Olen jo pidemmän aikaa meinannut poistaa portaikosta muovimatot ja paljastaa alla olevan puupinnan takaisin. Nyt kun hiukan tarkemmin olen miettinyt niin epäilen että matto joka ei ole mennyt miksikään ja on arviolta 70-luvulta sisältää asbestia. Kuvaa matosta en saa tähän hätään liitettyä. Pinta matossa on kova muovimainen. Leikattuani pienen koepalan huomasin että muovipinnan alla on semmoinen putkimiehen hamppua muistuttava hamppurakenne. Paksuus matolla on noin 3mm. Liimana on jokin kirkas liima, joten siinä ei ole mitään asbestiin viittaavaa. Jokaisen askelman edessä on tuollainen kerrostalorappukäytävissä näkyvä musta muovi L-lista.
Puranko 25 askelmaa vai jätänkö siihen, ja kuuntelen akan kitinää seuraavat vuodet?
Portaikon muoviaskelmissa asbestia?
Re: Portaikon muoviaskelmissa asbestia?
Minä revin muovit pois ja karvat + liimat RK maalinpoistoaineella. Hyvin lähti. Suosittelen kitinänpoistonakin.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Se hamppurakenne on tyypillinen linoleum-maton pohjarakenne. Niiden liimoissa on joskus käytetty asbestia, mutta itse matto on vain säkkikankaalle valettua korkkirouhetta ja pellavaöljyä.
Homma pölisee joka tapauksessa, estä pölyn leviäminen ympäristöön ja käytä itse puolinaamaria, niin pääset tuostakin huolesta.
Pekka
Homma pölisee joka tapauksessa, estä pölyn leviäminen ympäristöön ja käytä itse puolinaamaria, niin pääset tuostakin huolesta.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Ei varmaankaan suurta vaaraa synny purkamisesta, ei niissä linoleummatoissa itsessään mitään hirveyksiä ole. Vältyt sitten siltä kitinältäkinhutski kirjoitti: Puranko 25 askelmaa vai jätänkö siihen, ja kuuntelen akan kitinää seuraavat vuodet?
Täytyypä aloittaa repiminen sitten tässä ennen joulua näillä puheilla. Liima on tosissaan vielä pieni kysymysmerkki tuon asbestin osalta, mutta 95% varmuudella siinä ei asbestia ole. Minkälaista tuo RK maalinpoistoaine on, lähinnä viskositeetin osalta? Oikein kovin paljoa ei kärsisi valuttaa portaiden väliin mitään hapokasta lientä (alapuolella sähkö/putkivetoja ja sitten panelikatto). Ajattelin poistaa karvat ja epätasaisuudet perinteisellä tyylillä, eli skrapalla ja hiekkapaperilla. Sitten kitata vain pahimmat kolot umpeen ja sopiva maali päälle joka kestää hiekkasia kenkiä jonkin verran. Onko ideoita maalin suhteen? Kuivumisaika saisi olla kohtuullinen, eli alle viikon luokkaa koska makuuhuoneet ovat yläkerrassa. Kellariin pääsen kikkailemalla ulkokautta mutta yläkertaan en.
Tikkuria on bannissa täälä osoitteessa.
Tikkuria on bannissa täälä osoitteessa.
Minkälaista tuo RK maalinpoistoaine on, lähinnä viskositeetin osalta? Oikein kovin paljoa ei kärsisi valuttaa portaiden väliin mitään hapokasta lientä (alapuolella sähkö/putkivetoja ja sitten panelikatto).
RK maalinpoistoaineen viskositeetti muistuttaa ehkä lähinnä viiliä,,sitä levitetään siveltimellä, aika jäykkää siis eikä valuvaa. Ei kyllä lähde pelkällä skraballa. 20 min RK:n antaa vaikuttaa ja sitten voi työnnellä möhnät lastalla. Itse laitoin Osmoa pintaan. Liukkaus ainoa haittapuoli.
RK maalinpoistoaineen viskositeetti muistuttaa ehkä lähinnä viiliä,,sitä levitetään siveltimellä, aika jäykkää siis eikä valuvaa. Ei kyllä lähde pelkällä skraballa. 20 min RK:n antaa vaikuttaa ja sitten voi työnnellä möhnät lastalla. Itse laitoin Osmoa pintaan. Liukkaus ainoa haittapuoli.