Pinkopahvin puhdistus ennen uutta maalia
Pinkopahvin puhdistus ennen uutta maalia
Millä kannattaisi puhdistaa (pyyhkiä) vuosikausia vanhat siistit pinkopahvit ennen uuden Into-kerroksen maalaamista? Vai tarttuuko Into hyvin, vaikka taatusti likaa tuossa vanhassa pahvissa on? Oon tällainen "maailman tarkin pohjatöiden tekijä" ja siksi kyselen neuvoa ennen maalaamista ;)
-
hämäläinen
- Jäsen

Re: Pinkopahvin puhdistus ennen uutta maalia
Itse vain imuroin eteisen pinkopahviseinät ennen maalausta ja hyvin on Into pysynyt jo kolmatta vuotta.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
En minäkään ole kuin pyyhkinyt pölyt ja irtoliat pois ja ruvennut maalaamaan. Hyvä tuli 
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Mikä estää pyyhkimästä pintoja maalipesulla tai soodaliuoksella?
Kosteapyyhintä pesuliuoksella on aika pieni vaiva ja antaa pirusti paremmat onnistumisen edellytykset.
Kosteapyyhintä pesuliuoksella on aika pieni vaiva ja antaa pirusti paremmat onnistumisen edellytykset.
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Laiskuus, ehkä? Ylimääräisen, ei-välttämättömän työn välttely?
Perussiistit, rasvattomat ja tahrattomat mutta ruman väriset ja aikojen saatossa nuhjaantuneet ja keittiössä vähän nokeentuneetkin pinkopahvit eivät ainakaan minusta kaivanneet mitään erityisiä tömäköitä puhdistusmyrkkyjä kuten maalipesua. Pyyhin ne pölyrätillä ja Fairyvedellä.
Perussiistit, rasvattomat ja tahrattomat mutta ruman väriset ja aikojen saatossa nuhjaantuneet ja keittiössä vähän nokeentuneetkin pinkopahvit eivät ainakaan minusta kaivanneet mitään erityisiä tömäköitä puhdistusmyrkkyjä kuten maalipesua. Pyyhin ne pölyrätillä ja Fairyvedellä.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Eli poistit rasvan muun möhnän pinnalta ennen maalausta juuri niin kuin pitääkinLaurakaisa kirjoitti:Pyyhin ne pölyrätillä ja Fairyvedellä.
... mutta sooda tai maalipesu ovat Fairya (tai yleispuhdistusaineita) parempia koska ne myös hieman rikkovat vanhan maalin pintaa ja antavat uudelle siten paremman tartunta-alusta. Lisäksi niistä ei jää saippuakalvoa pinnalle, mikä on vaara yleispuhdistusaineiden kanssa. Kaiken lisäksi sooda on halpaa, todella ympäristöystävällistä ja monikäyttöistä pesuaineena.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Tuo soodapesu on kyllä hyvä tehdä maalatuille pinnoille, mutta olisin kyllä vähän arka pinkopahvin kanssa. Sooda pitää saada huolellisesti pois ennen maalausta, muuten se turmelee maalin. Siinä hommassa pitää sitten mieluusti käyttää enemmän vettä kuin mitä pinkopahvi venymättä sietää, jotta pintaan ei jää emäksistä jämää joka sitten reagoi maalin kanssa. Siitä voi olla enempi haittaa kuin vain nihkeällä rätillä pyyhkimisestä.
Mulla on kerran mennyt tuosta syystä pinta pilalle kun joskus aikanaan kuvittelin että soodaa ei tarvise pestä pois. En ole sen jälkeen kokeillut onneani. soodan kanssa joo, mutta huuhtelun olen hoitanut ihan reilulla vedellä. Puupinnoilla ei nyt haittaa vaikka rätti olisi vähän märempikin, pinkopahvi voi ottaa nokkiinsa.
Millä vaan pesette nin huolehtikaa että pahvi on varmasti kuivaa ennen maalausta. Kostean pussittavan pahvin maalaus voi jättää jonkin verran pysyviä pusseja.
Pekka
Mulla on kerran mennyt tuosta syystä pinta pilalle kun joskus aikanaan kuvittelin että soodaa ei tarvise pestä pois. En ole sen jälkeen kokeillut onneani. soodan kanssa joo, mutta huuhtelun olen hoitanut ihan reilulla vedellä. Puupinnoilla ei nyt haittaa vaikka rätti olisi vähän märempikin, pinkopahvi voi ottaa nokkiinsa.
Millä vaan pesette nin huolehtikaa että pahvi on varmasti kuivaa ennen maalausta. Kostean pussittavan pahvin maalaus voi jättää jonkin verran pysyviä pusseja.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/