Olen nut saanut erinäisillä toimilla kellarin lämpötilaa muutaman asteen lämpöisemmäksi. Ei se lämmin tila ole kumminkaan. Nyt kun on ollut märkää ja lämmintä, on kellarissakin ollut lämpimämpää ja olen huomannut että maanvastainen seinä kastuu yläosastaan. Seinä on metrin talon alla ja päällä maanvastainen laatta. Alempaa vaikuttaisi olevan kuivempi, ja ihan alhaalta taas kosteampi.
Salaojat tulevat myöhemmin keväällä / kesällä.. Kosteus kellarissa ei haittaa, mutta kun se nousee laattaan.
Tarkoitus ei ole lämmittää kellaria sillä vaan laskea maan lämpötilaa.
Pohdiskelin vain, että jos lämpö puskee kosteutta ylöspäin, olisko järkevää laskea kellarin seinän takaisen maan lämpötilaa eristämällä sisältä? Kosteus nousee laattaankin ja näin purutilaan. yläpuolisessa huoneessa haisee ja se onkin pois käytöstä ja odottaa vuoroaan.
Jos laitan seinän eteen 50mm kivillan ja koolauksen ja kipsilevyn. Eristeen ja seinän väliin voi jättää vaikka raon ja ylhäältä auki. Tarvitseeko tuo rakoa? Joka tapauksessa ajattelin ylös jättää 100mm ilman eristettä ja ja levyä. Runko painekyllästettyä ja alle huopaa rosteri teräslevyn paloja, mistä kiinnityskin, kun niitä on nurkissa. Saan niillä tarvittaessa eristeen irti seinästä.
Kyselen nyt paljon täällä, kun tuntuu että alkaa pää vettymään.
Tilassa ei tule kuin jotain pientä nyhrättyä joskus.
Lisäys: AI JOO---Menee patterien putkikin tuossa kohtaa aika lähellä laattaa. Muualla ylempänä.Pitänee tarkistaa vuodon mahdollisuus
Kellarin maanvastainen seinä - Eriste siihen
-
kappalainen
- Jäsen

Kellarin maanvastainen seinä - Eriste siihen
- Liitteet
-
- Kellari.jpg (33.52 KiB) Katsottu 4222 kertaa
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
Re: Kellarin maanvastainen seinä - Eriste siihen
Parasta olisi antaa seinän kuivua sisällepäin, sisäpuolisella eristyksellä heikennät seinän kuivumista.
Jos kellarissa on ilmanvaihtohormi, niin lämmität kellaria niin se kuivuu. Jos ei ole kannattaa harkita ilmankuivattajaa.
Jos kellarissa on ilmanvaihtohormi, niin lämmität kellaria niin se kuivuu. Jos ei ole kannattaa harkita ilmankuivattajaa.
Jos 'salaojat tulevat ensi vuonna', kannattaako nyt tehdä vielä mitään? Ehdottasin malttia, varsinkin, jos nyt salaojia ei ole olleenkaan.
-
kappalainen
- Jäsen

Tulevat kyllä ja tekisi meieli jo heti laittaa, kunnei tuota talvea nyt näykään. Olisin hyvin ehtinyt, mutta kun olen jokap akkasella laittanut talviteloille pihajutut ja taas on viikko lämmintä. Tuo paikka on keskemmällä taloa. Maa on ilmeiesti hietaa laatan alla, ja se on todella kapillaarista, joten suhtaudun epäilllen salaojien vailkutukseen tuolla. Huomenna tarkistan nuo patteri ja vesiputket tuolta.Purkur kirjoitti:Jos 'salaojat tulevat ensi vuonna', kannattaako nyt tehdä vielä mitään? Ehdottasin malttia, varsinkin, jos nyt salaojia ei ole olleenkaan.
Yksi huhta alkoi yvllä nillittämään ja kertomaan mitä saa kirjoittaa, lopetin käytön
Jospa tuo onkin kellarin sisäilmasta kylmään seinään kondensoituvaa kosteutta.
Mulla oli saunatilassa sama ilmiö kun lattia oli pois piikattuna. Maasta nousi kosteutta ja se tiivistyi kylmään sokkelin ja kattoholvin nurkkaan. Ehdin jo huolestua, että jostain yläpuolelta vuotaa. Nyt kun on taas lattia paikallaan ja lämmitys päällä niin kosteus on poissa.
Mulla oli saunatilassa sama ilmiö kun lattia oli pois piikattuna. Maasta nousi kosteutta ja se tiivistyi kylmään sokkelin ja kattoholvin nurkkaan. Ehdin jo huolestua, että jostain yläpuolelta vuotaa. Nyt kun on taas lattia paikallaan ja lämmitys päällä niin kosteus on poissa.