Apua, muovia!!

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Sarkku
Jäsen
Jäsen

Apua, muovia!!

Viesti Kirjoittaja Sarkku »

Miulla on tämmönen viiskytluvun rintsikka mikä on rempattu kuta kuinkin. Nyt laittelen tonne yläkertaan panelikattoa profiloidun styroxkaton tilalle, eli riipasin styroxlevyt hitolle. No, alta löyty lähes kymmenen sentin styroxlevyt lisälämmöneristeenä.

Siihenhän piti heti tehä arkeologisia kaivauksia, jotka kerto että joku molo on menny laittamaa muovin sinne styroxin alle. Muovin alla oli joku puukuitulevy juttu, vähän napakamman tuntunen kun perushalltex mutta kaipa se jotain halltexia on. Ja sen jälkeen on oletettavasti puu.

Nytpä kysynkin, että miten vaarallinen tuo muovi on, uskaltaako jättää sen vai riipiskö pois? Ullakkotilassa on kuivat purut ja talossa pitävä peltikatto. Ja muovihan on siis periaatteessa sisätiloissa, eli voisi päätellä ettei kosteutta muodostu huonetilassa niin paljon että se tiivistyisi sinne panelien ja styroxien alle muovin pintaan. Oon jotenkin ymmärtäny että jos tuo muovi olis varsinaisesti yläpohjassa se ois pahempi... vai mitenkäs tää asia oikeen on? Hyvästähän muovi ei missään tapauksessa oo, mutta onks se pahasta tässä tapauksessa?

Kiva palsta, oon lukenu jo jonkun aikaa!!
nainen pystyy melkein kaikkeen... mutta vain melkein
jmattis
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja jmattis »

minä kyllä suosin perinnerakentamista aina kun mahdollista, mutta silti: jos se ei ole rikki, älä korjaa.
pidä ullakkoa jatkossa sen verran silmällä, että jos tilanne muuttuu nyt tekemäsi rempan takia, osaat hoitaa korjaukset ajoissa.
pidä huoli siitä, että yläkerrasta poistoilma pääsee helpommin muualle kuin sinne ullakolle (= poistoventtiilit kuntoon), ja että ullakko tuulettuu riittävästi.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Muoviin voi tiivistyä kylmillä ilmoilla ilman kosteutta ulkopuollelle, jos sen ulkopuolella oleva eristystaso ei ole riittävä.
tapsa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tapsa »

itse pähkäilin samaa meidän yläkerrassa, tosin sinne oli laitettu suoraan haltexin päälle todella kauniit styroxilevyt lisäeristeeksi ja komistukseksi :wink: Meillä puhallettiin selluvillaa 30cm ullakolle niin ei pitäisi kosteuden päästä styroxiin asti...kai. Muutaman styroxin palan poisitin sieltä täältä ennen kattopanelien lyöntiä päälle.
MM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja MM »

Jos muovia kattoon laittaa, sen tulisi olla huoneen puolella. Keskellä rakennetta se saattaa kerätä lämpimän sisäilman kosteuden kondensaatiovedeksi ja mädättää rakenteet. Ottaisin pois.
Vastaa Viestiin