asuinkerroksen lattian eristys
asuinkerroksen lattian eristys
olen tässä miettinyt ratkaisua pulmaani mutta kun selkeätä ajatusta ratkaisusta ei vielä ole syntynyt niin kysyisin järkeviä ehdotuksia jospa joku muu niitä keksisi tai olisi jo tämän asian omalla kohdallaan ratkaissut.
eli purin keittiöstä ylimääräisen ovenkarmin pois, (ollut aiemmin ilmeisesti joku komero palomuuria vasten) nykyään siinä sähköhella. karmin irroitettuani pääsin kurkkaamaan lattian alle josta löytyi syy kylmiin lattioihin! Eli talossamme on holvattu puolen talon kokoinen kellari ja tämän yläpuolisen osan ja asuinkerroksen lattian välissä on noin 35-40cm tila jossa eristeenä vain noin 20cm rahkasammalta, talomme siis vuodelta -52 ja perus rintamamiestalo. kuinka tämä tila tulisi eristää oikein? jos täällä tilassa ei saisi ilma varsinaisesti kiertää niin tilan tulisi siis olla täynnä eristettä mutta tuntuu järjettömältä mättää lattiaan esim. 40cm selluvillaa tai edes purua. lattiaa ei viitsisi joka puolelta laskea kun huonekorkeus on alakerrassa jo miltein kolme metriä, tietysti vastaavasti yläkerta vain noin kaksi metriä mutta riittää meille hyvin. eli nyt on hyvät ehdotukset tarpeen!
eli purin keittiöstä ylimääräisen ovenkarmin pois, (ollut aiemmin ilmeisesti joku komero palomuuria vasten) nykyään siinä sähköhella. karmin irroitettuani pääsin kurkkaamaan lattian alle josta löytyi syy kylmiin lattioihin! Eli talossamme on holvattu puolen talon kokoinen kellari ja tämän yläpuolisen osan ja asuinkerroksen lattian välissä on noin 35-40cm tila jossa eristeenä vain noin 20cm rahkasammalta, talomme siis vuodelta -52 ja perus rintamamiestalo. kuinka tämä tila tulisi eristää oikein? jos täällä tilassa ei saisi ilma varsinaisesti kiertää niin tilan tulisi siis olla täynnä eristettä mutta tuntuu järjettömältä mättää lattiaan esim. 40cm selluvillaa tai edes purua. lattiaa ei viitsisi joka puolelta laskea kun huonekorkeus on alakerrassa jo miltein kolme metriä, tietysti vastaavasti yläkerta vain noin kaksi metriä mutta riittää meille hyvin. eli nyt on hyvät ehdotukset tarpeen!
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Jos sinne oikeasti pääsee katsomaan ja tilaa on kaikkialla noin paljon, niin kyllä mä tuhauttaisin sen selluvillaa täyteen. Noin isoon rakoon on kuitenkin aika helppo puhaltaa villat sisään kotelopuhalluksena.
Pekka
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Ei sen voimavirtapistokkeen asennuttaminenkaan niin kauheasti maksa ja sitten ei tarvitse myöhemminkään murehtia toimiiko joku kone voimavirralla vai ei. Oli ensimmäinen asia mitä meille asennettiin kun talo oli ostettu. Voimavirtapistoke on yleensä vähintään 16-ampeerinen, joten sovittimella siihen voi liittää tarvittaessa vähän jurommankin valovirtakoneen ilman että proput paukkuu.
Tapansa kullakin. Minulle se pistoke laitettiin, vaikka tiesin että alle vuoden kuluttua vanhat sähköt revitään pois (kuten nyt onkin jo tehty). Ei harmita yhtään pieni lisäkustannus - oli se sen verran kätevä kun ei tarvinnut miettiä mistä saa kunnolliset sähköt. Jatkokaapelilla sai tukevat sähköt vedettyä ihan mihin tahansa eikä tarvinnut miettiä sulaako johdot seinään tai palaako talo.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

Koneet ovat valovirtavehkeitä, tosin muistaakseni vaativat 16 A sulakkeen. Yhden kaverin remonttiyömaalla jouduin tekemään sähkötaulun viereen yhden 16A stöpselin, kun parkettikone poltteli 10 A proppuja alvariinsa.
Vaikka se itse lisätty töpseli oli ihan julki jumalattoman laiton rakentaa itse, niin siihen ei mennyt multa varttituntia. Eli jos semmoisen tarvitset niin tilaa sähkö-Repe paikalle, niin saat tunnin laskutuksella sen tarvittavan rasian seinään. Ei maksa kun parin ekovillasäkin hintaa.
Löytääkö joku netistä sen puhalluskoneen tietoja, toimiiko se 10A propuilla? Itse en löytänyt. Jos se toimisi niillä, niin mitään ongelmaa ei olisi vanhassakaan talossa.
Pekka
Vaikka se itse lisätty töpseli oli ihan julki jumalattoman laiton rakentaa itse, niin siihen ei mennyt multa varttituntia. Eli jos semmoisen tarvitset niin tilaa sähkö-Repe paikalle, niin saat tunnin laskutuksella sen tarvittavan rasian seinään. Ei maksa kun parin ekovillasäkin hintaa.
Löytääkö joku netistä sen puhalluskoneen tietoja, toimiiko se 10A propuilla? Itse en löytänyt. Jos se toimisi niillä, niin mitään ongelmaa ei olisi vanhassakaan talossa.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/