Osmon levitys.
Osmon levitys.
Millähän on hyvä levittää Osmon vahaa uuteen mäntylattiaan? Alue olisi n. 35 neliötä. Olisikohan hyvä sivellin,mikrokuitutela, lasta.... Kokemuksia kaivataan.
Kyseessä on tumma tammi kahteen kertaan levitettynä.
Myös ohjeissa kerrotaan että värillisen päälle kirkas vaha?? Tuote tilattiin tehtaalta ja kertoivat että ei kannata laittaa kirkasta. Ei kuulemma ime enää sitä, jos on kahteen kertaan laitettu värillinen. Onko kokemuksia?
Kyseessä on tumma tammi kahteen kertaan levitettynä.
Myös ohjeissa kerrotaan että värillisen päälle kirkas vaha?? Tuote tilattiin tehtaalta ja kertoivat että ei kannata laittaa kirkasta. Ei kuulemma ime enää sitä, jos on kahteen kertaan laitettu värillinen. Onko kokemuksia?
-
lehmikangas
- Jäsen

Re: Osmon levitys.
Kaveri joka on vahannut tekemiään lattioita töikseen, neuvoi ottamaan käyttöön lastan. Jollakin pensselillä ensin vähän levittelee ja sitten lastalla tasoitus laudan suuntaan.
Osmolla oli oma harja myös mitä jälleenmyjä suositteli. Ei olisi halunnut ensikertalaiselle myydä lastaa koska sanoi että sillä on paljon vaikeampi tehdä hyvä. Mutta myönsi että pensselillä ei voi päästä samaan kuin lastalla. Pensselillä on vain huomattavasti helpompi saada jonkinlainen, ja lastalla voi taaseen mennä pahastikin pieleen.
Omasta mielestäni onnistuttiin hyvin lastalla. Mukavaa hommaa jos ei ole kiire.
Mutta sitä lastaa on muuten sitten turha ostaa sitä osmon omaa lastaa. Kallis kuin mikä. Mikä tahansa mohair-lasta käynee.
Tumma tammi on ihan lattiavaha valmiiksi? Se kirkas lattiavaha on ilmeisesti tarkoitettu lähinnä silloin jos haluaa käyttää muita värillisiä vahoja alla joita ei muuten ole lattiavaha värikartassa.
Itse laitoin ruskean-mustaa lattiavahaa yhden kerroksen ja päälle kirkas kerros. Lähinnä siksi tuo kirkas kun kaksi kerrosta ruskean-mustaa olisi ollut liian tumma. Tuli muuten erittäin lähelle samaa sävyä kuin 1,5 kerrosta antiikkitammi perusvahaa (ehditiin tehdä tällä kokeilumielessä paloja).
Mutta mitään pyöreitä pohjastaan mahdollisesti kosteita lasiesineitä ei kannata laittaa lattialle ennen kuin kunnolla kuivunut. Voi näkyä rinkula pitkään.
Osmolla oli oma harja myös mitä jälleenmyjä suositteli. Ei olisi halunnut ensikertalaiselle myydä lastaa koska sanoi että sillä on paljon vaikeampi tehdä hyvä. Mutta myönsi että pensselillä ei voi päästä samaan kuin lastalla. Pensselillä on vain huomattavasti helpompi saada jonkinlainen, ja lastalla voi taaseen mennä pahastikin pieleen.
Omasta mielestäni onnistuttiin hyvin lastalla. Mukavaa hommaa jos ei ole kiire.
Mutta sitä lastaa on muuten sitten turha ostaa sitä osmon omaa lastaa. Kallis kuin mikä. Mikä tahansa mohair-lasta käynee.
Tumma tammi on ihan lattiavaha valmiiksi? Se kirkas lattiavaha on ilmeisesti tarkoitettu lähinnä silloin jos haluaa käyttää muita värillisiä vahoja alla joita ei muuten ole lattiavaha värikartassa.
Itse laitoin ruskean-mustaa lattiavahaa yhden kerroksen ja päälle kirkas kerros. Lähinnä siksi tuo kirkas kun kaksi kerrosta ruskean-mustaa olisi ollut liian tumma. Tuli muuten erittäin lähelle samaa sävyä kuin 1,5 kerrosta antiikkitammi perusvahaa (ehditiin tehdä tällä kokeilumielessä paloja).
Mutta mitään pyöreitä pohjastaan mahdollisesti kosteita lasiesineitä ei kannata laittaa lattialle ennen kuin kunnolla kuivunut. Voi näkyä rinkula pitkään.
Lattian osmoaminen on mielestäni nopeaa ja helppoa. Tennissukalla väriä pintaan ja vanhalla t-paidalla ylimääräiset pois - 90 m2 olen näin vedellyt. Aineiden menekki on huomattavasti pienempi kuin mitä purkissa lukee, riippuen toki käriteltävän pinnan imevyydestä ja karheudesta. Kustannusta kannattaa laskea hionnallekkin. Tätä on puitu ennenkin -> http://www.rintamamiestalo.fi/search.ph ... ubmit=Etsi
Kannattaa vilkaista myös http://netikka.net/arska/talo/Lattiat.htm
Kannattaa vilkaista myös http://netikka.net/arska/talo/Lattiat.htm
--------------------------------------------------------------------------------------------
Minä olen myös käyttänyt sukkia ja kankaita, mutta olen laittanut superlonia sisälle. Olen käyttänyt valkoista ja tositummaa eebeniä, niiden päälle väritön 3032 öljyvaha. Pari päivää kannattaa värin kuivua ennenkuin vahaa, saattaapi lähteä väriä mukaan ainakin oksien kohdalta. Öljyvaha siis lisää kulutuksensietoa. Ja tekee tasaisen kiillon. Kiilto kyllä huono sana, aika mattapintainen,,Hyvät hanskat kyllä kannattaa hommata.
Täältä ääni myös rätille tai sukalle. Me olemme kohta jo käsitellyt puolen torpan lattiat + portaatkin jopa... Vanhimmat pinnat jo 5-vuotiaita mutta me olemme vain (tai siis oikeasti vaimo) ihan vain kahteen kertaan Osmon puuvahalla vetänyt. Ei siis edes nimenomaisella lattiaan tarkoitetulla eikä edes mitään puuöljyä päälle, saatikaan hioneet ensin... Laiskimukset
Kokeili tuo parempi puolisko kyllä niitä lastoja ja superlon siveltimiäkin mutta aika pikaiseen lemppasi nurkkaan.
Hienosti pysyy, ei niinkään liukas mitä luulisi. Mä en oikein ole oivaltanut miksi pitäisi hioa ensin. Niin komeaa on tuo höylätty lauta muutenkin.
Osmon suurin vahvuus näin talossa rempan keskellä samalla asuessa on kyllä juurikin tuo tilan käyttöönoton nopeus eikä tule mitään pyörryttäviä höyryjäkään tai ainakaan kukaan ei ole valittanut aivan hyvin rauhassa vahauksen jälkeen vaipuneet uneen, jospa siitä sitten kuitenkin on jotain siis irronnut
Vahan päälle käy jälkikäteen vain vaha mutta mikäs siinä on joskus uudestaan vetäessä, varsinkaan kun ei itse tarvitse... Auts, tulee vaimolta pian sanomista kun lukee tän kuitenkin...
Kokeili tuo parempi puolisko kyllä niitä lastoja ja superlon siveltimiäkin mutta aika pikaiseen lemppasi nurkkaan.
Hienosti pysyy, ei niinkään liukas mitä luulisi. Mä en oikein ole oivaltanut miksi pitäisi hioa ensin. Niin komeaa on tuo höylätty lauta muutenkin.
Osmon suurin vahvuus näin talossa rempan keskellä samalla asuessa on kyllä juurikin tuo tilan käyttöönoton nopeus eikä tule mitään pyörryttäviä höyryjäkään tai ainakaan kukaan ei ole valittanut aivan hyvin rauhassa vahauksen jälkeen vaipuneet uneen, jospa siitä sitten kuitenkin on jotain siis irronnut
Vahan päälle käy jälkikäteen vain vaha mutta mikäs siinä on joskus uudestaan vetäessä, varsinkaan kun ei itse tarvitse... Auts, tulee vaimolta pian sanomista kun lukee tän kuitenkin...
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Terve!
Lisäämpä oman kokemukseni.
Itse laitoin "peittävää" värillistä vahaa (musta ja harmaa) vanhoihin hiottuihin lattioihin. Hionnan viimeistely vaikuttaa paljon aineiden riittoisuuteen. Jokatapauksessa varsin riittoisaa. Musta peittää melkolailla jo kertavedolla. Harmaa (melkein valkoinen) jää kuultavaksi, mutta jos menee jotain myöhemmin paikkaamaan harmaalla harmaan päälle, niin varsin peittävää tulee. Pensselillä sudin seinän vierustat, mutta muutoin käytin lastaa. Pienet pinnat (kuten minulla wc) vedin sudilla. Uuteen (tasaiseen) ja tiiviiseen lattiaan se lasta on varmaan hyvä, toisaalta itse tykkään, että telalla ristiin hinkkaamalla maalia menee paremmin jokapaikkaan...
Niin ja päälle himmeä öljy, koska kyseessä oli värivaha eikä ns. valmis lattiavaha.
Lisäämpä oman kokemukseni.
Itse laitoin "peittävää" värillistä vahaa (musta ja harmaa) vanhoihin hiottuihin lattioihin. Hionnan viimeistely vaikuttaa paljon aineiden riittoisuuteen. Jokatapauksessa varsin riittoisaa. Musta peittää melkolailla jo kertavedolla. Harmaa (melkein valkoinen) jää kuultavaksi, mutta jos menee jotain myöhemmin paikkaamaan harmaalla harmaan päälle, niin varsin peittävää tulee. Pensselillä sudin seinän vierustat, mutta muutoin käytin lastaa. Pienet pinnat (kuten minulla wc) vedin sudilla. Uuteen (tasaiseen) ja tiiviiseen lattiaan se lasta on varmaan hyvä, toisaalta itse tykkään, että telalla ristiin hinkkaamalla maalia menee paremmin jokapaikkaan...
Niin ja päälle himmeä öljy, koska kyseessä oli värivaha eikä ns. valmis lattiavaha.
-
lehmikangas
- Jäsen

Hionta on käsittääseni lähinnä siksi, että on varmasti samanlainen pintakarheus joka paikassa ja että vaha imeytyy kunnolla tasaisesti. Höylätystä pinnasta voi tulla kuulemma laikukas. Se hiominenhan on muuten ihan kunnon urakka.
Hiomisessa kannattaa myös muistaa että mitään epäkeskoa ei sitten kannata käyttää. Sillä saa lattian vahauksen jälkeen täyteen pieniä rinkuloita, joita ei olisi ehkä paljaalla puupinnalla niin huomannutkaan.
Käsittääkseni se hiominen voi myös vaikuttaa sitten siihen lattian liukkauteen valmiina.
Hiomisessa kannattaa myös muistaa että mitään epäkeskoa ei sitten kannata käyttää. Sillä saa lattian vahauksen jälkeen täyteen pieniä rinkuloita, joita ei olisi ehkä paljaalla puupinnalla niin huomannutkaan.
Käsittääkseni se hiominen voi myös vaikuttaa sitten siihen lattian liukkauteen valmiina.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Hiomisen perussyy on hävittää konehöyläyksen "aaltokuvio" pinnasta. Kutterinjälki näkyy aina vähän ja sitä enempi mitä kovempi on ollut syöttönopeus. Jos syöttönopeus on riittävän kova niin pinta on niin aalloilla että kuvio erottuu erittäin selkeästi vahan alta.
Eli hyvälaatuisella laudalla hiomisen voi hyvällä tuurilla jättää väliin, mutta kuvio voi erottua sitten joissakin laudoissa tai huonoimmalla tuurilla koko lattia on aivan seepran näköinen kun aaltokuvioon tarttuu vaha epätasaisesti.
Mä laittaisin itse sen kirkkaan vahan pintaan, mutta jos tehdas sanoo ettei tartte niin kaipa niitäkin voi uskoa.
Pekka
Eli hyvälaatuisella laudalla hiomisen voi hyvällä tuurilla jättää väliin, mutta kuvio voi erottua sitten joissakin laudoissa tai huonoimmalla tuurilla koko lattia on aivan seepran näköinen kun aaltokuvioon tarttuu vaha epätasaisesti.
Mä laittaisin itse sen kirkkaan vahan pintaan, mutta jos tehdas sanoo ettei tartte niin kaipa niitäkin voi uskoa.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Rättihommina olllan laitettu lattiat, pienet paneloinnit ja hiotut huonekalut, helppoa ja nopeaa! Kolme vuotta sitten ymmärsin, että väritön värillisen päälle oli suositeltavaa lattioissa, tosiaan ettei väri tummu toivotusta, mutta että saadaan 2-3 kerrosta kulutusta vastaan. Taisi olla muurari, kun käydessään kertoi jonkun tärvänneen lattian vahatessaan lastalla, kun ei ollut riittävän nopeasti tasoittanut vahaa. Jos Osmo jää makaamaan pinnalle, se jättää reunaviivoja. Sopivan kostealla rätillä tulee käsiteltyä pintaa sopivaa vauhtia, ja kuivalla perässä ylimääräiset pois. Luulen tosiaan, että vaikka rätti vähän imee ainetta, se on erittäin taloudellinen levitystapa!
Rättien kanssa täälläkin aina touhuttu.
Ollaan vedetty kahden värillisen kerroksen päälle vielä pari kerrosta kirkasta puuvahaa lattioille, kaikki ohuina kerroksina. Nuo värilliset ainakin takavuosina ovat olleet samaa huonekalusorttia kuin pienemmissä purkeissa ja niillä on vähän eri ominaisuudet kuin tuolla lattialle tarkoitetulla. Ja itse ainakin olen mieltänyt asian niin, että värillisen ei anneta ollenkaan kulua vaan laitetaan lisää väritöntä pintakerrokseksi kun edellinen väritön kulunut.
Ollaan vedetty kahden värillisen kerroksen päälle vielä pari kerrosta kirkasta puuvahaa lattioille, kaikki ohuina kerroksina. Nuo värilliset ainakin takavuosina ovat olleet samaa huonekalusorttia kuin pienemmissä purkeissa ja niillä on vähän eri ominaisuudet kuin tuolla lattialle tarkoitetulla. Ja itse ainakin olen mieltänyt asian niin, että värillisen ei anneta ollenkaan kulua vaan laitetaan lisää väritöntä pintakerrokseksi kun edellinen väritön kulunut.
Se jäi vielä sanomatta, että kun tuoretta pintaa vahaa, niin suosittelen varovaista välihiontaa ennen toista kierrosta. Saa nätisti pystyyn nousseet "karvat" pois. Tulee sileää! Itse käytin muistaakseni karkeutta 120. Saatto olla hienompaakin. Laitoin sellaiseen hiomalevyyn kiinni jolla hiotaan esim tasoitetta seinissä. Kevyesti työntelin koko lattian läpi. Helposti menee pinta puhki, eli ei iannata hinkata. Ne karvat lähtee ilman voiman käyttöä.
Tämän homman hoitelin karhunkielellä ja pelkkä pyyhintä sillä riittää.Kuvaja kirjoitti:Se jäi vielä sanomatta, että kun tuoretta pintaa vahaa, niin suosittelen varovaista välihiontaa ennen toista kierrosta. Saa nätisti pystyyn nousseet "karvat" pois. Tulee sileää! Itse käytin muistaakseni karkeutta 120. Saatto olla hienompaakin. Laitoin sellaiseen hiomalevyyn kiinni jolla hiotaan esim tasoitetta seinissä. Kevyesti työntelin koko lattian läpi. Helposti menee pinta puhki, eli ei iannata hinkata. Ne karvat lähtee ilman voiman käyttöä.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Kiitoksia kaikille
Hyviä kokemuksia siis pääasiassa, ja konstit on monet.
Tarkennukseksi vielä, että minulla on kyseessä nimenomaan lattiaan tarkoitettu värillinen öljyvaha. Eli ei värillistä puuvahaa.
Eli siinä mielessä se kirkkaan öljyvahan laittaminen kahteen kertaan vedetyn värillisen öljyvahan päälle voi olla turhaa???
Tarkennukseksi vielä, että minulla on kyseessä nimenomaan lattiaan tarkoitettu värillinen öljyvaha. Eli ei värillistä puuvahaa.
Eli siinä mielessä se kirkkaan öljyvahan laittaminen kahteen kertaan vedetyn värillisen öljyvahan päälle voi olla turhaa???
-
Norppa72
- Jäsen

- Viesti:
Kyllä - höylätystä pinnasta voi tosiaan tulla laikukas.lehmikangas kirjoitti:Hionta on käsittääseni lähinnä siksi, että on varmasti samanlainen pintakarheus joka paikassa ja että vaha imeytyy kunnolla tasaisesti. Höylätystä pinnasta voi tulla kuulemma laikukas.
" Kun itse tekee, niin sen näköistä siitä sitten tulee. " http://harrastelijatharjulla.blogspot.com/
Tosiaan oli tullut uusia värillisiä vahoja joista en tiennyt. Ohjeetkin päivitetty vastaavasti. http://www.osmocolor.com/oljyv_puul.htmläijä kirjoitti:Tarkennukseksi vielä, että minulla on kyseessä nimenomaan lattiaan tarkoitettu värillinen öljyvaha. Eli ei värillistä puuvahaa.
Ohjeessa sanotaan tuosta kahteen kertaan värillisellä käsitellystä näin:
Eli jää loppujen kaikeksi omaksi valinnaksi. Itse laittaisin, tekovaiheessa tuo on melko nopea temppu kun lattiat puhtaat ja tyhjät.Värillistä Öljyvahaa voidaan levittää 1–2 kerrosta toivotusta värin voimakkuudesta riippuen. Kertalevityksen päälle tulee laittaa väritön Öljyvaha nro 3032 tai 3062. Kahteen kertaan Värillisellä Öljyvahalla käsitelty pinta on valmis käytettäväksi. Kovan kulutuksen tiloissa suosittelemme kuitenkin vielä levittämään kolmanneksi kerrokseksi värittömän Öljyvahan nro 3032 tai 3062.