Kommentteja, kiitos :) Riittääkö budjettimme?
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Re: Kommentteja, kiitos :) Riittääkö budjettimme?
10 000 € minä ajattelin varata jo pelkästään kylppäri&KHH -yhdistelmän tekemiseen.
Komppaan nimimerkkiä Sunap; rossipohja ja laminaatti kuulostavat todella huonolta yhdistelmältä. Voin lyödä vetoa että lattiat tulevat ainakin nurkista ja seinien vierestä olemaan sietämättömän kylmät.
Kylmäthän ne on lautarakenteisenakin, mutta laminaatti johta koivesta tehokkaasti lämmön, on kokemusta. Jos itse laittaisin jotain muuta kuin lautalattian, laittaisin korkkilattian, joka on vähintään yhtä helppoa asennettavaa kuin laminaatti ja nykyään vieläpä kestävää.. Eikä edes hirveän hintavaa.
Komppaan nimimerkkiä Sunap; rossipohja ja laminaatti kuulostavat todella huonolta yhdistelmältä. Voin lyödä vetoa että lattiat tulevat ainakin nurkista ja seinien vierestä olemaan sietämättömän kylmät.
Kylmäthän ne on lautarakenteisenakin, mutta laminaatti johta koivesta tehokkaasti lämmön, on kokemusta. Jos itse laittaisin jotain muuta kuin lautalattian, laittaisin korkkilattian, joka on vähintään yhtä helppoa asennettavaa kuin laminaatti ja nykyään vieläpä kestävää.. Eikä edes hirveän hintavaa.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Itse en nyt oikeen ymmärrä vastakkaisasettelua laminaatti - rossipohja
Asumme tällä hetkellä talossa (rv. -30), jossa on myös rossipohja. Muutaman kuukauden ja -30 pakkasen siivittämänä voin kertoa, että tarkenen ainakin täällä ihan ilman villasukkia
ja täällä jos missä on lattiat kylmät (liekö purujakaan lattian alla, saati sitten seinissä).....niin ja se laminaattilattia.
Remonttikohteessamme tullaan laittamaan lattiaan lisäeriste, samoin huomioimme kulmat/seinän vierustan.
Tämä "kylmä lattia kun on laminaatti ja rossipohja" on nyt siis ihan hlökohtaista ilmeisesti. Toinen sietää enemmän kuin toinen asukas.
Itse en koskaan laittaisi laattaa....sen kylmyys on tullut testattua uudessa talossa (rv. 2004) lattilämmityksestä huolimatta....hrrrrr.... Nämähän on näitä mielipiteitä
Kiinnostaa kyllä, että millä saa pesuhuoneeseen ja saunaan menemään 10.000€?
Ei ainakaan noilla meidän neliöillä 
Asumme tällä hetkellä talossa (rv. -30), jossa on myös rossipohja. Muutaman kuukauden ja -30 pakkasen siivittämänä voin kertoa, että tarkenen ainakin täällä ihan ilman villasukkia
Remonttikohteessamme tullaan laittamaan lattiaan lisäeriste, samoin huomioimme kulmat/seinän vierustan.
Tämä "kylmä lattia kun on laminaatti ja rossipohja" on nyt siis ihan hlökohtaista ilmeisesti. Toinen sietää enemmän kuin toinen asukas.
Itse en koskaan laittaisi laattaa....sen kylmyys on tullut testattua uudessa talossa (rv. 2004) lattilämmityksestä huolimatta....hrrrrr.... Nämähän on näitä mielipiteitä
Kiinnostaa kyllä, että millä saa pesuhuoneeseen ja saunaan menemään 10.000€?
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Noo, mielipiteisiin ja kirjaviin kokemuksiin nämä vertaistukikeskustelut tietty perustuvat. Mutta sen verran tulevasta kylppäri&KHH-huone -projektistani, että ihan kohtuullinen budjetti perustuu keskihintaistten laitteiden ja materiaalien hintoihin, sekä käyttämieni sähkömiehen, putkimiehen, kirvesmiehen ja puusepän antamiin hinta-arvioihin. Kukaan noista ei tee pimeänä, vaikka varmaan -30% saan vakiasiakkaana hinnasta pois. Ai nii, tuttu arkkitehtini tekee piirustukset ilmaiseksi!
Pelkästään rakennuslupaan (minkä märkätilan rakentaminen vaatii) ja suihkukaappiin menee 1 540€. Toki suihkukaappeja saa parillasadallakin..
Pelkästään rakennuslupaan (minkä märkätilan rakentaminen vaatii) ja suihkukaappiin menee 1 540€. Toki suihkukaappeja saa parillasadallakin..
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Niin. Totta. Teillä menee koneet ym uusiksi. Sitten summa kasvaakin.
Meillä on kyseessä vain laatat, eristeet, laastit, saumausaineet, saunan puutavara, kiuas, suihku ja sisäkattomateriaali.
Tarkan laskelman mukaan meillä riittää 2700€
Meillä on kyseessä vain laatat, eristeet, laastit, saumausaineet, saunan puutavara, kiuas, suihku ja sisäkattomateriaali.
Tarkan laskelman mukaan meillä riittää 2700€
Kannattanee varmistaa putkimieheltä ja sähkömieheltä, että suostuvat tulemaan tekemään "vain" liitokset ja kytkennät, voi tulla ongelmia löytää ks.henkilöt, jos ei ole tuttava piirissä.
Nimim. joskus sähköjen kanssa paininut ;)
Nimim. joskus sähköjen kanssa paininut ;)
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
No, meidän saunaremontti maksoi 1400 euroa mutta se nyt on vähän erilainen sauna. Tai siis se palautettiin alkuperäisasuunsa eikä siten laattoihin ym. mennyt yhtään rahaa.
Lähinnä kiinnitin huomiota tähän:
Mutta joo, yllätyksiin varmaan kannattaa varautua eikä tehdä budjettia ihan kauhean tiukaksi. Ja aikataulua vielä vähemmän. Tai siis onhan sekin mahdollista, että vedetään täysillä remonttia tuolla lapsiperheyhtälölläkin mutta ei se jälki siellä perheen puolella yleensä ole kauhean kaunista katseltavaa. Hiljaa hyvä tulee.
Lähinnä kiinnitin huomiota tähän:
Ainakin itselleni on ollut aika iso yllätys, miten helkkarin kalliita kaikenlaiset putkenmutkat ovat. Putkarin työlaskutus tuntuu ihan minimalistisen pieneltä kustannukselta verrattuna siihen, mitä kaikki ne tavarat maksavat.Kun vaan tietäisi, että mitä hintaluokkaa nuo LVS-tarvikkeet ovat.
Mutta joo, yllätyksiin varmaan kannattaa varautua eikä tehdä budjettia ihan kauhean tiukaksi. Ja aikataulua vielä vähemmän. Tai siis onhan sekin mahdollista, että vedetään täysillä remonttia tuolla lapsiperheyhtälölläkin mutta ei se jälki siellä perheen puolella yleensä ole kauhean kaunista katseltavaa. Hiljaa hyvä tulee.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
-
Toljanteri
- Jäsen

Tiukka on budjetti, erittäin tiukka.
Meidänkin remontti oli pirun tiukka ja siihenkin meni yli 20 tonnia rahaa.
Minä tein kaiken itse, putkityöt ja sähkötkin.
Kellarin pesutilat uusiksi ja asuintilojen pintoja hieman siistittiin jättäen kaiken kuitenkin alkuperäisen mukaisiksi mm. pinkopahvit seinillä.
Pihalle rakensin vielä terassin.
Putkihomma sisälsi kaikki käyttövesi- ja lämmitysputket pannuhuoneesta lähtien, uudet lämmityspatterit ja vesikalusteet.
Kellarin viemäriputket tuli samalla, kun pesuhuoneen lattia oli auki.
Sähköt 1 vaiheisesta 3 vaiheiseksi, uusi ryhmäkeskus, kellarin ja yläkerran sähköt kokonaan uusiksi.
Sähkö ja putkitarvikkeet sain melkein ilmaiseksi asevelihintaan, ainoastaan liittymän vaihto ja ryhmäkeskus toi kustannuksia.
Kaikenlaista muutakin tuli toki laitettua ja kalusteita ostettua eikä etsitty sitä kaikkein halvinta, ei ollu aikaa.
10 tonnilla on mahdollista tuo remppa tehdä, jos on aikaa etsiä ne kaikkein halvimmat raennustarvikkeet ja saa tuttavilta osan ilmaiseksi.
Mutta käytännössä nälkä kasvaa syödessä, tuplaa budjetti niin silloin elämä on hetken helpompaa.
Meidänkin remontti oli pirun tiukka ja siihenkin meni yli 20 tonnia rahaa.
Minä tein kaiken itse, putkityöt ja sähkötkin.
Kellarin pesutilat uusiksi ja asuintilojen pintoja hieman siistittiin jättäen kaiken kuitenkin alkuperäisen mukaisiksi mm. pinkopahvit seinillä.
Pihalle rakensin vielä terassin.
Putkihomma sisälsi kaikki käyttövesi- ja lämmitysputket pannuhuoneesta lähtien, uudet lämmityspatterit ja vesikalusteet.
Kellarin viemäriputket tuli samalla, kun pesuhuoneen lattia oli auki.
Sähköt 1 vaiheisesta 3 vaiheiseksi, uusi ryhmäkeskus, kellarin ja yläkerran sähköt kokonaan uusiksi.
Sähkö ja putkitarvikkeet sain melkein ilmaiseksi asevelihintaan, ainoastaan liittymän vaihto ja ryhmäkeskus toi kustannuksia.
Kaikenlaista muutakin tuli toki laitettua ja kalusteita ostettua eikä etsitty sitä kaikkein halvinta, ei ollu aikaa.
10 tonnilla on mahdollista tuo remppa tehdä, jos on aikaa etsiä ne kaikkein halvimmat raennustarvikkeet ja saa tuttavilta osan ilmaiseksi.
Mutta käytännössä nälkä kasvaa syödessä, tuplaa budjetti niin silloin elämä on hetken helpompaa.
Tiukka budjetti, kehotan tekemään tarkan exel-taululukon kustannuksista. Lunttaat hinnat vaikka taloon.com sivustolta ja tinkaat sitten ne mistä haluat.
Yksi iso tekijä on materiaalit, mitä hintaluokkaa ne tulevat olemaan. Me ei säästelty kun ajateltiin että tehdään itselle "ikuista" mutta päivätyöni kautta saatiin kaikki tukkuhintaan tai alle. Saunaan meni vain lämpökäsiteltyä puuta, isot laatat, boordit jne. Lattiavalut tehtiin valumassalla joka on 10x kalliimpaa kuin betoni mutta kun ei oikein jaksa kuivumista odotella.
Laminaattia ei kannata yhtään vieroksua, toki se on kylmempi kuin puu mutta kestää sitten kulutusta aivan eri tavalla.
Lapsiperhe+remontti, voi kun olisin itse remppaa aloitellessa ottanut vaimolta kirjallisena tokaisun "kyllä mä hoidan lapset ja kodin kun sä teet remppaa"
Yksi iso tekijä on materiaalit, mitä hintaluokkaa ne tulevat olemaan. Me ei säästelty kun ajateltiin että tehdään itselle "ikuista" mutta päivätyöni kautta saatiin kaikki tukkuhintaan tai alle. Saunaan meni vain lämpökäsiteltyä puuta, isot laatat, boordit jne. Lattiavalut tehtiin valumassalla joka on 10x kalliimpaa kuin betoni mutta kun ei oikein jaksa kuivumista odotella.
Laminaattia ei kannata yhtään vieroksua, toki se on kylmempi kuin puu mutta kestää sitten kulutusta aivan eri tavalla.
Lapsiperhe+remontti, voi kun olisin itse remppaa aloitellessa ottanut vaimolta kirjallisena tokaisun "kyllä mä hoidan lapset ja kodin kun sä teet remppaa"
LVS-miehet ovat siis hyvät ystävät, joiden kanssa on jo sovittu pelkistä liitoksista/asennuksista; heille se sopii :)
Meillehän ei esim. tule mitään kellariremontteja, terassia etc.... ja rahaa on varattu enemmän kuin tuo 10.000€, mutta halusin kuulla että millaisia kokemuksia muilla on esim. tarvikkeista/niiden hinnoista. Netistä on poimittu osa hinnoista ja tehty ihan ruutupaperille tarkat laskelmat
Esim. pesuhuone, sauna, lattiat .... näiden hinnat ovat jo tarkasti selvillä.
Suurin arvoitus on yhä nuo LVS-tarvikkeet. Niitä kun ei monia metrejä tarvita. Poikkeuksena sjohto.
Laminaattiin palatakseni....meidän perheellä on siitä pitkä kokemus ja meille se soveltuu juuri sen kestävyyden vuoksi. Laatta ei kiinnosta, koska sitä lattialämmitystä ei ole. Samoin korkki on suljettu pois.
Kiitokset kaikille vastanneille

Meillehän ei esim. tule mitään kellariremontteja, terassia etc.... ja rahaa on varattu enemmän kuin tuo 10.000€, mutta halusin kuulla että millaisia kokemuksia muilla on esim. tarvikkeista/niiden hinnoista. Netistä on poimittu osa hinnoista ja tehty ihan ruutupaperille tarkat laskelmat
Suurin arvoitus on yhä nuo LVS-tarvikkeet. Niitä kun ei monia metrejä tarvita. Poikkeuksena sjohto.
Laminaattiin palatakseni....meidän perheellä on siitä pitkä kokemus ja meille se soveltuu juuri sen kestävyyden vuoksi. Laatta ei kiinnosta, koska sitä lattialämmitystä ei ole. Samoin korkki on suljettu pois.
Kiitokset kaikille vastanneille
Suhteiden avulla säästää kyllä tolkuttomasti. Ite kun kävin tuossa paikallisessa rautakaupassa, niin päätin välittömästi, että sieltä en osta mitään. Hinnat olivat reippaasti yläkanttiin Bauhausien ja nettikauppojen vastaavista. Homma muuttui kun palkkasin raksamiehen samalta kylältä. Tuo heppu kun kävelee kauppaan, niin 25% lähtee kaikesta automaattisesti. Lisäksi kama tulee pihalle ilmaiseksi ja lunastavat vielä ylijäämät takaisin. Ei onnistuisi tällä naamalla samassa kaupassa. Sittemmin olen antanut saman raksamiehen hoitaa hänelle tutut putkarin ja sähkärin tänne. Tarvikkeet ja työt tulee halvemmaksi ja eri heppujen aikataulutus ja yhteistyö sujuu paremmin mitä hyvän ikiaikaisen kaverin sähköfirman kanssa. Kaverin kanssa kun tuppaa käymään niin, että ensin hoidetaan "oikeat työt" ja sitten joskus se kaveri.
Noista raksaäijän tutun tutuista on ollut muutakin odottamatonta hyötyä. Esim. putkarin kanssa tarvittiin yksi päivä vähän sepeliä välittömästi. Hypättiin muutaman lihalaatikon kanssa pakuun ja käytiin hakemassa 100m päästä ok-talon työmaalta. Tuttuja kun kaikki olivat keskenään. Yksin olisin varmaan hakenut "edullisen" säkin sepeliä tuosta rautakaupasta. Kellarista purettu pari tonnia tiilen palasia on kelvannut kylän rautakaupan parkkipaikan pohjalle ja 20 tonnia muuta joutomaata ja savea on hoidettu "jonnekin" täytteeksi. Kulut 0e. Kun pihan viemäri romahti, niin putkari ja maansiirtofirma oli paikalla seuraavana arkiaamuna ja putki uusittu neljässä tunnissa.
Niin ja pointtihan tässä oli se, että mulla ei ole suhteita, mutta ei niitä tarvitse joka suuntaan olla, kunhan löytää jonkun jolla suhteet on kunnossa. Siitä se sitten aukeaa. Sitten kun tekijät ovat tulleet tutummiksi, niin kannattaa miettiä, että hyödyttääkö ihan jokaisesta maksetusta työminuutista lähettää siivua Musiikkitaloon, Guggenheim-säätiölle, Helsingin ruotsalaisen teatterin remonttiin tai Euroopan takuusvatkutuksiin vai olisiko sillä siivulla enemmän käyttöä omalla kylällä..
Noista raksaäijän tutun tutuista on ollut muutakin odottamatonta hyötyä. Esim. putkarin kanssa tarvittiin yksi päivä vähän sepeliä välittömästi. Hypättiin muutaman lihalaatikon kanssa pakuun ja käytiin hakemassa 100m päästä ok-talon työmaalta. Tuttuja kun kaikki olivat keskenään. Yksin olisin varmaan hakenut "edullisen" säkin sepeliä tuosta rautakaupasta. Kellarista purettu pari tonnia tiilen palasia on kelvannut kylän rautakaupan parkkipaikan pohjalle ja 20 tonnia muuta joutomaata ja savea on hoidettu "jonnekin" täytteeksi. Kulut 0e. Kun pihan viemäri romahti, niin putkari ja maansiirtofirma oli paikalla seuraavana arkiaamuna ja putki uusittu neljässä tunnissa.
Niin ja pointtihan tässä oli se, että mulla ei ole suhteita, mutta ei niitä tarvitse joka suuntaan olla, kunhan löytää jonkun jolla suhteet on kunnossa. Siitä se sitten aukeaa. Sitten kun tekijät ovat tulleet tutummiksi, niin kannattaa miettiä, että hyödyttääkö ihan jokaisesta maksetusta työminuutista lähettää siivua Musiikkitaloon, Guggenheim-säätiölle, Helsingin ruotsalaisen teatterin remonttiin tai Euroopan takuusvatkutuksiin vai olisiko sillä siivulla enemmän käyttöä omalla kylällä..
Mun rautakauppa kyllä alittaa nettikaupan hinnat kun on rakentajatili ja asiat sovitaan myyjän kanssa.
Kassalta on turha yrittää tinkiä.
Kaiketi suoraan hyllyhinnoilla ostajiakin kuitenkin on kun kerta moinen veivaus kaupalle kannattaa.
Rakentamisen ammattilaisten alennukset lähtee siitä oletuksesta että laskuttavat sitten loppuasiakasta omien katteidensa kera.
Kassalta on turha yrittää tinkiä.
Kaiketi suoraan hyllyhinnoilla ostajiakin kuitenkin on kun kerta moinen veivaus kaupalle kannattaa.
Rakentamisen ammattilaisten alennukset lähtee siitä oletuksesta että laskuttavat sitten loppuasiakasta omien katteidensa kera.
Tämä tosiaan kannattaa sulkea pois. Minä olen vaatinut laskuissa läpinäkyvyyttä ja raksamies kiikuttaa isommat tarvikelaskut sellaisenaan. Mutta ei työn teettämisen hinnasta kaikkia löysiä saa koskaan pois. Itse olen sopinut tuntilaskutuksesta, enkä voi tietää onko johonkin puuhaan mennyt 3 vai 5 tuntia. Tuskin ne hihat ihan samaa tahtia heiluu silloin kun en ole paikalla. Jos taasen hengittäisin koko ajan niskaan, niin varmasti olisi jollain toisella tavalla ikävämpää. Raksamieskin tarvitsee sopivasti rajoja ja rakkauttaLimes kirjoitti:Rakentamisen ammattilaisten alennukset lähtee siitä oletuksesta että laskuttavat sitten loppuasiakasta omien katteidensa kera.
Normi käytäntö on se, kauttalaskutuksessa laitetaan 10-12% yleiskulut päälle. Jos remppafirmalla on hyvät alennukset niin saa silti edullisemmin kuin hyllystä. Isompia hankintoja kannattaa tietty kilpailuttaa, muutaman kerran on kauppias tullut autolle perässä että tuus takaisin sisälle ja kahtotaan se hinta kohdilleen.
Yhden korjaamon seinällä oli tuntiveloitushinnasto.anamasa kirjoitti:Tuskin ne hihat ihan samaa tahtia heiluu silloin kun en ole paikalla. Jos taasen hengittäisin koko ajan niskaan, niin varmasti olisi jollain toisella tavalla ikävämpää.
Hinnaston alareunassa luki: "Mikäli asiakas seuraa työtä, hinta kertaa 1,5. Mikäli asiakas osallistuu tai neuvoo, hinta kertaa 2"