Oletteko uskaltaneet laittaa kuviotapettia puskusaumaan
- bcmikak
- Jäsen

- Viesti:
Oletteko uskaltaneet laittaa kuviotapettia puskusaumaan
Niin eli kyselen, oletteko uskaltaneet laittaa kuviotapettia puskusaumaan pinkopahvin päälle rintamamiestaoon? Löytyykö yleensäkään päällekkäin tarkoitettuja tapetteja?
-
HannaMaaria
- Jäsen

Laitoimme Tapettitalon vanhat paperitapetit puskusaumaan, kuten ohjeessa oli. Ohjeessa luki tosin myös, että voi laittaa limittäin, jos pakko. Erona meillä on kuitenkin, että levytimme seinät huokolevyllä jättäen pinkopahvit alle, esiliisteröimme, paperoimme ja tapetoimme sitten. Pinkopahvimme olivat kovin huonossa kunnossa, reikäisiä, vähän revenneitä ja rempsottivat. Samalla saimme lisäeristystä.
Tapettitalon suuntaan kiitos mahtavista tapeteista ja rohkaisusta tapetoida koko huone samalla tapetilla. Olohuoneesta tuli _aivan_ loistava! Olin valita ihan jotain muuta, hillitympää, mutta myyjä rohkaisi valitsemaan tummansinisen "Kirsikkapuun", enkä varmaan koskaan kyllästy katselemaan seiniämme. Kannattaa vierailla Toijalassa, jos tapetointi on ajankohtaista!
Tapettitalon suuntaan kiitos mahtavista tapeteista ja rohkaisusta tapetoida koko huone samalla tapetilla. Olohuoneesta tuli _aivan_ loistava! Olin valita ihan jotain muuta, hillitympää, mutta myyjä rohkaisi valitsemaan tummansinisen "Kirsikkapuun", enkä varmaan koskaan kyllästy katselemaan seiniämme. Kannattaa vierailla Toijalassa, jos tapetointi on ajankohtaista!
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Mä kyllä laitan tapetit mieluummin pikkuisen limiin kun puskuun. Varsinkin hirsiseinällä ja pinkopahveilla seinä on sen verran kiero, ettei pusku istu ihan täydellisesti kuitenkaan koko mitalta. Tulee liian helposti venytettyä pusku "väkisin" paikalleen ja kuivumisen jälkeen puskuun jää sitten millin rako.
Kivoimmat tapetoitavat olivat olivat talosta löytyneitä 50-luvun jämärullia. Reunat piti vielä repiä ennen seinään laittoa, mutta revitty reuna ei näy käytännössä ollenkaan (ainakaan sillä kuviolla) niin että vuotia sai vaan nostella seinälle sen kummemmin tihtaamatta.
Pekka
Kivoimmat tapetoitavat olivat olivat talosta löytyneitä 50-luvun jämärullia. Reunat piti vielä repiä ennen seinään laittoa, mutta revitty reuna ei näy käytännössä ollenkaan (ainakaan sillä kuviolla) niin että vuotia sai vaan nostella seinälle sen kummemmin tihtaamatta.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Me uskallettiin laittaa tapettitalon kuviolliset paperitapetit aavistuksen verran limisaumaan, vaikka ohjeissa puhutaankin puskusaumasta. Syynä moiseen on juurikin tuo muhkurainen seinä (hirsi+huokolevy esiliisteröitynä tai pinkopahvi), eikä tuo limiin laitto noissa kuviotapeteissa juurikaan erotu, jollei ihan nenä seinässä kiinni aio seisoskella.
En sitten tiedä vaikuttaako eri liisterit tuohon kutistumiseen ja mahdolliseen rakojen ilmaantumiseen, meillä on paperit seinillä vehnäjauholiisterillä ja ainakin vielä ovat paikoillaan pysyneet.
Eka seinä tapetoitiin esiliisteröidylle huokolevylle puskusaumaan (Tapettitalo tapetti) ja kuivuttuaan tuli pienet raot saumoihin.
-jarno
En sitten tiedä vaikuttaako eri liisterit tuohon kutistumiseen ja mahdolliseen rakojen ilmaantumiseen, meillä on paperit seinillä vehnäjauholiisterillä ja ainakin vielä ovat paikoillaan pysyneet.
Eka seinä tapetoitiin esiliisteröidylle huokolevylle puskusaumaan (Tapettitalo tapetti) ja kuivuttuaan tuli pienet raot saumoihin.
-jarno
Viimeksi muokannut J&J, Pe Loka 20, 2006 23:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omien tapetointikokemusten pohjalta pinkopahviin ja puukuitulevyyn tekisin aina pienen limityksen,noin 2-3 mm on ollut sopiva.Joskus olen kokeillut puskusaumaa ja lähes aina saumat aukeaa kuivuttuaan.Tiedä sitten onko tuolla liisterillä vaikutusta asiaan,epäilisin että ei,vaan syy juuri tuo Pekan mainitsema seinän kierous.Voihan vika tietysti olla tapetoijassakin että mulla noi saumat on auennut kun puskuun oon pistänyt.Kun laittaa pari milliä limiin niin sauma on lähes puskusauma kuivuttuaan.
Tapetoitaessa on tarkkaa että ei venytä tapettia. Silloin se palautuu kuivuttuaan takaisin ja rako on valmis. Itse otan mieluummin osan vuotaa irti ja laitan uudestaa kun yritän venyttää puskusaumaa väkisin umpeen. Epätasainen alusta on kyllä vaikea päällystää. Vähemmän suorat nurkat tuottavat vielä omat haasteensa.
- pohjanmaalle.net
- Jäsen

Joo limiin vaan. Itse olen huomannut kans saman ettei mun taidoilla saa puskusaumoja onnistumaan vanhoilla pinnoilla. Gyprokin päälle menee kyllä hyvin...
On vaan aika kaameet jos jää rakoja...
Muistaa sitten huomata sen valon tulo suunnan, eli aloittaa ikkunasta (valosta) ja tapetoi siitä eteenpäin jolloin paperin aiheuttama varjo häviää.
On vaan aika kaameet jos jää rakoja...
Muistaa sitten huomata sen valon tulo suunnan, eli aloittaa ikkunasta (valosta) ja tapetoi siitä eteenpäin jolloin paperin aiheuttama varjo häviää.