Hower kirjoitti:MInun mielestä näyttää hölmöltä jos ei ole jatkoja ollenkaan. Ne jatkot kyllä tekee lautalattiasta lautalattian näköisen.
Kukahan niitä saumoja ihastelee huonekalujen seasta..?
Jos minä olisin ollut timpurina rakentamassa rintamamiestaloa 40-50-luvuilla ja olis ollu käytössä 4,2 metristä lautaa 4-metriseen huoneeseen niin olishan se aikamoisen ähkimisen ja ihmetyksen takana ollut alkaa tekemään lattiaa pelkästään ulkonäkösyistä jatkosten kanssa

Jos joku uskaltaa väittää ettei ole mitään asiaa tehnyt ulkonäkösyistä niin onneksi olkoon, turhamaisuus ei ole paheesi. Jokainen sitten vetää sen turhamaisuuden rajan itse: toiselle se voi olla tapetin kuvio ja toiselle sitten vaikka ikkunoiden määrä kadun puolella. Laiskemmalla on ehkä helpompi olla vähemmän turhamainen, mutta makuasioista on hyvä kiistellä. Vai miten se meni?
Itse olen aina halunnut täysin välttää jatkokset katto- ja seinäpaneeleissa sekä ulkovuorilaudoissa jos vain pituus on rittänyt.
Mutta jos jatketaan vain lautalattian parissa ja oletetaan tilanne että kyseessä olisi isompi huone johon on pakko tehdä jatkoksia. Käytössä olisi päätypontattua lautaa koska sitä sai halvemmalla. Tekisittekö jatkokset siihen mihin ne sattuu tulemaan, vaiko sittenkin niskojen kohdalle? Välttelisitkö laittamasta samalla niskalle kahta vierekkäistä jatkosta? Jos olisit lakkaamassa lattian, välttäisitkö värivirheellisiä lautoja tai sijoittaisit ne ainakin alueille josta näkyvät vähemmän? Jos niskatkin olisi ollut laittamatta, niin vaikuttaisiko niiden suuntaan kenties ikkunasta tuleva valo? Jos yhteenkään vastasit kyllä, niin ulkonäkösyyt painaa ainakin jonkin verran.
Toki, jos se pituus sopii suoraan ilman isoa hukkaa, niin varmasti on perusteltua tehdä ilman jatkoksia.