upotetut sähköt

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Minttu
Jäsen
Jäsen

upotetut sähköt

Viesti Kirjoittaja Minttu »

Kertokaapa nyt onko mitään pohjaa sillä väitteellä, ettei purueristeiseen taloon voi vetää sähköjä kuin pintavetona? Jotenkin mulla on sellainen mielikuva, muistaakseni olen kuullut asian yhdeltä entisöintiammattilaiselta, joka itse asuttaa 1800-luvulla rakennettua huvilaa. Syynä kuulemma paloturvallisuus. Tällä palstalla juttuja lukiessa on kuitenkin selvää että monella menee sähköt "pinnan alla".
Tällä asialla ei ole mitään vaikutusta meidän sähkötöihin kun kaikki on jo tehty (pinnalla), mutta asia vaivaa mun sievää päätä... :roll:
tapsa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Kyllähän ne voi upottaa., fiksuinta kai olisi laittaa putken sisällä jos sattuu vaikka kärvähtämään jos lyö vaikkapa naulan lävitse. Meillä toteutettu myös lähes kaikki pintavetona tosin lähinnä helppouden ja edullisuuden takia :wink:
porotokka
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja porotokka »

Nykyaikaisella kaapeloinnilla pururakenteisiin asennetulle sähkölle ei ole rajoituksia. Itsekkin putkittaisin mieluusti, kuten tapsa tuossa edellä mainitsikin. Ennenvanhaan taisi olla tuollainen määräys, koska entisajan kaapelit kuumenivat kuormituksessa melkoisesti. Nykykaapelit/järjestelmät toteutetaan siten, että nk. sähköpalon vaara on pieni. Sähköasioissa on suotavaa aina turvautua sähköasentajan asiantuntemukseen, ja suuremmissa sähköremonteissa sähkösuunnittelijan avuihin.
Talo 1949/1960, vesikeskuslämmitys (tuplakattilalla), 57+79,5+40,5 (YK+AK+kellari)=177 lattianeliötä käytössä
ööö... insinööri(AMK) - sähköala(ICT)/insinööriopiskelija - rakennusala(talonrakennus) ...hmm
Vastaa Viestiin