Elikkäs tälläkin forumilla useaan otteeseen käsitelty aihe, josta kyllä tietoa löytyy, kun vain osaisi valita omaan kohteeseen parhaan toteutuksen. Tulevana kesänä edessä olisi rintamamiestalon salaojien + sadevesiviemäreiden tekeminen, samalla olen ajatellut jonkinlaista vesieristystä kellarin ulkoseiniin. Kellarissamme on edellisten omistajien toimesta tehty sauna ja kylpyhuone, joiden osalta kellaria on syvenetty n. 20 cm. Muualla korkeus on n. 2m. Ulkoseinissä ei tietääkseni ole minkäänlaista eristystä, osassa sisäpuolen seiniä on rivinteeraus. Yhteen seinään oli koolattu suoraan 100mm villa + kipsilevy, jonka purin pois, koska villa oli kovin märkää. Muilta osin kellari on lähinnä varastokäytössä, lämpötila näin talvella on 10-15 astetta. Tarkoituksena olisi tulevaisuudessa tehdä näihin tiloihin lämmintä oleskelutilaa. Nyt kysyisinkin mitä mieltä viisaammat ovat, mikä olisi järkevin konsti perusmuurin eristykseen? Talo sijaitsee rinteen päällä, korkeuseroa tontin alaosaan on useampi metri, maa on hiekka/savipohjaista enkä ole mainittavia kosteusongelmia tai tunkkaisuutta kellarissa havainnut sen parin vuoden aikana minkä olen mökissä asunut. Ilmanvaihto on painovoimainen, seinissä on neljä tuloilmaventtiiliä, piipun kaksi hormia toimivat poistokanavina, lisäksi kellarista on yksi ovi suoraan ulos, jossa myös venttiili. Nähdäkseni vaihtoehdot ovat:
a) salaojittava eriste, Isodrän tms, vaikuttaa asialliselta, mutta toimiiko oikeasti pitemmän päälle, kuitenkin käsittääkseni verrattaen uusi juttu, lisäksi se hinta..
b) pikisively + sora, perinteisesti toimiva, rajoittaa kuitenkin sisäpuolen rakentamista
c) patolevyt + sora
Vinkkejä/kokemuksia olisi mukava kuulla muilta vastaavanlaisia projekteja tehneiltä
Kellarin eristyksestä taas..
Re: Kellarin eristyksestä taas..
Vastaukseni on a ja perusteet on käyty tällä foorumilla moneen kertaan läpi joten en ala niitä tähän kertaamaan.
Meillä mennään agendalla A, kohden uusia sauna ja kylpyhuonetiloja ja kodinhoitotilaa.
Muita vaihtoehtoja ei edes harkittu, nyt kun tilanne oli se, että alusta asti saadaan itse suunnitella ja toteuttaa remontti.
Karhis
Muita vaihtoehtoja ei edes harkittu, nyt kun tilanne oli se, että alusta asti saadaan itse suunnitella ja toteuttaa remontti.
Karhis
Itseäni kiinnostaisi myös eniten eka vaihtoehto, sopisi meille hyvin lähinnä tuon sisäpuolen rakentamisen takia. Mitenkäs nuo jo olemassa olevat rivinteeraukset, kannattaako purkaa pois vai antaa olla, siis esim. fuktisolia käytettäessä? Mitä olen vanhempien rakennusalan ammattilaisten kanssa aiheesta keskustellut, tuntuu monet vierastavan näitä tuotteita, ja kehottavat pysymään perinteisissä menetelmissä. Onhan se tietysti niinkin että yhtä ainoaa oikeata tapaa tuskin onkaan..
Omat kokemukseni lyhyesti:
Kellari esiin maan alta ja uudet salaojaputket. Seinistä rikoin vanha pikipinnan pois niiltä osin kun se näytti ehjältä. Fuktisol levyt jonkinmoisen tiepohjamaton kanssa seiniin. Vanhat maat takaisin paikalleen. Tuli HEMMETIN hyvä. Jopa niin hyvä, että minulla on nyt Porin Matilla lämmitettävä työhuone täällä kellarissa. Kyllähän tuo jotain maksoi muttaprojektin avulla saadut käyttöneliöt nykyhinnoin lähes ilmaisia.
Kellari esiin maan alta ja uudet salaojaputket. Seinistä rikoin vanha pikipinnan pois niiltä osin kun se näytti ehjältä. Fuktisol levyt jonkinmoisen tiepohjamaton kanssa seiniin. Vanhat maat takaisin paikalleen. Tuli HEMMETIN hyvä. Jopa niin hyvä, että minulla on nyt Porin Matilla lämmitettävä työhuone täällä kellarissa. Kyllähän tuo jotain maksoi muttaprojektin avulla saadut käyttöneliöt nykyhinnoin lähes ilmaisia.
Meillä vanhat rivinteeraukset oli vaan saunassa, ne poistettiin ja saunatilojen piki jyrsittiin pois. Ulkopuolista pikeystä meillä ei ollutkaan.....Mikäli alkaa työstää vanhoja pikieristeitä, on hyvä tehdä niistä tutkimus, mitä mömmöjä sisältää - voipi olla kreosiittia tai sisältää asbestiakin. Syy rinvinteerauksien poistoon oli se, että ne lepäsivät lattialaatan päällä ja meillä laitetaan parhaillaankin isodräniä lattian alaiseksikin eristeeksi. Laatta on siis kokonaisuudessaan poistettu. Samalla on hyvä uusia vanhat pohjaviemärit, meillä ainakin olivat alkuperäiset ja aivan ruokottomassa kunnossa, laskivat allensa pahemman kerran.
Eli meillä työjärjestys ollut ja tulee olemaan:
- ulkopuoleiset työt, isodränit, salaojitukset ja sadevesijärjestelmät tehtiin syksyllä
- kellarin pohjalaatta jyrsitty, kantamattomat väliseinät poistettu, samoin rinvinteeraukset
- pohjan tasaus, kaadot savimaahan, viemäreiden poisto
- nyt uusia viemäreitä tekemässä ja isodräniä levittämässä
sitten vielä raudoitukset, lattialämpö ja uusi laatta
uuset rivinteeraukset kauttaaltaan hb priimasta 5 cm ilmarako, 88 mm priima
sitten vaan sisuksia tekemään....ehkä jo ens jouluna saunotaan?
Oma faija on tällanen kunnon raksapatu ja mä olen ihan pikkusen tapellut sen kanssa tästä salaojittavien eristeiden valinnasta, hyvä et puheväleis ollaan...kun AINA on patolevyt olleet ihan ok. No, jokainen voi vetää itte johtopäätöksensä, kannattaa lueskella enemmänkin vaikka tän palsta keskusteluja.
Karhis
Eli meillä työjärjestys ollut ja tulee olemaan:
- ulkopuoleiset työt, isodränit, salaojitukset ja sadevesijärjestelmät tehtiin syksyllä
- kellarin pohjalaatta jyrsitty, kantamattomat väliseinät poistettu, samoin rinvinteeraukset
- pohjan tasaus, kaadot savimaahan, viemäreiden poisto
- nyt uusia viemäreitä tekemässä ja isodräniä levittämässä
sitten vielä raudoitukset, lattialämpö ja uusi laatta
uuset rivinteeraukset kauttaaltaan hb priimasta 5 cm ilmarako, 88 mm priima
sitten vaan sisuksia tekemään....ehkä jo ens jouluna saunotaan?
Oma faija on tällanen kunnon raksapatu ja mä olen ihan pikkusen tapellut sen kanssa tästä salaojittavien eristeiden valinnasta, hyvä et puheväleis ollaan...kun AINA on patolevyt olleet ihan ok. No, jokainen voi vetää itte johtopäätöksensä, kannattaa lueskella enemmänkin vaikka tän palsta keskusteluja.
Karhis
Kaiketi pelkkä EPS ainakin lämpöeristeenä sokkelin ulkopuolella toimii,jonkin verran väkisinkin myös kuivaa.
Ei toki niin tehokas kuin isoränni tai vuktisolli. Vedenpaine vaan pitää jotenkin estää.
Ei toki niin tehokas kuin isoränni tai vuktisolli. Vedenpaine vaan pitää jotenkin estää.