Kattopellin työstäminen (tosi pieni työmaa ;)
Kattopellin työstäminen (tosi pieni työmaa ;)
Moi.
Koska kukaan peltiseppä ei ehdi pellittämään ilmalämpöpumpun kotelon kantta n. 0,5m2 alle vuoden toimitusajalla, paras apu lienee jälleen runnoa kate itse tuohon 12mm vanerin päälle. Ja jos ei onnistu, niin laitan huopakatteen. Mutta olis oikeastaan ihan vaan kiva ottaa tuntumaa pellin työstämiseen.
Olisko hyviä neuvoja kattopellin käsittelyyn ? Alaa tosiaan n. 1x0,5m - mitenkähän tuo Bilteman pellinkanttaaja, siinä taitaa 600 mm olla kantin maksimipituus... Eipä tuon pellin kovin paksua foliota varmaan tarttisi olla, max 1 mm, taittuiskohan tarpeeksi ohut pelti ihan kahden laudan avulla? Mikä mahtaa olla tavallisen esimaalatun kattopellin paksuus...
M
Koska kukaan peltiseppä ei ehdi pellittämään ilmalämpöpumpun kotelon kantta n. 0,5m2 alle vuoden toimitusajalla, paras apu lienee jälleen runnoa kate itse tuohon 12mm vanerin päälle. Ja jos ei onnistu, niin laitan huopakatteen. Mutta olis oikeastaan ihan vaan kiva ottaa tuntumaa pellin työstämiseen.
Olisko hyviä neuvoja kattopellin käsittelyyn ? Alaa tosiaan n. 1x0,5m - mitenkähän tuo Bilteman pellinkanttaaja, siinä taitaa 600 mm olla kantin maksimipituus... Eipä tuon pellin kovin paksua foliota varmaan tarttisi olla, max 1 mm, taittuiskohan tarpeeksi ohut pelti ihan kahden laudan avulla? Mikä mahtaa olla tavallisen esimaalatun kattopellin paksuus...
M
Re: Kattopellin työstäminen (tosi pieni työmaa ;)
Oletko käynyt missään peltisepän verstaalla kyselemässä, täälläpäin olen ainakin saanut yleensä ottaen pienet pellit samanpäivän aikana ja jos on isompia määriä, niin viikon sisällä olen saanut, eivät niin helposti hylkää kyselyä, kun menee paikan päälle. Hyvin saa taivutettua nykypellit esim kahden puun välissä, jos ne vielä esim. ruuvipuristimilla puristaa kiinni, että pysyy paikoillaan. Mutta teetettynä tuollainen pelti maksaa varmaan 20€.
-
novoiperkele
- Jäsen

Laitat pellin kahden kakkosnelosen väliin (käytä puristimia). Sitten tasaisesti kakkosnelosen pätkällä taputtelet kulmat. Ristijäykkäri voi olla vaikea näin, mutta voihan sitä käyttää vanerinpalaa mallina/jäykkääjänä.
Harjoittele ensin vaikka paperinpalalla mitä taitetaan ensin. Naapurin piipunhatusta saat mallia.
Mulla olisi raumalla yksi musta vähän käytetty piipunhattu, ei ihan noissa mitoissa. 20€
Harjoittele ensin vaikka paperinpalalla mitä taitetaan ensin. Naapurin piipunhatusta saat mallia.
Mulla olisi raumalla yksi musta vähän käytetty piipunhattu, ei ihan noissa mitoissa. 20€
Kattopeltien vahvuus (siis materiaalin) vaihtelee 0,4mm-1,0mm:iin. Se on pääosin niin ohutta kamaa, että sen saa taivutettua ihan käsivoimin. Kanttikoneilla jälki vaan on parempaa...
Mites joku ammattikoulu tai vaikka peruskoulun yläaste...
Nuo nykyiset pellit tuppaa tosiaan olla niin ohuita että kyllä saa kotikonsteinkin.
Itse olen jotain pikku juttuja käynyt ilmastointiasennusliikkeessä kanttaamassa.
Nuo nykyiset pellit tuppaa tosiaan olla niin ohuita että kyllä saa kotikonsteinkin.
Itse olen jotain pikku juttuja käynyt ilmastointiasennusliikkeessä kanttaamassa.
Tuo kakkosneloskanttaaja kuulostaa kokeilemisen arvoiselta. Ja onhan tuossa tosiaan amiskin vieressä, jos siellä olisi kanttaus- ja leikkauskone. Peltisaksilla nyherrettynä jälki voi olla karun näköistä, mutta saahan sen sitten alle taiteltua. Tosin, tietäiskö joku pk-seudulta jotain pientä peltipajaa, joka voisi ottaa tämän kokoluokan "urakan" paikan päältä kysyttynä, jos laiskottaa, eikä ole sopivaa jämäpeltiä... Nuo jokunen netistä löytynyt miltä olen kysellyt suhtautuivat vähän penseästi.
-
peruskorjaaja
- Jäsen

Tee paperille työkuvat, millimetrin tarkkuudella, taitokset, asteet merkkattuina. Mee lähimmälle peltisepän pajalle tai rännikauppiaalle aamulla kello 07.00 korvissa ennen kuin äijät häviävät paikalta ja pyydä tekemään. Hommaa on varmaan kymmeneksi minuutiksi ja maksaa 20 € materiaaleinen suoraan käteen. Ei tartte ostella koko arkkia rautakaupasta ja miettiä, mitä lopuilla tekisi tai minne ne panisi.
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

Vihdin Nummelassa on Peltityö Kuula (vanha työpaikkani) josta olen saanut heti käteen mitä olen pellin paloja tarvinnut. Sanoisin että pienet verstaat ovat se mistä itse lähtisin etsimään peltiä ja sen taivuttamista.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
Jos kuitenkin päädyt itse taivuttelemaan, niin älä mitään 1mm peltiä mene hankkimaan. Se on jo niin paksua, että sitä ei käytännössä pysty taivuttelemaan.
Peltisepän käyttämä pelti on 0,5 tai 0,6 mm. Se on tavallinen kattopelti, jota on helppo käsitellä.
Itse tekisin tuon pellin niin, että leikkaan vaikka peltisaksilla/rälläkällä pellin oikeaan mittaansa. Pari senttiä vanerin ylitse. Sitten kulmista kolmiopalat pois. Ruuvaat kiinni vaneriin ja taivutat laudanpalan ja vasaran avulla vanerin yli menneet reunat alas.
Helppo, nopea ja siisti jälki.
Peltisepän käyttämä pelti on 0,5 tai 0,6 mm. Se on tavallinen kattopelti, jota on helppo käsitellä.
Itse tekisin tuon pellin niin, että leikkaan vaikka peltisaksilla/rälläkällä pellin oikeaan mittaansa. Pari senttiä vanerin ylitse. Sitten kulmista kolmiopalat pois. Ruuvaat kiinni vaneriin ja taivutat laudanpalan ja vasaran avulla vanerin yli menneet reunat alas.
Samaa mieltä, jos tarvii jonkun pikkupellin muodossa, niin menee paikalliselle yrittäjälle, antaa mitat ja sanoo, ettei ole kiirettä, sit kun ehtii. Se tekee sen ohimennen ja laskukin on aika vaatimaton, usein sen saa hakea aika hätäseenkin. Ammattimiehelle tuollaset on sellasia mitä ne tekee vasemmalla kädellä ajatellessa oikeita töitärak46 kirjoitti:Oletko käynyt missään peltisepän verstaalla kyselemässä, täälläpäin olen ainakin saanut yleensä ottaen pienet pellit samanpäivän aikana ja jos on isompia määriä, niin viikon sisällä olen saanut, eivät niin helposti hylkää kyselyä, kun menee paikan päälle. Hyvin saa taivutettua nykypellit esim kahden puun välissä, jos ne vielä esim. ruuvipuristimilla puristaa kiinni, että pysyy paikoillaan. Mutta teetettynä tuollainen pelti maksaa varmaan 20€.
-
Markku&Rintsikka
- Jäsen

En käyttäisi rälläkkää koska se polttaa sinkityksen pellin pinnasta pois ja se reuna ruostuu huomattavasti nopeammin kuin peltisaksilla leikattu. 0,5mm paksu pelti on aivan riittävää noin pieneen pellitykseen.koppelo kirjoitti:Jos kuitenkin päädyt itse taivuttelemaan, niin älä mitään 1mm peltiä mene hankkimaan. Se on jo niin paksua, että sitä ei käytännössä pysty taivuttelemaan.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.