Kokemuksia Asbestipurkua E-P:llä tarjoavista yrityksistä?

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Kahvimuki
Uusi jäsen

Re: Kokemuksia Asbestipurkua E-P:llä tarjoavista yrityksistä?

Viesti Kirjoittaja Kahvimuki »

Eiköhän tuo asbestityöläisten epämääräinen toiminta juonna juurensa ihan siihen, että alalle ei varmaankaan ole hirvittävää tunkua. Porukka sitten valikoituu sen mukaan.

Ei minuakaan hirvittäisi yhtään muutamaa putkieristettä purkaa omasta talosta, mutta mistään hinnasta en sitä päivätöikseni tekisi.
essayeah
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja essayeah »

Niin no, hysterian lietsominen on yksi asia ja terve järki toinen. Ainakaan en itse saanut tuosta jätesäkkiin pudottelusta ja pihalla raaputtelusta sitä kuvaa, että mitään ei olisi pölissyt. Meillä siis ei näkynyt pölykerroksia saati palasia missään, mutta asbestikuituja siellä kuitenkin oli. Etenkin lasten kannalta hyvä, ettei ole enää.
Kuidut menevät siis keuhkoon eivätkä tule pois. Yksikään kuitu ei ainakaan edistä terveyttä, eikä kukaan osaa sanoa, mikä kuitumäärä olisi ok.
Vuoden 1953 rapattu täystiilitalo.
jonep
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jonep »

essayeah kirjoitti:Niin no, hysterian lietsominen on yksi asia ja terve järki toinen. Ainakaan en itse saanut tuosta jätesäkkiin pudottelusta ja pihalla raaputtelusta sitä kuvaa, että mitään ei olisi pölissyt. Meillä siis ei näkynyt pölykerroksia saati palasia missään, mutta asbestikuituja siellä kuitenkin oli. Etenkin lasten kannalta hyvä, ettei ole enää.
Kuidut menevät siis keuhkoon eivätkä tule pois. Yksikään kuitu ei ainakaan edistä terveyttä, eikä kukaan osaa sanoa, mikä kuitumäärä olisi ok.
Eipä tuo hirveen pölisevää tavaraa ole ja pienellä kostutuksella sitäkin vähemmän.. :roll:
Ja taas tuli sanomista..
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Veikkaan, että grillattua kanaa/makkaraa/savustettua kalaa silloin tällöin syövät ihmiset ovat suuremmassa vaarassa kuin suojauksella varustautuneet kertapurkajat.
Niin. Tai tupakoijat...

Meillä maksoi kellarin asbestipurku kaikkine alipaineistuksineen ja muovisuojauksineen aika tasan 1700 euroa. Asbestit siis kuorittiin patteriputkien ja öljykattilan muiden putkihässäköiden päältä, putkia ei katkottu eikä viety pois asbestipurkajien toimesta. Työmaa osui vielä työsuojeluviranomaisen pistokoevalvontaan eli mukana heilui kahden purkajan lisäksi myös työsuojelutarkastaja. Aikaa meni ehkä päivä, muistaakseni, tokana päivänä kävivät vaan keräämässä yön yli pörisseet puhaltimet ja muovitukset ynnä muut pois.

Lopputulos tästä 1700 euron laskusta, kuten olen täällä jo kertonut useaan otteeseen, oli se, että meidän putkari ja puoliso viimeistelivät ainakin viiteen otteeseen tätä laadukasta purkutyötä pyyhkimällä asbestipölyä milloin mistäkin putkenmutkan päältä märällä rätillä ennen muiden hommien etenemistä. Olin asiasta yhteydessä sekä purkufirmaan ("ihmisiä mekin vaan ollan" ja "siellä oli niin hankalat ne paikat") että työsuojeluviranomaiseen ("no eipä sille nyt enää minkä voi mutta jos pikkurouva haluaa niin voidaan me sinne firmaan vielä soittaa ja huomauttaa asiasta"). Olen AIVAN auringon varma siitä, että jos en olisi itse hössöttänyt ja hötkyillyt tämän asian kanssa ja ehdottomasti kieltänyt puolisoa tekemästä tuota hommaa itse, olisi meillä taatusti paremmin ja laadukkaammin hoidettu asbestipurku kuin mitä nyt tapahtui, eikä se olisi maksanut kaikkine konevuokrineen ja maskeineen ja halaareineen kuin murto-osan tuosta summasta. Lisäksi puoliso ja täysin viaton sivullinen putkimies olisivat välttyneet täysin tarpeettomalta asbestialtistukselta, joka nyt puolison osalta oli varsin kertaluontoista mutta remppakohteita tekevän putkimiehen kohdalla vähän isompikin riski.

Lisäksi olen aivan varma siitä, että asbestin vaaroja joko vähätellään (jos se kerran on niin helkutin vaarallista niin miksei tuollaiseen hutilointiin puututa) tai liioitellaan (jos se olisi oikeasti niin helkutin vaarallista niin tuskin tuollaista katsottaisiin läpi sormien), koska viranomaisen suhtautuminen asiaan oli tosiaan varsin lakonista. Ja meillä sentään oli tuohon aikaan vielä parin kuukauden ikäinen vauva talossa.

Ei tuo asbestialtistus sikäli vieras asia ole, että meidän ukki kuoli asbestista johtuvaan keuhkosyöpään. Tosin ikää oli siinä vaiheessa jo 87 vuotta muutenkin.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
essayeah
Jäsen
Jäsen

Nyt en kyllä ymmärrä, miksi maksoitte asbestipurusta mitään, jos kaikkea asbestia, viimeistä kuitua myöten, ei viety pois. Itse jätin laskun maksamatta, eivätkä ole yrittäneet periäkään, kun on mustaa valkoisella, että persiilleen meni. Maksamalla hutiloinnista kannustaa vain yhtä leväperäiseen työhön myöhemmissä kohteissa.
Mitä tulee näihin puheisiin, että tupakointi ja grilliruoka ovat vähintään yhtä vaarallisia kuin asbestialtistus, niin ei sellaisia mielipiteitä kannata levitellä, kun tieteellinen todistuspohja puuttuu. Asbesteissakin on vaarallisempia ja vähemmän vaarallisia, mutta en todellakaan lähtisi arpomaan, että mitä kuitua siellä meidän eristeissä sattuu olemaan.
Oleellinen ero kunnollisen asbestifirman ja "huolellisen" itsetekijän välillä ovat laitteet - toisella on alipaineistuslaitteet, kunnolliset imurit ja hengityssuojaimet, toisella ei. Rautakaupan hengityssuojaimet eivät pysäytä asbestia.
Ja mitä tulee pitkäikäisyyteen, niin sitä suurempi riski on, että asbesti tekee keuhkoissa tuhojaan, mitä pidempään tässä ihmiset elävät. Itse elän mieluummin satavuotiaaksi kuin 87-vuotiaaksi, ja vaikka kuolisin seitsenkymppisenä, haluan pystyä hengittämään vapaasti koko loppuikäni.
Eikä tässä nyt ole tarkoitus lietsoa hysteriaa vaan kannustaa ihmisiä vaatimaan kunnollisia asbestipurkuja. Onneksi niitä tarvitsee yleensä teettää vain kerran elämässä.
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

essayeah kirjoitti:Rautakaupan hengityssuojaimet eivät pysäytä asbestia.
Enpä jaksa enempi enää lähteä tähän, mutta viilaampa pilkkua kun menee taas hieman överiksi...

Mistäs luulet asbestipurkufirmojen hankkivan hengityssuojaimen patruunoita?

Aivan varmasti jokaisesta rautakaupasta löytyy asbestilta suojaavia sikanasseja... kertakäyttökuonokoppa siltä tuskin suojaa, mutta ainakin näillä kulmilla rautakaupat myyvät oikeitakin hengityssuojaimia.
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

"Asbestoosi on pölykeuhkosairaus eli pneumokonioosi ja aiheutuu useimmiten työperäisestä asbestille altistumisesta. Sairaus vaatii usein vuosien altistuksen ja pitkän viiveen eli latenssin."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pölykeuhko

"Asbestoosi on keuhkojen diffuusi soluvälitilan fibroosi eli sidekudoslisä.
Aiheuttajat ja yleisyys
• Sairauden aiheuttavat eri asbestikuidut kuten krysotiili, krokidoliitti ja antofylliitti, tavallisesti yli 10 altistumisvuoden jälkeen."

jne.jne...

Nyt kai on puheena ollut huolellinen ja järkiperäinen muutaman tunnin mittainen työ fiksusti suoritettuna.
Tässä pätee se periaate kuin muissakin hommissa; Kun itselle tekee niin tekee huolellisesti eikä jätä paskaa jälkeensä kuten vaikkapa Laurakaisan tapauksessa.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Ai miksi maksettiin? No kun on tapana maksaa laskut eräpäivään mennessä. En kai minä olisi maksanut niille pennin jeniäkään jos olisi huomattu tuo tunarointi ennen laskun maksamista. Ei vaan tullut mieleen että työsuojeluviranomaisen valvoman asbestipurun jäljiltä olisi pitänyt tehdä vielä joku oma tarkastus ja maksaa lasku vasta sen jälkeen.
Oleellinen ero kunnollisen asbestifirman ja "huolellisen" itsetekijän välillä ovat laitteet - toisella on alipaineistuslaitteet, kunnolliset imurit ja hengityssuojaimet, toisella ei.
Ja noita mainitsemiasihan saa konevuokraamosta.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
essayeah
Jäsen
Jäsen

Lievää riitaisuutta aistin nyt tuossa vastauksessa, mutta mahdollisimman ystävällisesti: varmaan noita rahoja tai osaa niistä voisi vaatia kuluttajasuojapohjalta takaisinkin, jos työn jälki ei ole ollut sellaista kuin piti. Kaikissa remointeissa parempi tsekata ensin, maksaa sitten.
Tuo viranomaisen mukanaolo kyllä ymmärrettävä syy luottamukselle työn jälkeen, mutta viranomaisenkin vastuun perään voisi mielestäni tuollaisessa tilanteessa kysellä. Epäilevänä luonteena tulee myös mieleen, että oliko oikea viranomainen lainkaan. Meillä kuitenkin määräsi siivoamaan uudelleen, vaikka tiukempikin olisi mielestäni voinut olla.
Tietääkseni konevuokraamosta ei saa asbestipurkuun soveltuvia laitteita, kuten asbesti-imureita, ja hyvästä syystä. Jos vuokraamon vehkeitä käytetään asbestipurkuihin, on se rikollista, eritoten vuokraamon työntekijöitä mutta myös muita vuokraajia kohtaan.
essayeah
Jäsen
Jäsen

Howerille vielä lainaus tällaisesta dokumentista: http://www.tyoturva.fi/files/2134/Toimi ... ipurku.pdf

"Asbestikuidut ovat biologisesti liukenemattomia, eivätkä siis poistu kehon normaalien suojamekanismien avulla. Asbestialtistumisen
ja sairauden ensioireiden välillä saattaa olla jopa 30 vuotta. Ei myöskään ole mitään turvallista altistumisen minimitasoa. Mitä suurempi altistus, sitä
suurempi on riski sairastua."

Wikipedia on hyvä, mutta sinne(kin) voi kuka tahansa kirjottaa mielipiteitään. Noissa omissakin lainauksissasi kiinnittäisin huomiota sanoihin "tavallisesti" ja "usein". Turvallista minimitasoa ei tunneta.
essayeah
Jäsen
Jäsen

Aaltju kirjoitti: Mistäs luulet asbestipurkufirmojen hankkivan hengityssuojaimen patruunoita?

Aivan varmasti jokaisesta rautakaupasta löytyy asbestilta suojaavia sikanasseja... kertakäyttökuonokoppa siltä tuskin suojaa, mutta ainakin näillä kulmilla rautakaupat myyvät oikeitakin hengityssuojaimia.
En tiedä, mistä hankkivat, mutta hengityssuojainten osalta suositukset asbestipurkuun ovat mahdollisimman lyhyesti lainattuna tällaiset (sama dokumentti kuin edellisessä viestissäni):
"Ladattavilla pattereilla toimiva sähkömoottori imee käyttöilmaa suodattimien läpi aiheuttaen samalla ylipainetta naamariin."
Parempana konstina suositellaan raitisilmanaamaria, johon ilma tulee ulkoa.

Yhätikään tavoitteena ei ole lietsoa hysteriaa, ainoastaan pitää keskustelu faktoihin, ei olettamuksiin tai mielipiteisiin pohjautuvana. Itsekin uskon, että pieni altistus tarkoittaa pientä riskiä, mutta nollariskiä se ei tarkoita. Jos itse olisin saanut valita, olisin mieluusti pitänyt keuhkoni täysin asbestittomana.
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

essayeah kirjoitti:En tiedä, mistä hankkivat, mutta hengityssuojainten osalta suositukset asbestipurkuun ovat mahdollisimman lyhyesti lainattuna tällaiset (sama dokumentti kuin edellisessä viestissäni):
"Ladattavilla pattereilla toimiva sähkömoottori imee käyttöilmaa suodattimien läpi aiheuttaen samalla ylipainetta naamariin."
Parempana konstina suositellaan raitisilmanaamaria, johon ilma tulee ulkoa.
Niin... sanoit kuitenkin että rautakaupan naamarit eivät suojaa, mutta kyllähän noita naamareita rautakaupat myyvät... miksi eivät myisi?
essayeah kirjoitti:Yhätikään tavoitteena ei ole lietsoa hysteriaa, ainoastaan pitää keskustelu faktoihin, ei olettamuksiin tai mielipiteisiin pohjautuvana...
Ja kuitenkin lietsot sitä... tahattomasti tai tahallisesti. Hysterialla ja ylidramatisoinnilla taataan ainakin tasainen eurojen virta purku-urakoitsijoille tarvittiin heidän palveluitaan todellisuudessa eli ei :?
essayeah
Jäsen
Jäsen

Eikö terveys kuitenkin ole pääasia? Vaikka olen pienituloinen, mielestäni on outoa kannustaa toisia tällaiseen säästämiseen, kun purku teetetään vain kerran elämässä.

En haluaisi, että kukaan näitä viestejä lukemalla tuudittautuu väärään turvallisuudentunteeseen ja liittyy asbestinpudottelijoiden ja -raaputtelijoiden joukkoon. Ne jotka ovat itse eristeitään kymmenen viime vuoden aikaan purkaneet eivät todennäköisesti voi vielä pariinkymmeneen vuoteen tietää, vaikuttiko tuo terveyteen vai ei. Jos todella oli varovainen, niin todennäköisestii ei, mutta hälläväliä-asenne on vaarallinen tässäkin asiassa. Älähdyksenihän koski tuota viestiä, jossa ei puhuttu edes kastelusta tai hengityssuojaimista mitään.

Entä jos jollain on talossaan huippuvaarallista krokidoliittia eli sinistä asbestia? Kantavatko kirjoittelijat vastuun? Syyttävät liian niukasta kostuttamisesta? Luottaisin tässäkin asiassa tieteelliseen tutkimukseen.

Eritoten sitä pyrin alkuperäisellä viestilläni tuomaan julki, että ei kannata sokeasti luottaa asbestipurkufirmojen ammattitaitoon tai -asenteeseen. Eli en todellakaan halua, että kukaan saa taskuunsa yhtään euroa, jota ei ole perusteellisella työllään ansainnut.

MItä ylipainemaskeihin tulee, oletan, että niiden menekki on niin pieni, että löytyy harvan rautakaupan hyllystä. Ei ainakaan ole omaan silmääni osunut. Joka tapauksessa olen sitä mieltä että ilmaisuni "rautakaupan maski" ei ainakaan yleisessä kielenkäytössä kata tällaista moottorillista laitetta.
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

essayeah kirjoitti:Eikö terveys kuitenkin ole pääasia? Vaikka olen pienituloinen, mielestäni on outoa kannustaa toisia tällaiseen säästämiseen, kun purku teetetään vain kerran elämässä.

En haluaisi, että kukaan näitä viestejä lukemalla tuudittautuu väärään turvallisuudentunteeseen
Joo, terveys on pääasia. Ei ole välttämättä kysymys säästämisestä vaan siitä, että haluaa tehdä työn hyvin ja huolellisesti jättämättä jälkeensä asbestipölyä.
Asbestipurkutyö ei ole yliopistotutkintoa vaativaa suurituloista ja monimutkaista työtä. Normaalihoksottimilla, oikealla asenteella, huolellisuudella, oikeilla työmenetelmillä ja tarvikkeilla varustettu talon omistaja pystyy tehtävästä suoriutumaan kiitettävällä tavalla. Vaikkapa juurikin tuolla kastelumenetelmällä.
Useimmiten missä tahansa rakennus/purkutyössä itselle itse tekemällä tulee pääsääntöisesti noudatettua huomattavasti suurempaa tarkkuutta ja huolellisuutta kuin urakalla töitä paiskovalla ulkopuolisella. Tämän olen huomannut itse verratessani omaa työn jälkeäni vaikkapa saunan paneloinnin osalta. Kukaan täysipäinen timpuri ei olisi urakkatyönä nysvännyt paneelien liittymiä ikkunaan ja oveen samalla tarkkudella kuin itse tolkuttoman niuhotukseni vallassa. Periaatteessa teen kaikki itse mitä osaan, jaksan, ehdin ja kykenen tekemään. Jos en osaa niin opettelen, menköön sitten vaikka kuinka paljon aikaa.
Asenteista surullinen esimerkki tuossa Laurakaisan kokemuksessa.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Tietääkseni konevuokraamosta ei saa asbestipurkuun soveltuvia laitteita, kuten asbesti-imureita, ja hyvästä syystä.
Ja mihinköhän faktaan tämä tieto perustuu? Konevuokraamosta ainakin ne meidän kellarissa työskennelleet asbesti-imurit ja alipainelaitteet oli haettu.
Vastaa Viestiin