Viemäriutki purujen seassa ok?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
TrRmT
Jäsen
Jäsen
Viestit: 180
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 18:13
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viemäriutki purujen seassa ok?

Viesti Kirjoittaja TrRmT »

Kävin levittämässä purut paikalleen sivuvintissä, tuli vaan mieleen, että pitäisikö viemäriputken (uusittu ihan justiin) ympärille laittaa jotain, vai voiko putki olla siellä purujen seassa?
Vesiputkien ympärillähän on ne muoviset sini-puna-putket....

Purujen seassa oli mustaa paperia, mietinkin että olikohan ne olleet vanhan viemärin tai vesiputkien ympärillä, vähän niinkun kosteuseristeenä...?

En nyt alkanut etsimään vanhoista aiheista, kun asialla ois aika kiirus, pistävät nimittäin laudotuksen purutilan päälle pikapuolin, joten vielä kerkeän tekemään muutoksia...
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Viemäriutki purujen seassa ok?

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

TrRmT kirjoitti:pitäisikö viemäriputken (uusittu ihan justiin) ympärille laittaa jotain, vai voiko putki olla siellä purujen seassa?
Eli siis uudet muoviputket?
Siellä ne on ihan OK.
Ja jos ne on asiallisesti laitettu eli pikkusen kaatoa vaakaosuuksillakin niin kuivana ja tyhjilläänhän ne on suurimman osan ajasta.
TrRmT
Jäsen
Jäsen
Viestit: 180
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 18:13
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Viemäriutki purujen seassa ok?

Viesti Kirjoittaja TrRmT »

Juha_P kirjoitti:
TrRmT kirjoitti:pitäisikö viemäriputken (uusittu ihan justiin) ympärille laittaa jotain, vai voiko putki olla siellä purujen seassa?
Eli siis uudet muoviputket?
Siellä ne on ihan OK.
Ja jos ne on asiallisesti laitettu eli pikkusen kaatoa vaakaosuuksillakin niin kuivana ja tyhjilläänhän ne on suurimman osan ajasta.
Juu uudet muoviset putket, kaatoakin on pikkuisen.
Kiitos nopeasta vastauksesta! Ei siis tartte lähteä penkomaan puruja enää :-)
Ahti71
Jäsen
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Viemäriutki purujen seassa ok?

Viesti Kirjoittaja Ahti71 »

Viemäriputket kylmällävintillä lähes paljaltaan? Ainoa huono puoli mikä tulisi mieleen ,olisi niiden jäätyminen pakkasella?
PoS79
Jäsen
Jäsen
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Viemäriutki purujen seassa ok?

Viesti Kirjoittaja PoS79 »

Ahti71 kirjoitti:Viemäriputket kylmällävintillä lähes paljaltaan? Ainoa huono puoli mikä tulisi mieleen ,olisi niiden jäätyminen pakkasella?
Paljaana purujen seassa :)
Ahti71
Jäsen
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Viemäriutki purujen seassa ok?

Viesti Kirjoittaja Ahti71 »

10cm vai 40cm? siinäpä onkin jo eroa eristävyyden suhteen.
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Viemäriutki purujen seassa ok?

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Vaikea kuvitella, että se jäätyisi vaikka puruja olisi nuukastikin. Alapuolella on kumminkin vissiin lämmin tila ja viemäri on tosiaan tyhjillään normaalisti. Jos sinne jotain kuuraa pitkillä pakkasjaksoilla kertyisikin niin veden laskeminen/wessan vetäminen vie ne mennessään.
Meilläkin menee viemärin tuuletusputki sääntöjen vastaisesti 75-millisenä paljaaltaan yläkolmion läpi katolle eikä sekään ole koskaan umpeen huurtunut vaikkei sitä koskaan lämmin vesi huuhtele. Iloisesti tuprutti höyryä viime ja toissatalven viikkokausien pakkasillakin.
Avatar
Gonzalez
Jäsen
Jäsen
Viestit: 40
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 22:51
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Viemäriutki purujen seassa ok?

Viesti Kirjoittaja Gonzalez »

Vetelin omaan tupaan uudet putket kellarista harjalle asti 110-millisellä, yläkolmiossa kulkee parin metrin pätkä harjalle kylmässä. Meinasin jättää ilman eristystä, mutta päätin kuitenkin laittaa... Ja kun en sitten malttanu ostaa virallista villaa verkon ja folion kera kun myivät vaan täysissä rullissa 100e/rulla, niin laittelin putken ympärille purkuhommista jääneitä 100mm kivivillalevyjä tiiviisti ilmastointitesan kanssa. Päällimmäiseksi pyöritin 20 metrin foliorullan perus keittiöfoliota. 100% varmasti ajaa saman mitä kaupan tavarakin, eikä takuulla jäädy! :lol:

Eihän tuolla ylhäällä "tuuletusputkessa" mikään vesi edes kulje eikä se sitä jäätymistä tee, vaan viemäristä nouseva höyry alkaa jäätyä putken sisäpintaan kovilla pakkasilla mikäli putki pääsee ulkopuolelta tulevan kylmyyden vuoksi pakkasen puolelle. Kun ulkopuoli eristetään, niin viemäristä nouseva lämmin höyry jaksaa pitää paremmin putken lämpöisenä ja höyry ei ala jäätyä putken sisäpintaan joka aiheuttaa lopulta tukkeutumisen.
TrRmT
Jäsen
Jäsen
Viestit: 180
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 18:13
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Viemäriutki purujen seassa ok?

Viesti Kirjoittaja TrRmT »

Joo purua on putken päällä noin 10cm.
Sivuvintti jonka lattiassa putki kulkee ja josta se sukeltaa alakerran vessaan, on eristetty finnfoamilla talven aikana, eli ei pitäisi jäätyä senkään takia.
Vanhat vesiputket jäätyivät tuossa sivuvintissä talvella, kulkivat nurkassa koteloituna ja sivuvintti oli silloin vielä eristämätöntä (vanhat märät eristeet purettu pois), mutta nyt laitettiin vesiputketkin kulkemaan purun seassa viemäriputken rinnalla.



Mikä tehtävä noilla viemärin tuuletusputkilla on?
Mun mielestä meillä ei tuollasia ole ollenkaan!
Avatar
Gonzalez
Jäsen
Jäsen
Viestit: 40
Liittynyt: To Maalis 17, 2011 22:51
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Viemäriutki purujen seassa ok?

Viesti Kirjoittaja Gonzalez »

Siis tuuletusputki on viemäriputken pää joka viedään katolle. Tuuletusputkella estetään se että esim. yläkerran lavuaarien vesilukot ei tyhjene ja ala haisemaan kun alakerrassa vedetään vessa.

Toisinsanoen kun vessa vedetään, vesi tukkii putken ja valuu alas. Tämä tekee yläpuolelleen alipaineen alas mennessään ellei ilmaa jostain tule tilalle, tässä tapauksessa se tulee tuuletusputkesta katolta. Jos tuuletusputkea ei ole ja ilmaa ei sieltä tule, niin syntyvä alipaine ottaa sen sieltä mistä saa. Ilman putkea siis lavuaarien vesilukkojen kautta vetämällä ne tyhjäksi ja scheisse haisee, tai sitten viemärit "korisee" kun ilma pyrkii viemäriverkosta valuvan vesipatsaan läpi sen yläpuolelle (imun puolelle).

Jos sulla sattuu olemaan putket niin että ko. tilannetta että valuva vesipatsas tukkii putken ei koskaan pääse tapahtumaan, niin teoriassa tuuletusputkea ei välttämättä aina tarvitse. Mutta tästä syystä se kaikkiin taloihin tehdään, joitain rintsikoita olen kuullut myös aiemmin olleen ilman tuuletusputkea.
Ahti71
Jäsen
Jäsen
Viestit: 160
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 11:49
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Viemäriutki purujen seassa ok?

Viesti Kirjoittaja Ahti71 »

Kysyjä ei kysellyt viemärintuuletusputkesta mitään, joka meilläkin menee paljaana yläpohjasta läpi katolle. Tuo ei ole meilläkään jäätynyt, ainakaan kokonaan. Kysyjä :-D kysyi, onko sivuvintillä kulkevat viemärit purujen seassa ongelma? Jos vintti on kylmä ja purua on sen verran vähän, mielestäni se on normaaleilla kaadoilla mahdollinen ongelma, sinne kertyy pikku hiljaa jäätä talven aikana, mahdollisesti menee tukkoon. Kokeilkaa laitaa ulos parin metrin putki normaalilla kaadolla varustettuna ja kaadelkaa siitä vettä läpi ajoittain talvella, jäätyykö?

Nyt sitten kysyjä hiukan avasi tilannetta ja kertoi sivuvintin olevan eristetty ,joten eihän se enään ole kylmävintti ,eikä siellä pitäisi putket jäätyä.
Oppes
Jäsen
Jäsen
Viestit: 250
Liittynyt: To Helmi 03, 2011 0:10
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Viemäriutki purujen seassa ok?

Viesti Kirjoittaja Oppes »

Kyllä tuuletus joka talosta on tarpeellinen ellei halua viemäriä haistella. Kun isä rakensi talon 1950, siinä oli vain kaatoallas ja maakaivo pellolla, ei siinä mitään tuuletusta tarvinnut. Mutta kun liitytään kunnalliseen verkostoon niin ei tiedetä millaisia virtauksia ja painevaihteluita siellä on. Hajulukot tarvitsevat vain alle 100 vesimilliä avautuakseen. Jos talon viemäri on täysin ilman tuuletusta, sieltä päin ne hajut vasta tuleekin. Saattaa olla että kun naapuri vetää vessan, meillä lattiakaivo pulputtaa.
Rakensin talon -78 ja siinä tulletus jäätyi muutaman kerran. Sen tiesi heti ovesta sisään tullessaan. Ei muuta kuin tuuran kanssa katolle. En eristänyt putkea kun vintti oli vain 1,2 m korkea. Ilmeisesti sillä kohtaa viemäriverkkoa oli jatkuvia ylipaineiskuja. Talo oli alavalla pellolla ja ylempänä oli usaita kymmeniä taloja ja peruskoulu.
Avatar
Juha_P
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1874
Liittynyt: Ma Tammi 10, 2011 11:46
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Viemäriutki purujen seassa ok?

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

No minähän sen tuuletusputken tähän koplasin. :oops:
Siis ihan verrokiksi. Syystä, että kuvittelisin sen jäätymisen (tai siis pikkuhiljaa umpeen huurtumisen) olevan todennäköisempää, kuin itse viemärin.
Siksi että lämmin vesi huuhtelee silloin tällöin mahdolliset kuurat pois viemäristä mutta tuuletusputkesta ei koskaan. Viemärin ympärillä on puruja pidättelemässä sisäkautta tulevaa lämpöä kun taas tuuletusputki on suoraan pakkasen armoilla.
Ja sitten se että vintin lattian purut on kumminkin lämpimän huoneen kattoa. Onko siellä purujen keskellä pakkasta vaikka vinttissä kylmä olisikin? Pitäisi laittaa laittaa mittarin anturi ja kokeilla :-D

Lisäksi kysyjän viemäri on muovia, joka varaa lämpöä huonosti verrattuna valurautaputkeen. Tälläkin on merkitystä silloin, kun kylmään putkeen lasketaan vettä. Lämmittääkö vesi putken vai jää(h)dyttääkö putki veden.
T1nke
Jäsen
Jäsen
Viestit: 18
Liittynyt: Su Syys 05, 2010 13:31
Paikkakunta: Orivesi

Re: Viemäriutki purujen seassa ok?

Viesti Kirjoittaja T1nke »

Tuuletusputken voi korvata alipaineventtiilillä :wink: ei tarvii tehä reikii kattoon...
Viksummat korjatkoon...
villelap
Jäsen
Jäsen
Viestit: 501
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2010 14:09
Paikkakunta: NOkia

Re: Viemäriutki purujen seassa ok?

Viesti Kirjoittaja villelap »

alipaineventtiili ei ole rakennusmääräysten mukainen. Viemärin on hyvä päästä tuulettumaan kunnolla, jotta sinne ei kerry liikaa haitallisia kaasuja. Lisäksi alipaineventtiili ei ole ikuinen ja sen tiiviste pitää joskus vaihtaa/putsata.
Vastaa Viestiin