palovillan kiinnitys, millä?
- tee-se-itse
- Jäsen

palovillan kiinnitys, millä?
Millä aineella ois hyvä kiinnittää palovilla piipun kylkeen yläpohjassa? Haastetta tuo työskentely lämpötila joka on sama kuin ulkona. 2 kerrosta ois tarkotus laittaa. Voisko pysyy jollain laastilla ja sit rautalankaa ympärille?
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
Re: palovillan kiinnitys, millä?
Lämpimällä kelillä saneerauslaastilla. Siis ei millään 20 pakkasella...
Noin ensiksi tulisi mieleen.
Noin ensiksi tulisi mieleen.
- tee-se-itse
- Jäsen

No mut pitäs nytte laittaa että pääsis eristää yläpohjaa, mikähän toimis näin +0...-10 välillä. Ku eivät osannu kertoa RTV:ssä siihen yhtikäs mitään.
"Ellei vikaa ole, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha - älä silloinkaan rupea korjaamaan."
Itse vetäsin rautalangalla kiinni, en siis liimannut millään palovilloja kiinni. Tuli hyvin tiiviiksi.
Yleensä käytetään tirrejä mutta en "uskaltanut" piippuun tämmöisiä laittaa. Tirristä en löytänyt kuvaa, mutta kyseessä on puikko joka lyödään porattuun reikään esim betoniseinässä ja siihen puikkoon sitten painetaan villa. Villa kiristetään sitten puikkoon tulevalla prikalla. Tirrillä on varmasti jokin oikeakin nimi, mutta tällä nimellä vaasan suunnalla rakennuksilla nämä tunnetaan.
Yleensä käytetään tirrejä mutta en "uskaltanut" piippuun tämmöisiä laittaa. Tirristä en löytänyt kuvaa, mutta kyseessä on puikko joka lyödään porattuun reikään esim betoniseinässä ja siihen puikkoon sitten painetaan villa. Villa kiristetään sitten puikkoon tulevalla prikalla. Tirrillä on varmasti jokin oikeakin nimi, mutta tällä nimellä vaasan suunnalla rakennuksilla nämä tunnetaan.
Eikös ne sitten pysy kun laittaa piippua vasten ja eristeen siihen tueksi? Puhallusvillan kanssa tietysti vähän hankalampaa...
-
tessu
Jollei muuten pysy kuosissa niin ensin villat piipun ympärille ja katiska/kanaverkkoa ympärille niin jopa pysyy ympärillä.
noin laittoi ilmastointi mieskin aikoinaan työmaalla villaa putkienympärille kylmiin tiloihin,sillä erolla että taisi olla jo verkko villassa valmiin mutta voipi sen siihen ittekin laittaa.
On vaan helpompi sitoa se verkko toisiinsa kuin ohut lanka villan ympäri joka hukkuu sen sekaan!
noin laittoi ilmastointi mieskin aikoinaan työmaalla villaa putkienympärille kylmiin tiloihin,sillä erolla että taisi olla jo verkko villassa valmiin mutta voipi sen siihen ittekin laittaa.
On vaan helpompi sitoa se verkko toisiinsa kuin ohut lanka villan ympäri joka hukkuu sen sekaan!
- tee-se-itse
- Jäsen

Paljon hyviä ajatuksia, ehkä joku niistä käy.
Itte oli tarkoitus kokeilla metallisista kuormalavan sidontaan käytetyistä vannenauhoista tehdä kiinityspanta...kierrätys kunniaan.
Pop-niitillä olin ajatellut kasata tarvittavan pituuden...toki taitella kantikas mittojen mukaan etukäteen ja lopuksi kiinittää päät yhteen.
Mut kun oli myös saneerauslaastia avattu pussin loppu,niin jäi kokeilematta toistaiseksi...joo,niin olikin reilusti tuolloin lämpötila plussalla.
Pop-niitillä olin ajatellut kasata tarvittavan pituuden...toki taitella kantikas mittojen mukaan etukäteen ja lopuksi kiinittää päät yhteen.
Mut kun oli myös saneerauslaastia avattu pussin loppu,niin jäi kokeilematta toistaiseksi...joo,niin olikin reilusti tuolloin lämpötila plussalla.
-
PinjaPerhe
- Jäsen

Tulee vain mieleen, että jos näin meneteltäisiin jokaisessa talossa eli käärittäisiin välikatossa hormit palovillaan, niin säästyttäisiin monelta murheelta. Miksei näin tehdä, palovilla ei maksa niin paljoa, että tämä olisi kustannuskysymys? Itse aloin harkitsemaan tuota vaihtoehtoa paloturvallisuuden lisäämiseksi.
Paljon isompi hässäkkä, jos hormihalkeamasta karkaa välikattoon kipuna jättäen jäljelle savuavat rauniot...
Paljon isompi hässäkkä, jos hormihalkeamasta karkaa välikattoon kipuna jättäen jäljelle savuavat rauniot...
Reikä(asennus)nauha vois käydä tuon palovillan kiinnittämiseen,jossain olen nähnyt niin perusteellisen palosuojauksen,että palovillan ympärille oli tehty laudasta laatikko joka piti villan tiukasti piippua vasten.Tuo palovilla kuuluu nimenomaan täytteen kohdalle,muu osa piipusta pitäis mun tietäkseni olla vapaasti nähtävillä mahdollisten vaurioiden toteamiseksi.Vintillä ja välipohjan kohdalla piippu on myös rapattava eli slammattava.
-
Khyron
- Jäsen

- Viesti:
Jos koko piippu on kääritty palovillaan niin silloinhan sitä ei edes huomaa jos piipussa on halkeama. Näppituntumalla sanoisin että aika harva palo syttyy sen takia että hormissa on halkeama.PinjaPerhe kirjoitti:Tulee vain mieleen, että jos näin meneteltäisiin jokaisessa talossa eli käärittäisiin välikatossa hormit palovillaan, niin säästyttäisiin monelta murheelta. Miksei näin tehdä, palovilla ei maksa niin paljoa, että tämä olisi kustannuskysymys? Itse aloin harkitsemaan tuota vaihtoehtoa paloturvallisuuden lisäämiseksi.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Mäkin laitoin pelkällä rautalangalla ja kaksi kerrosta. Hyvä tuli ja nopeasti kun leikkas vaan sopivat palaset etukäteen lämpimässä.
1943
Siis rapattava TAI slammattava.jarkkis kirjoitti:Reikä(asennus)nauha vois käydä tuon palovillan kiinnittämiseen,jossain olen nähnyt niin perusteellisen palosuojauksen,että palovillan ympärille oli tehty laudasta laatikko joka piti villan tiukasti piippua vasten.Tuo palovilla kuuluu nimenomaan täytteen kohdalle,muu osa piipusta pitäis mun tietäkseni olla vapaasti nähtävillä mahdollisten vaurioiden toteamiseksi.Vintillä ja välipohjan kohdalla piippu on myös rapattava eli slammattava.
Juurikin luin jostakin, että suurin osa RMT- paloista syttyy tulisijan tai hormin halkeamasta...Mikälie lähde ollut, jossain lehdessä oli,
mutta ainakin meikäläistä havahdutti. Piipun slammaus tilattu, parin viikon päästä pitäis tulla. Nää muut ongelmat vielä ratkaisematta....
Esim. keskikerroksen palomuuri seisoo hirren päällä...Ei meinaa ihan nykysäädösten mukaista. Plus ne kaikki muut kohdat, joita täs remontin
aikana vielä saadaan pähkäillä.
mutta ainakin meikäläistä havahdutti. Piipun slammaus tilattu, parin viikon päästä pitäis tulla. Nää muut ongelmat vielä ratkaisematta....
Esim. keskikerroksen palomuuri seisoo hirren päällä...Ei meinaa ihan nykysäädösten mukaista. Plus ne kaikki muut kohdat, joita täs remontin
aikana vielä saadaan pähkäillä.
[quote="Yölento"
Siis rapattava TAI slammattava.
[/quote]
Aivan,aivan,kunhan nyt jomminkummin,koitan valita jatkossa sanani huolellisemmin.Toisaalta muistaakseni kalle Päätalo käytti tai sanan asemasta eli sanaa
Siis rapattava TAI slammattava.
Aivan,aivan,kunhan nyt jomminkummin,koitan valita jatkossa sanani huolellisemmin.Toisaalta muistaakseni kalle Päätalo käytti tai sanan asemasta eli sanaa