Maali vai lakka mäntylautalattiaan?

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Norppa72
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Maali vai lakka mäntylautalattiaan?

Viesti Kirjoittaja Norppa72 »

Kiinnostaisi tietää kuinka moni on maalannut, mielellään myös millä, puulattiansa ja kuinka moni taas on päätynyt
lakkaamaan uuden lautalattiansa?
" Kun itse tekee, niin sen näköistä siitä sitten tulee. " http://harrastelijatharjulla.blogspot.com/
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Re: Maali vai lakka mäntylautalattiaan?

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

AIka moni on myös päätynyt vahaamaan. Tai tekemään jonkun maitokäsittelyn tms.

EIkö foorumilla ole äänestysominaisuuskin. Sillä saa hyvin vastauksia yleensä. Vielä kun laitata vaihtoehdot siten että esim:
Jos sinulla on useita, valitse se joka on mielestäsi paras.
Lakka
Maali
Vaha
Joku perinne
Ei mikään, mutta jos laittaisin niin Lakka
Ei mikään, mutta jos laittaisin niin Maali
Ei mikään, mutta jos laittaisin niin Vaha
Ei mikään, mutta jos laittaisin niin Joku perinne

Toki riippu myös paikasta, muusta ympäristöstä jne.
Norppa72
Jäsen
Jäsen
Viesti:

lehmikangas kirjoitti:AIka moni on myös päätynyt vahaamaan. Tai tekemään jonkun maitokäsittelyn tms.

EIkö foorumilla ole äänestysominaisuuskin. Sillä saa hyvin vastauksia yleensä. Vielä kun laitata vaihtoehdot siten että esim:
Jos sinulla on useita, valitse se joka on mielestäsi paras.
Lakka
Maali
Vaha
Joku perinne
Ei mikään, mutta jos laittaisin niin Lakka
Ei mikään, mutta jos laittaisin niin Maali
Ei mikään, mutta jos laittaisin niin Vaha
Ei mikään, mutta jos laittaisin niin Joku perinne

Toki riippu myös paikasta, muusta ympäristöstä jne.
Enpä ollutkaan huomannut tuota äänestysominaisuutta, pitääpä tutustua!
" Kun itse tekee, niin sen näköistä siitä sitten tulee. " http://harrastelijatharjulla.blogspot.com/
hämäläinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja hämäläinen »

Itse maalasin Uulan lattiamaalilla, kolme ohutta kerrosta, viimeinen ohentamattomalla. Tykkään kovasti, vaikka kyllä siinä koiran kynnen jäljet näkyykin.
JukkaK
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JukkaK »

Alakerran vanha lattia maalattiin Tikkurilan Permolla. Yläkerraan uusi lattia vedettiin kevyesti harmaaseen sävytetyllä petsilakalla tms. ja päälle kirkas lattialakka. Merkkiä en muista, jotain normirautakauppatavaraa.
-----------------------------------------------
Parasta työtä on tekemätön työ!

T. Tietoteknikko
kukkis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kukkis »

Tikkurilan Permolla "vessaeteinen", raput yläkertaan ja yläkerran porrastasanne. Uulan tuotteella olkkari ja ruokailuhuone. Mun makuun permo on liian kiiltävä/teollinen. Uula taas aivan loistava. Suosittelen siis sitä.. Ja tarkoitus ois jossain kohtaa nuo permolla maalatut maalata Uulalla.. Ja siis vanhat lattiat kyseessä. Ja nytkun katoin kuka kyselee, niin oottehan te ne lattiat nähneetkin :-D
Ite kun tekee, niin tulee mitä sattuu...
Limes
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Limes »

kukkis kirjoitti:Tikkurilan Permolla "vessaeteinen", raput yläkertaan ja yläkerran porrastasanne. Uulan tuotteella olkkari ja ruokailuhuone. Mun makuun permo on liian kiiltävä/teollinen. Uula taas aivan loistava. Suosittelen siis sitä.. Ja tarkoitus ois jossain kohtaa nuo permolla maalatut maalata Uulalla.. Ja siis vanhat lattiat kyseessä. Ja nytkun katoin kuka kyselee, niin oottehan te ne lattiat nähneetkin :-D
Notta tuota...millainen ero on kiiltävällä ja loistavalla :-D

Itte aikomus muutamassa huoneessa maalata ja muutama saattaa tulla lakattua...kunhan nuo joskus tulee tehtyä.
Vaan kerrankos mieli muuttuu kun ei hätäile.
Eli jotenkin tälleen...katto jos puunvärisellä paneelilla niin maali lattiaan. Jos taas katto maalattua paneelia/ "sisustuslevyä" niin lattia lakattu.
Puu on toki kaunis mutta ei MINUN makuun saa olla liikaa sitäkään.
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Itse laitoin lattiohin OsmoColorin vahan. Aulat mustalla ja huoneet harmaalla (melkein valkoinen). Ulkonäköön olen tyytyväin. Vaikka vahan pitäisi olla peittävä (melkein onkin kahteen kertaan vedettynä), niin tykkään kun puu kuultaa läpi. Ja siis se sieltä kuultaakin. Myös mustassa. Musta on helpomin levittyvä ja hieman peittävämpi. Ja päälle sitten vielä mattapintainen öljy. Yllättävän kovaksi kovettui oljy. Tuli kokeiltua kun joutui purkamaan pari lautaa. Käytöstä en voi sanoa mitään, kun piilotin lattian hetikohta pahvin alle suojaan muulta remontoinnilta. Ens kuussa taas otan esille. Olen varautunut siihen, että jälkiä puulattiaan tulee elämisestä. Se on elämää. Ja minun mielestä kuuluu asiaan.

No, ei tästä mitään apua varmaan ollut. Kysyä saa lisää. Autan jos osaan.

VAROITUS kaveriltani. Oli laittanut kiiltävän öljyn pintaan. On kuulemma hengenvaarallisen liukas. Liukkaalta tuo käyttämätön laitta tuntuu tuolla mattapintaisellakin...
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

hämäläinen kirjoitti:Itse maalasin Uulan lattiamaalilla, kolme ohutta kerrosta, viimeinen ohentamattomalla. Tykkään kovasti, vaikka kyllä siinä koiran kynnen jäljet näkyykin.
Täällä on kaikissa huoneissa Uulan lattiamaali kahteen kertaan vedettynä. Kissakin saa jäljet lattiaan, mutta vika on pehmeässä laudassa, ei maalissa.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
kukkis
Jäsen
Jäsen

Kiiltävä ja loistava :-D Yövuorossa naputellu melkeen mitä sattuu. Siis tuo Uula on siitä loistava, kun ei ole niin kiiltävä eli sopivan matta mun makuun. Ja kahteen kertaan vedin viis vuotta sitten.
Norppa72
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Kuvaja kirjoitti:Itse laitoin lattiohin OsmoColorin vahan. Aulat mustalla ja huoneet harmaalla (melkein valkoinen). Ulkonäköön olen tyytyväin. Vaikka vahan pitäisi olla peittävä (melkein onkin kahteen kertaan vedettynä), niin tykkään kun puu kuultaa läpi. Ja siis se sieltä kuultaakin. Myös mustassa. Musta on helpomin levittyvä ja hieman peittävämpi. Ja päälle sitten vielä mattapintainen öljy. Yllättävän kovaksi kovettui oljy. Tuli kokeiltua kun joutui purkamaan pari lautaa. Käytöstä en voi sanoa mitään, kun piilotin lattian hetikohta pahvin alle suojaan muulta remontoinnilta. Ens kuussa taas otan esille. Olen varautunut siihen, että jälkiä puulattiaan tulee elämisestä. Se on elämää. Ja minun mielestä kuuluu asiaan.

No, ei tästä mitään apua varmaan ollut. Kysyä saa lisää. Autan jos osaan.

VAROITUS kaveriltani. Oli laittanut kiiltävän öljyn pintaan. On kuulemma hengenvaarallisen liukas. Liukkaalta tuo käyttämätön laitta tuntuu tuolla mattapintaisellakin...
No itseasiassa kyllä tästäkin oli apua, kiitos. Viime päivinä on hieman vahvistunut ajatus tummemasta lattiasta ja vahasta ei ole mitään kokemusta. Se kuitenkin kiinnostaa. Musta kuullostaa aika hurjalta mutta saattaa olla kuitenkin hyvännäköinen puussa, ja erityisesti juuri kun puu kuultaa läpi. Tuo liukkasasiakin on hyvä pitää mielessä. Meilläkin käy välillä mummovieraita niin olisi mukavaa, ettei kukaan teloisi meillä lonkkaansa.. :)
Norppa72
Jäsen
Jäsen
Viesti:

kukkis kirjoitti:Tikkurilan Permolla "vessaeteinen", raput yläkertaan ja yläkerran porrastasanne. Uulan tuotteella olkkari ja ruokailuhuone. Mun makuun permo on liian kiiltävä/teollinen. Uula taas aivan loistava. Suosittelen siis sitä.. Ja tarkoitus ois jossain kohtaa nuo permolla maalatut maalata Uulalla.. Ja siis vanhat lattiat kyseessä. Ja nytkun katoin kuka kyselee, niin oottehan te ne lattiat nähneetkin :-D
No niin, niin mutta kun ei sitä nyt voi kaikkea kattoo yhdellä kertaa! :D Pähkäilen senkin vuoksi, että uusi lattia näyttää niin "uudelta" ja kun muu talo on vanha niin vähän pähkäilyttää tuo lakka/maali/vaha homma. Oliko sulla vaihtoehtona missään vaiheessa vetää pelkkä lakka?
kukkis
Jäsen
Jäsen

Toinen vierailu siis :-D
Mulla siis vanha lattia maalipinnalla. Ajatus oli se lattiahiomakoneella hioa puulle. No vedin vaan epäkeskolla pinnan rikki ja maalia päälle. Lakkaus ei käynyt missään vaiheessa mielessä. Ei sovi mun silmään ja makuun...
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Lautapuulattian pontti tehdään käsittääkseni juurikin siten että päälipuolella on reippaasti varaa hioa sitten joskus kulumat pois jos kyllästyy naarmuihin ja kolhuihin, ettei tarvitse ollenkaan lautoja vaihtaa ja se on kai yksi puulattian vahvuuksista, että saa "uuden", ihan vain hiomalla (tosin kai melko p***keleellisellä sellaisella...).

Täällä on tuo Osmo -vaha joka näyttää kestävän yllättävän hyvin mutta niin varmaan kestäisi maalitkin ja varmaan paremminkin. Vahasta olen kuullut että sen hiominen on mahdoton tehtävä mutta en sitäkään usko ennen kuin omakohtaisesti joskus ehkä sen ihanuuden koen :roll:

Ainahan puulattia toki kuluu jos samaan paikkaan liian usein astuu :mrgreen:

Kuva
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
KMS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KMS »

Mä tein 30-40 -senttisistä tuppeensahatuista kuusilaudoista kanttaamalla ja kielipontein aika hauskan uusvanhan lattian. Lakattuna se ei olisi oikein päässyt oikeuksiinsa, koska siitä olisi tullut kovin kirjava punaisen yrimen ja vaalean "läskin" värivaihteluiden takia. Maalasin siniharmaaksi ja melko himmeällä sävyllä ja olen todella tyytyväinen valintaani. Maali oli muistaakseni Permo, jota ostin ATV:ltä.

-k
Vastaa Viestiin