Joulupata ja Rintamamiestalolaiset

Rintamamiestaloista ja muusta
Kiwikasa.
Jäsen
Jäsen

Joulupata ja Rintamamiestalolaiset

Viesti Kirjoittaja Kiwikasa. »

Avasin tuonne pelastusarmeijan joulupata keräykseen yhteisöpotin nimellä Rintamamiestalolaiset, jos jotakuta kiinnostaa näin joulun alla...
Saattaa olla ihmisiä joilla menee vielä huonommin kuin meillä täällä. :wink:
http://www.joulupata.fi/?page=pottilist ... =community
Toivottavasti ylläpito tämän sallii.
Ei se mene kuin elokuvissa...
Kiwikasa.
Jäsen
Jäsen

Re: Joulupata ja Rintamamiestalolaiset

Hienoa joku muukin on osallistunut. :wink:
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Minulla on ollut tapana sujauttaa oma avustukseni Stokkan edessä siihen ihan "oikeaan" joulupataan, niin varmaan tänäkin jouluna. Mieluummin keskitän avustukseni sinne kuin hajautan erilaisiin keräyksiin, joita kyllä riittää kaikkiin mahdollisiin tarpeisiin.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Kiwikasa.
Jäsen
Jäsen

vesahy kirjoitti:Minulla on ollut tapana sujauttaa oma avustukseni Stokkan edessä siihen ihan "oikeaan" joulupataan, niin varmaan tänäkin jouluna. Mieluummin keskitän avustukseni sinne kuin hajautan erilaisiin keräyksiin, joita kyllä riittää kaikkiin mahdollisiin tarpeisiin.
Ihan totta tämäkin. Tällä ajatuksellani en ketään halua kyllä loukata.
TommiT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Täytyy tunnustaa, että huonosti on tullut minkäänmoisiin keräyksiin otettua osaa. Parisen viikkoa sitten postista oli tullut joku "keräyskirje" jossa kerättiin ilmisesti vammaisille lapsille rahaa ilmeisesti erilaisiin välinehankintoihin yms. Kirjeessä oli kuva vaikeavammaisesta vastasyntyneestä ja kyllä siinä vaiheessa tuli tippa linssiin ja osallistumispäätös. Vaan tuolla tilillä ne rahat vielä makaa.. Onhan tässä vielä aikaa...

Mulla on vaan noihin keräyksiin vähän ristiriitainen suhtautuminen. Toisaalta tiedän, että erimoisilla keräyksillä saadaan paljon hyvää aikaiseksi, mutta monissa tapauksissa rahaa kerätään sellaisiin tarkoituksiin jotka mun mielestä hyvinvointivaltiossa kuuluisi valtion hoidettavaksi. Ei todellakaan mitään kerääjiä vastaan mutta kyllä valtion pitäisi pitää heikoimmistaan huolta...

Terv Tommi
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Matkan varrella on paljastunt muutamia ikäviä tapauksia, joissa lähes kaikki kerätyt varat ovat huvenneet ihan muihin tarkoituksiin kuin siihen mihin markkinoinnissa on annettu ymmärtää. Siksi olen yleisesti ottaen varovainen näiden suhteen. Pelastusarmeijan ja Punaisen ristin keräysten tuoton uskon menevän siihen tarkoitukseen mihin on ilmoitettu ja keräyskulutkin jäävät kohtuullisikis, kiitos vapaaehtoisten avustajien.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
anamasa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja anamasa »

vesahy kirjoitti:Matkan varrella on paljastunt muutamia ikäviä tapauksia, joissa lähes kaikki kerätyt varat ovat huvenneet ihan muihin tarkoituksiin kuin siihen mihin markkinoinnissa on annettu ymmärtää. Siksi olen yleisesti ottaen varovainen näiden suhteen. Pelastusarmeijan ja Punaisen ristin keräysten tuoton uskon menevän siihen tarkoitukseen mihin on ilmoitettu ja keräyskulutkin jäävät kohtuullisikis, kiitos vapaaehtoisten avustajien.
Justiinsa noin, vaikkakin jostain Punaisesta Rististä vähän riippuu, että mitä milloinkin ovat tekemässä. Varsinkin jonnekin maailman ääriin kuskattavasta "avusta" vähintään kyytön takapuolen kokoinen osa hupenee monikansallisten avustusjärjestöjen juokseviin kuluihin. Lähelle päämäärää yltävästä avusta tuntemattoman suuri määrä ryöstetään tai omitaan paikallisen diktatuurin tai korruption hampaisiin. Perille pääsevä osa avusta onkin sitten sitä kuuluisaa kannettua vettä kaivossa. Vielä kun omaa ajatusmaailman, jossa esimerkiksi nälänhädän syy ei ole sapuskan vähyys, vaan ihmisten paljous, niin se on omalta osalta siinä. Kierrossa on kuitenkin jonkunmoisia summia kiva.orgissa, vaikkei sekään täysin ongelmatonta ole.

Kotimaistenkin vähävaraisten perheiden taloudellisen tukemisen joku voi nähdä ongelmana. Ilkeämpi voisi sanoa, että Suomessa vähävaraisuuden syy löytyy lähes aina peilistä. Oikeastihan asia ei mene noin, vaan esim. alkoholismissa on lähes poikkeuksetta taustalla jotain muuta. Myöskään yhteiskunnan turvaverkot ei ole läheskään sillä mallilla mitä moni kuvittelee. Perustelen itselleni Pelastusarmeijan toiminnan tukemista sillä, että sitä kautta apu menee lähinnä niille joita juuri mikään muu taho ei auta ja joiden nimissä ei ole mediaseksikästä järjestää keräyksiä.
csinos
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://rajalanremontti.blogspot.com/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csinos »

anamasa kirjoitti:
Kotimaistenkin vähävaraisten perheiden taloudellisen tukemisen joku voi nähdä ongelmana. Ilkeämpi voisi sanoa, että Suomessa vähävaraisuuden syy löytyy lähes aina peilistä. Oikeastihan asia ei mene noin, vaan esim. alkoholismissa on lähes poikkeuksetta taustalla jotain muuta. Myöskään yhteiskunnan turvaverkot ei ole läheskään sillä mallilla mitä moni kuvittelee. Perustelen itselleni Pelastusarmeijan toiminnan tukemista sillä, että sitä kautta apu menee lähinnä niille joita juuri mikään muu taho ei auta ja joiden nimissä ei ole mediaseksikästä järjestää keräyksiä.
Mä olen taipuvainen väittämään, että niillä, joilla on rahat kroonisesti loppu, on se perimmäinen vika siellä peilissä ellei kyse ole siitä harvalukuisesta joukosta, joka todella tippuu sosiaalijärjestelmästä ulos eikä mahdu mihinkään 'lokeroon'. Se nuo etuudet, toimeentulotuki mukaanlukien, kuitenkin takaavat kohtuullisen toimeentulon jokaiselle.

Sen verran on näkemystä että niillä minimietuuksilla elän tällä hetkellä ja huolehdin tästä laumastani.
anamasa
Jäsen
Jäsen

csinos kirjoitti:Sen verran on näkemystä että niillä minimietuuksilla elän tällä hetkellä ja huolehdin tästä laumastani.
Tsemiä vaan. Ei ole tarkoitus aloittaa mitään pippelinmittausta, että kenellä on mennyt huonommin. Minulta löytyy kuitenkin kokemusperäistä näkemystä kaikkien turvaverkkojen läpi putoamisesta, kun menetin viimeisenkin lähiomaisen viittä vaille täysi-ikäisenä. Eikä tuolloin ollut edes päihteet kuvioissa. Kyllähän sitä voi itse jälkeenpäin ja kuka tahansa tilanteen ulkopuolelta katsoen sanoa miten olisi pitänyt toimia toisin. Jos elämä Suomessa olisi niin helppoa, että niskasta kiinni ja sossuun, niin ei meillä tehtäisi itsemurhia, poltettaisi omia lapsia, jonotettaisi Hurstilla tai pudottaisi muilla tavoin turvaverkkojen läpi. Verkkojen läpi pudonneellekin löytyy apua juurikin esim. Pelastusarmeijan tai Kirkon taholta, mutta sitäkin on osattava ja jaksettava pyytää. Mikäli tuossa vaiheessa on jo päihteet mukana, niin siinä on aika huono ennuste loppuelämälle.

Mitä Joulupataan tulee, niin osallistuttu on, mutta tällä kertaa toiseen pottiin.
sahrami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja sahrami »

Töiden puolesta olen useamminkin törmännyt siihen tilanteeseen, että MIKÄÄN virallinen taho ei anna senttiäkään rahaa. Suomen sosiaaliturvaverkko on ehkä kattava, mutta aika isoreikäinen. Joskin täytyy sanoa, että kun Suomessa menee jollakulla huonosti, niin samalla elintasolla olisi vielä joissain muissa maissa asiat vielä ihan siedettävästi. Että se on niin suhteellista.
Minusta on kuitenkin kohtuutonta, että Suomen kaltaisessa hyvinvointimaassa (olemme varmaan TP20 joukossa ihan millä tahansa mittarilla!) ihmisillä ei ole kattoa pään päällä (vaikka olisivat juovuksissa, ei se ole minusta mikään inhimillisyyden mittari, että on selvin päin), ei ruokaa, ei lääkkeitä. Tai no, moni asunnotonhan saa ainoaa inhimillistä kohtelua sairaalassa, kun joutuu sinne paikattavaksi: saa peseytyä, saa ruokaa, saa vaatteet, saa vuoteen jossa nukkua. Edes sen puoli yötä.
csinos
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://rajalanremontti.blogspot.com/
Viesti:

Viesti Kirjoittaja csinos »

Tuli edellinen kirjotettua vähän töksähdellen.

Mua huolettaa että lähivuosina niitä läpitippujia tulee lisää; työpaikkoja menee vaan talot jää käsiin ja sehän on se perinteinen tilanne kun mikään ja kukaan ei auta. Homeloukko on toinen. Ja aika paljon kelan lääkäritkin tekee ihmeparantumispäätöksiä, ikävä kyllä. Musta nuo keräykset on hyviä vaikka samalla ajattelen, että tässä koko systeemissä on jotain vikaa kun ihmiset jää yksin ja avutta.

Itse olen aiemmin kriisin kohdatessa saanut apua ja sillä pienelläkin eleellä on epätoivon hetkellä suuri merkitys. Siksi osallistun itse keräyksiin.
anamasa
Jäsen
Jäsen

Juu ei täällä mitään herneitä hengitelty, kunhan näpyttelen kun aihe sattuneesta syystä lipoo läheltä. Itsekin kirjoitan ytimekkäästi, koska on olen laiska. Lisään vieä pari näkökulmaa liipaten patoja ja Hursteja.

Minusta mikään rahamäärä ei riitä joihinkin tilanteisiin, joissa toinen tarvitsee ystävää, tukea, kuuntelijaa tai [lisää tähän mitä tahansa mitä rahalla ei saa]. Siksi minä olen eniten huolissani yhteisöllisyyden tietoisesta tuhoamisesta yksilöllisyyden alttarilla. Tämä liippaa kaukaisesti rintamamiestalojakin tai ainakin näiden talojen aikaista henkeä, eli sitä yhteisöllisyyttä. Tähän voisi kirjoittaa sata riviä juttua tyyliin, miten ennen koko kylä osallistui mukuloiden kasvattamiseen ja useampi sukupolvi asui vähintään pihapiirissä, mutta ymmärrätte vähemmästäkin.

Toinen pointti on paremmin tähän Joulupataan ja muihin keräyksiin liittyvä. Jos Erkka (sori Erkat) hakee Hurstilta maksalaatikon, kantaa sossun rahat Alkoon ja menee tukikämppäänsä nauttimaan "huikeasta" elämästään, niin mitä sitten? Onhan se teoriassa minulta pois ja voisin hurskastella ns. parempana ihmisenä paljonkin tuhansien veroeurojeni perään.Minulla ei kuitenkaan ole esittää parempia edullisia yleispäteviä, mutta inhimillisiä keinoja asiantilan muuttamiseksi. Tyydyn siis siihen ettei minun tarvitse kokea huonoa omatuntoa Erkan kuoliaaksi jäätymisestä, saatikka joutua Erkan ryöstämäksi. Sitä sanotaan vissiin yhteiskuntarauhaksi.

Saa tosiaan nähdä mitä tapahtuu kun tämä velkahimmeli romahtaa. Tilanne on nyt monisyisempi kuin 80-luvun lopulla, mutta yhdestä asiasta uutisointi on jäänyt Kreikan jalkoihin. Kotitalouksien velat on tätä kirjoittaessa n. 110 miljardia. Summa on kasvanut kymmenen vuotta täsmälleen samaa tahtia kuin asuntojen hinnat ovat nousseet. Jos ja kun tuo mossahtaa tuulettimeen, niin siinä on aika perustaa Pääsiäis-, Vappu- ja Juhannuspata.

Huoh. kevyttä offtopikkia, mutta hei padat mainittu :-D Toivottavasti löpinöiden myötä joku muukin löytää http://www.joulupata.fi -saitille.
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

Eipä paljon lasta auta eikä jouluiloa tuo, kattoo vanhemmat peiliin tai ei, jos ne kohtuulliseen toimeentuloon tarkoitetut yhteiskunnan "tarjoamat" etuudet ei riitä tai valuu vaikkapa parempiin kurkkuihin.

Säälittävän pieneltä kuulostaa muistaakseni viimejouluna mainittu (MLL:n?) 70e avustus per. avuntarvitsijaperhe. Mietipä millaisen joulun saat omalle perheellesi tuolla rahalla?
Pelastusarmeijaan avun perilleviejänä ilman turhia välikäsiä olen yhtenä ainoista aina luottanut, samoin Hurstien toimintaan.
Itse juuri omasta (itseaiheutetusta) finanssikriisistäni selvinneenä, jätän vaikka uudet kiuaskivet ostamatta, ja laitan parillakympillä lämmintä joulua jollekin tarvitsevalle. :-)

p.s. Minun tapauksessani kriisin syynä ei ollut alko eikä muut huumaavat aineet, eikä varsinainen huono elämäkään,
Tulipahan vain elettyä vähän leveämmin kuin oli edellytyksiä. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
Kiwikasa.
Jäsen
Jäsen

Pata esille, sillä kohta on joulu... :wink:
Katie
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Katie »

Mie kävin laittamassa meidän joulukorttirahat pottiin, olen aina ennen laittanut kestoilijoiden pottiin, mutta nyt tuli potin vaihto, niin paljon tukea olen täältä foorumilta saanut vuoden aikana mitä ollaan tätä ei rintamiestaloa mutta saman ajankohdan hirsitaloa asuttu.
Kiitos tästä hyvästä foorumista! Ja hyvää joulua kaikille!
Vastaa Viestiin