Konesaumattu itse tehden

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Konesaumattu itse tehden

Viesti Kirjoittaja Villa Edita »

Alkaa autotallin katto oleen aika haperossa kunnossa, itseasiassa muutama kattotuolikin jo poikki lahonnut.

Vanha kate on kolmion muotoisista mineriittilevyistä kyhätty, alla huopakate ja päällä tuhti sammallkerros :-D

Katossa kun ei ole läpivientejä ollenkaan, alkoikin kiinnostamaan saumakatteen laitto itse tehden. Mitään ihmeellistähän tuossa ei ole, vuotien pitkät saumat helppoja, samoten tippapellit ja lappeen reunapellit. Ainoa kysymys herääkin harjataitteen teosta. Tehdäänkö noihin vuotien pitkiin saumoihin jokin kevennys juuri ennen harjataitteen taitosta, vai saako tuollaisen taitetun sauman vielä taittumaan harjan taitoksissa?
Lappeiden vuotasaumat varmaan kannattaa laittaa eri kohtiin harjataitosta ajatellen.
Mikäs se olikaan se vanhojen pläkkäreiden käyttämä tiivistysmassa noihin saumoihin?

Sen verta pieni tuo pinta-ala katossa (8.2x3.4 per lape), että jaksaa ilman rulliakin saumat taitella. Mutta mistä saan sauman taittoon sen käsityökalun, ostettua tai lainaan? Kait tuollaisen vois itekkin rakentaa, tuskin on kovin kummoinen värkki.

Katotaan jaksanko alkaa ite taitteleen. Kovasti kyll kiinnostais opetella tuonkin teko, meinaan ku kaiken muun jo osaan :-D
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Konesaumattu itse tehden

Viesti Kirjoittaja Khyron »

Joskus lainasin kirjastosta jonkun peltityökirjan jossa oli juttua myös konesaumakaton teosta, siinä oli ohjeet myös työvälineitten tekoon. Harmi ettei tullut otettua kirjan nimeä ylös, kiinnostais itekkin joskus kokeilla pariin toissijaiseen rakennukseen.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Tarkemmin kun muistelen, muistan nähneeni jonkin peltikatto-teoksen Billnäsissä.
anttiaa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja anttiaa »

Villa Edita
Jäsen
Jäsen

Ai, tästä olikin jo aikaisempaa jutustelua :-D
Vastaa Viestiin