Kellareista.. Ja mehun homehtumisesta...
-
piparkakku
- Jäsen

Kellareista.. Ja mehun homehtumisesta...
Muutimme tähän 51 rakennettuun taloomme viime elokuussa. En ole ikinä huseerannu kellarien kanssa, nyt on pakko
Mutta voiko siihen lämpötilaan vaikuttaa mitenkään? Tuskin... Mutta mistä johtuu että mehut homehtuu?? Siellä on kolmen eri ihmisen tekemiä mehuja, ja ainaki anoppi laittaa niin paljon sokeria että mehujen ei pitäis homehtua, mut ne oli ekana homeessa.. Mitä mä niille teen? ja miks ne ylipäätään homehtuu?
Mehujen ja hillojen säilymiseen vaikuttaa lämpötilan lisäksi kellarin kosteus. Kosteahkossa kellarissa juurekset ja perunat säilyvät paremmin mutta hillot ja mehut helposti homehtuvat. Jos kellarisi on lämmin, se myös edistää homeitiöiden kasvua..
Itse olen ratkaisut asian tyyneydellä: joinakin vuosina on niin lämmin ja kostea syksy (kuten tänä syksynä) että asialle ei vain mahda mitään. Toisena vuonna voi olla niin kylmää että tarvitset lämmittimen.
Meilläkin perunat ovat säilyneet oikein hyvin, mutta hilloja joudumme vetämään vauhdilla... - ja runsas sokerin käyttö auttaa paitsi säilymisessä myös kilojen karttumisessa!
Itse olen ratkaisut asian tyyneydellä: joinakin vuosina on niin lämmin ja kostea syksy (kuten tänä syksynä) että asialle ei vain mahda mitään. Toisena vuonna voi olla niin kylmää että tarvitset lämmittimen.
Meilläkin perunat ovat säilyneet oikein hyvin, mutta hilloja joudumme vetämään vauhdilla... - ja runsas sokerin käyttö auttaa paitsi säilymisessä myös kilojen karttumisessa!
- maanma
- Moderaattori

Laittakaa hillot ja mehut pakastimeen niin eivät tarvitse säilöntäaineita ja paljoa sokeria. Makukin on parempi.liisa kirjoitti:Mehujen ja hillojen säilymiseen vaikuttaa lämpötilan lisäksi kellarin kosteus. Kosteahkossa kellarissa juurekset ja perunat säilyvät paremmin mutta hillot ja mehut helposti homehtuvat. Jos kellarisi on lämmin, se myös edistää homeitiöiden kasvua..
höh?
Höh, no mitäs järkeä on tunkea kaikkea pakastimeen (joka on jo pullollaan marjoja ja sieniä) kun on kerran kellarikin käytössä!
Rintamamietalon parhaita puolia on loistava kellari mutta harva sitä tuntuu käyttävän!
Rintamamietalon parhaita puolia on loistava kellari mutta harva sitä tuntuu käyttävän!
hillojen säilymisestä
Minä käytän atamonia ja mehut ja hillot säilyy jopa seuraavaan vuoteen! Säilöntäainetta on kuitenin vähemmn kuin kaupan tuotteissa.
- maanma
- Moderaattori

Pastorointi ja pullojen desifiointi sekä vahaus
Homehtumisen eston maksimointi tehdään desifioimalla pullot ja pastoroimalla mehu ennen pullottamista. Ilmatila jätetään mahd.pieneksi. Lämpimänä korkki päälle ja vahaan upotus.
Pullot desifioidaan 20 minuuttia uunissa oiskohan ollut 150astetta.
Meidäkin äiti laittoi atamonia ja sokeria. Hyvin säilyi mehut.
Sanon vaan, että maku on parempi pakastimesta otettuna.
Pullot desifioidaan 20 minuuttia uunissa oiskohan ollut 150astetta.
Meidäkin äiti laittoi atamonia ja sokeria. Hyvin säilyi mehut.
Sanon vaan, että maku on parempi pakastimesta otettuna.