Suositelkaa rintamamiestalojen remotoinnin "asiantuntijoita"

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
remppamiäs
Uusi jäsen

Suositelkaa rintamamiestalojen remotoinnin "asiantuntijoita"

Viesti Kirjoittaja remppamiäs »

Etsikselen pääkaupunkiseudulla toimivia asiantuntijoita rintamamiestalon remontointiin, laittakaa vinkkejä, kiitos!

Kyseessä on vanhempieni 50-luvulla rakennettu rintamamiestalo, viimeisin remppa tehty 90 luvulla sis. uudet eristykset, pintarempan, uudet patterit & ikkunat, uusi öljysäiliö ja jotain salaoja-virityksiä.
Mutta talossa on vielä alkuperäiset katto & viemäriputket.

Nyt vaihtoehtoina olisi talon remppaaminen tai kokonaan purkaminen.

Taloa on käynyt katsomassa mm. kiinteistövälittäjä, valmistalojen myyjät, he kaikki ovat sanoneet että talo on kaunis ja ne eivät itse purkaisi sitä, jos asuisivat siinä.
Ihmeellistä on että valmistalojen myyjät mainitsivat tämän, vaikka suunnitelmissa oli käyttää heidän valmistamaansa taloa tämän vanhan paikalle...

Mutta haluamme selvittää miten suuri urakka se on jos talo "päivitetään" 2000-luvulle remontoimalla, sis. putkien vaihto, katto & pintaremontti..

Kellarissa on alkanut näkyä kosteutta betonilattioissa+seinissä ja jotain ihme valkoista höttöä, joka on suolaisen makuista..
Voin laittaa myöhemmin kuvia näistä, jos tiedätte mikä on kyseessä?

Olisimme kiitollisia eri vinkeistä
tsaulial
Uusi jäsen

Re: Suositelkaa rintamamiestalojen remotoinnin "asiantuntijoita"

Viesti Kirjoittaja tsaulial »

Moro,

Meillä arviointia teki Heikki Kittamaa (Uuki Oy, www.uuki.fi). Mitään tieteellistä mittausta tai monipuolista dokumentaatiota et varmaan saa, mutta ainakin meikän asiantuntemus vakuutti. Nyt asutaan saman firman osittain korjaamassa rintamamiestalossa (Helsinki, 1954), ja passelisti on mennyt. Heikki lienee tehnyt sen verran monta remppaa, että muillakin voi olla kommentteja.

Tuolta lisää meidän hankkeesta: www.talonkirja.fi

t.
Tuomas
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Se ihme valkoinen höttö on luultavasti kalkkihärmettä. Googlaamalla löytyy lisätietoja, tältäkin foorumilta. Kosteasta betonisokkelista puskee siis pintaan mineraaleja kun betoni kuivuu.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

remppamiäs kirjoitti:viimeisin remppa tehty 90 luvulla sis. uudet eristykset, pintarempan, uudet patterit & ikkunat, uusi öljysäiliö ja jotain salaoja-virityksiä..Mutta haluamme selvittää miten suuri urakka se on jos talo "päivitetään" 2000-luvulle remontoimalla, sis. putkien vaihto, katto & pintaremontti..
Anteeksi, mutta on pakko esittää poleeminen kysymys: miksi ja mihin tarvitset perinnerakentamisen asiantuntijaa kohteessa, jossa perinteisen rakentamisen ratkaisut on jo pääosin vaihdettu uusiin ja loputkin tullaan vaihtamaan?

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että itse käyttämäni perinnerakentamis-asiantuntijat (korjausrakentaja, uunimuurari, vanha kirvesmies) tuppaavat arvostamaan mahdollisimman hyvin säilyneitä alkuperäisratkaisuja, luononmukaisia hengittäviä materiaalivalintoja, uunilämmitystä & painovoimaista ilmanvaihtoa ja perinteistä krivesmiestaitoa yms. Jos olisin kysynyt neuvoja minulle antaneelta vanhalta kirvesmieheltä, että "minkälainen laminaatti mielestäsi tähän tupaan sopisi?", niin olisi varmaan lyönyt!

Ja vielä alkuperäiseen aiheeseen: vanhasta uuden tekeminen on erittäin kallista, kun pitää purkaa ja suunnitella ratkaisut vanhojen rakenteiden pohjalta. Jotain suuntaa antavaa vois olla katon vaihto 15 - 20 000 €, täydellinen sisäremontointi teetettynä jotain 30-50 000 € / kerros plus vesitilat, keittiöt päälle.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
remppamiäs
Uusi jäsen

PetteriKivimäki kirjoitti:
remppamiäs kirjoitti:viimeisin remppa tehty 90 luvulla sis. uudet eristykset, pintarempan, uudet patterit & ikkunat, uusi öljysäiliö ja jotain salaoja-virityksiä..Mutta haluamme selvittää miten suuri urakka se on jos talo "päivitetään" 2000-luvulle remontoimalla, sis. putkien vaihto, katto & pintaremontti..
Anteeksi, mutta on pakko esittää poleeminen kysymys: miksi ja mihin tarvitset perinnerakentamisen asiantuntijaa kohteessa, jossa perinteisen rakentamisen ratkaisut on jo pääosin vaihdettu uusiin ja loputkin tullaan vaihtamaan?
Ehkä ilmaisin asiani hieman väärin, tavoitteena on ehkä saada ns. asiantuntijan kommentteja että kannattaako taloa edes remontoida kun jotain muutoksia&päivityksiä tavoitellaan, ja samalla hän tarkistaisi paikkoja, että vaativatko ne lisätöitä (kellari, katto ym.). Vai ovatko paikat jo "pilalla".

Vaihtoehtoina on siis edelleen: remontointi / purkaminen & uuden rakentaminen (paritalo).

Purkaminen oli alunperin ykkösratkaisu mutta kaikki muut (kiinteistövälittäjät, talomyyjät, ystävät) pitävät taloa niin kauniina että sitä on "hullua" purkaa, tämä ns. vaikeutti päätöksen tekoa. Ja talo sijaitsee arvokkaalla alueella, jossa on muitakin rmt taloja.

Talo ei siis ole ihan surkeassa kunnossa kuin jotkut rmt talot, 90 luvulla siihen paloi muistaakseni yli 200,000mk remonttiin että ei ole ihan rupsahtanut talo vielä, mutta rempattavaa on vielä katon, putkien ym osalta.
koppelo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koppelo »

Et siis ole aikeissa muuttaa itse taloon? Onko tavoitteena on tehdä tontilla ja talolla bisnestä? Ei kai kukaan tavallinen tallaaja edes pohdi paritalon rakentamista itse.
Neffis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Neffis »

Kun itse kuitenkin selkeästi haluaisit mieluummin uuden talon, miksette myy tätä kiinteistöä jollekulle, joka arvostaa rmt-taloja ja haluaa remontoida (tai olla remontoimatta) ko. taloa, ja osta itse tyhjää tonttia ja rakenna sitten sinne sitä paritaloa? Jos asuinalue on muutenkin täynnä rm-taloja, vierastaisin vielä enemmän vanhan purkua ja uuden modernin (vieläpä pari-)talon rakentamista tontille. Luulis saavan hyvät rahat jos alue on hyvä ja talo mitä ilmeisemmin kohtuu kunnossa. Ostatte sitten tontin alueelta, jonne havittelemanne mukainen uusi talo istuu paremmin.
remppamiäs
Uusi jäsen

En muuta taloon kun vanhemmat asuvat siinä, autan heitä tässä asiassa.

Vaihtoehtona oli siis että joku firma rakennuttaisi paritalon ja toinen puolisko myyntiin, vanhemmat asuisivat toisessa puoliskossa.
Alueella on siis rmt-taloja mutta myös uudehkoja kivitaloja/paritaloja.

Talon myynti ei ole niin helppoa koska isoisä rakensi talon ja isäni on asunut siinä yli 50vuotta, että tunnetta on tässä mukana.
Ja jos talo myydään niin tällä alueella ei ole paljoakaan tontteja saatavilla, tontit ovat todella kalliita ja haluttuja.
Vanhemmat asuvat mielellään tällä alueella ja heidän talonsa on alueen yhdellä parhaimmilla paikoilla.

Tontti on n. 850neliötä että paritalo mahtuu hyvin tontille mutta paritalolla on myös huonot puolensa verrattuna omakotitaloon, mutta vanhempien eläkepäiviä ajatellen pienempi tontti on plussaa.

Ei ole helppoa :)
duppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja duppa »

remppamiäs kirjoitti:Talon myynti ei ole niin helppoa koska isoisä rakensi talon ja isäni on asunut siinä yli 50vuotta, että tunnetta on tässä mukana.
Mun mielestä ei ole yhtään tunnetta mukana, jos on edes ajatellut purkavansa sen talon ja rakentavansa uuden tilalle :shock: Eli jos pystyy purkamaan, pystyy myös myymään. Tämä siis minun mielipide (ja ehkä jonkun muunkin :wink: )

Tarkoitus on siis tehdä bisnestä ja mun mielestä helpoin ja RAHAKKAIN vaihtoehto on se, että tämä kohde myydään tällaisenaan ja rakennetaan paritalo muualle.
Norppa72
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Norppa72 »

remppamiäs kirjoitti:Etsikselen pääkaupunkiseudulla toimivia asiantuntijoita rintamamiestalon remontointiin, laittakaa vinkkejä, kiitos!

Kyseessä on vanhempieni 50-luvulla rakennettu rintamamiestalo, viimeisin remppa tehty 90 luvulla sis. uudet eristykset, pintarempan, uudet patterit & ikkunat, uusi öljysäiliö ja jotain salaoja-virityksiä.
Mutta talossa on vielä alkuperäiset katto & viemäriputket.

Olisimme kiitollisia eri vinkeistä
Itselleni jäi hyvä kuva Lattiasta kattoon -yrityksestä. Asiallinen palvelu, joustavat aikataulu http://www.lattiastakattoon.fi/using-the-slideshow/
ja tekivät parilla vaihtoehdolla kustannusarvion mitä remontti voisi maksaa, riippuen mikä tekotapa ja mitä halutaan.
" Kun itse tekee, niin sen näköistä siitä sitten tulee. " http://harrastelijatharjulla.blogspot.com/
remppamiäs
Uusi jäsen

duppa kirjoitti:
remppamiäs kirjoitti:Talon myynti ei ole niin helppoa koska isoisä rakensi talon ja isäni on asunut siinä yli 50vuotta, että tunnetta on tässä mukana.
Mun mielestä ei ole yhtään tunnetta mukana, jos on edes ajatellut purkavansa sen talon ja rakentavansa uuden tilalle :shock: Eli jos pystyy purkamaan, pystyy myös myymään. Tämä siis minun mielipide (ja ehkä jonkun muunkin :wink: )

Tarkoitus on siis tehdä bisnestä ja mun mielestä helpoin ja RAHAKKAIN vaihtoehto on se, että tämä kohde myydään tällaisenaan ja rakennetaan paritalo muualle.
Kyseessä on myös tämä tontti, vastaavaa ei saa tällä alueella. Mieluummin pitäisivät tontin kuin luopuisivat kokonaan molemmista, purku tai remontointi vaihtoehdot olisivat OK. Kun ei tällä alueella vastaavaa tonttia löydä jos talo myydään sellaisenaan.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Suo siellä vetelä täällä: Uudellamaalla uuden rakentaminen on kallista ja vanhan korjaaminen uudenveroiseksi on kallista missä tahansa.

Lisäksi hyvien valmiiden (pihapuut ja pensaat) isojen tonttien arvo usein ylittää vanhan talon "kaupallisen arvon" moninkertaisesti. Olen kotoisin Espoon pikkukylästä ja siellä melkein kaikki vanhat talot on purettu - paritaloja & pakettitaloja sullottu tilalle. Eräs kaunis iso talo laitettiin matalaksi, mikä suretti minua kovin. Suretti omistajaakin, kyyneleet oli silmissä muutama vuos takaperin kun kertoi lähtevänsä. Heille maksettiin tontista 660 000 €. Nyt siinä on kolme paritaloa, yhden paritalonpuolikkaan hinta oli 380 000 € ja kaikki menivät kaupaksi kuin kuumille kiville.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
koppelo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koppelo »

Lähinnä huvittavaa puhua, että haluaa säästää "hyvän" 850 neliön tontin ja antaa sen rakennusliikkeelle paritalon rakentamista varten.

Mitä hyvää siinä tontissa on enää sen jälkeen kun neljään sataan neliöön on tungettu yhteensä 350 m2:n alan vievät paritalon puolikas, autotalli ja parkkipaikat pihalle. Ei sitten yhtään mitään. Kaikki puut on kaadettu ja tontin pohja lanattu tasaiseksi. Taloa kiertää 2 metrin kaistale "pihaa", eikä mitkään pihatoiminnot luonnistu sellaisessa tilassa. Yksityisyyttäkään ei ole, kun omasta ikkunasta näkyy suoraan naapurin olohuoneeseen. Surkea tilanne.

Toisaalta vaikka myyt talon ja tontin rakennusliikkeelle purettaviksi, niin sillä rahalla et saa ostettua siitä uudesta paritalosta puolikasta. Kaikissa vaihtoehdoissa häviää.
Nihan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Nihan »

Mahtuuko tontille toinen asuinrakennus? Eräs mahdollisuus olisi rakentaa moderneilla mukavuuksilla varustettu ja vanhempiesi tarpeet huomioiva pikkutalo tontille, jakaa hallinnonjakosopparilla uuteen ja vanhaan puoleen ja sitten myydä vanha. Tässä tietysti riskit mitä vanhan talon myyntiin nyt liittyy sekä naapuririski kun asustellaan ahtaalla tontilla. Plussapuolina se että taloudellisesti voisi päästä hyvään tulokseen ja saisi uuden tarpeeseen räätälöidyn möksän.

Joka tapauksessa olisi syytä selvittää talon kunto, pitää sen sitten tai myy. Erityisesti 90-luvulla tehdyn remontin ratkaisut kannattaisi selvittää, sen jäljet saattavat olla puhkeamaisillaan kukkaan, mikäli on tehty päin peetä.
kortexx
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kortexx »

Itse en ymmärrä kuka ylipäänsa haluaa muuttaa paritaloon asumaan. Mielestäni pahimpia ongelmapesiä, ainakin viimeistään jos jotain tarvitsee mökille tehdä.
Vastaa Viestiin