Vanhoihin ikkunoihin toinen lasi
-
AliBenJaffa
- Uusi jäsen
Vanhoihin ikkunoihin toinen lasi
Meillä on muutama huone johon edelliset omistajat ovat jättäneet vanhat ikkunat. Eli yksi tietää sitä että nämä kaksi lasia päästävät läpi kylmää siten että tuntuu.
Vaimo haluaisi uudet ikkunat näiden tilalle.
Minulla sitten tuli idea;
eikö näihin ikkunoihin voisi sisempään ruutuun laittaa toisen lasin?
Siis että se ulompi falskaa kuten pitääkin mutta toiseen pokaan pistää toisen lasin. Lista väliin, jyrsii hiukan, lasi ja kittiä.
Onko näin? Siis mahdollista?
Uudet ikkunat maksaa ja eikä viitsisi ajatella sitä vaivaa. Näin pääsisi helpommalla. Keväällä/kesällä ottaisi homman hoitoon.
Vaimo haluaisi uudet ikkunat näiden tilalle.
Minulla sitten tuli idea;
eikö näihin ikkunoihin voisi sisempään ruutuun laittaa toisen lasin?
Siis että se ulompi falskaa kuten pitääkin mutta toiseen pokaan pistää toisen lasin. Lista väliin, jyrsii hiukan, lasi ja kittiä.
Onko näin? Siis mahdollista?
Uudet ikkunat maksaa ja eikä viitsisi ajatella sitä vaivaa. Näin pääsisi helpommalla. Keväällä/kesällä ottaisi homman hoitoon.
Re: Vanhoihin ikkunoihin toinen lasi
Mulla oli vähän vastaava idea mutta sillä erolla että tekisin sisempiin pokiin tilaa lämpölasielementille jotka sitten tilaisin mittojen mukaan. Idea unohtui kun vaihdoin tiivisteet uusiin.
Meillä vanhat ikkunat, joihin on sisemmän lasin tilalle laitettu -70 luvulla lämpöelementit. Ei ole tullut vielä ainakaan edes mieleen, että tarvis uusia ikkunoita. Pikkuhiljaa uusinut niihin tiivisteitä ja hyvin pelittää...

Ei se mene kuin elokuvissa...
Kappas. Ajankohtainen aihe mullekin. Yksi pieni ikkuna kaipaa jotain toimenpidettä. Onkohan tommonen yksin kappalein tilattu lämpölasi tyyriskin?Zaffodi kirjoitti:Mulla oli vähän vastaava idea mutta sillä erolla että tekisin sisempiin pokiin tilaa lämpölasielementille jotka sitten tilaisin mittojen mukaan.
Tommonen hyppäs heti kooooklesta....
http://www.lasinjalostus.fi/

Siis tää...
http://www.lasinjalostus.fi/2011/05/lam ... myytavana/
http://www.lasinjalostus.fi/
Siis tää...
http://www.lasinjalostus.fi/2011/05/lam ... myytavana/
Ei se mene kuin elokuvissa...
Itselle laitoin uudet sisäpuitteet lämpölasilla kun oli noita ristikoita . Paljon aikanaan jyrsin puitteisiin
syvempiä lasivalssia elementtiä varten . Vähän järeämpi käsijyrsin , niin hyvin onnistui .
Ainakin omiini olen tyytyväinen , tuli samalla huullettu sisäpuite .
syvempiä lasivalssia elementtiä varten . Vähän järeämpi käsijyrsin , niin hyvin onnistui .
Ainakin omiini olen tyytyväinen , tuli samalla huullettu sisäpuite .
-
Laurakaisa
- Jäsen

- Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com
Aika monessa talossa, mitä käytiin silloin pari vuotta sitten katsomassa, oli tehty alkuperäisiin pokiin tuo lämpölasielementin lisäys. On se ainakin esteettisessä mielessä kauniimpi ratkaisu kuin vaihtaa koko ikkunat uusiin, ja varmaan niitä joku tekee ihan työkseen kun kerran niin monessa talossa sellaiset vastaan tulivat. Ensiavuksi kannattaa ehkä yrittää ihan vaan laittaa uudet tiivisteet?
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Jos noita lämpölaseja ostaa käytettynä niin siinä on aina se vaara, ettei ne ole tiiviit. Eli sinne lasien väliin pääsee ilmaa ja huurustuu.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Mulla on vanhoihin puitteisiin asennettu kotivalmisteinen lämpölasielementti eli kaksi tavallista ikkunalasia, joidenka välissä on 6mm vahva puinen lista. Se ei voi olla täysin ilmatiivis, koska minkään valtakunnan liimoja, kittejä tai muitakaan vastaavia aineksia ei ole käytetty laseja tiivistettäessä puiseen puitteeseen. Ei ole elementti koskaan höyrystynyt ja näitä on mulla kuitenkin viidessätoista puitteessa.Zaffodi kirjoitti:Jos noita lämpölaseja ostaa käytettynä niin siinä on aina se vaara, ettei ne ole tiiviit. Eli sinne lasien väliin pääsee ilmaa ja huurustuu.
Puitteiden kyntteitä oli pakko syventää 2mm käsijyrsimellä ja huonoissa oloissa tehtynä jälki ei ole priimaa ilmatiiveyden kannalta. Sitten ne puiset 6mm x 10mm rimat lasien väliin on itse tehty tavallisella rakennussirkelillä ja sähkökutterilla eli niissä on laatueroja vahvuuksissa. Elementti on koottu niin, että ensin on laskettu yksi lasi kyntteeseen, jonka jälkeen puiset välirimat on asennettu paikoilleen ja naulattu puitteeseen. Sen jälkeen toinen lasi on laskettu välirimojen päälle ja kiinnitetty isommilla puulistoilla. Hyvin on pelittänyt. Asiasta lienee kuva tai pari Kongon puolella.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Juu, niitä on paljon tehty itse ja sita alumiinilistaakin saa ihan metritavarana (älkää nyt vaan kysykö mistä!). Silikoonilla paketti kasaan ja kyllä siitä ihan toimiva tulee. Se on vähän tuuripeliä miten käy jos lasit vuota, varsinkin kaasutäytteisissä eristävyys putoaa tavallisten tasolle.
Meillä on vähän ikävää kun tähän 100+ vuotiaaseen taloon on 70-luvun alussa vaihdettu 1-ruutuiset vanhojen 3-ruutuisten tilalle etelän puolelle (2 alkuperäistä ikkunaa jäljellä). Ne on ihan hyvässä kunnossa ja toimii joten vaihto uuteen olisi ihan vain ulkonäön vuoksi. Kaveri oli tilannut Virosta itselleen uudet jotain 600,-e/reikä ja siis aidot eikä mikään listahässäkkä ulkopuolella.
Meillä on vähän ikävää kun tähän 100+ vuotiaaseen taloon on 70-luvun alussa vaihdettu 1-ruutuiset vanhojen 3-ruutuisten tilalle etelän puolelle (2 alkuperäistä ikkunaa jäljellä). Ne on ihan hyvässä kunnossa ja toimii joten vaihto uuteen olisi ihan vain ulkonäön vuoksi. Kaveri oli tilannut Virosta itselleen uudet jotain 600,-e/reikä ja siis aidot eikä mikään listahässäkkä ulkopuolella.
-
Oto Hascak
- Jäsen

- Kotisivu: www.suorakon.com
- Viesti:
Noistahan oli Tekniikan maailmassa pari-kolme vuotta takaperin testiä ja juttua. Ei ollut taaskaan mairittelevaa luettavaa eli kaasuja puuttui kokonaan tehtaalta tulevista ikkunoista ja lopuista taisi kaasu rivakasti haihtua. En muista tarkemmin, mutta josko joku muu muistaisi. En tiedä, että millainen takuu nykyään noille kaasuille mahdetaan antaa.Zaffodi kirjoitti:Se on vähän tuuripeliä miten käy jos lasit vuota, varsinkin kaasutäytteisissä eristävyys putoaa tavallisten tasolle.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
Jos pokat on terveet, niin ei kahta puhetta, kannattaa tuplalasittaa. Itellä harmittaa, että omaan taloon vaihdettu 70-80-luvun taitteessa ulkonäöllisesti täysin sopimattomat ikkunat. Ei nuita kuiten raski vaihtamaankan vielä alkaa, ovat oikeen kahdella lämpölasielementillä.
Kuistia kun remontoin, niin tein alkuperäisiin yksilasisiin sisäpokat lämpölasielementillä. Elementillä taisi olla hintaa 40€ kappale, koko noin 400X800 mm.
Kuistia kun remontoin, niin tein alkuperäisiin yksilasisiin sisäpokat lämpölasielementillä. Elementillä taisi olla hintaa 40€ kappale, koko noin 400X800 mm.
Kaasutäytteisillä laseilla elinikä on korkeintaan 10 vuotta. Sen jälkeen kaasut on haihtunu ja eristävyys on tavallisen lasin luokkaa. Turha puhua siis lämpölaseista.
Lasielementtejä on asennettu vanhoihin pokiin hyvin vaihtelevalla menestyksellä ja lopputuloksella. Parhaimmillaan jälki on oikein hyvää, pahimmillaan aivan hirveätä. Huonosta ikkunanpokasta ei saa hyvää lasia vaihtamalla, jos kokonaisuus on epämääräinen.
Itse olen todennut että paras ratkaisu olisi laittaa alkuperäiseen ikkunankarmiin kahden vanhan pokan lisäksi väliin kolmas poka. Joko ruuveilla kiinni sisäpokan ulkopintaan tai aivan omaksi välilehdeksi. Silloin alkuperäinen ulkonäkö säilyy ja rakenteesta saa tiiviin. Ja tulevaisuus on myös mietitty, sillä lämpöelementin elinikä tulee varmasti olemaan perinteistä pokaa lyhyempi.
Normaalia ikkunoiden tiivistämistä ei saa myöskään unohtaa - projekti kannattaa aina aloittaa siitä! Sekä pokien välit että tarvittaessa karmien välit.
Lasielementtejä on asennettu vanhoihin pokiin hyvin vaihtelevalla menestyksellä ja lopputuloksella. Parhaimmillaan jälki on oikein hyvää, pahimmillaan aivan hirveätä. Huonosta ikkunanpokasta ei saa hyvää lasia vaihtamalla, jos kokonaisuus on epämääräinen.
Itse olen todennut että paras ratkaisu olisi laittaa alkuperäiseen ikkunankarmiin kahden vanhan pokan lisäksi väliin kolmas poka. Joko ruuveilla kiinni sisäpokan ulkopintaan tai aivan omaksi välilehdeksi. Silloin alkuperäinen ulkonäkö säilyy ja rakenteesta saa tiiviin. Ja tulevaisuus on myös mietitty, sillä lämpöelementin elinikä tulee varmasti olemaan perinteistä pokaa lyhyempi.
Normaalia ikkunoiden tiivistämistä ei saa myöskään unohtaa - projekti kannattaa aina aloittaa siitä! Sekä pokien välit että tarvittaessa karmien välit.