Lautalattian lautojen pituus

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Re: Lautalattian lautojen pituus

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

KariFS kirjoitti:Teräväkulmaisessa laudassa, jota kuistille on laitettu, on uutena pykälä joka saumassa, ja pakkohan se on hioa. Mikroviistelaudoista tehtyyn lattiaan taas "kuuluu" ne pykälät, jolloin hiomistakaan ei tarvita ainakaan jos lauta on laadultaan hyvää.
Miksi ne on pakko hioa?

Ei oo pakko. Mulla on teräväreunaiset laudat ja joka saumassa on tosiaankin millin pykälä korkeussuunnassa. Haittaako se jollain tavalla? Ei ainakaan minua. Mä en muutenkaan lautojen asentamisen jälkeen hionut lattiasta edes pintaa rikki ja ei ole minkään valtakunnan ongelmia esimerkiksi maalin kiinni pysymisen suhteen.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Huovinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Huovinen »

Minä hioin uuden teräväreunasesta tehyn lattian epäkeskohiomakoneella kasikymppisellä paperilla. Siitä tuli just sen näkönen, ku olis vanha lattia. Saumoista lähti pykälät , mutta pinta ei oiennut niinku lattiahiomakoneella olis käyny. Minusta tuo näyttää hyvältä. En kans pysty niitä viisteitä ymmärtämään.
TimoAB
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TimoAB »

Mä oon kans tehnyt saman. laudan luontainen kuperuus säilyy, toisin kuin isolla laikalla vedettäessä.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Oto Hascak kirjoitti: Miksi ne on pakko hioa?
Pakkohan ei oo ihmisen kuin syntyä ja kuolla. Eli ei mikään pakko oo hioa :-) Olis kai pitänyt laittaa lainausmerkkeihin. Tällaisen villasukkasillaan laahustelijan sukanpohjaan vaan tuppas välillä laudan kantti nykäsemään (ennen lakkausta), eikä tuntunut kivalta. Niinpä ostin 17 euron nauhahiomakoneen ja muutaman nauhan jolla päästelin lattian tasaiseksi. Nimenomaan sen kantin, ei siitä ihan jumppasalin lattia tullut eikä tanssiparketti.

Uretaani(vene)lakka olisi kyllä tarttunut suoraan höyläpintaankin, etenkin kun ohensin ekan kerran 50/50.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Hower kirjoitti:
MInun mielestä näyttää hölmöltä jos ei ole jatkoja ollenkaan. Ne jatkot kyllä tekee lautalattiasta lautalattian näköisen.
Kukahan niitä saumoja ihastelee huonekalujen seasta..?
Jos minä olisin ollut timpurina rakentamassa rintamamiestaloa 40-50-luvuilla ja olis ollu käytössä 4,2 metristä lautaa 4-metriseen huoneeseen niin olishan se aikamoisen ähkimisen ja ihmetyksen takana ollut alkaa tekemään lattiaa pelkästään ulkonäkösyistä jatkosten kanssa :-D
Jos joku uskaltaa väittää ettei ole mitään asiaa tehnyt ulkonäkösyistä niin onneksi olkoon, turhamaisuus ei ole paheesi. Jokainen sitten vetää sen turhamaisuuden rajan itse: toiselle se voi olla tapetin kuvio ja toiselle sitten vaikka ikkunoiden määrä kadun puolella. Laiskemmalla on ehkä helpompi olla vähemmän turhamainen, mutta makuasioista on hyvä kiistellä. Vai miten se meni?

Itse olen aina halunnut täysin välttää jatkokset katto- ja seinäpaneeleissa sekä ulkovuorilaudoissa jos vain pituus on rittänyt.
Mutta jos jatketaan vain lautalattian parissa ja oletetaan tilanne että kyseessä olisi isompi huone johon on pakko tehdä jatkoksia. Käytössä olisi päätypontattua lautaa koska sitä sai halvemmalla. Tekisittekö jatkokset siihen mihin ne sattuu tulemaan, vaiko sittenkin niskojen kohdalle? Välttelisitkö laittamasta samalla niskalle kahta vierekkäistä jatkosta? Jos olisit lakkaamassa lattian, välttäisitkö värivirheellisiä lautoja tai sijoittaisit ne ainakin alueille josta näkyvät vähemmän? Jos niskatkin olisi ollut laittamatta, niin vaikuttaisiko niiden suuntaan kenties ikkunasta tuleva valo? Jos yhteenkään vastasit kyllä, niin ulkonäkösyyt painaa ainakin jonkin verran.

Toki, jos se pituus sopii suoraan ilman isoa hukkaa, niin varmasti on perusteltua tehdä ilman jatkoksia.
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Tottakai ulkonäkösyyt on merkittävä asia. Onhan jopa vanhojen puutalokaupunkien talojen julkisivuja pyritty tekemään kivitaloa muistuttaviksi.
Sitä minä en usko, että koskaan aiemmin on haluttu erityisesti ulkonäkösyista tehdä lattia pätkityistä laudoista. Perusteena on paremminkin ollut tarve säästää materiaalia ja rahaa, mikä on ihan ymmärrettävä tavoite. Että sikäli tuo halu tehdä "oikean näköistä" lautalattiaa varta vasten jatkoksilla varustettuna on kyllä uusi ilmiö. Mutta mikäs siinä, jos se "aidommalta" jonkun silmään vaikuttaa semmoisena. ("MInun mielestä näyttää hölmöltä jos ei ole jatkoja ollenkaan. Ne jatkot kyllä tekee lautalattiasta lautalattian näköisen.")
jos se pituus sopii suoraan ilman isoa hukkaa, niin varmasti on perusteltua tehdä ilman jatkoksia.
-tämähän mullä lähinnä oli mielessä.
Vastaa Viestiin