Betoniholvattukellari ja kosteus

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Reima
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Reima »

Aihe on näköjään nostattanut foorumilla oikein tunteitakin pintaan, hienoa! :-D Eli kellarissa ei ole mitään saunaa, vain autotalli ja yksi huone. Seiniä ja kattoa kellarinpuolelta ei ole eristetty milläänlailla. Huone missä haisee on ollut varmaan 70-luvulta lähtien lastulevy ja muovimatto. Vesiputkia ei mene lähelläkään eikä muutenkaan pläträtä vedellä. Haju esiintyy silloin tällöin ja jos oikein yrittäisi kuvailla niin sellainen kuiva "vanha" haju :-)

Kellarissa kosteus nousee syksyisin ja keväisin. Talo on rinteessä ilman salaojia.
maalari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja maalari »

Ja sen tarvii mitään seiniä pitkin kiivetä :lol:
ilmankosteus ja suuntana ylöspäin... sovitaan nyt vain että se menee siitä läpi ja sillä selmu, se on ihan 100 varma asia.... ota se muovimatto pois...
koska se on aika huono ratkaisu tossa ja syystä kun se matto on ollut siinä, suosittelen että avaat lattiat, koska rakenne ei ole semmonen mis olis itua :shock:

ja jos kaikki on ok niin sehän on sitten hyvä ja selviät purujen lisäyksellä..

HillyMan _ en väitä että olisi kosteusvaurio, mutta juuri tämmöisten vaurioiden syntyyn menee aikaa ennen kuin ne näkyvät....

siis juuri esim ilmankosteuden aiheuttama vaurio ei näy viikossa vaan siihen hyvinkin menee se muutamakymmenen vuotta että alkaa lattiat olemaan entiset ja lankkuja ei enää korjailla, ei se ilmankosteus ole mikään suihku :lol: mutta ko rakenteessa todellinen riski.
Maaseutu huutaa kurkkunsa käheäksi, PERINNETTÄ PRke:les

T:R
maalari
Jäsen
Jäsen

reima _ musta vaan tuntuu ku avaan vaan suuni niin jo on kaikilla tunteen pinnassa :lol: ei kait siihen paljon muuta tarvita :cool:

Jukka68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jukka68 »

"sovitaan nyt vain että se menee siitä läpi ja sillä selmu, se on ihan 100 varma asia.... "

Kun kerta sopimaan ruvetaan, eiköhän porukalla sovita, että maapallo on pannukakku.
Ei kait nämä ole sopimusluonteisia asioita.
maalari
Jäsen
Jäsen

kunhan tarkoitin että en jaksa alkaa rautalangasta vääntää sitä pannukakkua :lol:

antaa olla mun puolesta, miteen vaan...

Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

..ja kun se kosteus pääsee pysähtymään jonnekkin ja kertymään, niin se siinä...
Ja sen tarvii mitään seiniä pitkin kiivetä
ilmankosteus ja suuntana ylöspäin... sovitaan nyt vain että se menee siitä läpi ja sillä selmu, se on ihan 100 varma asia.... ota se muovimatto pois...
- Sovitaan vaan kun on 100% varma tieto.
Vaikka olisi ilmanvaihtokin kunnossa niin mieluummin se ilmankosteus tunkee Ylöspäin betoniin eikä varmaan kuivu siitä kellariin vaan painaa läpi puu/pururakenteisiin ja sinne se kosteus pysähtyy, kertyy sinne ja aina vaan nousee lisää kosteutta huoneilmasta joka jää sinne jne.
Parissa vuodessa koko paska on litimärkä.
Lattiat auki ja nopeesti. :lol:

Perskele jos tämä sama ilmiö tapahtuu ykköskerroksenkin katossa... yläkerran makkareissa kun saattaa olla muovimattoja.
Eikun purkamaan ja kuivaamaan.
maalari
Jäsen
Jäsen

jaa - a ja olisiko voinut olla mahdollista että olisin tuskaillut moisen asian kanssa joskus ??? siis että rakenne ja monet muut, mm lattiatkin avattu... ja lopuksi vaan selvitelty syitä syviä... niin ja tuo teksti pätkä minkä lainasin tuossa aiemmin.... tais olla m-virastosta minkä kera joskus vaan juuri tuota ilman kosteuden menoa betoninläpi varmisteltiin... siis syitä ja seurauksia...

iiidiiiooo..... :cool: arvatkos lopun ? :lol:
akkarista ei saa kaikkea tietoa, mutta haittaako tuo? kädet ristissä toivon et ei tarviis tiimoilta enempää (arvaan kyllä turhaksi) toisaalta jos nyt jaksaisi vääntää siitä rautalangasta niin tuntisitkohan sit itsesi ..mikä toi yks oli tuolla :lol: ja eläs ota muuna ku vinoiluna.

maalari
Jäsen
Jäsen

ja hower , mihin sulla unohtu toi mun :vaan siihen hyvinkin menee se muutamakymmenen vuotta ???

varmaan unohdit lainata senkin :lol:

tapsa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Joo nouseehan se kosteus, itse poraisin reiän lattiaan jonnekkin huomaamattomaan kohtaan ja tuikkaisin kosteusmittarin "sondin" puruihin, ne bitumikaistaleet ovat positiivinen löytö!
HS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja HS »

Reima kirjoitti: Haju esiintyy silloin tällöin ja jos oikein yrittäisi kuvailla niin sellainen kuiva "vanha" haju :-)
Ettei se vaan olisi vanhan pölyn ja mitälie haju mikä lähes aina tulee vastaan kun vanhan lattian aukaisee, etenkin sellaisesta missä on sammalta, purua ym. ? Tuli mieleen että voisiko vedon mukana tulla juuri sitä? Tarttis olla hajunetti... tai ehkä ei sittenkään :?
Toopeli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Toopeli »

Maalari hyvä en väitä etteikö niissä olisi asiaa toisinaan mukana, mutta jos et pysty antamaan väitteillesi kirjallista/todistettua faktaa/lähdettä niin miksi vaivaudut. Kaltaisiasi kaiken tietäviä tapaa useasti palstoilla, kuten rakentaja.fi tai googlen rakentamiskeskustelu. Jos pitää ennustaa kristallipallosta niin seuraavaksi rupeat tarjoamaan jokapaikan ratkaisuksi uretaanimakkaraa peltiheikillä puserrettuna. Ei mitään henk. kohtasta, mutta kun tämä palsta on tuntunut niin pitkään niin asialliselta.
Viimeksi muokannut Toopeli, La Maalis 17, 2007 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tapsa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Tietty tunkkainen haju meilläkin oli yläkerran makuuhuoneessa, oli edellinen omistaja laittanut uudet ikkunat ja oli ilmeisesti tullut liian tiivis. Otin tuuletusluukusta yläosan tiivistet pois ja haju hävisi.Korvausilma tuli ilmeisesti rakenteista.
maalari
Jäsen
Jäsen

Hyvä toopeli jos vaikka perehtyisit siihen mitä olen kirjoitellut, uhraisit vaikka viikonlopun noitten viestien läpi käymiseen, niin ehkäpä sieltä voisi löytyä jostain niitä lähteitä....
:cool:

Totuus vain on yksinkertainen, ei ole mitään järkeä kirjoittaa mitään lähteitä yms / ja yleensäkin kirjoittaa liian pitkästi koska joku saattaa kertoa sinne kirjoituksen väliin oman uskomuksen/ mielipiteen ja silloin asia hukkuu sekamelskaan,

toiseksi voit huoletta pitää minua lähteenä, koska jos kirjoituksessani ei lue arvelen tai luulen, niin silloin se asia on niinkuin sanon, yleensä se mitä kirjoitan on monen lähteen ja kokemuksen summa, minkä myös pystyn tarvittaessa perustelemaan,

toisaalta tässä ketjussa "vinoilin" muutamalle syystä mikä on oikeastaan monen muun aiheen keskustelujen summa siis elä lue liian vakavasti, joku "kuittaus voi liittyä johonkin muun aiheen yms asiaan... ja semmoista ei saa lukea liian vakavasti, sekään kelle se on kohdistettu.

ja toopeli liikut vaarallisilla vesillä tuolla uretaani loukkauksella :twisted:
aiheesta on myöskin pitkä keskustelu, ei niin mieluinen ehkä sinulle ?

sitä miksi vaivaudun = lue siksi ne lähteet yms puuttuu, mutta jos sulla on joku ongelma talosi kanssa niin kysy vaan multa, jos en vastaa siheen, niin silloin tiedät että joku muu tietää sen ehkä paremmin / joudun arvaamaan / tai sit olen ehkä päättänyt että turha rautalangasta vääntää... ja kun oot käyny niitä viestejä läpi, niin ilmoitatko mulle niistä mistä olit eri mieltä ja syyt niihin, yritän kerkee sit korjata luulosi oikeiksi. :wink:

Reima
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Reima »

HS kirjoitti:
Reima kirjoitti: Haju esiintyy silloin tällöin ja jos oikein yrittäisi kuvailla niin sellainen kuiva "vanha" haju :-)
Ettei se vaan olisi vanhan pölyn ja mitälie haju mikä lähes aina tulee vastaan kun vanhan lattian aukaisee, etenkin sellaisesta missä on sammalta, purua ym. ? Tuli mieleen että voisiko vedon mukana tulla juuri sitä? Tarttis olla hajunetti... tai ehkä ei sittenkään :?
Juu tätä minäkin luulen. Oikein kun menee nenä jalkalistoissa kiinni niin sellainen tunkkainenhaju se on, riippuvainen myös vedon määrästä. Ei vaan millään viitsisi ruveta aukaisee lattioita, koska yksi kiinteästi asennettu kaappikin tekee sen hyvin hankalaksi.

Onko ollut vastaavissa rakenteissa bitumia ennen puruja kapillaarikatkona???

Löysin tuollaisen keskustelun aiheesta rakentaja.fi:stä http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/Su ... sp?id=2168
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Maalari "turha rautalangasta vääntää..."
Mulla on kyllä tapana yrittää vääntää asioita rautalangasta itsellenikin tajutakseni asioitten syy/seuraussuhteita.
Ja en väitäkään tietäväni 100% totuutta näistä asioista.
Se mitä esitän on samalla pohdiskelua ja yritys saada muitakin mielipiteitä, näkökantoja tai jopa tietoa. Mutta kun itse pyrin perustelemaan ajatuksiani niin samaa odotan kyllä muiltakin.
Ei jumalauta riitä että joku sanoo minulle että näin se vaan on. Kyllä toreilla riittää ukkoja, jotka vaan tietää miten Kaikki asiat on...
joku "kuittaus voi liittyä johonkin muun aiheen yms asiaan
Juu, olen kommentoinut maalaria ennenkin. Esimerkiksi tasamaalla olevan avo-ojan tulvimiseen maalari antoi ohjeeksi laittaa salaoja avo-ojan viereen, ihmettelin sitten mihin ne vedet sieltä salaojasta johdetaan kun ei avo-ojankaan vesiä saa valumaan tasamaalla pois.... Kai tämäkin sitten jäi kovasti maalaria harmittamaan.
- Hyvä niin, kunhan ei turhanpäivästä vit..iluperinnettä. Ainakaan täällä. Tämä riitänee mun puolelta tästä "asiasta".

lisäys: Tuo Reiman linkki (rak.fi) oli ihan lukemisen arvoinen.
Vastaa Viestiin