Moro. Olen tässä sisäpiippua hankkimassa öljykattilalle ja katsellut täälä kylällä muiden talojen piippuja, ja huomannut että näyttää,että useassa piipussa olisi ilmastointi putkesta tehty sisäpiippu.. Ainakin kierresaumasta päätellen.
Kyllähän sekin siellä varmasti aikansa kestää,mutta onkos täällä kellään kokemusta siitä? Halpaahan se ainakin olis! Ittellä n.9metriä pitäis putkittaa.
Ilmastointiputki sisäpiipuksi?
-
toivantero
- Jäsen

Re: Ilmastointiputki sisäpiipuksi?
Ruostuu mokoma nopiaan sisäpiippuna.
Onhan niitä kaikennäköisiä peltitorvia nähnyt sisäpiippuna, jopa neliskanttista rännisyöksyä.
Onhan niitä kaikennäköisiä peltitorvia nähnyt sisäpiippuna, jopa neliskanttista rännisyöksyä.
Hanki jostain haponkestävää putkea, se kierresaumakanava on kyllä siihen paikkaan KELVOTON!
t:Jamo
t:Jamo
Pitkään aikaan kirjautumatta jättäneenä, täällä taas, vaikka kyllä silti on tullut luettua tätä mielenkiintoista foorumia.
Mutta asiaan. Minulla on kanssa öljylämmitteinen talo ja olen ajatellut tuota putkittamista. Muistaaksen mun piipun reikä on 12cm x 12cm. Olen myös ajatellut hommata tuollaisen kaksoispesäkattilan, että voi puilla välillä "jeesata". Aina nääs on jotain pientä puujätettä mitä voipi muuttaa lämpöenergiaksi. Lisäksi tykkään tehdä puuhommia. Mutta kysymyksen siis kuuluu;
(1.) voiko putkittaa jos on öljy-/puulämmitys.
(2.) Toisin sanoen onko putkituksen oltava jotain omanlaista?
(3.) Lisäksi kuinka paksu putkituksen pitää olla vähintään?
(4.) Mitä ainetta putkituksen ja hormin väliin laitetaan?
(5.) Onko muita vaihtoehtoja hormin korjaukseen?
Harjakorkeuteni on 7.5 m ja koko hormin korkeus pannuhuoneesta on noin 9 m.
(5.) Paljonko putkitus maksaa?
Onko kellään ollut muuten ongelmia putkituksen suhteen, siis sillain että olisi putkitusvaiheessa tökännyt johonkin esteeseen tai jäänyt ihan jumiin, ettei mene eteen eikä taas?
Tulipas taas ylipitkä postaus, toivottavast joku jaksaa kommentoida
Mutta asiaan. Minulla on kanssa öljylämmitteinen talo ja olen ajatellut tuota putkittamista. Muistaaksen mun piipun reikä on 12cm x 12cm. Olen myös ajatellut hommata tuollaisen kaksoispesäkattilan, että voi puilla välillä "jeesata". Aina nääs on jotain pientä puujätettä mitä voipi muuttaa lämpöenergiaksi. Lisäksi tykkään tehdä puuhommia. Mutta kysymyksen siis kuuluu;
(1.) voiko putkittaa jos on öljy-/puulämmitys.
(2.) Toisin sanoen onko putkituksen oltava jotain omanlaista?
(3.) Lisäksi kuinka paksu putkituksen pitää olla vähintään?
(4.) Mitä ainetta putkituksen ja hormin väliin laitetaan?
(5.) Onko muita vaihtoehtoja hormin korjaukseen?
Harjakorkeuteni on 7.5 m ja koko hormin korkeus pannuhuoneesta on noin 9 m.
(5.) Paljonko putkitus maksaa?
Onko kellään ollut muuten ongelmia putkituksen suhteen, siis sillain että olisi putkitusvaiheessa tökännyt johonkin esteeseen tai jäänyt ihan jumiin, ettei mene eteen eikä taas?
Tulipas taas ylipitkä postaus, toivottavast joku jaksaa kommentoida
Laadun Tae, Älä Urakointia Muualta Hae!.. Tee siis ihan ite!
''Hanki jostain haponkestävää putkea, se kierresaumakanava on kyllä siihen paikkaan KELVOTON!
t:Jamo''
Joo niin vähän arvelinkin,ettei kestäis kauaa. Siksi en oo viittiny sitä vielä sinne pistääkkään
No pitää ottaa tuosta Härmä-Airilta sisäpiippu värkit siihen.
T. Jukka
t:Jamo''
Joo niin vähän arvelinkin,ettei kestäis kauaa. Siksi en oo viittiny sitä vielä sinne pistääkkään
No pitää ottaa tuosta Härmä-Airilta sisäpiippu värkit siihen.
T. Jukka
-
tessu
Raksamessuilla täällä Lahdesa just kyselin noista putkituksista ja MITÄÄN muuta kuin haponkestävää putkea ei kannata laittaa!
Öljyn polttoon ei käy kuin haponkestävä putki tai erikoisella kovapinta massauksella tehty hormin massaus,pitää olla lasisenkova pinta ettei ala iskemään kosteus läpi!
Kondenssivesi täytyy johtaa hormin alaosassa pois ettei vesi tule hormia myöden kattilaan sakka,putken ja tiilen väliin tulee vermikuliitti raetta,on myös tiedettävä ja jätettävä tietty liikkumis vara putkelle ettei se riko rakenteita lämmetessään!
Jos polttaa pelkkää puuta pääsee halvemmalla hormin massaus pinnoituksella joka kestää puun polton,siinä muutamia TOSI asioita jos alkaa hormia korjaamaan kannattaa kysyä ammattilaiselta tarjousta,hormintarkastus ja arviointi on yleensä ilmasta työ ja tarpeet sitten vasta maksaa.
Halvemmaksi tosiaan tulee tehdä/teettää työ hyvin kun korjata/korjauttaa huonosti tehty ja niinkin voi käydä että piippu onkin pilalla huonosti tehdyssä työssä ja sen joutuu muuraamaan uudelleen ja SE VASTA MAKSAAKIN!
Suosittelen tosiaan tutustumaan ammattilaisen kanssa noihin systeemeihin jos haluaa talossa asua ja lämmittää sitä vuosikymmeniä.
Kaverilleni tekivät pihasaunan hormin massaukset ja nyt nähdään miyen se kestää.
Öljyn polttoon ei käy kuin haponkestävä putki tai erikoisella kovapinta massauksella tehty hormin massaus,pitää olla lasisenkova pinta ettei ala iskemään kosteus läpi!
Kondenssivesi täytyy johtaa hormin alaosassa pois ettei vesi tule hormia myöden kattilaan sakka,putken ja tiilen väliin tulee vermikuliitti raetta,on myös tiedettävä ja jätettävä tietty liikkumis vara putkelle ettei se riko rakenteita lämmetessään!
Jos polttaa pelkkää puuta pääsee halvemmalla hormin massaus pinnoituksella joka kestää puun polton,siinä muutamia TOSI asioita jos alkaa hormia korjaamaan kannattaa kysyä ammattilaiselta tarjousta,hormintarkastus ja arviointi on yleensä ilmasta työ ja tarpeet sitten vasta maksaa.
Halvemmaksi tosiaan tulee tehdä/teettää työ hyvin kun korjata/korjauttaa huonosti tehty ja niinkin voi käydä että piippu onkin pilalla huonosti tehdyssä työssä ja sen joutuu muuraamaan uudelleen ja SE VASTA MAKSAAKIN!
Suosittelen tosiaan tutustumaan ammattilaisen kanssa noihin systeemeihin jos haluaa talossa asua ja lämmittää sitä vuosikymmeniä.
Kaverilleni tekivät pihasaunan hormin massaukset ja nyt nähdään miyen se kestää.