ymmärsin sen lukemani jutun niin,että sitä vahaa hölvattaisi noin ikään kuin vuosittain siinä ikkunoiden pesun ohessaMuza kirjoitti:Hmm, toi on muuten ihan mielenkiintonen idea, mutta tos tarkemmin miettisin et jos ne kerran vahaakin ni eikös ne sit samalla myös maalaakkin?kivikumpu kirjoitti: vaha maalin päällä (säännöllisesti käytettynä) pidentäisi huoltomaalausvälejä ja muutenkin suojaisi sitä maalia.Kun pellavaöljymaalin päälle voi käsittääkseni maalata ilman karhennusta, ,kunhan poistaa rapalla tms. hilseilevän maalin?
Tähän saa joku viisaampi ja kokeneempi vastata?? Nimittäin ei toi vahaaminenkaan ihan pala kakkua ole. Mitä vahaa siinä oli käytetty?
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Tuon ovi- ja ikkunamaalin nimeksi oli syytä muuttaa sisätilojen ovi- ja ikkunamaali. Mää luulen, että aika moni on erehtynyt sutaisemaan ulkopokat ja karmit ko. maalilla.Muza kirjoitti:Mä olen noihin karmeihinkin laittanut Uulan ovi ja ikkunamaalia
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
http://www.suorakon.com
Niinpä niin!Oto Hascak kirjoitti:Tuon ovi- ja ikkunamaalin nimeksi oli syytä muuttaa sisätilojen ovi- ja ikkunamaali. Mää luulen, että aika moni on erehtynyt sutaisemaan ulkopokat ja karmit ko. maalilla.Muza kirjoitti:Mä olen noihin karmeihinkin laittanut Uulan ovi ja ikkunamaalia
Ikkunapokien kunnostus- ja maalausprojekti meilläkin käynnissä ja juurikin tuota Ovi- ja ikkunamaalia käytetty, myös ulkoikkunoiden pokiin. (Mut ei onneksi karmeihin, kun ulkomaalaus edessä vasta ensi kesänä...) Nyt kun reilu puolet pokista maalattu, käyttöohjeista luettiin, ettei kyseinen maali sovellu kuin katettuihin ulkotiloihin!
Pitää varmaankin vetää ulkopokiin kerrokset Uulan Pellavaöljymaalia. Tarviiko kuinka paljon hioa/karhentaa ennen tuota kerrosta? Koska ovathan ne koostumukseltaan hieman erilaisia maaleja...
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Hmm, räystään alla olevan seinän nyt melkein voi laskea katetuksi tilaksi, en yhtään ihmettele vaikka Uulan asiakaspalvelu näin kertoisikin. Tikkurila muuten kehitti nopeasti kuivuvan ja tymäkän standöljypohjaisen ja hartsivahvisteisen Tehonsa ennen sotia nimenomaan ulkokäyttöön.Mää luulen, että aika moni on erehtynyt sutaisemaan ulkopokat ja karmit ko. maalilla
En menisi vetämään enää uutta kerrosta maalikalvoa paksuntamaan. Ikkuna&ovimaalihan on luonnonhartseilla vahvistettua pellavaöljymaalia ja tarkoitettu kulutusta kestämään, vrt. alkydimaalit, joissa tämä alkydi on keinohartsia ja öljy jotain mäntyjalosteöljyä. Sopivissa olosuhteissa tiiviin (ja paksun..) maalikalvon alle kertyy kosteutta ja maali korkkaa lastuina, jolloin sitä ei enää mikään pelasta.Pitää varmaankin vetää ulkopokiin kerrokset Uulan Pellavaöljymaalia. Tarviiko kuinka paljon hioa/karhentaa ennen tuota kerrosta? Koska ovathan ne koostumukseltaan hieman erilaisia maaleja...
Riippuu maalarista (onko jaksettu pohjustaa, kuinka ohuesti ja nätisti on maalattua, onko annettua kuivua kerrosten välillä), maalattavan pinnan kunnosta (poistettiinko nukka ja oliko puu kuivaa) ja sijaintiolosuhteista (onko räystään alla pystyssä vai jääkö vesi seisomaan) kaunko maali tulee esim. pokassa kestämään; 5-50 vuotta. Esimekiksi oman torppani kaikki ikkunat on joskus 56 vuotta sitten laitettu "ovi- ja ikkunamaalilla", tosin maalipinnan kunto alkaa olemaan jo aika rapsakka.

Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Oman kokemukseni mukaan ikkuna- ja ovimaali tahtoo ulkona liituuntua aika nopeasti. Vajaa kymmenen vuoden kestotestissä muita ikäviä oireita ei ole tullut, vaikka epäilenkin että se kovempana ei välttämättä seuraa puun kosteuselämistä niin hyvin kuin pellavaöljymaali eli voi halkeilla ja irrota pinnasta jonkin verran nopeammin kuin pellavaöljymaali.
Maalin liituuntumiseen uusi pellavaöljymaalikerros auttaa, tuohon kovuuteen ei. Kovuudestakin mulla on enempi vain tuntuma, ei tasan varmaa kokemustietoa.
Pekka
Maalin liituuntumiseen uusi pellavaöljymaalikerros auttaa, tuohon kovuuteen ei. Kovuudestakin mulla on enempi vain tuntuma, ei tasan varmaa kokemustietoa.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/