Ikkunoiden kunnostamista
Ikkunoiden kunnostamista
Olen alkanut kunnostamaan talomme vanhoja ikkunoita. Nyt ensimmäinen ikkuna on purettu, rapsutettu / hiottu maalista ja tarvittavat puupaikkaukset on tehty.
Seuraavaksi sitten maalaaminen, johon liittyen kysymyksiä: voinko maalata ensimmäisen kerroksen Uulan pellavaöljymaalilla, johon on sekoitettu sinkkioksiidia? Ja mikä on sekoitussuhde? Seuraavat 1-2 kerrosta meinasin maalata ohentamattomalla pellavaöljymaalilla.
Ja toinen kysymys: poistin ikkunaheloista maalit kodinputkimiehen ja etikan seoksella. Millä nämä pitäisi maalata? Samalla Uulan pellavaöljymaalilla? Ihan vaan upottamalla vai miten?
Seuraavaksi sitten maalaaminen, johon liittyen kysymyksiä: voinko maalata ensimmäisen kerroksen Uulan pellavaöljymaalilla, johon on sekoitettu sinkkioksiidia? Ja mikä on sekoitussuhde? Seuraavat 1-2 kerrosta meinasin maalata ohentamattomalla pellavaöljymaalilla.
Ja toinen kysymys: poistin ikkunaheloista maalit kodinputkimiehen ja etikan seoksella. Millä nämä pitäisi maalata? Samalla Uulan pellavaöljymaalilla? Ihan vaan upottamalla vai miten?
Re: Ikkunoiden kunnostamista
Älä maalaa heloja kun olet ne kerran puhtaaksi saanut. Nuohan ovat kauniit. Maali kuluu niistä kuitenkin nopeasti - laikuttain.
Helat voi puhdistaa myös ihan maalipesuaineella. Vähän liotusta ellei heti pyyhkäisemällä lähde.
Tuo heloihin käyttämäsi seos on vähän mielenkiintoinen. Putkimies on emäksinen (kuten pitäisikin, jos poistit vanhoja maalitahroja), mutta sitten olet neutraloinut sitä etikalla. Hmmm. Miksi?
Alli
Helat voi puhdistaa myös ihan maalipesuaineella. Vähän liotusta ellei heti pyyhkäisemällä lähde.
Tuo heloihin käyttämäsi seos on vähän mielenkiintoinen. Putkimies on emäksinen (kuten pitäisikin, jos poistit vanhoja maalitahroja), mutta sitten olet neutraloinut sitä etikalla. Hmmm. Miksi?
Alli
Kyllä nyt omalla pihalla nuotiopaikka pitää olla.
Itse tein näin ikkunarempassani;
- Sellakkaa kittiuriin
- Kittaus (kittasin myös kulmarautojen alapuolet)
- Sinkkivalkoista pohjamaalaukseen ja ikkunan 'ulkokehään'
- Pellavaöljymaali pintamaaliksi, ei ulkokehälle koska muutamassa ikkunassa takkuili takasinlaitto
Runsaat kuivumiset kittauksessa ja pintamaalissa. Sellakassa ja sinkkivalkoisessa kuivuminen 1-2vrk. Sinkkivalkoinen lasittaa pinnan jos sen jättää pidemmäksi ajaksi. Jättäisin myös helat maalaamatta.
- Sellakkaa kittiuriin
- Kittaus (kittasin myös kulmarautojen alapuolet)
- Sinkkivalkoista pohjamaalaukseen ja ikkunan 'ulkokehään'
- Pellavaöljymaali pintamaaliksi, ei ulkokehälle koska muutamassa ikkunassa takkuili takasinlaitto
Runsaat kuivumiset kittauksessa ja pintamaalissa. Sellakassa ja sinkkivalkoisessa kuivuminen 1-2vrk. Sinkkivalkoinen lasittaa pinnan jos sen jättää pidemmäksi ajaksi. Jättäisin myös helat maalaamatta.
"Uulan pellavaöljymaalilla, johon on sekoitettu sinkkioksiidia?"
Nyt on reseptissäsi mennyt jokin pahasti sekaisin. Pohjamaalin tulee olla hyvin ohutta litkua. Jos lisäät pellavaöljymaaliin sinkkioksidijauhetta, niin maali paksuuntuu entisestään. Sinun tulisi päinvastoin ohentaa maalia laimeammaksi pohjamaalaukseen jollakin ohenteella. Tai hankkia valmista sinkkivalkoispohjamaalia. Tai sitten valmistat vastaavaa sinkkijauheesta itse.
Nyt on reseptissäsi mennyt jokin pahasti sekaisin. Pohjamaalin tulee olla hyvin ohutta litkua. Jos lisäät pellavaöljymaaliin sinkkioksidijauhetta, niin maali paksuuntuu entisestään. Sinun tulisi päinvastoin ohentaa maalia laimeammaksi pohjamaalaukseen jollakin ohenteella. Tai hankkia valmista sinkkivalkoispohjamaalia. Tai sitten valmistat vastaavaa sinkkijauheesta itse.
Olivatko helat alumiinia? Alumiini ja kodin putkimies eivät kuulu yhteen. Alumiini syöpyy pahasti - voi olla että tuossa on käynyt mäihä kun etikka on neutralisoinut liuoksen. Tuollaisten osien maalinpoistoon riittää usein pyykinpesuainevedessä liottaminen.
Onko korjauskortti 8 jo luettu? http://www.nba.fi/fi/kulttuuriymparisto ... jauskortit
Onko korjauskortti 8 jo luettu? http://www.nba.fi/fi/kulttuuriymparisto ... jauskortit
Jos kuitenkin haluan maalata, niin miten?Alli kirjoitti:Älä maalaa heloja kun olet ne kerran puhtaaksi saanut.
Tämän reseptin luin Tuuma-lehdestä. En tiedä mihin perustuu, mutta toimii.Alli kirjoitti:Tuo heloihin käyttämäsi seos on vähän mielenkiintoinen. Putkimies on emäksinen (kuten pitäisikin, jos poistit vanhoja maalitahroja), mutta sitten olet neutraloinut sitä etikalla. Hmmm. Miksi?
Mitä sinkkivalkoista käytit. Kaikki puhuu sinkkivalkoisesta, mutta miltään valmistajalta ei tahdo löytyä googlettelemalla muuta kuin jauhetta... Ihan purkkitavarana pitäisi olla yksinkertaiselle diy-miehelle.hutski kirjoitti:- Sinkkivalkoista pohjamaalaukseen ja ikkunan 'ulkokehään'
Järkeilin näin: sinkkivalkoinen pitäsi sekoittaa käsittääkseni sinkkioksidista ja vernissasta. No pellavaöljymaalihan on tehty vernissaan. Joten miksei? Olenko ymmärtänyt oikein, että sinkkioksidin tarkoituksena on toimia homeenestoaineena?koppelo kirjoitti:Nyt on reseptissäsi mennyt jokin pahasti sekaisin.
Olen tuota joskus lueskellut, mutta pitänee palautella mieliin... Kiitos!markokoo kirjoitti:Onko korjauskortti 8 jo luettu? http://www.nba.fi/fi/kulttuuriymparisto ... jauskortit
On tämä ihme touhua aina pelailla näitten litkujen kanssa. Ota näistä sitten selvää.
EU-direktiivi tai sen tiukka tulkinta vei tuon maalin hyllytavarana. Kailan Talotohtorista luvusta "Kotikokin öljymaali" löytyy ohje. Tulee pelkkää vernissaa ja sinkkioksidia. Sori, en ehdi nyt tähän hätään tarkastamaan suhteita. Haulla sen täältä foorumiltakin löydät.TeemuHL kirjoitti:Järkeilin näin: sinkkivalkoinen pitäsi sekoittaa käsittääkseni sinkkioksidista ja vernissasta. No pellavaöljymaalihan on tehty vernissaan. Joten miksei? Olenko ymmärtänyt oikein, että sinkkioksidin tarkoituksena on toimia homeenestoaineena?koppelo kirjoitti:Nyt on reseptissäsi mennyt jokin pahasti sekaisin.
-
nummentie 434
- Jäsen

-helojen puhdistus ja tarvittaessa ruostesuojaus (ulkohelat)
-halkeamien ja reikien paklaus pellavaöljykitillä
-ikkunapuitteen kuivien puuosien kyllästys lämmitetyllä pellavaöljyllä
-kittiuran lakkaus sellakalla
-alkuperäisten lasien asennus ja kittaus pellavaöljykitillä
-mahdolliset rikkinäiset lasit korvataan vedetyllä lasilla
-ikkunapuitteiden pohjamaalaus pellavaöljymaalilla
-ikkunapuitteiden ja helojen maalaus täyteen peittoon (2-3 krt) pellavaöljymaalilla
-värin reunaleikkaus laseista ja lasien puhdistus
Yllä osa työnkuvauksesta minun ikkunoideni kunnostuksesta, Itsehän en tehnyt, vaan teetin.
Tällä voorumilla jossain toisaalla on muistaakseni ollut juttua,että nuo "kulmaraudat" elikkäs helat olisi hyvä täyttää sieltä "kuperalta" elikkäs alapuolelta kitillä, jottei jää semmoista kosteutta keräävää rakoa sinne. Sitten ruuvataan helat paikoilleen ja maalataan vaan yli kaikki yhessä, niin helat kuin pokat. Ikkunan kiinnityshaat ja niiden lenkit oli maalattu irrallisina, ja kiinnitettiin paikoilleen vasta sitten kun ikkunat asennettu.
-halkeamien ja reikien paklaus pellavaöljykitillä
-ikkunapuitteen kuivien puuosien kyllästys lämmitetyllä pellavaöljyllä
-kittiuran lakkaus sellakalla
-alkuperäisten lasien asennus ja kittaus pellavaöljykitillä
-mahdolliset rikkinäiset lasit korvataan vedetyllä lasilla
-ikkunapuitteiden pohjamaalaus pellavaöljymaalilla
-ikkunapuitteiden ja helojen maalaus täyteen peittoon (2-3 krt) pellavaöljymaalilla
-värin reunaleikkaus laseista ja lasien puhdistus
Yllä osa työnkuvauksesta minun ikkunoideni kunnostuksesta, Itsehän en tehnyt, vaan teetin.
Tällä voorumilla jossain toisaalla on muistaakseni ollut juttua,että nuo "kulmaraudat" elikkäs helat olisi hyvä täyttää sieltä "kuperalta" elikkäs alapuolelta kitillä, jottei jää semmoista kosteutta keräävää rakoa sinne. Sitten ruuvataan helat paikoilleen ja maalataan vaan yli kaikki yhessä, niin helat kuin pokat. Ikkunan kiinnityshaat ja niiden lenkit oli maalattu irrallisina, ja kiinnitettiin paikoilleen vasta sitten kun ikkunat asennettu.
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
"Järkeilin näin: sinkkivalkoinen pitäsi sekoittaa käsittääkseni sinkkioksidista ja vernissasta. No pellavaöljymaalihan on tehty vernissaan. Joten miksei?"
Helpoimmalla pääset kun ostat pohjamaalin valmiina. Uula valmistaa sinkkivalkoispohjamaalia, mitä saa maalikaupasta. Uulan "SIVA"-maali.
Kannattaa pyytää että maali sekoitetaan jo kaupassa koneella. Kyseessä on siis valkoinen, maitomaisen ohut pohjamaali. Se on siis hyvin litkua tavaraa, kiintoainetta on vähän. Koostumus saattaa yllättää ensikertalaisen maalarin, mutta hyvää tavaraa se on. Maali valuu herkästi ja on täysin erilaista pellavaöljymaaliin nähden. Sitä maalataan ohut läpikuultavan valkoinen kerros. Siva kuivaa nopeasti.
Jos varastoit maalia kauan, kiintoaines valuu pohjalle ja koko maalipurkki näyttää läpinäkyvältä. Maali ei ole kuitenkaan pilalla, vaan vaatii pitkän ja hartaan sekoittamisen, jotta valkoinen aine sekoittuu tasaisesti.
Pellavaöljymaalista ei voi valmistaa pohjamaalia lisäämällä sinkkioksidista kiintoainesta, vaikka kuinka järkeilit niin. Maalissa on itseasiassa jo liikaa sinkkivalkoista (tai titaanioksidia...) joten sitä pitäisi päinvastoin ohentaa ja paljon. Helpommalla tosiaan taidat päästä ostamalla pohjamaalin erikseen.
Helpoimmalla pääset kun ostat pohjamaalin valmiina. Uula valmistaa sinkkivalkoispohjamaalia, mitä saa maalikaupasta. Uulan "SIVA"-maali.
Kannattaa pyytää että maali sekoitetaan jo kaupassa koneella. Kyseessä on siis valkoinen, maitomaisen ohut pohjamaali. Se on siis hyvin litkua tavaraa, kiintoainetta on vähän. Koostumus saattaa yllättää ensikertalaisen maalarin, mutta hyvää tavaraa se on. Maali valuu herkästi ja on täysin erilaista pellavaöljymaaliin nähden. Sitä maalataan ohut läpikuultavan valkoinen kerros. Siva kuivaa nopeasti.
Jos varastoit maalia kauan, kiintoaines valuu pohjalle ja koko maalipurkki näyttää läpinäkyvältä. Maali ei ole kuitenkaan pilalla, vaan vaatii pitkän ja hartaan sekoittamisen, jotta valkoinen aine sekoittuu tasaisesti.
Pellavaöljymaalista ei voi valmistaa pohjamaalia lisäämällä sinkkioksidista kiintoainesta, vaikka kuinka järkeilit niin. Maalissa on itseasiassa jo liikaa sinkkivalkoista (tai titaanioksidia...) joten sitä pitäisi päinvastoin ohentaa ja paljon. Helpommalla tosiaan taidat päästä ostamalla pohjamaalin erikseen.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Maalaa ihmeessä helat tosiaan vasta kiinnityksen jälkeen, samalla tavalla kuin maalaat muunkin pokan. Ei rintamamiestalon ikkunoihin ainakaan ulkonäöllisesti kuulu maalaamattomat helat.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Paitsi ei taida tehdä enää. Täällä vähän keskustelua enemmän. http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=2&t=15124koppelo kirjoitti:Helpoimmalla pääset kun ostat pohjamaalin valmiina. Uula valmistaa sinkkivalkoispohjamaalia, mitä saa maalikaupasta. Uulan "SIVA"-maali.
En tiedä Uulasta onko enempi tehty tilaa tuolle uudelle vesiliukoiselle ulkopohjamaalille. Joltain muulta tekijältä tuota kai saa mutta tuo on kyllä helppoa itse sekoittaa kun vaan katsoo että sinkkivalkoinen on kunnossa, se on herkkää kosteudelle.
En minä ihan puusilmä olekaan kun en löytänyt tuota Uulan Siva-maalia. Pitänee sitten ostaa vernissaa ja lutrailla...markokoo kirjoitti:Paitsi ei taida tehdä enää. Täällä vähän keskustelua enemmän. http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=2&t=15124koppelo kirjoitti:Helpoimmalla pääset kun ostat pohjamaalin valmiina. Uula valmistaa sinkkivalkoispohjamaalia, mitä saa maalikaupasta. Uulan "SIVA"-maali.
En tiedä Uulasta onko enempi tehty tilaa tuolle uudelle vesiliukoiselle ulkopohjamaalille. Joltain muulta tekijältä tuota kai saa mutta tuo on kyllä helppoa itse sekoittaa kun vaan katsoo että sinkkivalkoinen on kunnossa, se on herkkää kosteudelle.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Se sinkkivalkopohjamaali on tosiaan hyvä pohjuste, ja kannustan tekemään sitä itse. Pelkkä vernissa ja sinkkioksidipigmentti riittää ja ainesosien suhteillakaan ei ole niin tarkkaa väliä. Sen verran sinkkivalkoista että vernissa selvästi paksunee, mutta ei kuitenkaan niin paljon etteikö vernissan ruskea väri vielä hiukan olisi näkyvissä. Perinteisesti pohjustukseen on voitu käyttää myös keltaokraa ja vernissaa. Okraa sen takia että se oli suunnilleen halvin käyttökelpoinen vaalea pigmentti, ei niinkään minkään lahosuojaominaisuuden vuoksi.
Heloista tietysti niklatut sulkimet ja haat on maalaamattomia, mutta sormihaat ja pyrstöhaat (siellä ikkunoiden väleissä) ovat yleensä maalattuja. Tämä jo sen vuoksi että jälleenrakennusaikana sormihaat olivat pääasiassa alumiinia ja ne menevät aika tuhnuisen näköiseksi kun alumiini hapettuu.
Itse olen maalannut maalattavat helat Hammeriten valkoisella ruosteenestopohjamaalilla ja sitten viimeisen ohuen kerroksen pellavaöljymaalilla. Pelkkä pellavaöljymaali kuivuu raudan päällä niin pitkään että siinä palaa hermo, varsinkin kun yksi kerros ei piisaa. Ennen kun Hammeriten reseptiä muutettin niin se kuivui puolessa tunnissa niin että tunnin sisään sai kaksi pohjamaalikerrosta ja saman pintamaalin kuin pokissa muuten on käytetty. Nykyisin Hammeritekin on hitaampaa, mutta kyllä se parissa tunnissa kuivuu.
Olen vanhempia valurautaisia pyrstöhakoja jättänyt myös maalaamatta. Ne olen yleensä vaan kastolakannut sellakassa eli lasipurkkiin sellakkaa, hela sinne, pikku ravistus että tipat karisee pois ja roikkumaan hetkekesi johonkin että kuivaa. Tyylillisesti selkeästi vanhempaa perua, ja yleensä myös tällä tavalla käsitellyt helat on myöhemmissä ikkunoiden huoltomaalauksissa maalattu yli.
Pekka
Heloista tietysti niklatut sulkimet ja haat on maalaamattomia, mutta sormihaat ja pyrstöhaat (siellä ikkunoiden väleissä) ovat yleensä maalattuja. Tämä jo sen vuoksi että jälleenrakennusaikana sormihaat olivat pääasiassa alumiinia ja ne menevät aika tuhnuisen näköiseksi kun alumiini hapettuu.
Itse olen maalannut maalattavat helat Hammeriten valkoisella ruosteenestopohjamaalilla ja sitten viimeisen ohuen kerroksen pellavaöljymaalilla. Pelkkä pellavaöljymaali kuivuu raudan päällä niin pitkään että siinä palaa hermo, varsinkin kun yksi kerros ei piisaa. Ennen kun Hammeriten reseptiä muutettin niin se kuivui puolessa tunnissa niin että tunnin sisään sai kaksi pohjamaalikerrosta ja saman pintamaalin kuin pokissa muuten on käytetty. Nykyisin Hammeritekin on hitaampaa, mutta kyllä se parissa tunnissa kuivuu.
Olen vanhempia valurautaisia pyrstöhakoja jättänyt myös maalaamatta. Ne olen yleensä vaan kastolakannut sellakassa eli lasipurkkiin sellakkaa, hela sinne, pikku ravistus että tipat karisee pois ja roikkumaan hetkekesi johonkin että kuivaa. Tyylillisesti selkeästi vanhempaa perua, ja yleensä myös tällä tavalla käsitellyt helat on myöhemmissä ikkunoiden huoltomaalauksissa maalattu yli.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/