vanerikatto

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
HoppuHanna
Jäsen
Jäsen

vanerikatto

Viesti Kirjoittaja HoppuHanna »

Onko kukaan laittanut vaneria kattoon rintsikassaan? Kokemuksia?
Tarkoitus olisi laittaa vanerikatot alakertaan (nyt rumaa struktuurimaalia, yök).
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Re: vanerikatto

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

HoppuHanna kirjoitti:Onko kukaan laittanut vaneria kattoon rintsikassaan? Kokemuksia?
Viime kesänä laitettiin yhdellä työmaalla (50-luvun iso "RMT") vanerikatto eteisaulaan sekä saliin. Tuli suoraan sanoen aivan jumalattoman hieno! :-D

Aiempana pintana oli ollut halteksi, joka siis korvattiin vanerilevyillä. En muista levyjen kokoa, mutta olivat isoja levyjä. Olisiko levyjen pituus ollut 1200 milliä ja leveys 800..? En kuollaksenikaan muista. Taisi olla A-luokan koivuvaneri, joka petsattiin ja vahattiin. Levyjen päihin ajettiin pontit, joka ei välttämätöntä ole. Levyt kiinnitettiin koolauksiin naulapyssyllä ja naulankannat jäivät pituussuuntaisten saumojen tulleiden listojen alle. Lopputulos oli todella näyttävä ja asennus nopea. Halpaahan hyväluokkainen vaneeri ei ole, mutta katosta tuli niin hieno, että tuskin hintakaan siinä vaiheessa enään kirpaisi! :-D
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
HoppuHanna
Jäsen
Jäsen

Teittekö ihan itse?
Ja mistä ne vanerit ostitte?
Olen nähnyt pari kuvaa vastaavista ratkaisuista ja uskon kyllä että teidän kattonne on enemmän kuin hieno!
plaanaa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja plaanaa »

Mielenkiintoista. Olisiko kenelläkään tarjoilla kuvia vanerikatosta?
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

HoppuHanna kirjoitti:Teittekö ihan itse?
Enemmän ja vähemmän, kyllä. :lol: Se oli sellainen työmaa, että mun ja työparin ei tarvinnut muuta kuin koolata katto, asentaa levyt sekä listoittaa. Levyt käsitteli työmaalla ollut maalari.
HoppuHanna kirjoitti:Ja mistä ne vanerit ostitte?
Levyt ostettiin jostakin levyfirmasta, jonka jälkeen ne puusepällä työstettiin. Tuo puuseppä oli pomon kaveri ja näin ollen halpa ratkaisu. Lisäksi puusepältä löytyi huippuluokan vehkeet tarvittaviin työstöihin (sahaus, ponttaus, hionta).

Koska levyjä en itse joutunut ostamaan, niin en niiden hintaa muista. Lisäksi tuo levyjen koko on hämärän peitossa, koska olin vain muutaman tunnin puusepän apumiehenä niitä työstettäessä.

Valitettavasti katosta ei ole kuvaa.
HoppuHanna
Jäsen
Jäsen

Esim etuovessa kohde nr 914906, siellä kuvia (ei ole rintamamiestalo vaan 30-luvun puutalo) sentyyppisesta katosta. Itse olin ajatellut koivuvaneria ja melko vaaleaa.
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

HoppuHanna kirjoitti:Itse olin ajatellut koivuvaneria ja melko vaaleaa.
Kaverillani on RMT ja siinä on juurikin vaalea koivuvaneri katto. Saattaa olla vaan jopa lakattu, mutta on patinoitunut 50:ssä vuodessa todella hyvännäköiseksi. Kooltansa tämän katon "levyt" olivat hyvin pieniä, ehkä jotain 400 x 400 ja sopivat pienehköihin huoneisiin hienosti. Todellisuudessa nuo levyt ovat varmaan isompia, mutta listoilla on siis tehty tuo ruudutus.

Koska viime kesänä tekemämme katto tuli suureen tilaan, niin oli arkkitehti suunnitellut tähän paremmin istuvan levykoon. Kannattaa miettiä sitä levykokoa tosiaankin siltä kantilta, että minkä kokoiseen tilaan vanerikatto tulee. Tämä katto petsattii melko tummaksi.
bcmikak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

aika makee toi etuoven kohteen katto!!!

Viesti Kirjoittaja bcmikak »

Tosi upee katto! Täytyy harkita eteishalliin.

Ajattelin itte laittaa kankaan WC:n kattoon ja samoten lavuaarin taakse kangas ja lasi päälle. Rohkeasti erilainen ja eikun kokeilemaan! ;) Mut toi vanerikatto on tosi upea!!! Osmo Colouria vaan pintaan.
JJ
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja JJ »

HoppuHanna kirjoitti:Esim etuovessa kohde nr 914906, siellä kuvia (ei ole rintamamiestalo vaan 30-luvun puutalo) sentyyppisesta katosta. Itse olin ajatellut koivuvaneria ja melko vaaleaa.
Nytkö tuo sitten on myynnissä, monta kertaa katsellut tuota. Kiva talo, tosin hieman turhan lähellä asemaa ja vilskettä.
raja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja raja »

Oto Hascak kirjoitti:
HoppuHanna kirjoitti:Onko kukaan laittanut vaneria kattoon rintsikassaan? Kokemuksia?
Viime kesänä laitettiin yhdellä työmaalla (50-luvun iso "RMT") vanerikatto eteisaulaan sekä saliin. Tuli suoraan sanoen aivan jumalattoman hieno! :-D

Aiempana pintana oli ollut halteksi, joka siis korvattiin vanerilevyillä. En muista levyjen kokoa, mutta olivat isoja levyjä. Olisiko levyjen pituus ollut 1200 milliä ja leveys 800..? En kuollaksenikaan muista. Taisi olla A-luokan koivuvaneri, joka petsattiin ja vahattiin. Levyjen päihin ajettiin pontit, joka ei välttämätöntä ole. Levyt kiinnitettiin koolauksiin naulapyssyllä ja naulankannat jäivät pituussuuntaisten saumojen tulleiden listojen alle. Lopputulos oli todella näyttävä ja asennus nopea. Halpaahan hyväluokkainen vaneeri ei ole, mutta katosta tuli niin hieno, että tuskin hintakaan siinä vaiheessa enään kirpaisi! :-D
raja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja raja »

Sori tuo äskeinen viesti, pitäisi opetella käyttämään tätä lainausjuttua ennenkuin päästää mitään käsistään... :oops:
Oto Hascak kirjoitti:Levyt kiinnitettiin koolauksiin naulapyssyllä ja naulankannat jäivät pituussuuntaisten saumojen tulleiden listojen alle.
Minkälaiset listat laitoitte päälle? Puuta vai metallia? Miten listat kiinnitettiin?
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Viesti:

raja kirjoitti:Minkälaiset listat laitoitte päälle? Puuta vai metallia? Miten listat kiinnitettiin?
Listat tulivat siis ainoastaan pituussuuntaisten saumojen päälle. Lisäksi lyhyitä saumoja ei otettu samaan linjaan, vaan ne kulkevat porrastettuna.

Puiset listat. Koska huone oli suuri ja levyt varsin suuria kooltaan, niin listatkin olivat järeät ja vaneerin kanssa samaan sävyyn petsatut. Mitähän se koko oli... Jotain tyyliin: korkeus 40mm ja leveys 70mm. Jotain tuota luokkaa. Kiinnitys viimeistelynaulaimella. Naulankantoja ei erottanut maasta katsottuna.
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

venemiehille varmaan vanerikatto tuo kesän koko vuodeksi. ja lintupöntöissä noita on kans käytetty.

kuva:
http://www.yle.fi/kodinkaantopiiri/erilaista03_11.htm

ja RT-ohjekortti
http://www.rakennustieto.fi/rtnet/10773/10773.pdf
Toopeli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Toopeli »

Meilläkin on keittiön katossa lakattuja 400x400 vanerilevyjä joissa syysuunta hieman vaihtelee levyittäin. Ne on naulattu reunoistaan puskuun ilman listoja, asennusajankohdasta ei hajuakaan
Vastaa Viestiin