Muovimaton alla hometta(?)

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Ioxio
Jäsen
Jäsen

Muovimaton alla hometta(?)

Viesti Kirjoittaja Ioxio »

Vähemmän yllättävästi kellarin lattiaan jonkun joskus muinoin asennetun muovimaton alta löytyi paikka paikoin huolestuttavia kohtia. Sellaista epämääräistä mustaa, josta ei oikein osaa sanoa juuta ei jaata, mutta homehan se ekaksi mieleen tuli. Kun aloitin mattojen repimiset, niin näiltä paikoilta betoni tuntui hivenen kostealta, mutta hyvin nopeasti tuntuivat ḱuivuvan. Yritän laittaa jotenkin kuvalinkkiä aiheesta.

Mitä betonille nyt kannattaisi tehdä? Suoraanko timanttihionta vai pitääkö se pestä jollain tms?

Mitään kummempia hajuja sieltä ei kuitenkaan tullut ja kohdat tuntuivat hyvin paikallisilta ja matotettu alue oli onneksi suhteellisen pieni.
-"Vain paras on minulle liian hyvää.."-
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Re: Muovimaton alla hometta(?)

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Eiköhän se hometta ole. Mitä siihen päälle on tulossa? Hionta+primer+uusi tasoite on jo aika hyvä kotelointi. Jos haluaa pelata varman päälle vielä homeenpoisto joko kemikaalein tai esim. polttamalla (mutta ei taloa...). Hionnassa tietty kannattaa olla pölynpoiston kanssa tarkkana ettei levitä sitä ympäriinsä.
TrRmT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TrRmT »

Meillä oli sama homma.
Valkoista jauhetta + mustia kohtia oli kellarin lattiassa josta muovimatto poistettiin, ja huh sitä hajua.
Mutta pinta ei ollut suoraan betonia, vaan jotain tasoitetta, joka irtosi taltalla ym.vehkeillä. En tiiä tehtiinkö virhe, mut pestiin sillä jytkyllä (muoks. homeenpoisto, joku B:llä alkava nimi) aineella kellarin lattia.

Mulla ois kuvakin mutta aijaa.com ei pelaa just nyt. Koitan myöhemmin uudelleen.
Ioxio
Jäsen
Jäsen

Eipähän tainnut hometta olla. Ei pölise, ei haise, mutta vähän samanlaiset tuntomerkit kyllä muutoin kuin TrRmT:lläkin. Mattoveitsen kärjellä kapsuttaessani töhnä irtoaa palasina ja alla puhdas lattiapinta. Vähän kuin sinitarraa, mutta mustaa. Tieteellisen tutkimuksen jälkeen olen tullut lopputulokseen, että se on vain p****a. :-) Kun kyseessä on alkup. vanha lattia niin saattaa olla jopa pikeä. Maton alla oli kyllä selkeästi niillä paikoin ollut joskus hieman kosteutta ja maton pohjassa oli jossakin kohdin pisteitä, jotka viittaisivat homeeseen, mutta empä taida vielä taloani tuleen tuikata.

Kerroppas Zaffodi tuosta Hionta+primer+uusi tasoite hommasta. Eli mikä primer ja tasoite? Olen tässä asiassa perin neitseellisellä maaperällä..tai pitäisikö sanoa maavaraisella betonilaatalla. Muistelen vähän, että kuntotarkastaja suositteli timanttihiontaa ja maalausta jollain maalilla, mutta en nyt muista millä.
TrRmT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TrRmT »

Tässä kuva.
Tuollasia läikkiä oli siellä täällä...
Kuva
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Ioxio kirjoitti:Eipähän tainnut hometta olla. Ei pölise, ei haise, mutta vähän samanlaiset tuntomerkit kyllä muutoin kuin TrRmT:lläkin. Mattoveitsen kärjellä kapsuttaessani töhnä irtoaa palasina ja alla puhdas lattiapinta. Vähän kuin sinitarraa, mutta mustaa. Tieteellisen tutkimuksen jälkeen olen tullut lopputulokseen, että se on vain p****a. :-) Kun kyseessä on alkup. vanha lattia niin saattaa olla jopa pikeä. Maton alla oli kyllä selkeästi niillä paikoin ollut joskus hieman kosteutta ja maton pohjassa oli jossakin kohdin pisteitä, jotka viittaisivat homeeseen, mutta empä taida vielä taloani tuleen tuikata.

Kerroppas Zaffodi tuosta Hionta+primer+uusi tasoite hommasta. Eli mikä primer ja tasoite? Olen tässä asiassa perin neitseellisellä maaperällä..tai pitäisikö sanoa maavaraisella betonilaatalla. Muistelen vähän, että kuntotarkastaja suositteli timanttihiontaa ja maalausta jollain maalilla, mutta en nyt muista millä.
Tarvittavat toimenpiteet riippuu ihan siitä, mitä haluat siihen tilalle laittaa. Jos esim. laatat hiotaan lattia ja tarvittaessa tasoitetaan. Primer parantaa tartuntaa vanhaan pintaan. Jos on kosteusongelmaa niin mieluummin laatta kuin maali siihen päälle. Laatat voi liimata suoraan hiotullekin pinnalle jos se on tarpeeksi tasainen.
Ioxio
Jäsen
Jäsen

Kyllä meikällä on aika härskin näköinen lattia tuohon verrattuna.

http://aijaa.com/0000610011918

Tuo on kuitenkin aivan kuiva. Tuossa lattiassa on ollut ilmeisesti sen seitsemää eri väriä ja tuossa on jonkin liisterin jämiä ja nuo valkoiset jutut ovat muovimaton pohjasta irroneita kappaleita.
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Ioxio kirjoitti:Kyllä meikällä on aika härskin näköinen lattia tuohon verrattuna.
"Äänestä rumin lattia" -kilpailuko täällä on menossa? :lol:

Joo, saman näköistä oli meilläkin saunan porstuassa ja oli litimärkäkin vielä.

Tuli vaan mieleen, että voisiko jotkut vanhat matot olla kumminkin jonkin verran höyryä läpäiseviä ja siksi isompia ongelmia ei toisilla ole tullut?
Esimerkiksi ne missä on se joku juutti/hamppukudos pohjana. Onkohan sitä tutkittu?
Meillä oli oikein hitsatuilla saumoilla oleva kiiltäväpohjainen ja se kyllä oli melkoinen hautomo. :evil:
Ioxio
Jäsen
Jäsen

Juha_P kirjoitti:
Tuli vaan mieleen, että voisiko jotkut vanhat matot olla kumminkin jonkin verran höyryä läpäiseviä ja siksi isompia ongelmia ei toisilla ole tullut?
Esimerkiksi ne missä on se joku juutti/hamppukudos pohjana. Onkohan sitä tutkittu?
Meillä oli oikein hitsatuilla saumoilla oleva kiiltäväpohjainen ja se kyllä oli melkoinen hautomo. :evil:
Tätä samaa olen miettinyt. Meillä oli sen verran uudenaikainen muovimatto, että ihmettelen jos se mitään on läpi päästänyt ja suoraan sanoen pelotti repiä sitä auki. Mattoa ei ollut ihan koko lattian matkalla, joten liekkö se kosteus sitten haihtunut sieltä matottoman osion kautta pois.

Vielä oisi yksi 25m2 varastohuone, jossa on muovimatto ja lattialämmitys. Mitähän sieltä löytyy. Mietin, että onko se lattialämmitys tässä tapauksessa ollut siunaus vai kirous.

Kuinkas tuollaisen epätasaisen betonilattian oikaiseminen tapahtuu? Jos esim. laattoja ajattelisi, niin se olisi ehdottomasti oikaistava.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Ok, en muista että olisin noin pahan näköistä lattiaa ikinä nähnyt. Ehdottomasti hionta ja sitten vaikka laattaa päälle.

Matoissa on se ero, että muovimatto ei hengitä mutta ei myöskään mätäne... Kyllä ne juuttipohjaiset haisee välillä yhtä pahalle. Pitää aina muistaa, että nuo on talokohtaisia juttuja, sellaisessa jossa pohjat on kuivat on ihan sama mitä siellä lattialla on.

Lattian oikaisu on periaatteessa helppo homma, ensin pohjatyöt eli tuollaisessa tapauksessa timantilla hionta mieluiten kaikki vanha tasoite pois. Jos se on kovin kiinni niin ei pakko. Sitten primer ja uusi tasoite, temppu onkin sitten siinä että sen uuden tasoitteen saa vaateriin ja sileäksi. Käytettävä tasoite pitää valita sen mukaan paljonko pitää täyttää, pintatasoitteet on yleensä vain n. 3mm paksuuksille mutta siis löytyy tavaroita joka lähtöön. Flyygelin kantta ei saa sitten millään 30mm täyttöön tarkoitetulla tavaralla mutta laattojen alla riittää että on suora ja sileä. Tavaroissa on hirveitä eroja, nyrkkisääntö on se perinteinen, mitä kalliimpi sen parempi...
Ioxio
Jäsen
Jäsen

No ei se mikään kaunotar kyllä ole, mutta onnistuu tuossa kuvassa näyttämään jotenkin vielä ekstra-karmealle. Maton repäistyä olin välittömästi, että morjens - hometta, mutta pinta on, ainakin nyt, ihan pölykuiva eikä haise. Monien vuosikymmenien eläminen ja kuluminen pinnassa liistereineen, mutta ei ole kuitenkaan rapautunut tai halkeillut. Ompa kyseissä lattiassa visseen eri aikoinakin tehtyjä osuuksia kun lattiaa on joskus avattu putkia varten jne.

Kävin katselemassa lattiaa ja sen saaminen vaateriin saattaa olla kyllä aikamoinen show. Näinköhän 30mm erot edes riittää. Lattia on siis muutoin aika tasainen, mutta esim. seinän vierestä saattaa nousta korkeammalle. Eli viettävät seinästä vähän alaspäin.

Yksi vaihtoehto olisi uusia koko pohja, mutta en oikein ehjää viitsisi lähteä rikkomaan kun ei ole kuitenkaan mitään perustavaa laatua olevia ongelmia. Viileähän se on, mutta on meillä räsymattoja.
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Parashan tietysti tulisi jos hakkaisi lattian pois, kaivaisi syvemmälle ja laittaisi eristeet alle.
Verta, hikeä ja kyyneleitä. Vai miten se meni... :-)

Ihan toisen luokan homma on hioa pinta pois, oikoa isommat montut tasoitteella ja laatoittaa.
Eihän sen lattian nyt ihan viivasuora tarvi olla jos oma silmä kestää katsella.
Jos vaikka 10x10 laatalla päällystää niin salliihan se loivia korkeuseroja, kuten kylppärin kaadot yms.
Ja kovin isoa laattaahan ei kannata käyttääkään että on paremmin hengittävää saumapinta-alaa enemmän.

Voihan perusteellisemman remontin tehdä myöhemmin jos tilan läyttötarkoituksen muuttaminen sitä vaatii.
Ioxio
Jäsen
Jäsen

Juha_P kirjoitti:Parashan tietysti tulisi jos hakkaisi lattian pois, kaivaisi syvemmälle ja laittaisi eristeet alle.
Verta, hikeä ja kyyneleitä. Vai miten se meni... :-)

Ihan toisen luokan homma on hioa pinta pois, oikoa isommat montut tasoitteella ja laatoittaa.
Eihän sen lattian nyt ihan viivasuora tarvi olla jos oma silmä kestää katsella.
Jos vaikka 10x10 laatalla päällystää niin salliihan se loivia korkeuseroja, kuten kylppärin kaadot yms.
Ja kovin isoa laattaahan ei kannata käyttääkään että on paremmin hengittävää saumapinta-alaa enemmän.

Voihan perusteellisemman remontin tehdä myöhemmin jos tilan läyttötarkoituksen muuttaminen sitä vaatii.
Varmasti tulisi parempi. Oikeastaan tuon lattian uusimisen ainoa agenda olisi sen saattaminen lämpimäksi. Itseasiassa vesikiertoisen liittymätkin olisi aivan vieressä, mutta jotenkin se tuntuu turhalta hifistelyltä tilassa, jossa liikennöintiä on verrattain vähän.

Pitääpä funtsia tuota laattaa. Jotenkin tuntuu vieläkin hieman uskomattomalle, että se laattaa hengittäisi saumoistaan paremmin kuin jokin maali.

Tuossa vielä kuva lattiasta, vaikka ei se totuutta muuta mihinkään. Lisäksi kuvassa perheenjäsenemme imuri, joka on onnistunut viimeisen 10-vuoden aikana soluttautumaan lähes jokaiseen kuvaan..

Kuva
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Pitääpä funtsia tuota laattaa. Jotenkin tuntuu vieläkin hieman uskomattomalle, että se laattaa hengittäisi saumoistaan paremmin kuin jokin maali
Oletko lueskellut tuota?: http://www.sisailmayhdistys.fi/portal/t ... onilaatta/

"Kosteiden betonilattioiden pinnoitteeksi voidaan valita keraaminen laatoitus. Oikein asennettu keraaminen laatoitus kestää alapohjan kosteusrasitusta hyvin. Toiminta perustuu keraamisten laattojen ja laattasaumojen vesihöyrynläpäisevyyteen, jolloin alapohjarakenteen kosteus haihtuu vähitellen sisäilmaan. Lasittamattomat laatat läpäisevät vesihöyryä jonkin verran lasitettuja laattoja enemmän."

Joo mutta en minä mikään kaakelikauppias ole. :lol: Jostain syystä vaan olen itse pikkuhiljaa kaakeloinut kellarin kaikki kopperotkin. Ei hilseile ja on helppo pitää puhtaana.
Kohta kyllä joku antaa noottia, ettei kaakelilattiat kuulu rintsikkaperinteesee. :roll: Totta sekin.
Ioxio
Jäsen
Jäsen

Juha_P kirjoitti:
Pitääpä funtsia tuota laattaa. Jotenkin tuntuu vieläkin hieman uskomattomalle, että se laattaa hengittäisi saumoistaan paremmin kuin jokin maali
Oletko lueskellut tuota?: http://www.sisailmayhdistys.fi/portal/t ... onilaatta/

"Kosteiden betonilattioiden pinnoitteeksi voidaan valita keraaminen laatoitus. Oikein asennettu keraaminen laatoitus kestää alapohjan kosteusrasitusta hyvin. Toiminta perustuu keraamisten laattojen ja laattasaumojen vesihöyrynläpäisevyyteen, jolloin alapohjarakenteen kosteus haihtuu vähitellen sisäilmaan. Lasittamattomat laatat läpäisevät vesihöyryä jonkin verran lasitettuja laattoja enemmän."

Joo mutta en minä mikään kaakelikauppias ole. :lol: Jostain syystä vaan olen itse pikkuhiljaa kaakeloinut kellarin kaikki kopperotkin. Ei hilseile ja on helppo pitää puhtaana.
Kohta kyllä joku antaa noottia, ettei kaakelilattiat kuulu rintsikkaperinteesee. :roll: Totta sekin.
Kiitoksia linkistä!

Ahaa! Olen jotenkin elänyt uskossa, että laatta ei hengitä. Olen varmaankin lukenut sitten noista lasitetuista laatoista.

Onko sitten niin, että nämä ns. hengittävät maalit ovat susia?
Vastaa Viestiin